УВАГА! ДОКУМЕНТ ВТРАЧАЄ ЧИННІСТЬ.
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
від 20 квітня 2011 р. N 462
Київ
Про затвердження Державного стандарту початкової загальної освіти
Відповідно до статті 31 Закону України "Про загальну середню освіту" (
651-14)
Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Державний стандарт початкової загальної освіти, що додається.
Установити, що Державний стандарт впроваджується з 1 вересня 2012 року.
2. Визнати таким, що втрачає чинність з 1 вересня 2012 р., пункт 2 постанови Кабінету Міністрів України від 16 листопада 2000 р. N 1717 (
1717-2000-п)
"Про перехід загальноосвітніх навчальних закладів на новий зміст, структуру і 12-річний термін навчання" (Офіційний вісник України, 2000 р., N 47, ст. 2033).
3. Міністерству освіти і науки, молоді та спорту вжити заходів для своєчасного розроблення та затвердження типових навчальних планів, навчальних програм для учнів початкової школи з метою забезпечення впровадження Державного стандарту початкової загальної освіти, затвердженого цією постановою.
Прем'єр-міністр України М.АЗАРОВ
Інд. 70
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 20 квітня 2011 р. N 462
ДЕРЖАВНИЙ СТАНДАРТ
початкової загальної освіти
Загальні положення
Цей Державний стандарт початкової загальної освіти (далі - Державний стандарт), розроблений відповідно до мети початкової школи з урахуванням пізнавальних можливостей і потреб учнів початкових класів, визначає зміст початкової загальної освіти, який ґрунтується на загальнолюдських цінностях та принципах науковості, полікультурності, світського характеру освіти, системності, інтегративності, єдності навчання і виховання на засадах гуманізму, демократії, громадянської свідомості, взаємоповаги між націями і народами в інтересах людини, родини, суспільства, держави.
Державний стандарт ґрунтується на засадах особистісно зорієнтованого і компетентнісного підходів, що зумовлює чітке визначення результативної складової засвоєння змісту початкової загальної освіти.
У цьому Державному стандарті терміни вживаються у такому значенні:
1) громадянська компетентність - здатність людини активно, відповідально та ефективно реалізовувати права та обов'язки з метою розвитку демократичного суспільства;
2) ключова компетентність - спеціально структурований комплекс якостей особистості, що дає можливість ефективно брати участь у різних життєвих сферах діяльності і належить до загальногалузевого змісту освітніх стандартів;
3) ключова компетенція - об'єктивна категорія, що фіксує суспільно визначений комплекс певного рівня знань, умінь, навичок, ставлень, які можна застосувати в широкій сфері діяльності людини (вміння вчитися, загальнокультурна, громадянська, здоров'язбережувальна, соціальна компетентність та компетентність з питань інформаційно-комунікаційних технологій);
4) компетентнісний підхід - спрямованість навчально-виховного процесу на досягнення результатів, якими є такі ієрархічно-підпорядковані компетентності учнів, як ключова, загальнопредметна і предметна;
5) компетентність - набута у процесі навчання інтегрована здатність особистості, яка складається із знань, досвіду, цінностей і ставлення, що можуть цілісно реалізовуватися на практиці;
6) компетенція - суспільно визнаний рівень знань, умінь, навичок, ставлень у певній сфері діяльності людини;
7) комунікативна компетентність - здатність особистості застосувати у конкретному спілкуванні знання мови, способи взаємодії з навколишніми і віддаленими людьми та подіями, навички роботи у групі, володіння різними соціальними ролями;
8) міжпредметна компетентність - здатність учня застосувати щодо міжпредметного кола проблем знання, уміння, навички, способи діяльності та ставлення, які належать до певного кола навчальних предметів і предметних галузей;
9) міжпредметні естетичні компетентності - здатність орієнтуватися в різних сферах життєдіяльності, що формується під час опанування різних видів мистецтва. Предметними мистецькими компетентностями, у тому числі музичними, образотворчими, хореографічними, театральними, екранними, є здатність до пізнавальної і практичної діяльності у певному виді мистецтва;
10) предметна компетентність - освоєний учнями у процесі навчання досвід специфічної для певного предмета діяльності, пов'язаної з набуттям нового знання, його перетворенням і застосуванням;
11) предметна компетенція - сукупність знань, умінь та характерних рис у межах конкретного предмета, що дає можливість учневі самостійно виконувати певні дії для розв'язання навчальної проблеми (задачі, ситуації). Учень має уявлення, знає, розуміє, застосовує, виявляє ставлення, оцінює;
12) предметна математична компетентність - особистісне утворення, що характеризує здатність учня (учениці) створювати математичні моделі процесів навколишнього світу, застосовувати досвід математичної діяльності під час розв'язування навчально-пізнавальних і практично зорієнтованих задач;
13) предметна природознавча компетентність - особистісне утворення, що характеризує здатність учня розв'язувати доступні соціально і особистісно значущі практичні та пізнавальні проблемні задачі, пов'язані з реальними об'єктами природи у сфері відносин "людина - природа";
14) соціальна компетентність - здатність особистості продуктивно співпрацювати з різними партнерами у групі та команді, виконувати різні ролі та функції у колективі.
Державний стандарт складається з:
Базового навчального плану початкової загальної освіти згідно з додатком 1 (далі - Базовий навчальний план);
загальної характеристики інваріантної та варіативної складових змісту початкової загальної освіти;
державних вимог до рівня загальноосвітньої підготовки учнів згідно з додатком 2.
У результативній складовій кожної освітньої галузі Державного стандарту визначено державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів початкової школи, які відповідають змісту і структурі предметних компетентностей.
Протягом навчання у початковій школі учні повинні оволодіти ключовими компетентностями, які передбачають їх особистісно-соціальний та інтелектуальний розвиток, формуються на міжпредметній основі та є інтегрованим результатом предметних і міжпредметних компетенцій.
На основі цього Державного стандарту Міністерство освіти і науки, молоді та спорту розробляє навчальні програми, відповідно до яких здійснюється підготовка варіативних програм і підручників.
Базовий навчальний план
Базовий навчальний план визначає зміст і структуру початкової загальної освіти за допомогою інваріантної і варіативної складових, якими встановлюється погодинне співвідношення між освітніми галузями, гранично допустиме тижневе навантаження учнів та загальнотижнева кількість годин.
Інваріантна складова змісту початкової загальної освіти формується на державному рівні і є обов'язковою для всіх загальноосвітніх навчальних закладів незалежно від їх підпорядкування та форми власності. Інваріантна складова змісту початкової загальної освіти визначається за допомогою таких освітніх галузей, як "Мови і літератури", "Математика", "Природознавство", "Суспільствознавство", "Здоров'я і фізична культура", "Технології" та "Мистецтво". Виключення з інваріантної складової будь-якої з освітніх галузей порушує цілісність загальноосвітньої підготовки на рівні початкової освіти і наступність основної школи.
В інваріантній складовій Базового навчального плану визначено мінімально необхідну кількість навчальних годин на вивчення кожної освітньої галузі.
Варіативна складова Базового навчального плану визначається загальноосвітнім навчальним закладом з урахуванням особливостей регіону, навчальних закладів, індивідуальних освітніх запитів учнів та (або) побажань батьків, або осіб, які їх замінюють. У початкових класах варіативна складова включає години, які виділяються на вивчення навчальних предметів освітніх галузей, курсів за вибором, проведення індивідуальних консультацій та групових занять з учнями.
Вивчення предметів, включених до інваріантної та варіативної складових, дає змогу забезпечити належний рівень загальноосвітньої підготовки і соціально-особистісного розвитку учнів молодшого шкільного віку.
Навчальне навантаження учнів складається з годин інваріантної і варіативної складових і не може перевищувати гранично допустимого рівня тижневого навантаження учнів, установленого Базовим навчальним планом та санітарно-гігієнічними нормами організації навчально-виховного процесу.
На основі Базового навчального плану, який визначає загальні засади організації навчально-виховного процесу у початковій школі, Міністерство освіти і науки, молоді та спорту розробляє типові навчальні плани для загальноосвітніх навчальних закладів, у яких зміст освітніх галузей реалізується шляхом вивчення навчальних предметів і курсів інваріантної складової. На основі типових навчальних планів навчальні заклади складають щороку робочі навчальні плани, в яких конкретизується варіативна складова початкової загальної освіти з урахуванням особливостей організації навчального процесу.
Бюджетне фінансування загальноосвітнього навчального закладу здійснюється відповідно до встановленої базовим навчальним планом сумарної кількості годин інваріантної та варіативної складових з урахуванням можливого поділу класу на групи у процесі вивчення окремих предметів.
Освітня галузь "Мови і літератури"
Метою освітньої галузі "Мови і літератури" є розвиток особистості учня, формування його комунікативної компетентності та загальних уявлень про мову як систему і літературу як вид мистецтва. Зазначена освітня галузь складається з мовного і літературного компонентів.
Мова навчання (українська мова, мови національних меншин)
Метою вивчення української мови, мов національних меншин як мов навчання є формування в учнів комунікативної компетентності шляхом засвоєння доступного і необхідного обсягу знань з мови навчання, опанування всіх видів мовленнєвої діяльності та набуття певного соціального досвіду.
Особливість мови навчання полягає в тому, що вона є не тільки навчальним предметом, а і найважливішим засобом навчання, виховання і розвитку особистості у процесі опанування всіх інших предметів початкової загальної освіти.
