Автотранспорт - використання, експлуатацiя. Бухгалтерський та податковий облiк ------------------------------------------------------------------ Нормативнi документи що були використанi при написаннi матерiалу: 1. Закон України "Про оподаткування прибутку пiдприємств" в редакцiї Закону України вiд 22 травня 1997 року № 283/97-ВР ( 283/97-ВР ) (Закон 283) 2. Наказ Мiнiстерства транспорту України вiд 10 лютого 1998 року № 43 ( v0043361-98 ) "Про затвердження Норм витрат палива i мастильних матерiалiв на автомобiльному транспортi" (Наказ 43). 3. Положення про технiчне обслуговування i ремонт дорожнiх транспортних засобiв автомобiльного транспорту, затверджене наказом Мiнтрансу України вiд 30 березня 1998р. № 102 ( z0268-98 ) (Положення 102). 4. Положення (стандарт) бухгалтерського облiку 7 "Основнi засоби", затверджений наказом Мiнiстерства фiнансiв України вiд 27 квiтня 2000 р. № 92 ( z0288-00 ) (ПБО - 7) Витрати пов'язанi з експлуатацiєю автомобiля При експлуатацiї автотранспорту виникають рiзного роду витрати. Це витрати, що виникають на придбання пально-мастильних матерiалiв, запасних частин, на проведення технiчного обслуговування та технiчного огляду, витрати на оплату проведення ремонту, стоянку та парковку та iнше. Розглянемо цi витрати з точки зору облiку докладнiше. 1. Пально-мастильнi матерiали (ПММ). Згiдно з п. 5.2.1. Закону 283 суми будь-яких витрат, сплачених (нарахованих) протягом звiтного перiоду у зв'язку з пiдготовкою, органiзацiєю, веденням виробництва, реалiзацiєю продукцiї (робiт, послуг) i охороною працi включаються до складу валових витрат. Отже тi ПММ, якi безпосередньо брали участь в господарськiй дiяльностi пiдприємства вiдносять до складу валових витрат. Але, це не значить, що маючи на пiдприємствi автомобiль чи кiлька автомобiлiв всi ПММ, придбанi за кошти пiдприємства можна списати на валовi витрати. Законодавством передбачено, що тiльки в межах норм затрат, визначених Наказом 43, можна вiднести ПММ на валовi витрати. Для того, щоб безпомилково визначити норму палива яку можна буде списати на валовi витрати необхiдно мати такi данi: - Норми витрат палива на дану марку автомобiля. - Пробiг автомобiля за один день (на пiдставi даних подорожнiх листiв) {1}. Отже тiльки при наявностi всiх перелiчених в даному випадку факторiв використанi ПММ можна вiднести до валових витрат пiдприємства. Пiдставою для списання пального є виключно шляховi листи. Що стосується списання на валовi витрати пального на легковий автомобiль, то тут питання стоїть однозначно. Згiдно з Законом 283 вартiсть ПММ на такий автомобiль не можна вiднести до складу валових витрат, крiм випадкiв передбачених пп. 5.4.10 Закону 283 коли надання транспортних послуг легковим автомобiлем для пiдприємства є основною дiяльнiстю. 2. Витрати на технiчне обслуговування i ремонт автотранспортних засобiв. А. Технiчне обслуговування. Порядок проведення технiчного обслуговування i ремонту дорожнiх транспортних засобiв визначає Положення 102. Вiдповiдно до нього технiчне обслуговування (ТО) - комплекс операцiй чи операцiя щодо пiдтримки роботоздатностi або справностi автотранспорту пiд час використання за призначенням, зберiгання та транспортування. В свою чергу ремонт автотранспорту це - комплекс операцiй щодо вiдновлення його справностi або роботоздатностi. Нагадаємо, що витрати на проведення техобслуговування вантажних автомобiлiв, якi безпосередньо беруть участь в господарськiй дiяльностi пiдприємства на пiдставi п. 5.2.1. Закону 283 вiдносять на валовi витрати пiдприємства. Але в читача виникає закономiрне питання, якi ж роботи по обслуговуванню автотранспорту вважати технiчним, тобто такими якi не боячись можна вiднести до валових витрат. Вiдповiдь на це питання можна знайти, звернувшись до п. 3.1. Наказу № 102. Не будемо наводити весь перелiк