УВАГА! ДОКУМЕНТ ВТРАЧАЄ ЧИННІСТЬ.
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ УКРАЇНИ
Н А К А З
N 341 від 10.09.97 Зареєстровано в Міністерстві м.Київ юстиції України 6 жовтня 1997 р. за N 453/2257
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу МОН N 128 (z0229-02) від 20.02.2002 )

Про нормативи граничної наповнюваності класів, груп, гуртків та нормативи поділу класів на групи при вивченні окремих предметів у середніх закладах освіти

На виконання вимог протокольного рішення Кабінету Міністрів України від 30.08.95 р. N 16 "Про проект Державного бюджету на 1996 рік", постанови Кабінету Міністрів України та Національного банку України від 31.08.96 р. N 1033 (1033-96-п) "Про заходи щодо залучення додаткових надходжень до бюджету та підвищення ефективності витрачання бюджетних коштів для забезпечення фінансування соціальних виплат населенню" НАКАЗУЮ:
1. Затвердити нормативи граничної наповнюваності класів, груп, гуртків та нормативи поділу класів на групи при вивченні окремих предметів у середніх закладах освіти (додаються).
2. Зупинити дію наказів Міністерства освіти України від 17.05.96 р. N 157 "Про нормативи граничної наповнюваності класів та поділу класів на групи", від 6.12.96 р. N 395 "Про наповнюваність гуртків у позашкільних закладах освіти", а також дію таблиць N 1 та N 2 листа Міністерства освіти України від 27.05.94 N 13/2-7-166.
3. Контроль за виконанням наказу покласти на першого заступника Міністра Андрущенка В.П.
Додаток на 4 аркушах.
Міністр М.З.Згуровський
Затверджено
наказом Міносвіти України
від 10.09.97  N 341
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
6 жовтня 1997 р.
за N 453/2257

Нормативи граничної наповнюваності класів, груп, гуртків та нормативи поділу класів на групи при вивченні окремих предметів у середніх закладах освіти

Таблиця 1

Нормативи граничної наповнюваності класів, груп, гуртків

——————————————————————————————————————————————————————————————————
   |          Показники                               |   Норма
   |                                                  |(не більше)
——————————————————————————————————————————————————————————————————
 1. Загальноосвітні школи 
            1 - 9 класи                                  30 
            10 - 11(12) класи                            35 
 2. Загальноосвітні школи-інтернати 
            1 - 11(12) класи та виховні групи            25 
            дошкільні групи                              20 
 3. Загальноосвітні школи-інтернати для дітей-сиріт 
    і дітей, які залишилися без піклування батьків 
            1 - 9 класи та виховні групи                 25 
            10 - 11(12) класи та виховні групи           20 
            дошкільні групи                              20 
 4. Школи-інтернати для дітей і підлітків, які мають 
    вади у фізичному або розумовому розвитку* 
     підготовчі, 1 - 10(11-12)класи 
та виховні групи для дітей: 
      - глухих і сліпих                                  8 
      - слабочуючих, з наслідками поліоміеліту 
        і церебральними паралічами, глибоко 
        розумово відсталих                              10
      - слабозорих, з важкими порушеннями мови, 
        розумово відсталих, із затримкою 
        психічного розвитку                             12 
      - зі складними дефектами розвитку                  6 
 5. Гімназії 
          5 - 11(12) класи                              30 
 6. Ліцеї 
          8 - 11(12) класи                              30 
 7. Недільні школи 
      1 - 11(12) класи 
                 місто                                  8-20 
                 село                                   5-20 
 8. Загальноосвітні школи і профтехучилища 
    соціальної реабілітації                              18 
 9. Позашкільні заклади **                             15-25
10. Санаторні школи-інтернати                            20 
11. Профільні та спеціалізовані класи при загаль-
    ноосвітніх школах та школах-інтернатах               30
12. Класи у сільських школах першого                 За рішенням 
    ступеня                                          місцевих ор- 
                                                     ганів влади 
13. Групи продовженого дня                               35
    (у малокомплектних школах -  20)
14. Дошкільні заклади загального типу 
       виховні групи для дітей: 
            до 1-го року                                 10 
            від 1-го до 3-х років                        15 
            з 3-х років                                  20 
            різновікові                                  15
15. Дошкільні заклади, дитячі будинки ком- 
    пенсуючого типу 
         виховні групи для дітей:
    - глухих, сліпих, із складними дефектами розвитку     6
    - зі зниженим слухом, з порушеннями опорно-рухо- 
      вого апарату, глибоко розумово відсталих            8 
    - з важкими порушеннями мови, затримкою психічного 
      розвитку, косоокістю і амбіліопією, зі зниженим 
      зором, розумово відсталих, хворих на сколіоз       10 
     - з фонетико-фонематичним недорозвитком мовлення    12
16. Дошкільні заклади (групи) для дітей з ранніми 
    проявами туберкульозної інфекції, з малими і 
    затухаючими формами туберкульозу; для ослаблених 
    дітей та дітей, які часто хворіють (санаторні) 
       виховні групи для дітей: 
         - до 3-х років                                  15 
         - з 3-х років                                   20
17. Дитячі будинки 
       виховні групи для дітей: 
         - дошкільного віку                              15 
         - шкільного віку                                20
18. Вечірні (змінні) школи                               30 
* Наповнюваність дошкільних груп цих шкіл-інтернатів відповідає наповнюваності груп дошкільних закладів для дітей з відповідними вадами розвитку.
** Наповнюваність гуртка встановлюється директором закладу (більше чи менше) в залежності від профілю гуртка та можливостей організації навчального процесу при умові збереження середньої наповнюваності груп в цілому по закладу.
Таблиця 2

