ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ Л И С Т N 5118/7/17-0517 від 26.03.2002 м. Київ Державна податкова адміністрація України розглянула <...> лист щодо правомірності оподаткування коштів, сплачених підприємством за навчання своїх працівників, і повідомляє. Порядок оподаткування доходів громадян регулюється Декретом Кабінету Міністрів України від 26.12.92 р. N 13-92 ( 13-92 ), зі змінами і доповненнями (далі - Декрет), а механізм застосування положень цього Декрету визначено Інструкцією про прибутковий податок з громадян, затвердженою наказом Головної державної податкової інспекції від 21.04.93 р. N 12 ( z0064-93 ) і зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 09.06.93 р. за N 64 (з відповідними змінами і доповненнями). Відповідно до Декрету ( 13-92 ) платниками прибуткового податку (суб'єктами оподаткування) є громадяни України, іноземні громадяни та особи без громадянства, а об'єктом оподаткування у громадян, які мають постійне місце проживання в Україні, є сукупний оподатковуваний дохід за календарний рік (що складається з місячних сукупних оподатковуваних доходів), одержаний з різних джерел. До сукупного оподатковуваного доходу, одержаного громадянами протягом календарного року, включаються доходи, одержані ними у будь-якій формі, у тому числі доходи, що утворилися в результаті надання за рахунок коштів підприємств, установ, організацій, фізичних осіб - суб'єктів підприємницької діяльності своїм працівникам матеріальних і соціальних благ у грошовій і натуральній формі, крім сум виплат, що не включаються до сукупного оподатковуваного доходу, визначених у ст. 5 цього Декрету ( 13-92 ). Згідно з пп. "с" п. 1 ст. 5 Декрету ( 13-92 ) до сукупного оподатковуваного доходу, одержаного громадянами у період, за який здійснюється оподаткування, не включаються лише суми плати за утримання та навчання дітей у дошкільних виховних закладах, закладах загальної середньої, професійно-технічної освіти, а також у державних вищих навчальних закладах освіти, розташованих на території України, за рахунок фізичних або юридичних осіб. Суми плати за навчання дітей та за утримання їх у дошкільних виховних закладах не включаються до сукупного оподатковуваного доходу тих громадян - платників податку, на користь яких юридичною або фізичною особою були проведені такі виплати (витрати), оскільки ст. 5 Декрету ( 13-92 ) передбачає лише один випадок (пп. "й"), коли суми доходів за заявами громадян виключаються з місячного (річного) сукупного оподатковуваного доходу. Декрет про прибутковий податок з громадян ( 13-92 ) передбачає пільги з прибуткового податку з громадян у вигляді зменшення сукупного оподатковуваного доходу на відповідну кількість розмірів неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (п. 2 ст. 6), що встановлені для громадян, які мають дітей віком до 16 років, а пільги у вигляді невключення до сукупного оподатковуваного доходу громадян при відповідних умовах допомоги з державного соціального страхування і державного соціального забезпечення (пп. "а" п. 1 ст. 5) - громадянам, які мають дітей віком до 16 років (учнів - до 18 років). Закон України від 26.04.2001 р. N 2402 ( 2402-14 ) "Про охорону дитинства" (ст. 1) дає визначення поняття "дитина" - це особа віком до 18 років (повноліття), якщо згідно із Законом, який застосовується до неї, вона не стає повнолітньою раніше. Також Законом України від 18.01.2001 р. N 2235 ( 2235-14 ) "Про громадянство України" (ст. 1) визначено, що дитина - особа віком до 18 років. Положення пп. "с" не визначають точний вік дітей, яким може бути надана пільга з прибуткового податку із сум плати за навчання, зокрема у вищих державних закладах освіти, тому враховуючи положення законів, які стосуються соціального забезпечення та вказують на обмеження віку для учнів до 23 років (закони України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням" ( 2240-14 ) (ст. 45); "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності" ( 1105-14 ) (ст. 9), при наданні зазначеної пільги у період навчання дітей, зокрема в українських державних вищих навчальних закладах освіти, слід дотримуватися обмеження віку дітей саме до 23 років. Таким чином, у ст. 5 Декрету ( 13-92 ) зазначається про сукупний оподатковуваний дохід платників, у який не включаються суми грошових коштів, а також вартість матеріальних цінностей і соціальних благ, виплачених (наданих) такому платнику іншими особами. До числа таких виплат і благ не відносяться власні кошти громадян, що спрямовуються ними на задоволення своїх потреб, у тому числі потреб членів сім'ї, на