Для досягнення зазначеної мети передбачається виконання таких завдань:
формування в учнів мотивації вивчення мови;
забезпечення гармонійного розвитку усіх видів мовленнєвої діяльності (слухання, говоріння, читання і письма);
формування комунікативних умінь;
опанування найважливіших функціональних складових мовної системи з урахуванням особливостей фонетичної і граматичної систем кожної з мов навчання;
соціально-культурний розвиток особистості;
формування вміння вчитися.
З урахуванням мети і завдань мовного компонента освітньої галузі виділяються такі змістові лінії: мовленнєва, мовна, соціокультурна і діяльнісна.
Основною змістовою лінією є мовленнєва. При цьому мовна, соціокультурна і діяльнісна змістові лінії спрямовані на забезпечення мовленнєвої.
Мова вивчення (українська мова, мови національних меншин)
Метою навчання української мови як державної та інших мов як навчальних предметів є формування комунікативної компетентності з урахуванням інтересів і можливостей учнів початкової школи.
Для досягнення зазначеної мети передбачається виконання таких завдань:
створення позитивної мотивації до засвоєння знань;
формування умінь і навичок з усіх видів мовленнєвої діяльності;
засвоєння елементарних знань про найважливіші мовні одиниці, необхідні та достатні для формування мовленнєвих умінь і навичок;
залучення до національної культури народу, мова якого вивчається;
сприяння інтелектуальному, моральному, соціокультурному та естетичному розвиткові особистості.
Зміст навчання української мови як державної та інших мов як навчальних предметів визначається за такими змістовими лініями, як мовленнєва, мовна, соціокультурна, які є взаємозалежними, взаємопов'язаними та спрямованими на формування ключових і предметних компетентностей.
Іноземна мова
Метою вивчення іноземної мови є формування в учнів комунікативної компетентності з урахуванням комунікативних умінь, сформованих на основі мовних знань і навичок, оволодіння уміннями та навичками спілкуватися в усній і письмовій формі з урахуванням мотивів, цілей та соціальних норм мовленнєвої поведінки у типових сферах і ситуаціях.
Для досягнення зазначеної мети передбачається виконання таких завдань:
правильна вимова і розрізнення на слух звуків, слів, словосполучень і речень;
оволодіння найбільш уживаною лексикою у межах визначеної тематики і сфери спілкування;
отримання уявлення про основні граматичні категорії мови, яка вивчається; розпізнавання відомого лексичного і граматичного матеріалу під час читання та аудіювання і використання його у процесі усного спілкування;
розуміння на слух мовлення вчителя, однокласників, основного змісту текстів з використанням наочності;
участь у діалогічному спілкуванні (вміння вести етикетний діалог і діалог-розпитування під час повсякденного спілкування);
уміння коротко висловлюватися у межах тематики і сфери спілкування, що визначені для початкової школи, відтворювати напам'ять римовані твори дитячого фольклору;
оволодіння технікою читання вголос, читання про себе навчальних та нескладних текстів, використання прийомів ознайомлювального та навчального читання;
правильне написання слів, словосполучень, речень і текстів;
засвоєння елементарних відомостей про країну, мова якої вивчається.
З урахуванням мети і завдань вивчення іноземної мови виділяються такі змістові лінії: мовленнєва, мовна, соціокультурна і діяльнісна.
Літературне читання
метою літературного читання є формування читацької компетентності учнів, яка є базовою складовою комунікативної і пізнавальної компетентності, ознайомлення учнів з дитячою літературою як мистецтвом слова, підготовка їх до систематичного вивчення літератури в основній школі.
У процесі навчання відбувається становлення читача, що здатний до самостійної читацької, творчої діяльності, здійснюється його мовленнєвий, літературний, інтелектуальний розвиток, формуються морально-естетичні уявлення і поняття, збагачуються почуття, виховується потреба у систематичному читанні.
Для досягнення зазначеної мети передбачається виконання таких завдань:
формування в учнів навички читання як виду мовленнєвої діяльності;
ознайомлення учнів з дитячою літературою в авторській, жанровій, тематичній різноманітності; формування в учнів соціальних, морально-етичних цінностей за допомогою художніх образів літературних творів;
формування умінь сприймати, розуміти, аналізувати різні види літературних і навчальних текстів з використанням елементарних літературознавчих понять;
розвиток мовлення учнів, формування умінь створювати власні висловлювання за змістом прочитаного (прослуханого);
формування в учнів прийомів самостійної роботи з різними типами і видами дитячих книжок; умінь здійснювати пошук, відбір інформації для виконання навчально-пізнавальних завдань;
розвиток творчої літературної діяльності школярів;
виховання потреби у систематичному читанні як засобі пізнання світу, самопізнання та загальнокультурного розвитку.
З урахуванням зазначеної мети і завдань мовного компонента освітньої галузі виділяються такі змістові лінії: коло читання, навичка читання, досвід читацької діяльності і літературна діяльність.
Освітня галузь "Математика"
Метою освітньої галузі "Математика" є формування предметної математичної і ключових компетентностей, необхідних для самореалізації учнів у швидкозмінному світі.
Для досягнення зазначеної мети передбачається формування:
цілісного сприйняття світу, розуміння ролі математики у пізнанні дійсності; готовності до розпізнавання проблем, які розв'язуються із застосуванням математичних методів, здатності розв'язувати сюжетні задачі, логічно міркувати, обґрунтовувати свої дії та виконувати дії за алгоритмом;
вміння користуватися математичною термінологією, знаковою і графічною інформацією; орієнтуватися на площині та у просторі; застосовувати обчислювальні навички у практичних ситуаціях і розуміти сутність процесу вимірювання величин;
інтересу до вивчення математики, творчого підходу та емоційно-ціннісного ставлення до виконання математичних завдань; уміння навчатися.
В освітній галузі виділяються такі змістові лінії: числа, дії з числами; величини; математичні вирази, рівності, нерівності; сюжетні задачі; просторові відношення, геометричні фігури; робота з даними.
Освітня галузь "Природознавство"
Метою освітньої галузі "Природознавство" є формування природознавчої компетентності учня шляхом засвоєння системи інтегрованих знань про природу, способів навчально-пізнавальної діяльності, розвитку ціннісних орієнтацій у різних сферах життєдіяльності та природоохоронної практики.
Для досягнення зазначеної мети передбачається виконання таких завдань:
виховання соціально активної особистості, яка усвідомлює свою належність до різних елементів природного середовища, здатна мислити, бережливо ставиться до природи, людей і самого себе;
формування на доступному рівні цілісної природничо-наукової картини світу, що охоплює систему знань, яка відображає закони і закономірності природи та місце в ній людини;
розвиток розумових здібностей учнів, їх емоційно-вольової сфери, пізнавальної активності та самостійності, здатності до творчості, самовираження і спілкування;
забезпечення єдності інтелектуального та емоційного сприйняття природи з практичною природоохоронною діяльністю;
засвоєння традицій українського народу у відносинах людини з природою;
оволодіння доступними способами пізнання предметів і явищ природи та суспільства.
Освітня галузь "Суспільствознавство"
Метою освітньої галузі "Суспільствознавство" є особистісний розвиток учня, формування його соціальної і громадянської компетентностей шляхом засвоєння різних видів соціального досвіду, що складається із загальнолюдських, загальнокультурних та національних цінностей, соціальних норм, громадянської активності, прийнятої в суспільстві поведінки, толерантного ставлення до відмінностей культур, традицій і різних думок.
Для досягнення зазначеної мети передбачається виконання таких завдань:
виховання гуманної, соціально активної особистості, яка усвідомлює свою належність до етносоціального та соціально-культурного середовища, здатна розуміти значення життя як найвищої цінності;
оволодіння способами діяльності та моделями поведінки, які відповідають загальноприйнятим нормам моралі та права;
розвиток навичок взаємодії у сім'ї, колективі, суспільстві шляхом активного спілкування із соціальним оточенням, накопичення досвіду комунікативної діяльності, дотримання правил толерантної поведінки, співпереживання і солідарності з іншими людьми у різноманітних життєвих ситуаціях;
формування основ споживчої культури, вміння самостійно приймати рішення щодо власної поведінки.
Соціальна і громадянська компетентності як ключові мають міждисциплінарний характер, інтегруються за допомогою всіх освітніх галузей і спрямовуються на соціалізацію особистості, набуття громадянських навичок співжиття і співпраці у суспільстві, дотримання соціальних норм.
Освітня галузь "Здоров'я і фізична культура"
Метою освітньої галузі "Здоров'я і фізична культура" є формування здоров'язбережувальної компетентності шляхом набуття учнями навичок збереження, зміцнення, використання здоров'я та дбайливого ставлення до нього, розвитку особистої фізичної культури.
Для досягнення зазначеної мети передбачається виконання таких завдань:
формування в учнів знань про здоров'я, здоровий спосіб життя, безпечну поведінку, фізичну культуру, фізичні вправи, взаємозв'язок організму людини з природним і соціальним оточенням;
формування та розвиток навичок базових загальнорозвивальних рухових дій;
розвиток в учнів активної мотивації дбайливо ставитися до власного здоров'я і займатися фізичною культурою, удосконалювати фізичну, соціальну, психічну і духовну складові здоров'я;
виховання в учнів потреби у здоров'ї, що є важливою життєвою цінністю, свідомого прагнення до ведення здорового способу життя; розвиток умінь самостійно приймати рішення щодо власних вчинків;
набуття учнями власного здоров'язбережувального досвіду з урахуванням стану здоров'я;
використання у повсякденному житті досвіду здоров'язбережувальної діяльності для власного здоров'я та здоров'я інших людей.
