ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ Л И С Т N 4355/6/15-1416 від 10.07.2002 Щодо фінансових послуг Державна податкова адміністрація України розглянула лист <...> щодо правомірності надання підприємством - не фінансовою установою надавати іншим підприємствам тимчасову безпроцентну фінансову допомогу, поручатися за інші підприємства та надавати гарантію і повідомляє. Відповідно до пункту 5 частини першої статті 1 Закону України від 12 липня 2001 року N 2664-III ( 2664-14 ) "Про фінансові послуги та державне регулювання ринку фінансових послуг", який набрав чинності з 23 серпня 2001 року, фінансова послуга (далі - Закон) - це операції з фінансовими активами, що здійснюються в інтересах третіх осіб за власний рахунок чи за рахунок цих осіб, а у випадках, передбачених законодавством, - і за рахунок залучених від інших осіб фінансових активів, з метою отримання прибутку або збереження реальної вартості фінансових актів. Перелік послуг, які вважаються фінансовими, зазначено у статті 4 Закону ( 2664-14 ). Зокрема, це надання коштів у позику, в тому числі і на умовах фінансового кредиту; надання гарантій та поручительств, інші операції, які відповідають критеріям, визначеним у пункті 5 частини першої статті 1 цього Закону ( 2664-14 ). Згідно із пунктом 1 статті 1 Закону ( 2664-14 ) фінансова установа - це юридична особа, яка відповідно до Закону надає одну чи декілька фінансових послуг та яка внесена до відповідного реєстру в порядку, встановленому Законом ( 2664-14 ). Прикінцевими положеннями Закону ( 2664-14 ) передбачено, що Уповноважений орган зобов'язаний протягом одного року з моменту свого утворення запровадити Державний реєстр фінансових установ та внести в нього відповідні записи про існуючі фінансові установи, що входять до сфери його регулювання, а фінансові установи, створені до набирання чинності цим Законом ( 2664-14 ), зобов'язані протягом одного року з дня запровадження Державного реєстру фінансових установ привести свою діяльність у відповідність з вимогами цього Закону ( 2664-14 ). Крім того, відповідно до прикінцевих положень Закону ( 2664-14 ) Кабінету Міністрів України, Національному банку України та Державній комісії з цінних паперів та фондовому ринку доручено забезпечити прийняття актів, необхідних для реалізації Закону ( 2664-14 ). Водночас статтею 5 Закону ( 2664-14 ) встановлено, що фінансові послуги надаються фінансовими, а також, якщо це прямо передбачено Законом ( 2664-14 ), фізичними особами - суб'єктами підприємницької діяльності. Можливість та порядок надання окремих фінансових послуг юридичними особами, які за своїм правовим статусом не є фінансовими установами, визначаються законами та нормативно-правовими актами державних органів, що здійснюють регулювання діяльності фінансових установ та ринків фінансових послуг, виданими в межах їх компетенції. Спільною постановою Кабінету Міністрів України та Національного банку України від 28 серпня 2001 року N 1124 ( 1124-2001-п ) "Про Сорок рекомендацій Групи з розробки фінансових заходів з відмивання грошей (FATF)" позики, фінансові гарантії та зобов'язання внесено до переліку видів фінансової діяльності, яка ведеться організаціями, що не є фінансовими установами. Поряд з цим, правові засади здійснення операції позики закладено у главі 32 Цивільного кодексу України ( 1540-06 ), які не обмежують статусу учасників договору позики. Статтею 374 цього кодексу ( 1540-06 ) визначено, що за договором позики одна сторона (позикодавець) передає другій стороні (позичальникові) у власність (оперативне управління) гроші або речі, визначені родовими ознаками, а позичальник зобов'язується повернути позикодавцеві таку ж суму грошей або рівну кількість речей того ж роду і якості. Тобто сторонами договору позики можуть бути фізичні та юридичні особи незалежно від їхнього правового статусу. За договором поруки (гарантії) згідно зі статтями 191 та 196 вказаного кодексу ( 1540-06 ) поручитель (гарант) зобов'язується перед кредитором іншої особи відповідати за виконання нею свого зобов'язання в повному обсязі або частині. Виходячи з вищевикладеного, до запровадження Державного реєстру фінансових установ, діяльність з надання фінансових позик може здійснюватися юридичними особами, що не мають статусу фінансової установи. У випадку коли до діяльності, яка здійснюється цими юридичними особами, не буде приведено у відповідність із цим Законом ( 2664-14 ) чи прийнято для реалізації цього Закону ( 2664-14 ) нормативно-правових актів державних органів, що здійснюють регулювання діяльності фінансових установ та ринків таких фінансових послуг, операція надання тимчасової фінансової допомоги (позики) в цілях оподаткування буде розглядатися як безповоротна фінансова допомога. Заступник голови О.Шитря "Податки та бухгалтерський облік", N 70, 02.09.2002 р.