КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 24 жовтня 2012 р. № 967
Київ

Про затвердження Державної програми забезпечення молоді житлом на 2013-2020 роки

( Назва із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1032 від 20.12.2017 (1032-2017-п) ) ( Із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 1032 від 20.12.2017 (1032-2017-п) № 850 від 25.09.2019 (850-2019-п) )
Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Державну програму забезпечення молоді житлом на 2013-2020 роки (далі - Програма), що додається.
( Пункт 1 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1032 від 20.12.2017 (1032-2017-п) )
2. Міністерству розвитку громад та територій разом з Міністерством фінансів передбачати під час складання проекту Державного бюджету України на відповідний рік кошти, необхідні для виконання завдань і заходів Програми, виходячи з можливостей державного бюджету.
( Пункт 2 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 850 від 25.09.2019 (850-2019-п) )
3. Рекомендувати Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям передбачати під час складання проектів місцевих бюджетів на відповідний рік кошти, необхідні для виконання завдань і заходів Програми.
4. Державному фонду сприяння молодіжному житловому будівництву разом із заінтересованими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями визначати щороку завдання з виконання Програми, здійснювати контроль та подавати Кабінетові Міністрів України інформацію про хід їх виконання.
Прем'єр-міністр України
М.АЗАРОВ
Інд. 70
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 24 жовтня 2012 р. № 967
(в редакції постанови Кабінету Міністрів України
від 20 грудня 2017 р. № 1032 (1032-2017-п)
        )

ДЕРЖАВНА ПРОГРАМА

забезпечення молоді житлом на 2013-2020 роки

Визначення проблеми, на розв’язання якої спрямована Програма

В Україні станом на 1 січня 2011 р. на квартирному обліку перебували 111722 молоді сім’ї, з них 32086 перебувають на обліку 10 і більше років. За останніми статистичними спостереженнями станом на 2014 рік, на квартирному обліку перебувало 68063 молоді сім’ї, з них 15474 - 10 і більше років.
Більшість з молодих сімей не мають можливості отримати доступ на ринок житла без бюджетної підтримки. Тому проблема забезпечення молодих сімей житлом є дуже актуальною в Україні.
З 2002 по 2012 роки відповідно до Державної програми забезпечення молоді житлом на 2002-2012 роки (1089-2002-п) , затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 29 липня 2002 р. № 1089 (Офіційний вісник України, 2002 р., № 31, ст. 1480), за рахунок державного бюджету передбачалося виділення коштів для надання пільгових довгострокових кредитів молодим сім’ям та одиноким молодим громадянам на будівництво (реконструкцію) та придбання житла у розмірі 1397 млн. гривень, фактично профінансовано із загального фонду державного бюджету 609 млн. гривень. За рахунок місцевих бюджетів планувалося фінансування зазначеної Програми з 2002 по 2012 роки в розмірі 1060 млн. гривень, фактично профінансовано у розмірі 352 млн. гривень.
У 2002-2012 роках надано 7318 пільгових довгострокових кредитів молодим сім’ям та одиноким молодим громадянам на будівництво (реконструкцію) та придбання житла, збудовано та введено в експлуатацію 691 будинок загальною кількістю 38687 квартир та загальною площею 2835,5 тис. кв. метрів (в яких отримали квартири 7083 молоді сім’ї).
Разом з тим законами про Державний бюджет України на 2013 (5515-17) та 2014 (719-18) роки для надання пільгових довгострокових кредитів молодим сім’ям та одиноким молодим громадянам на будівництво (реконструкцію) та придбання житла передбачено лише 97 млн. гривень та 25,9 млн. гривень відповідно, або лише 11,3 відсотка запланованих на цей період обсягів. У 2015 та 2016 роках видатків на надання пільгових довгострокових кредитів молодим сім’ям та одиноким молодим громадянам із загального фонду державного бюджету не було передбачено взагалі, фінансування програми здійснювалося за рахунок коштів місцевих бюджетів.
За час реалізації механізму часткової компенсації відсоткової ставки кредитів комерційних банків часткову компенсацію надано 17,8 тис. молодим сім’ям.
Зрозуміло, що зазначених заходів недостатньо для розв’язання житлової проблеми серед молоді у найближчий час.