робiт, що вiдносяться до техобслуговування, але нагадаємо, що необхiдними атрибутами є: щоденне обслуговування, перше технiчне обслуговування, друге технiчне обслуговування. В свою чергу щоденним техобслуговуванням вважається: перевiрка технiчного стану, виконання робiт щодо пiдтримування належного зовнiшнього вигляду, заправлення експлуатацiйними рiдинами, усунення виявлених несправностей, санiтарна обробка ДТЗ. А прибирально-мийнi роботи виконуються за потребою, але обов'язково перед технiчним обслуговуванням чи ремонтом. Якщо згiдно з Наказом 102, майже всi цi роботи може виконувати водiй, то таку складну операцiю як перевiрка технiчного стану може виконувати або водiй автомашини або вiдповiдний технiчний персонал (п. 3.6. Наказу 102). Отже, якщо на вашому пiдприємствi не має такого технiчного персоналу, то можна укласти договiр зi СТО (заборона законодавством не передбачена) i витрати понесенi пiдприємством на щоденне техобслуговування автомобiлiв можна вiднести до складу валових витрат. Але нагадуємо, що в рахунку виставленому СТО вашому пiдприємству для оплати, має бути перелiк виконаних робiт передбачений п. 3.5. Наказу 102. Тепер щодо вiднесення витрат на технiчне обслуговування легкових автомобiлiв. Законодавством, зокрема п. 5.4.10 Закону 283, передбачено, що до валових витрат платника податку вiдносяться витрати на утримання та експлуатацiю легкових автомобiлiв тих органiзацiї, основною дiяльнiстю яких є надання транспортних послуг. Необхiдно також зазначити що вiдповiдно до п. 3.8. Наказу 102 щоденне обслуговування, технiчне обслуговування та сезонне технiчне обслуговування ДТЗ не належать до реконструкцiї, модернiзацiї, технiчного переозброєння та iнших видiв полiпшення ДТЗ. Не зайвим буде нагадати i правила ведення податкового облiку. Так, вiдповiдно до п. 11.2 ст. 11 Закону 283, датою збiльшення валових витрат виробництва (обiгу), пов'язаних з технiчним обслуговуванням легкових автомобiлiв, вважається дата, що припадає на податковий перiод, протягом якого вiдбувається будь-яка з подiй, що сталася ранiше: - або дата списання коштiв з банкiвського рахунку платника податку на оплату робiт з техобслуговування автомобiлiв, а в разi їх оплати за готiвку {2} - день їх видачi з каси платника податку {3}; - або дата фактичного одержання платником податку результатiв виконаних робiт з техобслуговування автомобiлiв (оформленого документа, що засвiдчує факт виконаних робiт). Якщо пiдприємство здiйснює оплату за роботи з техобслуговування автомобiлiв з використанням кредитних, дебетових карток або комерцiйних чекiв, датою збiльшення валових витрат у такого пiдприємства вважається дата оформлення вiдповiдного рахунку (товарного чека). В. Ремонт автотранспорту. Як уже зазначалося вище ремонтом можна назвати кiлька операцiй по вiдновленню справностi автотранспорту або його роботоздатностi. Згiдно з пп. 8.7.1 п. 8.7 ст. 8 Закону 283 платники податку мають право протягом звiтного року вiднести до валових витрат будь-якi витрати, пов'язанi з поточним i капiтальним ремонтами (полiпшенням) основних фондiв, у сумi, що не перевищує п'яти вiдсоткiв вiд сукупної балансової вартостi груп основних фондiв на початок звiтного року. А при перевищеннi зазначеної суми, витрати по ремонту автотранспорту, вiдносяться на збiльшення балансової вартостi основних фондiв груп 2 i 3 i пiдлягають амортизацiї за нормами, передбаченими для вiдповiдних основних фондiв. Власний автомобiльний транспорт, використовуваний у господарськiй дiяльностi платника податку, вiдноситься до групи 2 основних фондiв (пп. 8.2.2 п. 8.2 ст. 8 Закону 283). Норму амортизацiї (в розрахунку на календарний квартал) встановлено в розмiрi 6,25 вiдсотка до балансової вартостi основних фондiв групи 2 на початок звiтного перiоду (пп. 8.6.1 п. 8.6 ст. 8 Закону 283). Облiк балансової