Податковий кредит та перехід на спрощену систему оподаткування

 
 

Платник ПДВ — юридична особа, що на момент анулювання Свідоцтва про реєстрацію платника ПДВ має дебіторську заборгованість з відвантажених товарів з урахуванням ПДВ, переходить на сплату єдиного податку за ставкою 10 відсотків i підлягає виключенню з реєстру платників ПДВ. На момент виключення з реєстрації за підприємством значаться товарні залишки, за якими суми ПДВ було включено до складу податкового кредиту в попередньому звітному періоді. Який порядок переходу із загальної на спрощену систему оподаткування у такому випадку?
(В. Родіонов, м. Маріуполь)

 
 

Суб’єкти малого підприємництва — юридичні особи, які обрали ставку єдиного податку в розмірі 10 відсотків, та фізичні особи, які не виявили бажання бути платниками ПДВ, котрі до переходу на спрощену систему оподаткування, обліку та звітності були платниками ПДВ, з дати, зазначеної у Свідоцтві про право сплати єдиного податку, переходять на сплату єдиного податку i підлягають виключенню з реєстру платників ПДВ.
Процедура зняття з обліку платника єдиного податку як платника ПДВ регламентується Положенням про Реєстр платників податку на додану вартість, затвердженим наказом ДПА України від 20.03.2001 р. № 117, зареєстрованим у Мін’юсті України 10.04.2001 р. за № 327/5518. При цьому зазначені суб’єкти зобов’язані:
здати до податкового органу за місцем реєстрації оригінал Свідоцтва про реєстрацію платника ПДВ i всі завірені податковим органом копії цього Свідоцтва;
подати до податкового органу податкову декларацію з ПДВ, до якої повинні бути включені всі операції за останній звітний період, щодо яких виникали податкові зобов’язання;
внести до бюджету суми ПДВ, що підлягають сплаті згідно із зазначеною декларацією, i погасити заборгованість перед бюджетом за попередній звітний період (за її наявності).
З моменту анулювання Свідоцтва про реєстрацію платника ПДВ такі особи втрачають право на:
нарахування податку при здійсненні операцій з продажу товарів (робіт, послуг);
виписування податкових накладних;
отримання податкового кредиту при здійсненні операцій з придбання товарів (робіт, послуг) з урахуванням ПДВ;
отримання бюджетного (експортного) відшкодування.
Платники ПДВ, в обліку яких на день виключення з реєстрації (анулювання Свідоцтва про реєстрацію платника ПДВ) значаться товарні залишки, незамортизовані основні фонди чи інші активи, щодо яких суми ПДВ було включено до складу податкового кредиту в попередніх чи в поточному звітних періодах, зобов’язані зменшити суму податкового кредиту на суму ПДВ, сплаченого (нарахованого) при їх придбанні, у розмірі, що відповідає частці таких недовикористаних в оподатковуваних операціях в попередніх звітних періодах товарних залишків (пп. 7.4.3 п. 7.4 ст. 7 Закону № 168/97-ВР, пп. 5.8.2 розділу 5 Порядку заповнення i подання податкової декларації з ПДВ) шляхом відображення у податковій декларації з ПДВ (з поданням розрахунку коригування).
Зменшення суми податкового кредиту з ПДВ здійснюється за наслідками звітного періоду, в якому відбувається виключення з реєстрації (анулювання Свідоцтва про реєстрацію платника ПДВ), з відповідним збільшенням валових витрат на суму такого податкового кредиту.
Якщо за наслідками діяльності як платника ПДВ (до моменту анулювання Свідоцтва про реєстрацію платника ПДВ) платник задекларував суму бюджетного (експортного) відшкодування або задекларував суму ПДВ до сплати в бюджет, такий платник i після анулювання Свідоцтва про реєстрацію платника ПДВ має право на отримання такого відшкодування, як i зобов’язаний сплатити належну бюджету суму податку протягом строків, установлених законодавством для відшкодування або сплати податку.

 
 

Консультують фахівці Головного управління методології ДПА України

 
 
По материалам журнала "ВІСНИК ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ" № 33 ВЕРЕСЕНЬ 2002 року;