Мета Програми

Метою Програми є створення належних умов для забезпечення молодих сімей та одиноких молодих громадян житлом.

Шляхи і способи розв’язання проблеми

Можливі два способи розв’язання проблеми.
Перший спосіб передбачає розв’язання проблеми забезпечення житлом молоді через виконання державних програм забезпечення громадян доступним житлом, зокрема Державної цільової соціально-економічної програми будівництва (придбання) доступного житла на 2010-2017 роки (1249-2009-п) , затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2009 р. № 1249 (Офіційний вісник України, 2009 р., № 92, ст. 3108).
Однак, по-перше, зазначена Програма (1249-2009-п) орієнтована на всіх громадян, що потребують поліпшення житлових умов відповідно до законодавства, без акцентування державної підтримки на цільовій групі - молодих сім’ях. Таким чином, недоліком даного способу є неможливість реалізації адресного підходу стосовно молодих сімей та одиноких молодих громадян.
По-друге, такий механізм забезпечення громадян доступним житлом вимагає наявності значної суми власних коштів для придбання житла. Проте у більшості молодих сімей, особливо з дітьми, та одиноких молодих громадян кошти для здійснення першого внеску за власний рахунок відсутні.
Як свідчить економічна практика, за таких умов неможливо досягти відчутного ефекту у забезпеченні житлом молодих сімей.
Другий, оптимальний спосіб передбачає розроблення і виконання окремої Державної програми забезпечення молоді житлом, що дасть можливість знайти найбільш ефективний механізм забезпечення житлом саме молодих сімей.
Проблему передбачається розв’язати шляхом:
нормативно-правового удосконалення існуючого механізму пільгового довгострокового кредитування будівництва (реконструкції) і придбання житла для молодих сімей та одиноких молодих громадян, а також механізму залучення у молодіжне житлове будівництво інвестицій;
зменшення вартості будівництва житла для молоді;
розвитку різних форм участі молоді в організації будівництва (придбання) житла.
Прогнозні обсяги та джерела фінансування наведені у додатку 1.

Завдання і заходи Програми

Основними завданнями Програми є:
розвиток пільгового молодіжного житлового кредитування, зокрема зміна підходів до розрахунку розміру кредиту;
формування організаційних засад для здешевлення вартості будівництва і придбання житла молодими сім’ями та одинокими молодими громадянами;
створення умов для отримання власного житла молодими спеціалістами, які отримали направлення на роботу, насамперед в сільській місцевості.
Завдання і заходи з виконання Програми наведені у додатку 2 .

Очікувані результати, ефективність Програми

Успішне виконання Програми дасть змогу забезпечити житлом 5165 молодих сімей та одиноких молодих громадян, збудувати 327,55 тис. кв. метрів житла (за умови середньої забезпеченості загальною площею житла на одну сім’ю 62,5 кв. метра та фактичних показників виконання програми у 2013-2016 роках).
Виконання Програми сприятиме також створенню умов для формування активної життєвої позиції молоді, розв’язанню їх житлових проблем, поліпшенню демографічної ситуації в країні.

Обсяги та джерела фінансування Програми

Фінансування Програми здійснюється за рахунок коштів державного і місцевих бюджетів та інших не заборонених законодавством джерел, у тому числі власних коштів громадян.
Для будівництва (придбання) житла в рамках виконання Програми необхідні кошти в сумі 2829,106 млн. гривень. Прогнозний обсяг потреби у забезпеченні житлом молодих сімей та одиноких молодих громадян, які потребують поліпшення житлових умов, у розрізі регіонів наведено у додатку 3.
( Програма в редакції Постанови КМ № 1032 від 20.12.2017 (1032-2017-п) )
Додаток 1
до Програми