вартостi автомобiльного транспорту ведеться за сукупною балансовою вартiстю групи 2 основних фондiв незалежно вiд часу введення в експлуатацiю таких основних фондiв. При цьому окремий облiк балансової вартостi iндивiдуальної матерiальної цiнностi (окремого автомобiля), що входить до складу основних фондiв групи 2, з метою оподаткування не ведеться. Зауважимо що по вiднесенню на валовi витрати, витрат на ремонт, рiзницi який це автотранспорт легковий чи вантажний не має. Б. Замiна шин та акумуляторiв. Вiдповiдно до пункту 3.19 Наказу 102, операцiї, пов'язанi з замiною на дорожньо-транспортних засобах акумуляторних батарей та сталевих тросiв, не вiдносяться до реконструкцiї, модернiзацiї, технiчного переозброєння та iнших видiв полiпшення дорожньо-транспортних засобiв. Отже, витрати, пов'язанi з замiною у встановленому порядку акумуляторних батарей та сталевих тросiв, що стали непридатнi для подальшої експлуатацiї i не пiдлягають ремонту, на дорожньо-транспортних засобах автомобiльного транспорту включаються до складу валових витрат згiдно пiдпункту 5.2.1 Закону 283. Що стосується вантажного автомобiля, то тут сумнiвiв не має. Що стосується легкового транспорту, то по вiднесенню витрат, понесених платником податку в зв'язку з замiною акумуляторiв та шин з серпня 1999 року це стало можливим. Законом України вiд 15.07.99 р. № 977-ХIV ( 977-14 ) "Про внесення змiн у деякi закони України з метою стимулювання" внесенi змiни, зокрема, у пп. 5.4.10 ст. 5, у частинi скасування норми не включення до складу валових витрат сум, зв'язаних з технiчним обслуговуванням автомобiлiв (замiна шин, акумуляторiв). Це i пiдтверджено листом ДПАУ вiд 11.11.99 р. № 9365/4/15-1216 "Про деякi питання оподаткування". Незважаючи на те, що витрати по замiнi автошин та акумуляторiв вiдносяться до складу валових витрат, такi операцiї все ж не можна робити коли, як i кому заманеться. Законодавством чiтко визначенi Норми експлуатацiйного пробiгу автомобiльних шин, затвердженi наказом Мiнтрансу України вiд 08.12.97 р. № 420 ( v0420361-97 ). Норми експлуатацiйного пробiгу автомобiльних шин визначенi для груп, типiв автотранспорту та позначення розмiру автомобiльних шин на тисячу кiлометрiв. Тобто, наприклад, вiдповiдно до згаданих норм на автомобiлi МАЗ, КрАЗ, "Шкода", "Татра" при розмiрi шин 12,00 R20 мод. БЦИ-150 тiльки при експлуатацiйному пробiгу 90 тис. км, їх можна змiнити на новi i вiдповiдно затрати понесенi на становлення цих шин можна вiднести до складу валових. Така ж ситуацiя складається i з акумуляторами до автотранспортних засобiв. Для того, щоб визначитися, коли ж необхiдно змiнити на вашому автомобiлi акумулятор, звернемося до Правил нагляду та пiдтримання в робочому станi стартерних свинцево-кислотних акумуляторних батарей НД 7214 у 95120-157-97, затверджених наказом Мiнтрансу України вiд 8 грудня 1997 р. за № 417 ( v0417361-97 ). Вiдповiдно до цих Правил строки служби акумуляторних батарей будуть такими (Таблиця 1) Таблиця 1 Строки служби акумуляторних батарей |-|------------------------------|------------|------------------| |№| Акумуляторнi батареї |Строк служби| При пробiгу АТЗ, | | | експлуатуються на: | роки | не бiльше | |-|------------------------------|------------|------------------| |1| Вантажних автомобiлях | 2,5 | 110 тис. км | |-|------------------------------|------------|------------------| |2| Спец, автомобiлях на шасi | 2,5 | 110 тис. км | | | вантажних автомобiлiв | | | |-|------------------------------|------------|------------------| |3| Легкових автомобiлях | 2,5 | 60 тис. км | | | (службових) i малотоннажних | | | |-|------------------------------|------------|------------------| |4| Легкових автомобiлях (таксi) | 1,25 | 140 тис. км | |-|------------------------------|------------|------------------| |5| Пiкапах i