КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
від 7 лютого 2007 р. N 153
Київ
Про затвердження Порядку взаємодії з припинення протиправних дій повітряних суден, які можуть використовуватися для вчинення терористичних актів у повітряному просторі України
Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Порядок взаємодії з припинення протиправних дій повітряних суден, які можуть використовуватися для вчинення терористичних актів у повітряному просторі України, що додається.
3. Міністерству оборони, Службі безпеки, Міністерству внутрішніх справ, Міністерству інфраструктури, Державній службі з надзвичайних ситуацій, Адміністрації Державної прикордонної служби, Управлінню державної охорони розробити комплекс заходів щодо виконання вимог Порядку, затвердженого цією постановою.
Прем'єр-міністр України В.ЯНУКОВИЧ
Інд. 29
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 7 лютого 2007 р. N 153
ПОРЯДОК
взаємодії з припинення протиправних дій повітряних суден, які можуть використовуватися для вчинення терористичних актів у повітряному просторі України
Загальна частина
1. Згідно з цим Порядком встановлюються ознаки, за якими повітряне судно класифікується як таке, що може використовуватися для вчинення терористичного акту, визначається механізм взаємодії суб'єктів боротьби з тероризмом, інших центральних органів виконавчої влади, підприємств, установ та організацій під час здійснення заходів, спрямованих на запобігання та припинення протиправних дій.
Цей Порядок застосовується в мирний час та в особливий період (крім періоду дії воєнного стану).
2. У цьому Порядку під терміном повітряне судно-порушник розуміється повітряне судно, що перетнуло державний кордон без відповідного дозволу компетентного органу або порушило порядок використання повітряного простору.
Термін "користувачі повітряного простору України" застосовується у значенні, наведеному в Повітряному кодексі України (
3393-17)
, терміни "відомчий орган управління повітряним рухом", "орган обслуговування повітряного руху", "районний диспетчерський центр" - у значенні, наведеному в Положенні про використання повітряного простору України (954-2017-п)
, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 6 грудня 2017 р. N 954 (Офіційний вісник України, 2017 р., N 101, ст. 3118), термін "підрозділи об’єднаної цивільно-військової системи організації повітряного руху" - у значенні, наведеному в Положенні про об’єднану цивільно-військову систему організації повітряного руху України (
1281-99-п)
, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 19 липня 1999 р. N 1281 "Про створення об’єднаної цивільно-військової системи організації повітряного руху України" (Офіційний вісник України, 1999 р., N 29, ст. 1484).
3. Повітряне судно-порушник, яке несе загрозу безпеці життя чи здоров'я людини, заподіяння значної майнової шкоди чи настання інших тяжких наслідків у зв'язку з його можливим використанням для вчинення терористичного акту (далі - повітряне судно-загроза), класифікується як повітряне судно - підозрювана загроза, повітряне судно - правдоподібна загроза або повітряне судно - підтверджена загроза.
Ознаки, за якими класифікується повітряне судно-загроза
4. Повітряне судно-загроза класифікується як повітряне судно - підозрювана загроза за наявності хоча б однієї з таких ознак:
перетинання судном державного кордону у повітряному просторі України без відповідного дозволу компетентних органів;
неповідомлення користувачем повітряного простору про виліт повітряного судна органам обслуговування повітряного руху (відомчим органам управління повітряним рухом), підрозділам об'єднаної цивільно-військової системи організації повітряного руху та органам військового управління чергових сил з охорони повітряного простору та протиповітряного прикриття важливих державних та військових об’єктів (далі - органи військового управління);
відсутність будь-якої інформації про судно, що виконує політ;
непогодження зміни судном параметрів та маршруту, зазначених у заявках на виконання польоту та на використання повітряного простору України згідно з дозволами;
невиконання без повідомлення причин вказівок органів обслуговування повітряного руху (відомчих органів управління повітряним рухом) та підрозділів об'єднаної цивільно-військової системи організації повітряного руху або органів військового управління;
втрата радіозв'язку із судном або використання його екіпажем коду А 7600 (втрата зв'язку);
надходження від екіпажу повідомлення про виникнення на борту аварійної ситуації або використання ним коду А 7700 (аварійна ситуація);
надходження з борту судна сигналу "Лихо";
зміна коду державного розпізнавання, індивідуального коду вторинного оглядового радіолокатора судна або тривале застосування сигналу ідентифікатора без згоди органів обслуговування повітряного руху (відомчих органів управління повітряним рухом);
відсутність сигналу вторинного оглядового радіолокатора;
застосування екіпажем лексики, що викликає підозру;
надходження від органів обслуговування повітряного руху, спеціальних служб, правоохоронних органів, зокрема міжнародних, інформації про підозру незаконного втручання в дії екіпажу.