ПАСПОРТ

Державної програми забезпечення молоді житлом на 2013-2020 роки

1. Програма затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 24 жовтня 2012 р. № 967.
2. Державний замовник-координатор - Мінрегіон.
3. Керівник Програми - Міністр розвитку громад та територій.
4. Виконавці заходів Програми - Мінрегіон, Мінфін, Мінекономрозвитку, Державна спеціалізована фінансова установа "Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву", Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації.
5. Строк виконання: 2013-2020 роки.
6. Прогнозні обсяги та джерела фінансування
Джерела фінансування
Обсяг фінансування, млн. гривень
У тому числі за роками
2013*
2014*
2015*
2016*
2017**
2018**
2019**
2020**
Державний бюджет
645,106
149,609
78,074
93,49
77,377
74,406
65,4
57,1
49,65
Місцевий бюджет
1638
33,532
36,624
64,694
94,337
170,414
387,193
406,985
444,221
Інші джерела
546
120,471
137,057
141,507
146,965
Усього
2829,106
183,141
114,698
158,184
171,714
365,291
589,65
605,592
640,836
__________
* Фактичні видатки станом на кінець року.
**Виходячи з можливостей державного бюджету та з урахуванням напрямів бюджетної політики.
( Додаток 1 в редакції Постанови КМ № 1032 від 20.12.2017 (1032-2017-п) ; із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 850 від 25.09.2019 (850-2019-п) )
Додаток 2
до Програми

ЗАВДАННЯ І ЗАХОДИ

з виконання Державної програми забезпечення молоді житлом на 2013-2020 роки

Найменування завдання
Найменування показника
Значення показника
Найменування заходу
Відповідальні за виконання
Джерела фінансування (державний, місцевий бюджет)
Прогнозний обсяг фінансових ресурсів для виконання завдань, млн. гривень
У тому числі за роками
усього
за роками
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
Запровадження механізму забезпечення молодих сімей та одиноких молодих громадян житлом
кількість наданих кредитів
5165
402
216
188
213
638
1109
1157
1242
надання пільгових довгострокових кредитів молодим сім’ям та одиноким молодим громадянам на будівництво (реконструкцію) та придбання житла
Мінрегіон Мінфін Державна спеціалізована фінансова установа "Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву" Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації
державний бюджет
314,295
104,621
34
33,674
24
28
30
30
30
місцеві бюджети
1638
33,532
36,624
64,694
94,337
170,414
387,193
406,985
444,221
інші джерела
546
120,471
137,057
141,507
146,965
кількість договорів на обслуговування
8400*
6100*
5011*
2838*
2707*
2554*
2299*
2069*
компенсація відсоткових ставок кредитів комерційних банків, що надаються молодим сім’ям та одиноким молодим громадянам на будівництво (реконструкцію) та придбання житла за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів
Мінрегіон
Мінфін
Державна спеціалізована фінансова установа "Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву"
державний бюджет
330,811
44,988
44,074
59,816
53,377
46,406
35,4
27,1
19,65
кількість нормативно-правових актів
1
1
удосконалення механізму пільгового довгострокового кредитування молодих сімей та одиноких молодих громадян
Мінрегіон
Мінфін
Державна спеціалізована фінансова установа "Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву"
__________
*Кількість договорів, що залишилися на обслуговуванні на кінець року, які було укладено за програмою 2751380 "Часткова компенсація відсоткової ставки кредитів комерційних банків молодим сім’ям та одиноким молодим громадянам на будівництво (реконструкцію) та придбання житла".
( Додаток 2 в редакції Постанови КМ № 1032 від 20.12.2017 (1032-2017-п) )
Додаток 3
до Програми

ПРОГНОЗНИЙ ОБСЯГ

потреби щодо забезпечення житлом молодих сімей та одиноких молодих громадян, які потребують поліпшення житлових умов в розрізі регіонів*