фургонах на шасi | 2,5 | 60 тис. км | | | легкових автомобiлiв | | | |-|------------------------------|------------|------------------| |6| Спецiальних автомобiлях на | 2,5 | 60 тис. км | | | шасi легкових автомобiлiв | | | |-|------------------------------|------------|------------------| |i т. д. | | | |--------------------------------|------------|------------------| Отже, якщо на вашому пiдприємствi є вантажний автомобiль, то вiдповiдно до поданої таблицi тiльки при термiнi служби акумулятора 2,5 роки або експлуатацiї його в пробiгу автомобiля 110 тис. км, замiнивши його на новий, затрати можна вiднести до валових витрат. Не забувайте, що кiлькiсть пробiгу автомобiля з даним акумулятором необхiдно пiдтвердити подорожнiми листами. В) Парковка та автостоянка. Що стосується вiднесення затрат на парковку та автостоянку вантажних автомобiлiв до складу валових витрат, то тут законодавство не заперечує. Що стосується легкових автомобiлiв, то вiдповiдно до пп. 5.4.10 п. 5.4 ст. 5 Закону 283 вони не включаються до складу валових витрат, за винятком, коли такi витрати здiйснюють пiдприємства, основною дiяльнiстю яких є надання платних послуг з транспортного або туристичного обслуговування стороннiх громадян або органiзацiй. Приклади для вiдображення в бухгалтерському та податковому облiку Приклад 1. Пiдприємство придбало 1000,0 л бензину А-95 (талони) для автомобiля, що використовується в господарськiй дiяльностi (пiдприємство надає транспортнi послуги цим легковим автомобiлем) на суму 2400,0 грн. у тому числi ПДВ - 400 грн., i 10,0 л моторного мастила на суму 60,0 грн., у тому числi ПДВ - 10,0 грн. Бухгалтерський та податковий облiк операцiй прикладу 1 подано в таблицi 2 Таблиця 2 |---|-------------------------|-------------|-------|------------| | № | Змiст операцiї | Бух. облiк | Сума, | Податковий | |п/п| | | грн. | облiк | | | |------|------| |------|-----| | | | Дт | Кт | | ВД | ВВ | |---|-------------------------|------|------|-------|------|-----| | 1 | Оплачено авансом бензин | 371 | 311 | 2460| | 2050| | | i мастило | | | | | | |---|-------------------------|------|------|-------|------|-----| | 2 | На пiдставi податкової | 641 | 644 | 410| | | | | накладної вiдображено | | | | | | | | суму податкового | | | | | | | | кредиту | | | | | | |---|-------------------------|------|------|-------|------|-----| | 3 | Одержано талони на | 203 | 631 | 2050| | | | | бензин i мастило | | | | | | |---|-------------------------|------|------|-------|------|-----| | 4 | Зараховано суму | 631 | 371 | 2460| | | | | сплаченого авансу в | | | | | | | | рахунок виконаних | | | | | | | | зобов'язань | | | | | | |---|-------------------------|------|------|-------|------|-----| | 5 | Вiдображено суму | 644 | 631 | 410| | | | | податкового кредиту | | | | | | |---|-------------------------|------|------|-------|------|-----| Приклад 2. Пiдприємство придбало 1000,0 л бензину А-95 для автомобiля директора (талони) на суму 2400,0 грн., у тому числi ПДВ - 400 грн., i 10,0 л моторного мастила на суму 60,0 грн., у тому числi ПДВ - 10,0 грн. Бухгалтерський та податковий облiк операцiй прикладу 2 подано в таблицi 3 Таблиця 3 |---|-------------------------|-------------|-------|------------| | № | Змiст операцiї | Бух. облiк | Сума, | Податковий | |п/п| | | грн. | облiк | | | |------|------| |------|-----| | | | Дт | Кт | | ВВ | ВД | |---|-------------------------|------|------|-------|------|-----| | 1 | Оплачено авансом бензин | 371 | 311 | 2460| - | - | | | i мастило | | | | | | |---|-------------------------|------|------|-------|------|-----| | 2 | Одержано талони на | 203 | 631 | 2460| - | - | | | бензин i мастило | | | | | | |---|-------------------------|------|------|-------|------|-----| | 3 | Списано суму оплаченого | 631 | 371 | 