5. Повітряне судно-загроза класифікується як повітряне судно - правдоподібна загроза за наявності хоча б однієї з таких ознак:
використання екіпажем коду А 7500 (незаконне втручання у дії екіпажу);
інформація з борту судна свідчить про його захоплення;
надходження інформації про виявлення вибухового пристрою, зброї або інших небезпечних речовин на борту судна;
загроза входження або входження судна в повітряний простір, використання якого заборонено на постійній чи тимчасовій основі;
невиконання без повідомлення причин вказівок органів обслуговування повітряного руху (відомчих органів управління повітряним рухом), підрозділів об'єднаної цивільно-військової системи організації повітряного руху та нереагування екіпажу на запит інших суден, що виходять з ним на зв'язок;
нереагування екіпажем на вказівки та сигнали, що подаються черговими літаками-перехоплювачами (вертольотами);
надходження з борту судна інформації про намір вчинити терористичний акт;
надходження від органів обслуговування повітряного руху, спеціальних служб, правоохоронних органів, зокрема міжнародних, інформації про ймовірне використання повітряного судна для вчинення терористичного акту.
6. Повітряне судно-загроза класифікується як повітряне судно - підтверджена загроза за наявності ознак, передбачених пунктами 4 і 5 цього Порядку, та надходження інформації, яка підтверджує, що повітряне судно буде використано для вчинення терористичного акту.
7. Класифікація повітряного судна-загрози за відповідними ознаками з урахуванням конкретних обставин і здійснення заходів, спрямованих на запобігання протиправним діям та їх припинення, провадиться у межах своїх повноважень суб'єктами боротьби з тероризмом, іншими центральними органами виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від підпорядкованості і форми власності.
Взаємодія з припинення протиправних дій повітряного судна-загрози
8. Суб'єкти боротьби з тероризмом, інші центральні органи виконавчої влади, підприємства, установи та організації в межах своїх повноважень, а також органи обслуговування повітряного руху (відомчі органи управління повітряним рухом), підрозділи об'єднаної цивільно-військової системи організації повітряного руху та органи військового управління у разі виявлення повітряного судна - підозрюваної загрози оцінюють обстановку, вживають заходів до припинення протиправних дій, про результати доповідають в штаб Антитерористичного центру при СБУ і забезпечують обмін інформацією за узгодженою схемою.
9. У разі виявлення повітряного судна - правдоподібної загрози:
1) керівник Антитерористичного центру при СБУ залежно від результатів оцінки обстановки приймає рішення про проведення антитерористичної операції;
2) органи військового управління:
з'ясовують обстановку, зокрема з вильотом чергових літаків-перехоплювачів (вертольотів);
приймають рішення про запровадження заборони на використання повітряного простору на тимчасовій основі із вжиттям можливих заходів до протидії повітряному судну та доводять його для виконання до Украероцентру (районних диспетчерських центрів);
приймають рішення про заборону подальшого польоту і посадку державного повітряного судна на аеродром, визначений за узгодженням з Украероцентром штабом Антитерористичного центру при СБУ (оперативним штабом з управління антитерористичною операцією), а також з Адміністрацією Держприкордонслужби, якщо судно здійснює міжнародний рейс;
3) органи обслуговування повітряного руху (відомчі органи управління повітряним рухом, районні диспетчерські центри):
запроваджують заборону на використання повітряного простору на тимчасовій основі у районі, межі якого визначаються за узгодженням з органами військового управління та штабом Антитерористичного центру при СБУ (оперативним штабом з управління антитерористичною операцією);
приймають рішення про заборону подальшого польоту і посадку цивільного повітряного судна на аеродром, визначений за узгодженням з Украероцентром органами військового управління, штабом Антитерористичного центру при СБУ (оперативним штабом з управління антитерористичною операцією), а також з Адміністрацією Держприкордонслужби, якщо судно здійснює міжнародний рейс;
вживають заходів до забезпечення безпеки повітряного руху та дотримання умов використання повітряного простору відповідно до пріоритетів, установлених статтею 24 Повітряного кодексу України (
3393-17)
.
