ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ ІНФОРМАЦІЙНИЙ ЛИСТ N 01-8/350 від 26.03.2002 Господарські суди України Про деякі питання практики визначення підсудності справ та передачі справ з одного господарського суду до іншого господарського суду У зв'язку з виникненням у судовій практиці питань, пов'язаних із визначенням територіальної та виключної підсудності справ і передачею справ з одного господарського суду до іншого господарського суду, Вищий господарський суд України вважає за необхідне повідомити таке. 1. Відповідно до частини першої статті 15 Господарського процесуального кодексу України ( 1798-12 ) (далі - ГПК) справи зі спорів, зокрема, про визнання договорів недійсними розглядаються господарським судом за місцезнаходженням сторони, зобов'язаної за договором здійснити на користь другої сторони певні дії, такі як: передати майно, виконати роботу, надати послуги, сплатити гроші тощо. У зв'язку з цим постало питання щодо визначення територіальної підсудності справ зі спорів про визнання договорів недійсними за позовами осіб, які не є сторонами у цих договорах (прокурорів, органів державної податкової служби тощо), коли відповідачами зазначено обидві сторони того чи іншого договору. Якщо договором, який є предметом спору, передбачено відповідні обов'язки обох сторін то територіальна підсудність у таких випадках має визначатися згідно з частиною третьою статті 15 ГПК ( 1798-12 ), і розгляд справи здійснюється тим господарським судом, до якого звернувся позивач. 2. Частина третя статті 16 ГПК ( 1798-12 ) відносить справи зі спорів, у яких відповідачем є вищий чи центральний орган виконавчої влади, Національний банк України, Рахункова палата, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації, до підсудності господарського суду міста Києва. З огляду на це виникає питання про визначення підсудності відповідних справ у разі, коли позивач зазначає центральний орган виконавчої влади або державну адміністрацію як відповідача поряд з іншими відповідачами без достатніх на це підстав. Якщо позивач з якихось причин вважає, що одним із відповідачів зі справи має бути центральний орган виконавчої влади або державна адміністрація і у зв'язку з цим позовна заява подається до господарського суду міста Києва, або у разі передачі відповідної справи іншим господарським судом до цього суду, останній у процесі підготовки справи до розгляду за згодою позивача вправі вирішити питання про виключення центрального органу виконавчої влади або державної адміністрації з числа відповідачів (стаття 24 ГПК). Якщо у такому випадку справа стала підсудною іншому господарському суду вона згідно із частиною третьою статті 17 ГПК ( 1798-12 ) має бути розглянута господарським судом міста Києва. 3. У судовій практиці набули поширення факти залучення місцевим господарським судом після порушення провадження у справі центрального органу виконавчої влади або державної адміністрації як відповідача поряд з іншими відповідачами згідно з пунктом 1 статті 65 ГПК ( 1798-12 ). Проте у багатьох випадках такі дії не викликані дійсною необхідністю участі у справі названих органів і фактично направлені на штучну зміну підсудності справи і, як наслідок, надсилання її на розгляд до господарського суду міста Києва. Звертаємо увагу господарських судів на неприпустимість необгрунтованого залучення до участі у справі центральних органів виконавчої влади або державних адміністрацій. Голова Вищого господарського суду України Д.Притика