2460| - | - | | | авансу в рахунок | | | | | | | | виконаних зобов'язань | | | | | | |---|-------------------------|------|------|-------|------|-----| Приклад 3. (Варiант, коли сума ремонту в податковому облiку не вiдноситиметься на збiльшення вартостi автомобiля). Пiдприємство у 2002 р. придбало запчастини для ремонту автомобiлiв суму 3000 грн. (з ПДВ). Придбання запчастин було здiйснено пiдприємством з наступною оплатою (запчастини спочатку одержано i оприбутковано, а потiм оплачено). Згiдно з планом роботи, пiдприємство, у цьому ж мiсяцi здiйснювало ремонт. Придбанi запчастини списано на суму 1200 грн. Роботи проводили працiвники пiдприємства, їм нараховувалась заробiтна плата 500 грн., на яку проведено нарахування, та вiдрахування. Бухгалтерський та податковий облiк операцiй прикладу 1 подано в таблицi. Суму ремонту вiднесено на валовi витрати в межах 5% сукупної вартостi всiх груп основних засобiв на початок року. Бухгалтерський та податковий облiк операцiй прикладу 3 подано в таблицi 4 Таблиця 4 |---|-------------------------|-------------|-------|------------| | № | Змiст господарської | Бух. облiк | Сума, | Податковий | |п/п| операцiї | | грн. | облiк | | | |------|------| |----|-------| | | | Дебет|Кредит| | ВД | ВВ | |---|-------------------------|------|------|-------|----|-------| | 1 | Оприбутковано запчастини| 207 | 631 |3000,00| - |3000,00| | | для автомобiлiв вiд | | | | | | | | постачальника на суму | | | | | | | | без ПДВ | | | | | | |---|-------------------------|------|------|-------|----|-------| | 2 | Вiдображено податковий | 641-2| 631 | 500,00| | | | | кредит з ПДВ за | | | | | | | | наявностi податкової | | | | | | | | накладної | | | | | | |---|-------------------------|------|------|-------|----|-------| | 3 | Сплачено постачальнику | 631 | 311 |3000,00| | | | | за запчастини до | | | | | | | | автомобiлiв | | | | | | |---|-------------------------|------|------|-------|----|-------| | 4 | Списано запчастини на | 23 | 207 |1200,00| | 1200 | | | ремонт автомобiля | | | | | {4} | |---|-------------------------|------|------|-------|----|-------| | 5 | Нараховано зарплату за | 23 | 661 | 500,00| | 500 | | | ремонт автомобiля | | | | | | |---|-------------------------|------|------|-------|----|-------| | 6 | Нараховано на зарплату | 23 | 651 | 160| | 160 | | | збiр на державне | | | | | | | | пенсiйне страхування | | | | | | |---|-------------------------|------|------|-------|----|-------| | 7 | Нараховано на зарплату | 23 | 652 | 12,50| | 12,50 | | | збiр на державне | | | | | | | | соцiальне страхування | | | | | | |---|-------------------------|------|------|-------|----|-------| | 8 | Нараховано на зарплату | 23 | 653 | 12,50| | 12,50 | | | збiр на соцiальне | | | | | | | | страхування на випадок | | | | | | | | безробiття | | | | | | |---|-------------------------|------|------|-------|----|-------| | 9 | Списано вартiсть | 79 |92(93)|1885,00| | | | | ремонту на фiнансовi | | | | | | | | результати i вiднесено | | | | | | | | до валових витрат у | | | | | | | | межах 5% вартостi всiх | | | | | | | | груп основних засобiв | | | | | | | | на початок року | | | | | | |---|-------------------------|------|------|-------|----|-------| Приклад 4 (Варiант, коли сума ремонту у податковому облiку вiдноситиметься на збiльшення вартостi автомобiля). Пiдприємство у 2002 р. придбало запчастини для ремонту автомобiлiв на суму 3000 грн. (з ПДВ). Придбання запчастин було здiйснено пiдприємством з наступною оплатою (запчастини спочатку одержано i оприбутковано, а потiм оплачено). Згiдно з планом роботи, пiдприємство, у цьому ж мiсяцi здiйснювало ремонт. Придбанi запчастини списано на суму 1200 грн. Роботи проводили працiвники пiдприємства, їм нараховувалась заробiтна плата 500 грн., на яку проведено нарахування, та