10. У разі виявлення повітряного судна - підтвердженої загрози:
1) суб'єкти боротьби з тероризмом, інші центральні органи виконавчої влади, підприємства, установи та організації в межах своїх повноважень, а також органи обслуговування повітряного руху (відомчі органи управління повітряним рухом), підрозділи об'єднаної цивільно-військової системи організації повітряного руху та органи військового управління виконують заходи, передбачені пунктами 8 і 9 цього Порядку;
2) особи, визначені в Порядку виконання завдань черговими силами з охорони повітряного простору України та протиповітряного прикриття важливих державних та військових об’єктів у мирний час та в особливий період (крім періоду дії воєнного стану), затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 26 травня 2005 р. N 377 (
377-2005-п)
(Офіційний вісник України, 2005 р., N 22, ст. 1197), - із змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 21 липня 2021 р. N 752 (752-2021-п)
, ухвалюють рішення про припинення протиправних дій повітряного судна, зокрема із застосуванням зброї, та доводять його до відома особи, яка здійснює управління черговими силами з охорони повітряного простору України та протиповітряного прикриття важливих державних та військових об’єктів, штабу Антитерористичного центру при СБУ та суб’єктів боротьби з тероризмом, які задіяні в заходах протидії повітряному судну-загрозі;
3) чергові сили з охорони повітряного простору України та протиповітряного прикриття важливих державних та військових об’єктів виконують у встановленому порядку заходи щодо припинення протиправних дій судна;
4) органи обслуговування повітряного руху (відомчі органи управління повітряним рухом) та підрозділи об'єднаної цивільно-військової системи організації повітряного руху забезпечують безпеку повітряного руху.
11. У разі завчасного надходження від суб'єктів боротьби з тероризмом, спеціальних служб та органів обслуговування повітряного руху (відомчих органів управління повітряним рухом), підрозділів об'єднаної цивільно-військової системи організації повітряного руху, а також відповідних компетентних органів інших держав інформації щодо можливості використання повітряного судна для вчинення терористичного акту керівник Антитерористичного центру при СБУ приймає в установленому порядку рішення про проведення антитерористичної операції.
У разі проведення антитерористичної операції рішення про припинення протиправних дій повітряного судна, зокрема із застосуванням зброї, ухвалює керівник оперативного штабу з управління антитерористичною операцією або особи, визначені в Порядку виконання завдань черговими силами з охорони повітряного простору України та протиповітряного прикриття важливих державних та військових об’єктів у мирний час та в особливий період (крім періоду дії воєнного стану) (
377-2005-п)
, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 26 травня 2005 р. N 377 (Офіційний вісник України, 2005 р., N 22, ст. 1197), - із змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 21 липня 2021 р. N 752 (752-2021-п)
, за погодженням із керівником оперативного штабу з управління антитерористичною операцією.
12. Управління силами і засобами, залученими до антитерористичної операції, здійснює оперативний штаб.
13. Процедура організації взаємодії суб'єктів боротьби з тероризмом, інших центральних органів виконавчої влади, підприємств, установ та організацій у процесі запобігання протиправним діям повітряного судна-загрози та їх припинення визначається у плані охорони повітряного простору України та протиповітряного прикриття важливих державних та військових об’єктів у мирний час та в особливий період (крім періоду дії воєнного стану), який розробляється Міноборони із залученням суб'єктів боротьби з тероризмом, центральних органів виконавчої влади, підприємств, установ та організацій і затверджується Міністром оборони.
14. Для підтримання взаємодії та забезпечення обміну інформацією про терористичну діяльність, зокрема з використанням повітряних суден, Антитерористичний центр при СБУ забезпечує:
установлення у своєму штабі засобів відображення повітряної обстановки автоматизованої системи управління авіацією та протиповітряною обороною;
зв'язок штабу з пунктами управління Повітряних Сил Збройних Сил і Украероцентром.