Здоров'язбережувальна компетентність як ключова формується на міжпредметному рівні за допомогою предметних компетенцій з урахуванням специфіки предметів та пізнавальних можливостей учнів початкових класів.
Здоров'язбережувальна компетентність формується шляхом вивчення предметів освітньої галузі "здоров'я і фізична культура" і передбачає оволодіння учнями відповідними компетенціями.
З урахуванням мети і завдань зміст освітньої галузі визначається за такими змістовими лініями: здоров'я і фізична культура.
Освітня галузь "Технології"
Метою освітньої галузі "Технології" є формування і розвиток в учнів технологічної, інформаційно-комунікаційної та основних компетентностей для реалізації їх творчого потенціалу і соціалізації у суспільстві. Технології у початковій школі є однією з ланок неперервної технологічної освіти, що логічно продовжує дошкільну освіту, створює базу для успішного опанування учнями технологій основної школи та здобуття професійної освіти.
Для досягнення зазначеної мети передбачається виконання таких завдань:
формування уявлення про предметно-перетворювальну діяльність людини, світ професій, шляхи отримання, зберігання інформації та способи її обробки; здатності до формулювання творчих задумів, усвідомленого дотримання безпечних прийомів роботи та користування інструментами і матеріалами;
розвиток пізнавальної, художньої і технічної обдарованості, технічного мислення у процесі творчої діяльності, навичок ручних технік обробки матеріалів, уміння користуватися технічною термінологією, художньою та графічною інформацією, вміння працювати з комп'ютером;
виховання готовності до вирішення побутових питань шляхом застосування алгоритмів виконання технологічних завдань та навичок технологічної діяльності у практичних ситуаціях.
Зміст галузі "Технології" визначається за такими змістовими лініями: ручні техніки обробки матеріалів, технічна творчість, декоративно-ужиткове мистецтво, самообслуговування та ознайомлення з інформаційно-комунікаційними технологіями.
Освітня галузь "Мистецтво"
Метою освітньої галузі "Мистецтво" є формування і розвиток в учнів комплексу ключових, міжпредметних і предметних компетентностей у процесі опанування художніх цінностей та способів художньої діяльності шляхом здобуття власного естетичного досвіду.
Для досягнення зазначеної мети передбачається виконання таких завдань:
виховання в учнів емоційно-ціннісного ставлення до мистецтва та дійсності, розвиток художніх інтересів і потреб, естетичних ідеалів, здатності розуміти та інтерпретувати твори мистецтва, оцінювати естетичні явища;
формування в учнів на доступному рівні системи художніх знань і вмінь, яка відображає цілісність та видову специфіку мистецтва;
розвиток емоційно-почуттєвої сфери учнів, їх художніх здібностей і мислення, здатності до самовираження та спілкування.
Зміст освітньої галузі "Мистецтво" визначається за такими змістовими лініями: музична, образотворча та мистецько-синтетична (відповідно хореографічного, театрального та екранних видів мистецтва), які реалізуються шляхом вивчення окремих предметів або інтегрованих курсів.
Додаток 1
до Державного стандарту
БАЗОВИЙ
навчальний план
----------------------------------------------------------------------
| Найменування освітньої галузі | Кількість годин у |
| | класах на тиждень |
| |-------------------------|
| | 1 | 2 | 3 | 4 |разом|
|--------------------------------------------------------------------|
| Інваріантна складова |
|--------------------------------------------------------------------|
|Мови і літератури | 8 | 9 | 9 | 9 | 35 |
|------------------------------------------+----+----+----+----+-----|
|Математика | 4 | 4 | 4 | 4 | 16 |
|------------------------------------------+----+----+----+----+-----|
|Природознавство | 2 | 2 | 2 | 2 | 8 |
|------------------------------------------+----+----+----+----+-----|
|Суспільствознавство | | | 1 | 1 | 2 |
|------------------------------------------+----+----+----+----+-----|
|Здоров'я і фізична культура* | 4 | 4 | 4 | 4 | 16 |
|------------------------------------------+----+----+----+----+-----|
|Технології | 1 | 2 | 2 | 2 | 7 |
|------------------------------------------+----+----+----+----+-----|
|Мистецтво | 2 | 2 | 2 | 2 | 8 |
|------------------------------------------+----+----+----+----+-----|
|Усього | 21 | 23 | 24 | 24 | 92 |
|--------------------------------------------------------------------|
| Варіативна складова |
|--------------------------------------------------------------------|
|Додаткові години на вивчення предметів | 2 | 2 | 2 | 2 | 8 |
|освітніх галузей та курсів за вибором, | | | | | |
|проведення індивідуальних консультацій та | | | | | |
|групових занять | | | | | |
|------------------------------------------+----+----+----+----+-----|
|Гранично допустиме тижневе навчальне | 20 | 22 | 23 | 23 | 88 |
|навантаження на учня | | | | | |
|------------------------------------------+----+----+----+----+-----|
|Сумарна кількість навчальних годин | 23 | 25 | 26 | 26 | 100 |
|інваріантної та варіативної складових, що | | | | | |
|фінансується з державного бюджету (без | | | | | |
|урахування поділу класів на групи) | | | | | |
----------------------------------------------------------------------
---------------
Примітка. Години, передбачені для фізичної культури освітньої галузі "Здоров'я і фізична культура", не враховуються під час визначення гранично допустимого навантаження учнів.
Додаток 2
до Державного стандарту
ДЕРЖАВНІ ВИМОГИ
до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
------------------------------------------------------------------
| Зміст початкової загальної | Державні вимоги до рівня |
| освіти | загальноосвітньої підготовки |
| | учнів |
|----------------------------------------------------------------|
| Освітня галузь "Мови і літератури" |
| Мова навчання (українська мова, мови національних меншин) |
|----------------------------------------------------------------|
| Мовленнєва лінія |
|----------------------------------------------------------------|
|Види мовленнєвої діяльності: |
|----------------------------------------------------------------|
|Аудіювання |уміти уважно слухати і розуміти|
| |текст, запам'ятовувати з одного|
| |прослуховування його фактичний |
| |зміст, послідовність подій, |
| |визначати основну думку |
| |висловлювання |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Говоріння |уміти будувати діалог з |
| |урахуванням ситуації та |
| |учасників спілкування, |
| |дотримуватися норм етикету; |
| |переказувати прослухані або |
| |прочитані тексти; створювати |
| |монологічні висловлювання |
| |комунікативного характеру |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Читання |уміти правильно та з розумінням|
| |читати тексти, які відповідають|
| |віковим можливостям учнів |
| |початкових класів |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Письмо |уміти будувати письмові |
| |перекази і твори з уживанням |
| |виражальних мовних засобів, |
| |висловленням власної думки, |
| |свого ставлення до того, про |
| |що йдеться в переказі або |
| |творі, дотриманням |
| |каліграфічних вимог і |
| |правописних норм у межах |
| |вивченого матеріалу |
|----------------------------------------------------------------|
| Мовна лінія |
|----------------------------------------------------------------|
|Текст. Будова тексту. Типи |знати основні ознаки тексту, |
|текстів. Навчальні тексти різних|його будову; вміти визначати |
|стилів |тему та мету тексту, практично |
| |розрізняти типи і стильові |
| |особливості текстів; |
| |застосовувати здобуті знання |
| |про текст у процесі побудови |
| |власних висловлювань |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Речення. Види простих речень за |знати основні ознаки речення; |
|метою висловлювання та |розрізняти і правильно |
|інтонацією. Головні і другорядні|інтонувати види речень за метою|
|члени речення. Словосполучення. |висловлювання та інтонацією; |
|Однорідні члени речення. |встановлювати логіко-граматичні|
|Звертання. Складне речення |зв'язки між членами речення; |
| |мати уявлення про |
| |словосполучення; розпізнавати |
| |та вживати однорідні члени і |
| |звертання в реченні; практично |
| |розрізняти прості і складні |
| |речення; застосовувати здобуті |
| |синтаксичні знання та уміння у |
| |власному мовленні |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Слово. Лексичне значення слова. |уміти пояснювати пряме і |
|Навчальні словники різних типів |переносне значення слів, |
| |розпізнавати в текстах і |
| |пояснювати синоніми, антоніми, |
| |омоніми, найуживаніші |
| |фразеологізми; використовувати |
| |здобуті знання з лексики у |
| |власному мовленні; уміти |
| |користуватися навчальними |
| |словниками різних типів |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Будова слова |знати назви значущих частин |
| |слова і вміти знаходити їх у |
| |словах (у нескладних випадках);|
| |розпізнавати і добирати |
| |спільнокореневі слова; |
| |застосовувати знання про будову|
| |слова в мовленнєвій практиці |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Частини мови. Загальні відомості|знати назви та істотні ознаки |
|про граматичні категорії частин |частин мови; розрізняти |
|мови |самостійні і службові частини |
| |мови; розпізнавати частини мови|
| |в текстах; правильно вживати |
| |граматичні форми частин мови в |
| |усних і письмових |
| |висловлюваннях |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Звукова і графічна системи мови |уміти розрізняти звуки і букви;|
|в їх взаємозв'язку. Каліграфія. |орієнтуватися у звуковій |
|Техніка письма. Алфавіт |системі мови; дотримуватися |
| |найважливіших орфоепічних норм |
| |літературної мови у власному |
| |мовленні; володіти графічною |
| |навичкою і технікою письма; |
| |знати алфавіт; розташовувати |
| |слова за алфавітом і знаходити |