Нормативи поділу класів на 2 групи при вивченні предметів у середніх закладах освіти

——————————————————————————————————————————————————————————————————
    |     Показники                        |   Норма
——————————————————————————————————————————————————————————————————
                                            При наповнюваності 
  1. Трудове навчання 
      - 5 - 9 класи 
        по місту                            більше 27 
        по селу                             більше 25 
      - 10 - 11(12) класи                   більше 27 
  2. Державна (незалежно від мови навчан- 
     ня) та інші мови, які не є мовами 
     навчання, а вивчаються як предмет      більше 27 
  3. При вивченні різних національних       окремі групи з кіль- 
     мов (наприклад, російської і крим-     кістю не менше 8 учнів
     сько-татарської, молдавської і         у кожній
     угорської, російської і угорської
тощо) 
  4. При вивченні різних іноземних мов      окремі групи з кіль- 
                                            кістю не менше 8 учнів 
                                            у кожній 
  5. При проведенні семінарських, ла- 
     бораторних і практичних занять
     при лекційній формі навчання
з профільних дисциплін у спеціа-
     лізованих школах, гімназіях і 
     ліцеях                                 більше 27 
  6. Фізична культура                       більше 27, 
     (у 10 - 11 класах окремо               але не менше 
      для хлопців і дівчат)                 8 учнів у групі 
  7. Практичні заняття з комп'юте- 
     рами                                   більше 27 
  8. У 10 - 11 класах проводяться 
     заняття з допризовної підготовки 
     з юнаками і з медико-санітарної 
підготовки з дівчатами - окремо, 
     а з цивільної оборони - з юнаками 
     і дівчатами спільно 
  9. В середніх закладах освіти при         Клас ділиться 
     поглибленому вивченні іноземної        на групи по 8-10 
     мови з 1 класу                         чол. у кожній (не 
        1 - 11(12) класи                    більше 3 груп) 
 10. У школах з поглибленим вивчен- 
     ням іноземної мови з 7 класу 
          - 7 - 11 класи                     більше 27 
 11. З трудового навчання у школах 
     та школах-інтернатах для дітей 
з вадами у розумовому або фі- 
     зичному розвитку                        8 і більше 
 12. При вивченні державної мови та 
мов, що вивчаються як предмет, 
     трудового навчання, фізичної 
культури, іноземних мов у сана- 
     торних школах-інтернатах                 20 і більше 
 13. Факультативні заняття 
               по місту                       8 і більше 
               по селу                        4 і більше 
Примітка: У школах з поглибленим вивченням окремих предметів, профільним навчанням за рішенням педради школи при проведенні семінарських, лабораторних і практичних занять з профільних дисциплін класи можуть ділитися на групи в межах ліміту 20 годин, передбачених на поділ класів з вищезазначених предметів.
Вказані норми розповсюджуються і на вечірні (змінні) школи.
Наповнюваність груп та поділ їх на підгрупи при організації трудової підготовки учнів у міжшкільному навчально-виробничому комбінаті встановлюється в межах коштів, переданих комбінату загальноосвітніми школами на таку підготовку учнів.