вiдрахування. Бухгалтерський та податковий облiк операцiй прикладу 4 подано в таблицi 5 Таблиця 5 |---|-------------------------|-------------|-------|------------| | № | Змiст господарської | Бух. облiк | Сума, | Податковий | |п/п| операцiї | | грн. | облiк | | | |------|------| |----|-------| | | | Дебет|Кредит| | ВД | ВВ | |---|-------------------------|------|------|-------|----|-------| | 1 | Оприбутковано запчастини| 207 | 631 |3000,00| | | | | для автомобiлiв вiд | | | | | | | | постачальника на суму | | | | | | | | без ПДВ | | | | | | |---|-------------------------|------|------|-------|----|-------| | 2 | Вiдображено податковий | 641-2| 631 | 500,00| | | | | кредит з ПДВ за | | | | | | | | наявностi податкової | | | | | | | | накладної | | | | | | |---|-------------------------|------|------|-------|----|-------| | 3 | Сплачено постачальнику | 631 | 311 |3000,00| | | | | за запчастини до | | | | | | | | автомобiлiв | | | | | | |---|-------------------------|------|------|-------|----|-------| | 4 | Списано запчастини на |92(93)| 207 |1200,00| | | | | ремонт автомобiля | | | | | | |---|-------------------------|------|------|-------|----|-------| | 5 | Нараховано заробiтну | 92 | 661 | 500| | | | | плату | (93),| | | | | | | | 23 | | | | | |---|-------------------------|------|------|-------|----|-------| | 5 | Нараховано на зарплату |92(93)| 651 | 160| | | | | збiр на державне | | | | | | | | пенсiйне страхування | | | | | | |---|-------------------------|------|------|-------|----|-------| | 6 | Нараховано на зарплату |92(93)| 652 | 12,50| | | | | збiр на державне | | | | | | | | соцiальне страхування | | | | | | |---|-------------------------|------|------|-------|----|-------| | 7 | Нараховано на зарплату |92(93)| 653 | 12,50| | | | | збiр на соцiальне | | | | | | | | страхування на випадок | | | | | | | | безробiття | | | | | | |---|-------------------------|------|------|-------|----|-------| | 8 | Вiднесено вартiсть | 79 |92(93)| 1885| | | | | ремонту на зменшення | | | | | | | | фiнансового результату | | | | | | |---|-------------------------|------|------|-------|----|-------| При вiдображеннi господарських операцiй прикладу 4 на рахунках бухгалтерського облiку необхiдно нагадати читачам, що вiдповiдно до пункту 14 ПБО-7 первiсна вартiсть основних засобiв збiльшується на суму витрат, пов'язаних з полiпшенням об'єкта (модернiзацiя, модифiкацiя, добудова, дообладнання, реконструкцiя), що призводить до збiльшення майбутнiх економiчних вигод, первiсне очiкуваних вiд використання об'єкта. Крiм того пункт 15 ПБО-7 передбачає, що витрати, що здiйснюються для пiдтримання об'єкта в робочому станi та одержання первiсно визначеної суми майбутнiх економiчних вигод вiд його використання, включаються до складу витрат. Але на практицi, дуже важко визначитися з тим, в якому ж саме випадку модернiзацiя, модифiкацiя, дообладнання, реконструкцiя призведе до збiльшення майбутнiх економiчних вигод. Тому для пiдприємства рекомендуємо такий простий вихiд - визначити самостiйно в наказi про облiкову полiтику пiдприємства, що всi капiтальнi ремонти або будь-яке переобладнання автотранспортного засобу приводять до збiльшення майбутнiх економiчних вигод. Отже в цьому випадку такi витрати будуть збiльшувати вартiсть автотранспортного засобу. А всi iншi ремонти, це поточнi витрати пiдприємства, якi не призводять до збiльшення вартостi автотранспортного засобу. У податковому облiку, всi iншi суми на ремонти автомобiлiв збiльшують вартiсть групи 2 основних засобiв. I як результат вартiсть основних засобiв, а також нарахований знос у податковому та бухгалтерському облiку будуть рiзнi. Крiм цього, необхiдно також нагадати, що згiдно з п. 6 ПБО-7 одиницею облiку основних засобiв є окремий об'єкт, на який необхiдно нараховувати знос. Приклад 