| |в словнику потрібне слово |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Правопис. Найуживаніші |уміти каліграфічно і грамотно |
|орфографічні та пунктуаційні |списувати і писати з голосу |
|правила (норми). Орфографічний |тексти з дотриманням вивчених |
|словник |правил орфографії і пунктуації;|
| |дотримуватися правил правопису |
| |під час побудови письмових |
| |зв'язних висловлювань; |
| |самостійно користуватися |
| |орфографічним словником для |
| |з'ясування правильності |
| |написання слова, його окремих |
| |форм; знаходити і виправляти |
| |орфографічні та пунктуаційні |
| |помилки |
|----------------------------------------------------------------|
| Соціокультурна лінія |
|----------------------------------------------------------------|
|Тематичні групи слів, що |знати і вміти записувати назву |
|називають державу, її столицю, |держави та її столиці; знати |
|державну символіку, реалії |державні символи України; |
|життя народу |розуміти і пояснювати значення |
| |слів - назв предметів побуту, |
| |народних звичаїв; |
| |використовувати тематичні групи|
| |слів народознавчого змісту в |
| |мовленні |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Фольклорні твори великої і малої|знати казки, пісні, прислів'я, |
|форми |приказки, загадки, лічилки; |
| |уміти доречно використовувати |
| |їх в усному і писемному |
| |мовленні для його увиразнення |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Особливості національного |знати формули національного |
|мовленнєвого етикету. Правила |мовленнєвого етикету і |
|мовленнєвої поведінки під час |використовувати їх під час |
|спілкування |спілкування; дотримуватися |
| |правил етикету під час |
| |спілкування з представниками |
| |різних вікових груп і статусів |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Соціальні ролі |уміти встановлювати елементарні|
| |комунікативні контакти під час |
| |виконання тих чи інших |
| |соціальних ролей у різних |
| |життєвих ситуаціях |
|----------------------------------------------------------------|
| Діяльнісна лінія |
|----------------------------------------------------------------|
|Загальнонавчальні вміння і |уміти організовувати свою |
|навички, зокрема навчально- |навчальну діяльність; |
|організаційні, навчально- |самостійно користуватися |
|інформаційні, навчально- |підручником, довідковою |
|інтелектуальні і творчі, |літературою; виконувати |
|контрольно-оцінювальні |мисленнєві операції: |
| |спостерігати, аналізувати мовні|
| |явища, порівнювати, |
| |узагальнювати, виділяти |
| |головне, робити висновки; |
| |висловлювати і доводити власну |
| |думку; переносити знання та |
| |способи діяльності в нову |
| |ситуацію; проводити перевірку |
| |та самоперевірку усних |
| |висловлювань і письмових робіт,|
| |оцінювати результати навчання |
|----------------------------------------------------------------|
| Мова вивчення (українська мова, мови національних меншин) |
|----------------------------------------------------------------|
| Мовленнєва лінія |
|----------------------------------------------------------------|
|Аудіювання |уміти сприймати і розуміти |
| |мовні одиниці різного рівня, |
| |мовлення вчителя, нескладні за |
| |змістом тексти |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Говоріння |уміти сприймати та будувати |
| |діалогічні і монологічні |
| |висловлювання у таких сферах |
| |спілкування, як особистісна, |
| |навчальна, соціально-побутова |
| |і світ природи |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Письмо |уміти списувати, писати з |
| |голосу, складати тексти різних |
| |типів мовлення, дотримуючись |
| |правил орфографії та пунктуації|
|--------------------------------+-------------------------------|
|Читання |уміти читати (вголос і мовчки) |
| |правильно та виразно художні і |
| |навчальні тексти |
|----------------------------------------------------------------|
| Мовна лінія |
|----------------------------------------------------------------|
|Мова як засіб спілкування і |розуміти значення мови в житті |
|пізнання. Рідна, державна та |кожного народу, української |
|інші мови |мови як державної |
|----------------------------------------------------------------|
| Звуки і букви |
|----------------------------------------------------------------|
|Норми вимови і правопису |знати звукові та графічні |
| |відмінності мови навчання та |
| |української (інших мов), |
| |володіти нормами вимови і |
| |наголошення |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Алфавіт |уміти позначати звуки буквами |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Основні правила правопису |знати основні орфографічні |
| |правила та вміти їх |
| |застосовувати під час |
| |списування та письма з голосу; |
| |уміти писати з дотриманням |
| |вимог до швидкості письма |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Орфографічний та перекладний |уміти користуватися алфавітом |
|словники |під час роботи із словниками, |
| |визначати значення слова за |
| |допомогою словників |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Слово - частина мови |знати, що в кожній мові |
| |предмети, ознаки, дії, |
| |кількість називаються словами, |
| |які служать для зв'язку з |
| |іншими; знати слова мови, що |
| |вивчається як навчальний |
| |предмет, в межах зазначених тем|
| |спілкування; |
| | |
| |уміти доречно вживати слова і |
| |словесні формули залежно від |
| |ситуації |
| | |
| |уміти добирати антоніми і |
| |синоніми, розуміти |
| |багатозначність, переносне |
| |значення слів, знати, розуміти |
| |і вживати найпростіші |
| |фразеологізми |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Будова слова |уміти визначати основу і |
| |закінчення, змінювати |
| |закінчення у зв'язку з іншим |
| |словом; |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Основа і закінчення. Складові |уміти визначати складові |
|основи. Словотвір |основи, утворювати |
| |спільнокореневі слова |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Морфологічні ознаки слова |уміти визначати і змінювати |
| |слова - різні частини мови |
| |залежно від їх зв'язку з іншими|
| |словами |
| | |
| |знати і вміти вживати |
| |сполучники, прийменники та |
| |частку "не" |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Синтаксичні та пунктуаційні |уміти утворювати |
|відомості. Словосполучення. |словосполучення з прийменниками|
|Речення, його будова. Види |та без них |
|речень за метою висловлювання і | |
|за інтонацією. Речення-репліки в|уміти будувати речення, |
|діалогах |визначати головні та |
| |другорядні члени, встановлювати|
| |зв'язок між ними |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Речення з однорідними членами. |уміти будувати, поширювати, |
|Способи зв'язку між ними |інтонувати речення, різні за |
| |метою висловлювання, вживати |
| |такі речення залежно від мети, |
| |ставити на письмі відповідні |
| |розділові знаки; уживати кличну|
| |форму іменників у питальних та |
| |спонукальних реченнях, ставити |
| |розділові знаки при звертанні |
| | |
| |уміти складати та інтонувати |
| |речення з однорідними членами |
| |(із сполучниками та без них), |
| |ставити розділові знаки |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Текст. Тема і головна думка |знати основні ознаки тексту, |
|тексту. Будова тексту. Типи |його будову; уміти визначати |
|текстів |тему і мету (основну думку) |
| |тексту, практично розрізняти |
| |типи і стильові особливості |
| |текстів; застосовувати здобуті |
| |знання про текст у процесі |
| |побудови власних висловлювань |
|----------------------------------------------------------------|
| Соціокультурна лінія |
|----------------------------------------------------------------|
|Український соціум (держава, її |знати назву держави, її |
|символіка, народи, мови) |столицю, державні символи; мати|
| |уявлення про традиції народу, |
|Матеріальна та духовна культура |мова якого вивчається; знати |
|народу, мова якого вивчається |окремі фольклорні твори великих|
| |і малих форм; уміти |
|Народні традиції |встановлювати елементарні |
| |комунікативні контакти з |
| |однолітками і дорослими під час|
| |виконання тих або інших |
| |соціальних ролей у різних |
| |життєвих ситуаціях, толерантно |
| |ставитися до думки інших, |
| |знаходити довідкову інформацію |
| |за допомогою інформаційно- |
| |комунікаційних технологій |
|----------------------------------------------------------------|
| Іноземна мова |
|----------------------------------------------------------------|
| Мовленнєва лінія |
|----------------------------------------------------------------|
|Сфери спілкування |аудіювання |
|Особистісна | |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Тематичні блоки: | |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Про себе, родина, друзі, одяг, |розуміти окремі знайомі слова і|
|місце проживання, відпочинок і |прості найбільш уживані фрази в|
|дозвілля |ситуаціях повсякденного |
| |спілкування, а також невеликі |
| |за обсягом повідомлення та |
| |інструкції |
| | |
| |розуміти зміст повідомлення в |
| |межах особистісної, суспільної |
| |та освітньої сфери |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Їжа; основні продукти |розуміти інструкції і |
|харчування; природа і погода; |виконувати їх |
|тварини; свята | |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Публічна | |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Тематичні блоки: | |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Подорожі, враження від |розуміти короткі прості |
|подорожей, короткі відомості про|пояснення, усне спілкування |
|країну (країни), мова якої |двох і більше людей; опис, |
|(яких) вивчається |сюжетні тексти, розповідь, |
| |повідомлення, пояснення, |
| |запрошення, оголошення в межах |
| |особистісної, суспільної та |
