ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

                        ІНФОРМАЦІЙНИЙ ЛИСТ

 N 01-8/350 від 26.03.2002
                                      Господарські суди України


    Про деякі питання практики визначення підсудності справ та
      передачі справ з одного господарського суду до іншого
                       господарського суду


     У зв'язку з виникненням у судовій практиці питань, пов'язаних
із визначенням територіальної та  виключної  підсудності  справ  і
передачею   справ   з   одного   господарського   суду  до  іншого
господарського суду,  Вищий господарський суд  України  вважає  за
необхідне повідомити таке.

     1. Відповідно  до  частини  першої  статті  15 Господарського
процесуального кодексу України ( 1798-12 ) (далі - ГПК) справи  зі
спорів,  зокрема,  про визнання договорів недійсними розглядаються
господарським судом за місцезнаходженням сторони,  зобов'язаної за
договором здійснити на користь другої сторони певні дії,  такі як:
передати майно,  виконати роботу,  надати послуги,  сплатити гроші
тощо.
     У зв'язку   з   цим   постало   питання    щодо    визначення
територіальної  підсудності справ зі спорів про визнання договорів
недійсними за позовами осіб,  які не є сторонами у  цих  договорах
(прокурорів,  органів  державної  податкової  служби  тощо),  коли
відповідачами зазначено обидві сторони того чи іншого договору.
     Якщо договором,   який   є   предметом   спору,   передбачено
відповідні обов'язки обох сторін то  територіальна  підсудність  у
таких випадках має визначатися згідно з частиною третьою статті 15
ГПК ( 1798-12 ),  і розгляд справи здійснюється тим  господарським
судом, до якого звернувся позивач.

     2. Частина  третя  статті 16 ГПК ( 1798-12 ) відносить справи
зі спорів,  у яких  відповідачем  є  вищий  чи  центральний  орган
виконавчої  влади,  Національний  банк України,  Рахункова палата,
Верховна Рада Автономної Республіки  Крим,  обласні,  Київська  та
Севастопольська  міські  державні  адміністрації,  до  підсудності
господарського суду міста Києва.
     З огляду  на  це  виникає  питання про визначення підсудності
відповідних справ у разі,  коли позивач зазначає центральний орган
виконавчої влади або державну адміністрацію як відповідача поряд з
іншими відповідачами без достатніх на це підстав.
     Якщо позивач   з   якихось   причин   вважає,   що  одним  із
відповідачів зі справи має бути центральний орган виконавчої влади
або  державна  адміністрація  і  у  зв'язку  з  цим  позовна заява
подається до господарського суду міста Києва,  або у разі передачі
відповідної  справи  іншим  господарським  судом  до  цього  суду,
останній  у  процесі  підготовки  справи  до  розгляду  за  згодою
позивача  вправі  вирішити  питання  про  виключення  центрального
органу  виконавчої  влади  або  державної  адміністрації  з  числа
відповідачів  (стаття 24 ГПК).  Якщо у такому випадку справа стала
підсудною іншому  господарському  суду  вона  згідно  із  частиною
третьою статті   17   ГПК   (   1798-12   )  має  бути  розглянута
господарським судом міста Києва.

     3. У  судовій  практиці  набули  поширення  факти   залучення
місцевим  господарським судом після порушення провадження у справі
центрального органу виконавчої влади або  державної  адміністрації
як  відповідача  поряд  з  іншими відповідачами згідно з пунктом 1
статті 65 ГПК ( 1798-12 ).  Проте у багатьох випадках такі дії  не
викликані  дійсною необхідністю участі у справі названих органів і
фактично направлені на  штучну  зміну  підсудності  справи  і,  як
наслідок,  надсилання  її  на розгляд до господарського суду міста
Києва.
     Звертаємо увагу  господарських   судів   на   неприпустимість
необгрунтованого  залучення до участі у справі центральних органів
виконавчої влади або державних адміністрацій.

 Голова Вищого господарського
 суду України                                    Д.Притика