ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ

                             Л И С Т

 N 4355/6/15-1416 від 10.07.2002


                      Щодо фінансових послуг


     Державна податкова   адміністрація  України  розглянула  лист
<...> щодо правомірності надання  підприємством  -  не  фінансовою
установою  надавати  іншим  підприємствам  тимчасову  безпроцентну
фінансову допомогу,  поручатися за інші підприємства  та  надавати
гарантію і повідомляє.
     Відповідно до пункту 5 частини першої статті 1 Закону України
від 12 липня 2001 року N  2664-III  (  2664-14  )  "Про  фінансові
послуги  та  державне  регулювання ринку фінансових послуг",  який
набрав чинності з 23 серпня 2001 року,  фінансова послуга (далі  -
Закон)  -  це  операції з фінансовими активами,  що здійснюються в
інтересах третіх осіб за власний рахунок чи за рахунок цих осіб, а
у випадках,  передбачених законодавством, - і за рахунок залучених
від інших осіб фінансових активів,  з метою отримання прибутку або
збереження реальної вартості фінансових актів.
     Перелік послуг,   які  вважаються  фінансовими,  зазначено  у
статті 4 Закону ( 2664-14 ).  Зокрема, це надання коштів у позику,
в тому числі і на умовах фінансового кредиту;  надання гарантій та
поручительств,   інші   операції,   які   відповідають  критеріям,
визначеним   у   пункті  5  частини  першої  статті 1 цього Закону
( 2664-14 ).
     Згідно із пунктом 1 статті 1 Закону  (  2664-14  )  фінансова
установа - це юридична особа,  яка відповідно до Закону надає одну
чи декілька фінансових  послуг  та  яка  внесена  до  відповідного
реєстру в порядку, встановленому Законом ( 2664-14 ).
     Прикінцевими положеннями Закону ( 2664-14 )  передбачено,  що
Уповноважений  орган  зобов'язаний  протягом одного року з моменту
свого утворення запровадити Державний реєстр фінансових установ та
внести  в  нього відповідні записи про існуючі фінансові установи,
що входять  до  сфери  його  регулювання,  а  фінансові  установи,
створені до   набирання   чинності   цим   Законом  (  2664-14  ),
зобов'язані протягом одного року з  дня  запровадження  Державного
реєстру    фінансових   установ   привести   свою   діяльність   у
відповідність з вимогами цього Закону ( 2664-14 ).
     Крім   того,   відповідно   до  прикінцевих  положень  Закону
( 2664-14  )  Кабінету  Міністрів  України,  Національному   банку
України  та  Державній комісії з цінних паперів та фондовому ринку
доручено забезпечити прийняття актів,  необхідних  для  реалізації
Закону ( 2664-14 ).
     Водночас статтею  5  Закону  (  2664-14  )  встановлено,   що
фінансові  послуги надаються фінансовими,  а також,  якщо це прямо
передбачено Законом ( 2664-14 ),  фізичними особами  -  суб'єктами
підприємницької діяльності.  Можливість та порядок надання окремих
фінансових  послуг  юридичними  особами,  які  за  своїм  правовим
статусом  не  є  фінансовими установами,  визначаються законами та
нормативно-правовими  актами  державних  органів,  що   здійснюють
регулювання  діяльності  фінансових  установ  та ринків фінансових
послуг, виданими в межах їх компетенції.
     Спільною постановою    Кабінету    Міністрів    України    та
Національного банку  України  від  28  серпня  2001  року  N  1124
( 1124-2001-п   )   "Про   Сорок  рекомендацій  Групи  з  розробки
фінансових заходів з відмивання грошей (FATF)"  позики,  фінансові
гарантії  та  зобов'язання  внесено  до  переліку видів фінансової
діяльності,  яка  ведеться  організаціями,  що  не  є  фінансовими
установами.
     Поряд з   цим,  правові  засади  здійснення  операції  позики
закладено у главі 32 Цивільного кодексу України ( 1540-06  ),  які
не обмежують статусу учасників договору позики.  Статтею 374 цього
кодексу ( 1540-06 ) визначено, що за договором позики одна сторона
(позикодавець) передає другій стороні (позичальникові) у власність
(оперативне  управління)  гроші  або  речі,   визначені   родовими
ознаками,  а  позичальник  зобов'язується  повернути позикодавцеві
таку ж суму грошей або рівну кількість речей того ж роду і якості.
Тобто  сторонами  договору  позики можуть бути фізичні та юридичні
особи незалежно від їхнього правового статусу.
     За договором  поруки (гарантії) згідно зі статтями 191 та 196
вказаного кодексу ( 1540-06 ) поручитель  (гарант)  зобов'язується
перед  кредитором  іншої  особи відповідати за виконання нею свого
зобов'язання в повному обсязі або частині.
     Виходячи з   вищевикладеного,   до  запровадження  Державного
реєстру  фінансових установ, діяльність з надання фінансових позик
може   здійснюватися  юридичними  особами,  що  не  мають  статусу
фінансової   установи.   У   випадку   коли   до  діяльності,  яка
здійснюється   цими   юридичними  особами,  не  буде  приведено  у
відповідність   із  цим  Законом  (  2664-14  )  чи  прийнято  для
реалізації  цього  Закону  (  2664-14  ) нормативно-правових актів
державних органів, що здійснюють регулювання діяльності фінансових
установ  та  ринків  таких  фінансових  послуг,  операція  надання
тимчасової фінансової допомоги (позики) в цілях оподаткування буде
розглядатися як безповоротна фінансова допомога.

 Заступник голови                                          О.Шитря

 "Податки та бухгалтерський облік",
 N 70, 02.09.2002 р.