| |освітньої сфери спілкування |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Освітня | читання |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Тематичні блоки: | |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Навчання у школі, розпорядок |читати і розуміти навчальні та |
|дня, шкільні предмети, |нескладні адаптовані автентичні|
|однокласники, види навчальної |тексти, що стосуються |
|діяльності |особистісної, суспільної та |
| |освітньої сфери, а також |
| |тексти, що відображають |
| |особливості побуту, життя, |
| |культури країни, мова якої |
| |вивчається, та тексти з |
| |незначною кількістю незнайомих |
| |мовних одиниць, значення яких |
| |можна визначити за допомогою |
| |здогадки і словника, відповідно|
| |до вікових особливостей та |
| |інтересів учнів |
| |-------------------------------|
| |говоріння |
| |-------------------------------|
| |монологічне мовлення |
| |-------------------------------|
| |уміти висловлювати коротке |
| |повідомлення у межах |
| |відповідної сфери спілкування, |
| |передавати основний зміст |
| |прочитаного, побаченого або |
| |почутого, коротко висловлюючи |
| |своє ставлення до осіб, подій, |
| |явищ; описувати малюнок (серію |
| |малюнків), використовуючи у |
| |разі необхідності вербальні та |
| |невербальні опори |
| |-------------------------------|
| |діалогічне мовлення |
| |-------------------------------|
| |уміти спілкуватися із |
| |співрозмовником у межах |
| |відповідної сфери спілкування; |
| |будувати діалог з використанням|
| |основних зразків мовленнєвого |
| |етикету, прийнятого у країні, |
| |мова якої вивчається |
| | |
| |робити запит нової інформації, |
| |використовуючи для цього |
| |запитання різних типів; |
| | |
| |висловлювати емоції (радість, |
| |захоплення, подив, згоду, |
| |незгоду, сумнів) у зв'язку з |
| |почутим від співрозмовника; |
| |ставити запитання |
| |співрозмовникові з метою |
| |з'ясування або уточнення певної|
| |інформації у процесі |
| |спілкування, і відповідати на |
| |подібні запитання |
| | |
| |обмінюватися репліками із |
| |співрозмовником |
| | |
| |уточнювати зміст почутого в |
| |разі нерозуміння його |
| |-------------------------------|
| |письмо |
| |-------------------------------|
| |уміти правильно у письмовій |
| |формі з використанням у разі |
| |необхідності вербальних або |
| |невербальних опор, передати |
| |основний зміст прочитаного, |
| |побаченого або почутого, |
| |коротко висловлюючи своє |
| |ставлення до осіб, подій, явищ |
| |описувати малюнок (серію |
| |малюнків), використовуючи у |
| |разі необхідності вербальні |
| |опори у межах відповідної сфери|
| |спілкування |
|----------------------------------------------------------------|
| Мовна лінія |
|----------------------------------------------------------------|
|Лексичні одиниці: однослівні |знати достатню кількість |
|форми та стійкі словосполучення |лексичних одиниць і уміти |
|у значеннях, визначених сферами |використовувати їх для |
|спілкування |вираження основних |
| |комунікативних потреб |
|Граматичні структури та явища, | |
|що використовуються у простих |уміти правильно вживати |
|реченнях (фразах) для |граматичні структури та явища у|
|задоволення повсякденних потреб |простих реченнях (фразах) для |
|у межах відповідної сфери |задоволення простих |
|спілкування |повсякденних потреб у межах |
| |відповідної сфери спілкування |
|----------------------------------------------------------------|
| Соціокультурна лінія |
|----------------------------------------------------------------|
|Відомості, що належать до |уміти обмінюватися інформацією |
|культурних цінностей свого та |і висловлювати свої погляди |
|інших народів, морально-етичних |простими мовними засобами; |
|норм, особливостей вербальної та|встановлювати соціальний |
|невербальної поведінки, що |контакт (вітання і прощання; |
|сприяє формуванню умінь |знайомство; висловлювання |
|міжкультурного спілкування |вдячності, вибачення) |
|----------------------------------------------------------------|
| Діяльнісна лінія |
|----------------------------------------------------------------|
|Стратегії мовленнєвої |уміти орієнтуватися в |
|діяльності, що спрямовані на |навколишньому середовищі та |
|виконання навчальних завдань і |встановлювати соціальний |
|розв'язання життєвих проблем |контакт |
| | |
| |використовувати набуті знання, |
| |уміння та навички; оцінювати |
| |свої досягнення |
|----------------------------------------------------------------|
| Літературне читання |
|----------------------------------------------------------------|
| Коло читання |
|----------------------------------------------------------------|
|Дитяча література в авторській, |орієнтуватися у колі дитячого |
|жанровій, тематичній |читання, а саме: |
|різноманітності: | |
|--------------------------------+-------------------------------|
|твори усної народної творчості; |знати прізвища письменників- |
|твори видатних письменників- |класиків, письменників сучасної|
|класиків, сучасних письменників |дитячої літератури та їх твори,|
|України; зарубіжних письменників|з якими учні неодноразово |
| |зустрічалися у процесі |
| |навчання, основні теми дитячого|
| |читання; окремі жанри вивчених |
| |творів |
|--------------------------------+-------------------------------|
|художня література (малі |розрізняти прозові, поетичні, |
|фольклорні форми, казки |драматичні, фольклорні та |
|(народні, літературні), легенди,|авторські твори |
|вірші, оповідання, повісті, | |
|п'єси, байки); науково- | |
|пізнавальна, енциклопедична | |
|література, дитяча періодика | |
|--------------------------------+-------------------------------|
|теми дитячого читання: про |знати, поважати державні |
|рідний край, Батьківщину, |національні символи, культуру, |
|природу, дітей, сім'ю, стосунки |національні традиції свого |
|між людьми, навчання, пригоди, |народу, інших народів, які |
|фантастика |живуть в Україні та за кордоном|
| | |
| |усвідомлювати морально-етичний |
| |зміст творів; роль читання для |
| |пізнання навколишнього світу, |
| |формування власної культури |
|----------------------------------------------------------------|
| Навичка читання |
|----------------------------------------------------------------|
|Спосіб, правильність, |володіти повноцінною навичкою |
|усвідомленість читання, засоби |читання вголос і мовчки як |
|виразності усного мовлення; |загальнонавчальним умінням: |
|розвиток темпу читання вголос і |сприймати, розуміти зміст |
|мовчки |творів (текстів) різних видів, |
| |виділяти в них суттєву |
| |інформацію; читати вголос |
| |правильно, плавно, цілими |
| |словами і групами слів з |
| |дотриманням засобів виразності |
| |усного мовлення та основних |
| |норм літературної вимови у |
| |темпі, який дає можливість |
| |зрозуміти зміст твору (тексту);|
| |читати виразно напам'ять вірші |
| |(уривки із прози) з дотриманням|
| |мовних і позамовних засобів |
| |виразності |
|----------------------------------------------------------------|
| Досвід читацької діяльності |
|----------------------------------------------------------------|
|Способи опрацювання текстів |уміти самостійно визначати |
|різних видів: фактичний та |тему, основну думку |
|основний зміст твору; тема, |літературного твору |
|основна думка твору; |(навчального тексту); |
|структурний аналіз текстів; види|самостійно ставити запитання за|
|переказу; постановка запитань до|змістом прочитаного; |
|тексту; причиново-наслідкові |орієнтуватися у структурі |
|зв'язки між подіями, вчинками |художніх, науково-художніх |
|персонажів; діалог, дискусія за |текстів; складати простий план;|
|змістом прочитаного |встановлювати причиново- |
|(прослуханого) |наслідкові зв'язки між подіями,|
| |дійовими особами; доводити |
| |власні судження щодо |
| |прочитаного, спираючись на |
| |текст; передавати (детально, |
| |стисло, вибірково) зміст |
| |тексту; |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Особливості опрацювання |виділяти, розуміти засоби |
|художнього твору: жанрові |художньої виразності, |
|ознаки, засоби художньої |використовувати їх у мовленні |
|виразності; автор твору, герої |під час переказу, опису, |
|(персонажі) твору; сюжет, власне|характеристик; слідкувати за |
|ставлення до змісту прочитаного |розвитком подій у творі; |
|(прослуханого) |визначати героїв; |
| |характеризувати персонажів за |
| |їх вчинками, висловлювати до |
| |них своє ставлення; |
| |висловлювати оцінювальні |
| |судження морального змісту; |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Особливості опрацювання науково-|визначати основні ознаки |
|художнього твору |понять, явищ, узагальнені |
| |висновки у науково-художніх |
| |творах, навчальних текстах; |
| |орієнтуватися у структурі |
| |навчального тексту (заголовок, |
| |підзаголовок, абзац, |
| |ілюстрація, схема, таблиця, |
| |виноска) |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Самостійна робота з дитячою |уміти самостійно розрізняти |
|книжкою; книгознавча |типи дитячих видань (книжка- |
|пропедевтика, вибір книжки, типи|твір, книжка-збірка, періодика,|
|дитячих видань; елементи дитячої|довідкова література; |
|художньої, науково-художньої, |визначати орієнтовний зміст |
|навчальної книжки, їх |дитячих книжок; здійснювати |
|призначення; робота з |пошук, відбір інформації для |
|інформацією |виконання навчально- |
| |пізнавальних завдань з |
| |використанням довідкових |
| |видань, дитячої періодики, |
| |орієнтуватися у підручнику за |
| |змістом; самостійно |
| |користуватися методичним і |
| |довідковим матеріалом |
| |підручника, складати коротку |
| |анотацію на прочитаний |
| |літературний твір, сприймати |
| |книжку як джерело поповнення |
| |знань |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Спілкування за змістом |виявляти повагу до |
|прочитаного (прослуханого) |співбесідника, толерантність |