5. Пiдприємство провело ремонт автотранспортного засобу, шляхом замiни металевих деталей. В результатi такого ремонту, вивiльненi зношенi деталi було передано на склад, як металобрухт (попередня оцiнка вартостi складає 200 грн). Пiсля цього, металевi деталi було продано спецiальнiй органiзацiї в якостi металобрухту на суму 240 грн., в тому числi ПДВ. Бухгалтерський та податковий облiк операцiй прикладу 5 подано в таблицi 6 Таблиця 6 |---|-------------------------|-------------|-------|------------| | № | Змiст господарської | Бух. облiк | Сума, | Податковий | |п/п| операцiї | | грн. | облiк | | | |------|------| |----|-------| | | | Дебет|Кредит| | ВД | ВВ | |---|-------------------------|------|------|-------|----|-------| | 1 | Оприбуткованi на склад | 209 | 716 | 200| | | | | зношенi деталi, як | | | | | | | | металобрухт | | | | | | |---|-------------------------|------|------|-------|----|-------| | 2 | Вiдображена реалiзацiя | 361 | 712 | 240| 200| | | | металобрухту спецiальнiй| | | | | | | | органiзацiї | | | | | | |---|-------------------------|------|------|-------|----|-------| | 3 | Вiдображена сума ПДВ | 712 | 641 | 40| | | |---|-------------------------|------|------|-------|----|-------| | 4 | Списана собiвартiсть | 943 | 209 | 200| | | | | реалiзованого | | | | | | | | металобрухту | | | | | | |---|-------------------------|------|------|-------|----|-------| | 5 | Одержанi грошi за | 311 | 361 | 240| | | | | проданий металобрухт | | | | | | |---|-------------------------|------|------|-------|----|-------| {1} Для вантажних автомобiлiв застосовуються подорожнi листи форми № 1 (для мiжнародних перевезень), подорожнi листи форми № 2 (для перевезень у межах України). Для легкових автомобiлiв - подорожнi листи типової форми № 3. Форми подорожнiх листiв № 1 i 2 затвердженi Наказом Мiнiстерства транспорту України та Мiнiстерством статистики України вiд 29 грудня 1995 року № 488/346 "Про затвердження типових форм первинного облiку роботи вантажного автомобiля". Форма № 3 затверджена Наказом Державного комiтету статистики України "Про затвердження типової форми первинного облiку роботи службового легкового автомобiля та Iнструкцiї про порядок її застосування" вiд 17 лютого 1998 року № 74. {2} Вiдповiдно до пп. 5.3.9 п. 5.3 ст. 5 Закону 283 пiдприємство, що розрахувалося готiвковими коштами за надану йому послугу, до валових витрат може вiднести тiльки ту суму коштiв, на яку є пiдтверджувальнi документи. {3} Згiдно з п. 2.3. Постанови Правлiння Нацiонального банку України "Про затвердження Положення про ведення касових операцiй у нацiональнiй валютi в Українi вiд 19 лютого 2001 року № 72 сума готiвкового розрахунку одного пiдприємства (пiдприємця) з iншим пiдприємством (пiдприємцем) через їх каси та через каси установ банкiв не повинна перевищувати 3 тис. грн. протягом одного дня за одним або кiлькома платiжними документами. Платежi понад установлену граничну суму проводяться виключно в безготiвковому порядку. Кiлькiсть пiдприємств (пiдприємцiв), з якими проводяться розрахунки, протягом дня не обмежується. {4} В кiнцi звiтного перiоду необхiдно провести перерахунок балансової вартостi запасних частин на складi вiдповiдно до п. 5.9 Закону 283. Отриманий результат буде вiдображено в додатку "Ж" рядка 8 до Декларацiї про прибуток пiдприємства, форма якої затверджена Наказом Державної податкової адмiнiстрацiї України вiд 8 липня 1997 року № 214. Сума перевищення балансової вартостi запчастин на початок звiтного перiоду над їх балансовою вартiстю на кiнець звiтного перiоду в Декларацiї буде вiдображатися по коду рядка 13. ------------------------------------------------------------------ "Фінансова справа" №9-10/02, стр. 47 [01.05.2002] Марина Завгородна ------------------------------------------------------------------