отримання вищої освіти. Що стосується вартості професійної підготовки (перепідготовки) працівників підприємств, то пп. 5.4.2 п. 5.4 ст. 5 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" від 28.12.94 р. N 334/94-ВР ( 334/94-ВР ) (у редакції Закону України від 22.05.97 р. N 283/97-ВР ( 283/97-ВР ) (зі змінами і доповненнями) визначено, що до валових витрат включаються витрати платника податку на прибуток, пов'язані з професійною підготовкою або перепідготовкою за профілем такого платника податку фізичних осіб, що перебувають у трудових відносинах з таким платником податку, в українських закладах освіти, за винятком фізичних осіб, пов'язаних з таким платником податку. Порядок професійної підготовки і перепідготовки та розміри витрат на такі цілі встановлюються Кабінетом Міністрів України. Постановою Кабінету Міністрів України від 24.12.97 р. N 1461 ( 1461-97-п ) установлено, що платник податку на прибуток підприємств може включати до валових витрат виробництва та обігу звітного періоду витрати на професійну підготовку або перепідготовку за профілем такого платника фізичних осіб, які перебувають у трудових відносинах з ним, в українських закладах освіти, за винятком фізичних осіб, пов'язаних з таким платником податку, у розмірі до 2 відсотків фонду оплати праці звітного періоду. З огляду на вищевикладене, витрати платника податку на прибуток на професійну підготовку або перепідготовку за профілем такого платника фізичних осіб, що перебувають у трудових відносинах з ним, в українських закладах освіти, за винятком фізичних осіб, пов'язаних з таким платником податків, підлягають віднесенню до валових витрат такого платника податків з моменту прийняття вищевказаної постанови Кабінету Міністрів України ( 1461-97-п ), тобто з 24.12.97 р. При цьому розмір зазначених витрат, що відносяться до валових витрат, повинен бути в розмірі до 2 відсотків фонду оплати праці звітного періоду. Відповідно до Закону України від 23.03.96 р. N 100/96-ВР ( 100/96-ВР ) "Про освіту" (зі змінами і доповненнями) і Положення про освітньо-кваліфікаційні рівні (ступеневу освіту), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.01.98 р. N 65 ( 65-98-п ), визначені програми і напрямки діяльності підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації різного освітньо-кваліфікаційного рівня працівників. Професійна підготовка кваліфікованого працівника - це підготовка, що забезпечує одночасне одержання професійно-технічної освіти і кваліфікації кваліфікованого працівника на базі повної загальної середньої освіти або базової загальної середньої освіти з наданням можливості одержувати повну загальну середню освіту. Професійна підготовка фахівця - це підготовка, що забезпечує одночасне одержання повної вищої освіти за фахом і кваліфікації фахівця. Перепідготовка - це одержання освіти відповідного освітньо-кваліфікаційного рівня, як правило, що відповідає галузі знань. Підвищення кваліфікації - це навчання з метою підвищення і розвитку умінь, навиків і знань, необхідних для ефективного вирішення завдань професійної діяльності. У разі якщо фізичні особи перебувають у трудових відносинах з платником податку (та не є пов'язаними особами) і підвищують кваліфікацію в українських закладах освіти на підставі укладених між підприємством і вузом договорів про цільову підготовку спеціалістів певного фаху за профілем юридичної особи, витрати, проведені таким підприємством на професійну перепідготовку працівників і віднесені ним до валових витрат, не відносяться до матеріальних та соціальних благ, що отримані такими працівниками у власність за рахунок коштів роботодавця, та є їх доходами, які б підпадали під умови обкладення прибутковим податком з громадян, тому вони не розглядаються як особисті доходи зазначених працівників і не повинні включатися до їх сукупного оподатковуваного доходу. Обов'язки з доведення зв'язку витрат на цілі, обумовлені пп. 5.4.2 вищевказаного Закону ( 334/94-ВР ), з основною діяльністю платника податку, покладаються на такого платника податку. Плата за навчання, перерахована підприємством в інших випадках, тобто при невідповідності вищенаведеним умовам, оподатковується на загальних підставах. Одночасно державній податковій адміністрації області доручається перевірити наведені в листі обставини і додатково повідомити автору, а також звертаємо увагу, що аналогічні роз'яснення із цього питання вже надавалися платникам податків та в копії ДПА, зокрема листи від 14.09.2001 р. N 12376/7/17-0517 та від 05.10.2001 р. N 13398/7/17-0517. Заступник Голови Г.Оперенко "Баланс", N 18, 30 квітня 2002 р.