| |під час обговорення прочитаного|
| |(прослуханого) твору |
| | |
| |усвідомлено будувати зв'язні |
| |висловлювання, використовувати |
| |мовленнєві засоби з урахуванням|
| |комунікативної ситуації |
|----------------------------------------------------------------|
| Літературна творча діяльність |
|----------------------------------------------------------------|
|Розвиток творчої діяльності на |мати уявлення про різні види |
|основі прочитаного |творчого переказу; створювати |
| |свої варіанти розвитку сюжету |
| |твору, відтворювати в уяві |
| |картини життя, художні образи, |
| |зображені письменником |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Самовираження особистості дитини|уміти складати твори-мініатюри,|
|у літературній творчості |художні описи за |
| |спостереженнями у природі, |
| |загадки, лічилки, казки, |
| |вірші; колективно та |
| |індивідуально інсценізувати |
| |художні твори, життєві ситуації|
|----------------------------------------------------------------|
| Освітня галузь "Математика" |
|----------------------------------------------------------------|
| Числа. Дії з числами |
|----------------------------------------------------------------|
|Лічба |розуміти сутність кількісної і |
| |порядкової лічби, |
| |використовувати кількісні і |
| |порядкові числівники |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Натуральні числа. Число нуль |мати уявлення про натуральний |
| |ряд чисел, його властивості та |
| |про число нуль; називати, |
| |читати, записувати, |
| |порівнювати числа у межах |
| |мільйона на основі десяткової |
| |системи числення |
| | |
| |розуміти позиційний принцип |
| |запису чисел, досліджувати та |
| |моделювати числа на основі |
| |поняття про класи і розряди |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Звичайні дроби |мати уявлення про утворення |
| |дробу, про чисельник і |
| |знаменник дробу; називати, |
| |читати і записувати дроби, |
| |порівнювати дроби з однаковими |
| |знаменниками; знаходити дріб |
| |від числа і число за значенням |
| |його дробу |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Арифметичні дії з числами |розуміти зміст арифметичних дій|
| |додавання, віднімання, |
| |множення, ділення; знати назви |
| |компонентів і результатів |
| |арифметичних дій, взаємозв'язок|
| |між додаванням та відніманням, |
| |між множенням та діленням; |
| |знаходити невідомий компонент |
| |арифметичної дії; розуміти |
| |залежність результату |
| |арифметичної дії від зміни |
| |одного з компонентів |
| | |
| |знати таблиці додавання і |
| |множення одноцифрових чисел та |
| |відповідні табличні випадки |
| |віднімання і ділення; усно |
| |виконувати обчислення у межах |
| |ста та обчислення, які |
| |ґрунтуються на принципах |
| |десяткової системи числення |
| | |
| |застосовувати алгоритми |
| |письмового виконання |
| |арифметичних дій у межах |
| |мільйона, ділення з остачею; |
| |перевіряти правильність |
| |результатів арифметичних дій на|
| |основі їх взаємозв'язку; |
| |моделювати відношення |
| |різницевого і кратного |
| |порівняння чисел |
|----------------------------------------------------------------|
| Величини |
|----------------------------------------------------------------|
|Довжина. Маса. Місткість. Час. |визначати довжини об'єктів |
|Вартість. Площа |навколишньої дійсності за |
| |допомогою різних одиниць |
| |вимірювання; мати уявлення про |
| |вимірювання маси за допомогою |
| |терезів, подавати масу в різних|
| |одиницях вимірювання; мати |
| |уявлення про вимірювання |
| |місткості та про літр як |
| |одиницю вимірювання; |
| |користуватися годинником і |
| |календарем як засобами |
| |вимірювання часу, подавати |
| |проміжки часу в різних одиницях|
| |вимірювання; мати уявлення про |
| |вартість та співвідношення між |
| |одиницями вартості в Україні; |
| |визначати периметр |
| |многокутника; визначати площу |
| |фігури за допомогою палетки; |
| |застосовувати формули під час |
| |обчислення периметра й площі |
| |прямокутника; порівнювати й |
| |упорядковувати об'єкти за |
| |різними ознаками (довжиною, |
| |масою, місткістю, площею); |
| |замінювати одні одиниці |
| |вимірювання величини іншими, |
| |порівнювати значення |
| |однойменних величин, виконувати|
| |арифметичні дії з ними; |
| |застосовувати співвідношення |
| |між одиницями вимірювання |
| |величини під час розв'язування |
| |навчально-пізнавальних і |
| |практично зорієнтованих задач |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Групи взаємопов'язаних величин |розуміти, що ситуації, які |
| |трапляються в навколишньому |
| |світі можуть описуватися трьома|
| |взаємопов'язаними величинами |
| |(вартість, ціна, кількість; |
| |відстань, швидкість, час); |
| |застосовувати правило |
| |знаходження однієї величини за |
| |двома іншими під час |
| |розв'язування сюжетних задач |
|----------------------------------------------------------------|
| Математичні вирази. Рівності. Нерівності |
|----------------------------------------------------------------|
|Числові вирази |мати уявлення про числовий |
| |вираз та його значення; |
| |встановлювати порядок виконання|
| |арифметичних дій у числових |
| |виразах, у тому числі з |
| |дужками; знаходити значення |
| |числових виразів; виконувати |
| |тотожні перетворення числових |
| |виразів відповідно до законів і|
| |з урахуванням властивостей |
| |арифметичних дій |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Вирази із змінною |мати уявлення про вираз із |
| |змінною; розуміти залежність |
| |значення виразу із змінною від |
| |числового значення змінної; |
| |знаходити значення виразів за |
| |заданими значеннями змінних |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Рівності та нерівності |розпізнавати, читати і |
| |записувати рівності та |
| |нерівності; розрізняти істинні |
| |та хибні числові рівності |
| |(нерівності); порівнювати |
| |значення числових виразів; |
| |добирати значення змінної у |
| |нерівностях |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Рівняння |мати уявлення про рівняння з |
| |однією змінною; розв'язувати |
| |рівняння з однією змінною на |
| |основі взаємозв'язку між |
| |компонентами та результатами |
| |арифметичних дій; перевіряти |
| |правильність розв'язання |
| |рівняння |
|----------------------------------------------------------------|
| Сюжетні задачі |
|----------------------------------------------------------------|
|Задача. Структура задачі. |мати уявлення про сюжетну |
|Загальні прийоми роботи із |задачу, виділяти її структурні |
|задачею |компоненти; проводити |
| |семантичний аналіз тексту |
| |задачі та подавати його |
| |результати у вигляді схеми, |
| |рисунка, таблиці; складати |
| |план розв'язання складеної |
| |задачі, пояснювати вибір дій; |
| |записувати розв'язання задачі |
| |діями з поясненням, виразом або|
| |рівнянням; знаходити різні |
| |способи розв'язування задачі, |
| |визначати раціональний, |
| |перевіряти правильність |
| |розв'язання задачі; складати |
| |задачі за рисунком, схемою, |
| |математичним виразом, за |
| |практичними діями з предметами,|
| |задачі, аналогічні та обернені |
| |до розв'язаної |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Прості і складені задачі |розв'язувати прості сюжетні |
| |задачі, що розкривають зміст |
| |арифметичних дій, задачі на |
| |знаходження невідомого |
| |компонента дій, задачі, які |
| |містять відношення різницевого |
| |та кратного порівняння, задачі |
| |на знаходження частини від |
| |числа або числа за його |
| |частиною, задачі з |
| |пропорційними величинами; |
| |розв'язувати складені задачі, |
| |що є композицією з двох- |
| |чотирьох видів простих задач, |
| |задачі на знаходження |
| |четвертого пропорційного, |
| |задачі на пропорційне ділення, |
| |на знаходження невідомого за |
| |двома різницями, на подвійне |
| |зведення до одиниці, на спільну|
| |роботу, на одночасний рух двох |
| |тіл |
|----------------------------------------------------------------|
| Просторові відношення. Геометричні фігури |
|----------------------------------------------------------------|
|Просторові відношення |визначати місце знаходження |
| |об'єкта на площині і в |
| |просторі; розкладати та |
| |переміщувати предмети на |
| |площині, вживати відповідну |
| |термінологію |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Геометричні фігури на площині |визначати істотні ознаки |
|(точка, лінії, відрізок, |геометричних фігур; називати |
|промінь, кути, многокутники, |елементи многокутників, кола та|
|коло, круг) |круга; зображувати геометричні |
| |фігури на аркуші в клітинку, |
| |будувати прямокутники; |
| |позначати геометричні фігури |
| |буквами латинського алфавіту; |
| |конструювати геометричні фігури|
| |з інших фігур; розбивати фігуру|
| |на частини |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Геометричні фігури у просторі |розпізнавати геометричні фігури|
|(куб, куля, циліндр, піраміда, |у просторі та їх елементи; |
|конус) |співвідносити образ |
| |геометричної фігури з об'єктами|
| |навколишньої дійсності |
|----------------------------------------------------------------|
| Робота з даними |
|----------------------------------------------------------------|
|Таблиці, схеми, діаграми |мати уявлення про способи |
| |подання інформації; знаходити, |
| |аналізувати, порівнювати |
| |інформацію, подану в таблицях, |
| |схемах, діаграмах; заносити |
| |дані до таблиць; |
| |використовувати дані для |
| |розв'язання практично |
| |зорієнтованих задач; під |
| |керівництвом учителя знаходити |
| |інформацію за допомогою |
| |інформаційно-комунікаційних |
| |технологій |
|----------------------------------------------------------------|
| Освітня галузь "Природознавство" |
|----------------------------------------------------------------|