Найменування регіону
Кількість молодих сімей та одиноких молодих громадян, які перебувають на квартирному обліку станом на 1 січня 2011 р.
2013 рік
2014 рік
2015 рік
2016 рік
2017 рік
2018 рік
2019 рік
2020 рік
усього
таких, що планується забезпечити житлом
кількість квартир, одиниць
обсяг введення в експлуатацію житла, кв. метрів
кількість квартир, одиниць
обсяг введення в експлуатацію житла, кв. метрів
кількість квартир, одиниць
обсяг введення в експлуатацію житла, кв. метрів
кількість квартир, одиниць
обсяг введення в експлуатацію житла, кв. метрів
кількість квартир, одиниць
обсяг введення в експлуатацію житла, кв. метрів
кількість квартир, одиниць
обсяг введення в експлуатацію житла, кв. метрів
кількість квартир, одиниць
обсяг введення в експлуатацію житла, кв. метрів
кількість квартир, одиниць
обсяг введення в експлуатацію житла, кв. метрів
Автономна Республіка Крим
5572
223
16
1133
32
1989
55
3457
58
3606
62
3871
Область:
Вінницька
4323
178
8
598
3
242
7
565
25
1543
43
2682
45
2798
48
3004
Волинська
4872
194
4
273
3
241
2
170
4
241
28
1739
48
3023
50
3153
54
3385
Дніпропетровська
5214
236
16
1080
18
1217
4
229
5
346
30
1861
52
3235
54
3375
58
3623
Донецька
9101
375
31
2248
6
421
52
3248
90
5646
94
5891
101
6323
Житомирська
3288
143
4
271
5
265
7
456
5
299
19
1174
33
2040
34
2128
37
2285
Закарпатська
856
64
13
968
7
414
6
333
6
397
5
306
8
531
9
554
10
595
Івано-Франківська
1243
91
16
1172
5
310
5
384
19
1223
7
444
12
771
13
805
14
864
Київська
5278
254
25
1925
12
942
15
822
6
310
30
1884
52
3274
55
3416
59
3667
Кіровоградська
1000
44
6
407
1
42
6
357
10
620
10
647
11
695
Луганська
3413
159
25
1874
5
349
2
149
19
1218
34
2117
35
2209
38
2371
Львівська
5203
241
17
1157
6
456
15
1090
10
796
30
1857
52
3228
54
3368
58
3615
Миколаївська
3048
259
23
1785
41
2376
40
2621
42
2544
17
1088
30
1891
32
1973
34
2118
Запорізька
4000
171
12
975
4
221
7
398
23
1428
40
2482
41
2589
44
2779
Одеська
2883
124
10
573
6
307
1
54
16
1029
29
1789
30
1866
32
2003
Полтавська
2094
149
24
1530
19
1007
11
805
17
1078
12
747
21
1299
22
1355
23
1455
Рівненська
2462
132
16
788
7
468
5
292
13
942
14
879
24
1527
25
1594
27
1711
Сумська
8389
341
6
452
7
345
6
347
11
717
48
2994
83
5205
87
5430
93
5829
Тернопільська
2387
99
5
433
2
172
1
114
2
126
14
852
24
1481
25
1545
27
1658
Харківська
3775
207
21
1830
8
530
17
1117
21
1558
22
1347
37
2342
39
2443
42
2623
Херсонська
2818
162
25
1626
15
899
9
493
8
558
16
1006
28
1748
29
1824
31
1958
Хмельницька
6434
263
9
741
5
306
6
319
4
244
37
2296
64
3992
67
4164
72
4470
Черкаська
4138
184
15
1058
7
544
5
358
3
246
24
1477
41
2567
43
2678
46
2875
Чернівецька
2122
102
6
323
9
581
3
237
5
444
12
757
21
1316
22
1373
24
1474
Чернігівська
2036
98
7
582
5
393
4
325
6
404
12
727
20
1263
21
1318
23
1415
м. Київ
14521
624
51
3321
12
661
13
767
9
450
83
5183
144
9009
150
9399
161
10089
м. Севастополь
1252
49
3
228
7
447
12
777
13
810
14
870
Усього
111722
5165
402
28378
216
13869
188
12090
213
14088
638
39875
1109
69313
1157
72313
1242
77625
__________
* Середня норма забезпечення житлом сімей з 3-х осіб становить 62,5 кв. метра.
( Додаток 3 в редакції Постанови КМ № 1032 від 20.12.2017 (1032-2017-п) )