|Об'єкти природи |мати уявлення про природу, її |
| |складові, тіла, речовини, їх |
| |властивості; про |
| |різноманітність живих |
| |організмів (віруси, бактерії, |
| |гриби, рослини, тварини), |
| |особливості їх будови, росту, |
| |розвитку, процесів |
| |життєдіяльності та поведінки, |
| |про значення живих організмів |
| |у природі; про перетворення і |
| |збереження речовин і сонячної |
| |енергії у природі, про теплові |
| |процеси та енергоносії; про |
| |організм людини як єдине ціле |
| | |
| |розрізняти предмети неживої |
| |природи, організми, рукотворні |
| |об'єкти, агрегатні стани |
| |речовин; представників окремих |
| |груп організмів і деякі ознаки |
| |пристосування їх до |
| |навколишнього середовища; |
| |органи і системи органів людини|
| | |
| |розпізнавати явища природи, |
| |пояснювати їх причини |
| | |
| |розуміти значення сонячного |
| |світла і тепла на Землі |
| | |
| |застосовувати знання для |
| |охорони природи та збереження |
| |тепла і електроенергії у побуті|
|--------------------------------+-------------------------------|
|Взаємозв'язки в природі |мати уявлення про цілісність |
| |природи |
| | |
| |знати про добові та сезонні |
| |зміни у природі; причини їх |
| |періодичності |
| | |
| |встановлювати найпростіші |
| |взаємозв'язки в неживій і живій|
| |природі, між організмами і |
| |навколишнім середовищем, між |
| |природними умовами на певній |
| |території та господарською |
| |діяльністю людини |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Земля - планета Сонячної системи|мати уявлення про Всесвіт і |
| |Сонячну систему, форму і будову|
| |Землі, рух Землі навколо осі і |
| |навколо Сонця, про материки і |
| |океани, особливості їх природи,|
| |населення Землі; орієнтуватися |
| |на місцевості; працювати з |
| |планом, глобусом і картами |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Україна на планеті Земля |мати уявлення про розташування |
| |природних зон на території |
| |України, особливості їх |
| |природних умов, рослинного і |
| |тваринного світу |
| | |
| |знати розташування України на |
| |глобусі, карті світу, півкуль і|
| |Європи |
| | |
| |розрізняти за умовними знаками |
| |основні форми земної поверхні, |
| |моря, найбільші річки та озера |
| |України |
| | |
| |розпізнавати найхарактерніші |
| |рослини і тварини своєї |
| |природної зони |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Рідний край |мати уявлення про особливості |
| |погоди своєї місцевості |
| | |
| |знати розташування рідного краю|
| |на карті України |
| | |
| |розпізнавати форми земної |
| |поверхні на місцевості |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Охорона і збереження природи |мати уявлення про цінність |
| |природи для життя людей, |
| |залежність життя людей від |
| |стану навколишнього середовища,|
| |про охорону об'єктів неживої і |
| |живої природи |
| | |
| |знати про значення Червоної |
| |книги і заповідних територій |
| |для охорони природи |
| | |
| |виконувати правила поведінки у |
| |природі; брати участь у |
| |природоохоронній діяльності; |
| |дотримуватися народних традицій|
| |у ставленні людини до природи |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Методи пізнання природи |вести спостереження за |
| |предметами і явищами неживої |
| |природи та їх змінами, за |
| |організмами, їх поведінкою |
| | |
| |проводити досліди з метою |
| |пізнання властивостей тіл і |
| |речовин, виявлення особливостей|
| |росту, розвитку і поведінки |
| |організмів |
| | |
| |уміти фіксувати результати |
| |спостережень і дослідів; |
| |користуватися приладами, |
| |необхідними для пізнання |
| |природи, таблицями, діаграмами,|
| |схемами |
|----------------------------------------------------------------|
| Освітня галузь "Суспільствознавство" |
|----------------------------------------------------------------|
|Людина як особистість |мати уявлення про цінність |
| |моральних якостей; виявляти і |
| |оцінювати їх у життєвих |
| |ситуаціях, усвідомлювати людину|
| |як біологічну і соціальну |
| |істоту, її відмінності від |
| |інших живих істот, |
| |неповторність і самоцінність |
| |кожної людини |
| | |
| |застосовувати набуті знання для|
| |вироблення рис характеру, які |
| |забезпечують життєвий успіх |
| |(наполегливість, старанність, |
| |працелюбство, моральність) |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Людина серед людей |мати уявлення про правила |
| |співжиття та взаємодію людей у |
| |родині, колективі, суспільстві;|
| |про загальновизнані права |
| |людини та рівноправність, |
| |взаємні обов'язки батьків і |
| |дітей; про основні |
| |правопорушення, поширені серед |
| |дітей, юридичну |
| |відповідальність за них |
| | |
| |усвідомлювати відповідальність |
| |за свої вчинки; дотримуватися |
| |моральних вимог суспільства; |
| |застосовувати їх у спілкуванні |
| |з іншими людьми, узгоджувати |
| |власні потреби з потребами |
| |інших людей для розв'язання |
| |конфліктів |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Людина в суспільстві |мати уявлення про Конституцію |
| |України ( 254к/96-ВР ), |
| |державний устрій, головні |
| |історичні події, традиції і |
| |звичаї українського народу, |
| |основні пам'ятки; знати свій |
| |родовід, історію і традиції |
| |своєї школи; національну |
| |символіку і державні символи; |
| |основні права та обов'язки |
| |громадянина; |
| | |
| |виявляти повагу до |
| |громадянських цінностей та |
| |приватного життя інших людей; |
| |активно взаємодіяти з ними у |
| |громадській сфері, знати права |
| |споживача, виявляти інтерес до |
| |розв'язання проблем, які |
| |впливають на життя місцевих |
| |громад і країни в цілому, брати|
| |посильну участь у |
| |культуроохоронній діяльності |
| |краю |
| | |
| |бережливо і шанобливо ставитися|
| |до результатів людської праці; |
| |позитивно ставитися до себе, до|
| |інших, до життєвих перспектив; |
| |дотримуватися правил поведінки |
| |учня |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Людина і світ |мати уявлення про |
| |різноманітність народів у |
| |світі, їх культур і звичаїв |
| |знати приклади винаходів |
| |людства, внесок українців у |
| |світову культуру, науку; |
| |усвідомлювати необхідність |
| |толерантного ставлення до |
| |різних країн і народів |
|----------------------------------------------------------------|
| Освітня галузь "Здоров'я і фізична культура" |
|----------------------------------------------------------------|
| Здоров'я |
|----------------------------------------------------------------|
|Здоров'я людини |знати складові здоров'я; |
| |усвідомлювати вікові зміни в |
| |організмі дитини; здоров'я як |
| |єдине ціле; взаємозв'язок |
| |організму людини з природним і |
| |соціальним оточенням; |
| |розпізнавати ознаки здоров'я; |
| |виявляти та оцінювати їх у |
| |життєвих ситуаціях; розуміти |
| |вплив основних природних і |
| |соціальних факторів та фізичної|
| |активності на здоров'я; |
| |пояснювати значення здоров'я |
| |для життя людини; застосовувати|
| |правила здорового способу життя|
| |та безпечної для здоров'я |
| |поведінки; правила надання |
| |посильної допомоги хворому |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Фізична складова здоров'я |знати про необхідність рухової |
| |активності, правила харчування,|
| |особистої гігієни, |
| |загартовування, розпорядку дня |
| | |
| |уміти встановлювати |
| |взаємозв'язки між руховою |
| |активністю, харчуванням, |
| |загартовуванням, розпорядком |
| |дня і здоров'ям |
| | |
| |застосовувати правила рухової |
| |активності, харчування, |
| |гігієнічного догляду за тілом, |
| |загартовування, праці та |
| |відпочинку |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Соціальна складова здоров'я |знати функції сім'ї щодо |
| |збереження і зміцнення |
| |здоров'я; права дитини на |
| |здоров'я в сім'ї та суспільстві|
| | |
| |правила поведінки у конфліктних|
| |ситуаціях; Правила дорожнього |
| |руху ( 1306-2001-п ), безпечної|
| |поведінки у навколишньому |
| |середовищі; медичні заклади |
| |свого населеного пункту |
| | |
| |керувати собою і розв'язувати |
| |життєві конфлікти, протистояти |
| |негативному впливу оточення; |
| |дотримуватися безпечної |
| |поведінки щодо ВІЛ та |
| |туберкульозу |
| | |
| |розпізнавати різні види |
| |небезпечних ситуацій та |
| |повідомляти про них служби |
| |захисту населення; |
| |встановлювати взаємозв'язок між|
| |природними та соціальними |
| |факторами і здоров'ям |
| | |
| |безпечно поводитися у |
| |навколишньому середовищі; |
| |моделювати відповідні життєві |
| |ситуації |
| | |
| |розуміти індивідуальність |
| |здоров'я; відмінність і |
| |схожість дівчаток і хлопчиків |
| | |
| |усвідомлювати значення |
| |толерантних стосунків між |
| |людьми для здоров'я; |
| |застосовувати набуті корисні |
| |звички |
| | |
| |правила розв'язання конфліктів,|
| |безпечної поведінки в різних |
| |життєвих ситуаціях та видах |
| |діяльності, надання першої |
| |допомоги за незначних травм; |
| |настанови щодо гуманного |
| |ставлення до людей, які мають |
| |проблеми із здоров'ям |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Психічна та духовна складові |називати види емоцій; |
|здоров'я |індивідуальні особливості |
| |характеру, пам'яті |
| | |
| |знати про вплив емоцій, |
| |настроїв, почуттів, рис |
| |характеру на власне здоров'я та|
| |здоров'я інших; вплив творчості|
| |і народних традицій на здоров'я|
| | |
| |розпізнавати основні емоції у |
| |себе, в інших людей, словесно |
| |їх пояснювати |
| | |
| |встановлювати взаємозв'язок між|
| |емоціями та станом здоров'я |
| | |
| |контролювати власні емоції |
| | |
| |розуміти та оцінювати у |
| |життєвих ситуаціях емоції та |
| |почуття як умови, що сприяють |
| |збереженню життя і зміцненню |
| |здоров'я |
| | |
| |застосовувати поради щодо |
| |здійснення контролю за |
| |емоціями, формування рис |
| |характеру |
| | |
| |народні традиції щодо здорового|
| |способу життя |
|----------------------------------------------------------------|
| Фізична культура |
|----------------------------------------------------------------|
|Основи знань з фізичної культури|мати уявлення про: фізичну |
| |культуру як засіб підвищення |
| |функціональних можливостей |
| |організму, складову здорового |
| |способу життя; фізичні вправи |
| |та їх вплив на фізичний |
| |розвиток людини; історію |
| |олімпійських ігор; основні |
| |прийоми та способи |
| |самоконтролю; спортивні |
| |традиції українського народу |
| | |
| |знати та дотримуватися правил |
| |рухливих ігор та безпеки під |
| |час занять фізичними вправами |
| | |
| |усвідомлювати вплив фізичних |
| |вправ на фізичний розвиток |
| |організму |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Рухова діяльність: | |
|--------------------------------+-------------------------------|
|культура рухів з елементами |виконувати організовуючі вправи|
|гімнастики | |
| |виконувати загальнорозвивальні |
| |вправи для розвитку сили, |
| |швидкості, витривалості, |
| |гнучкості, координації; вправи |
| |для формування правильної |
| |постави та запобігання |
| |плоскостопості |
| | |
| |елементи акробатики та |
| |рівноваги |
|--------------------------------+-------------------------------|
|пересування |пересуватися: ходьбою, бігом, |
| |танцювальними кроками, лазити |
| |та перелазити; на лижах, на |
| |ковзанах, вплав (за наявності |
| |відповідних умов) |
|--------------------------------+-------------------------------|
|вправи з м'ячем |виконувати вправи з малим та |
| |великим м'ячами; елементи |
| |футболу, баскетболу, гандболу |
|--------------------------------+-------------------------------|
|стрибки |виконувати стрибки із |
| |скакалкою, стрибки вниз і в |
| |висоту, стрибки у довжину, |
| |опорні стрибки |
|--------------------------------+-------------------------------|
|туризм |рухатися у похідному строю та |
| |долати перешкоди; |
| |обґрунтовувати визначення місця|
| |для відпочинку та туристичного |
| |бівуаку |
| | |
| |дотримуватися правил поведінки |
| |у туристичному поході |
| | |
| |застосовувати набуті знання та |
| |вміння під час активного |
| |відпочинку |
|----------------------------------------------------------------|
| Освітня галузь "Технології" |
|----------------------------------------------------------------|
| Ручні техніки обробки матеріалів |
|----------------------------------------------------------------|
|Площинні (аплікація, художній |виконувати аплікацію з паперу, |
|розпис, мозаїка, витинанка) |тканини, інших природних, |
| |синтетичних матеріалів; |
| |художній розпис; мозаїку з |
| |природних та штучних матеріалів|
| | |
| |витинанки; ілюструвати творчий |
| |задум художньо-графічними |
| |зображеннями |
| | |
| |дотримуватися правил безпечної |
| |праці, правильних прийомів |
| |користування інструментами |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Об'ємні (ліплення, пап'є-маше, |виконувати: ліплення з |
|оригамі) |пластиліну, глини, інших |
| |матеріалів; пап'є-маше посуду, |
| |ужиткових предметів; оригамі |
| | |
| |уміти образно формулювати |
| |творчий задум |
|----------------------------------------------------------------|
| Технічна творчість |
|----------------------------------------------------------------|
|Конструювання з використанням |знати назви та призначення |
|ігрових наборів і конструкторів |деталей у технічних |
|та (або) їх електронних версій |конструкціях |
| | |
| |уміти конструювати з деталей |
| |ігрових наборів і конструкторів|
| |та (або) їх електронних версій |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Моделювання предметів |виконувати просторове |
|навколишнього середовища з |формотворення архітектурних |
|різних матеріалів. Властивості |споруд і предметів побуту |
|матеріалів | |
| |добирати матеріали для |
| |моделювання з урахуванням їх |
| |властивостей |
| | |
| |поєднувати словесну, графічну і|
| |предметну інформацію у цілісній|
| |композиції |
|----------------------------------------------------------------|
| Декоративно-ужиткове мистецтво |
|----------------------------------------------------------------|
|Традиційні художні ремесла в |мати уявлення про художньо- |
|Україні. Виготовлення атрибутів |трудові традиції та ремесла на |
|народних свят |території України; виготовляти |
| |найпростіші атрибути народних |
| |свят: писанки, карнавальні |
| |маски, ялинкові прикраси, |
| |обереги |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Виготовлення народної іграшки |виготовляти народну іграшку |
|(ляльки) |(ляльку) |
| | |
| |конструювати композиції за |
| |власним задумом і образною |
| |уявою |
|----------------------------------------------------------------|
| Самообслуговування |
|----------------------------------------------------------------|
|Самообслуговування в побуті |мати уявлення про предмети |
| |домашнього побуту; про |
| |організацію процесу харчування |
| |та приготування їжі |
| | |
| |знати призначення та |
| |використовувати простий |
| |побутовий інвентар і прилади |
| | |
| |дотримуватися правил |
| |користування столовими |
| |приборами; уміти користуватися |
| |ножем для нарізання продуктів |
|----------------------------------------------------------------|
| Ознайомлення з інформаційно-комунікаційними технологіями (ІКТ) |
|----------------------------------------------------------------|
|Комп'ютер та його можливості |мати уявлення про можливості |
| |комп'ютерів, види діяльності, в|
| |яких використовується |
| |комп'ютер, основні частини |
| |комп'ютера та їх призначення |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Інформація та інформаційні |мати уявлення про те, як людина|
|процеси |сприймає інформацію, збирає її,|
| |зберігає, опрацьовує, передає |
| |та використовує, а також про |
| |об'єкти та їх властивості, |
| |називає приклади властивостей |
| |конкретних об'єктів та значення|
| |таких властивостей |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Використання комп'ютера |уміти вмикати та вимикати |
| |комп'ютер, вибирати об'єкти та |
| |переміщувати їх з використанням|
| |миші, відкривати та закривати |
| |вікна, запускати програму на |
| |виконання та закінчувати роботу|
| |програми, використовувати |
| |елементи керування |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Комунікаційні технології |мати уявлення про Інтернет, |
| |основні послуги, уміти |
| |здійснювати простий пошук |
| |інформації, отримувати та |
| |надсилати електронні листи |
|----------------------------------------------------------------|
| Освітня галузь "Мистецтво" |
|----------------------------------------------------------------|
| Музична лінія |
|----------------------------------------------------------------|
|Твори музичного мистецтва. |мати уявлення про мову музики, |
|Елементи музичної мови, прийоми |прийоми її розвитку, основні |
|музичного розвитку. Музичні |музичні жанри, форми, засоби |
|жанри і форми. Засоби виконання |виконання; народну і професійну|
|музики |музику, її взаємозв'язок з |
| |іншими видами мистецтва, |
| |музичні традиції рідного краю |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Практична музична діяльність. |розуміти виражальні засоби |
|Взаємозв'язок музики з іншими |музики, її значення у житті |
|видами мистецтва |людей, культурному середовищі |
| | |
| |уміти інтерпретувати зміст |
| |музичних творів (засобами |
| |слова, малюнка, пластики); |
| |висловлювати естетичне |
| |ставлення до них; втілювати |
| |свої почуття та думки у |
| |практичній музичній діяльності |
| | |
| |застосовувати найпростіші |
| |поняття і терміни у процесі |
| |аналізу-інтерпретації та |
| |оцінювання музики; вокально- |
| |хорові навички відповідно до |
| |правил співу; досвід творчого |
| |музичного самовираження |
|----------------------------------------------------------------|
| Образотворча лінія |
|----------------------------------------------------------------|
|Твори образотворчого мистецтва |мати уявлення про мову |
| |образотворчого мистецтва, його |
|Мова образотворчого мистецтва, |види і жанри; взаємозв'язок з |
|його види, жанри. Інструменти, |іншими видами мистецтва; |
|матеріали та художні техніки |художні традиції рідного краю |
| | |
| |розуміти особливості |
| |виражальних засобів |
| |образотворчого мистецтва, його |
| |значення у житті людей, |
| |культурному середовищі |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Практична художня діяльність. |уміти інтерпретувати зміст |
|Взаємозв'язок образотворчого |творів образотворчого |
|мистецтва з іншими видами |мистецтва; висловлювати |
|мистецтва |естетичне ставлення до них; |
| |втілювати власні почуття та |
| |думки у практичній художній |
| |діяльності |
| | |
| |застосовувати найпростіші |
| |поняття і терміни у процесі |
| |аналізу-інтерпретації та |
| |оцінювання художніх творів; |
| |основні виражальні засоби |
| |образотворчого мистецтва, |
| |специфічні інструменти, |
| |матеріали, художні техніки у |
| |практичній діяльності |
|----------------------------------------------------------------|
| Мистецько-синтетична лінія |
|----------------------------------------------------------------|
|Види та мова танцювального, |мати уявлення про види та мову |
|театрального та екранних |синтетичних мистецтв |
|мистецтв, їх місце у культурному| |
|середовищі, роль у житті людей |розуміти виражальні засоби |
| |мистецтва танцю, театру, кіно |
| | |
| |уміти висловлювати естетичне |
| |ставлення до синтетичних |
| |мистецтв |
| | |
| |застосовувати у спілкуванні |
| |найпростіші поняття і терміни |
| |щодо синтетичних мистецтв |
------------------------------------------------------------------