У К А З ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ Про заходи щодо дальшого зміцнення обороноздатності держави З метою забезпечення проведення військової реформи, запровадження демократичного цивільного контролю над Воєнною організацією держави, зміцнення керівництва оборонною сферою, відповідно до пункту 17 статті 106 Конституції України ( 254к/96-ВР ) п о с т а н о в л я ю: 1. Раді національної безпеки і оборони України: а) разом з Кабінетом Міністрів України, Міністерством оборони України, Службою безпеки України: забезпечити взаємопов'язаність та узгодженість положень проектів Концепції (основ політики) національної безпеки України, Воєнної доктрини України, Концепції моделі Збройних Сил України зразка 2010 року, Засад підготовки і застосування Збройних Сил України та визначити в них основи функціонування Воєнної організації України з урахуванням специфіки сучасної міжнародної і внутрішньої ситуації, економічних можливостей держави; подати у тримісячний строк пропозиції щодо вдосконалення системи оперативного, об'єктивного і вичерпного інформування керівництва держави про стан справ у Збройних Силах України та в інших військових формуваннях, насамперед, що стосується надзвичайних ситуацій та подій; б) разом з Кабінетом Міністрів України та Міністерством оборони України: ужити заходів щодо поліпшення стану озброєння та військової техніки у Збройних Силах України, визначити потрібні для них типи, номенклатуру і кількість озброєння та військової техніки, джерела додаткових ресурсів для підтримання їх у технічно справному стані та модернізації; здійснити невідкладні заходи щодо скорочення кількості арсеналів, баз та складів боєприпасів, вивезення боєприпасів із тих, що знаходяться в населених пунктах та становлять небезпеку для їх мешканців, щодо прискорення утилізації боєприпасів, у яких закінчуються строки зберігання, належного фінансування Програми забезпечення живучості та пожежонебезпеки арсеналів, баз та складів. 2. Кабінету Міністрів України: а) подати у тримісячний строк пропозиції щодо внесення до законодавства змін, спрямованих на уточнення завдань Збройних Сил України та інших військових формувань, удосконалення системи управління ними, розподіл повноважень у сферах оборони та боротьби з тероризмом, приведення їх статусу, складу, структури та чисельності у відповідність із функціональним призначенням у забезпеченні національної безпеки і оборони держави; б) збільшувати щорічно у проектах Державного бюджету України видатки на національну оборону та реформування Збройних Сил України пропорційно зростанню валового внутрішнього продукту; в) визначити під час опрацювання проекту Закону України "Про цивільний контроль за Воєнною організацією України": механізм відповідальності державних органів за обороноздатність України і забезпечення діяльності Збройних Сил України та інших військових формувань; заходи, які сприяли б відкритому і гласному обговоренню та ухваленню рішень у сфері оборони, поліпшенню умов служби та побуту військовослужбовців, посиленню їх правового і соціального захисту, впорядкуванню цивільно-військових відносин, а також приведенню діяльності Збройних Сил України та інших військових формувань у відповідність з інтересами та потребами суспільства; кінцевою метою впровадження цивільного контролю - наближення Збройних Сил України до відповідних європейських стандартів та посилення значущості людського фактора; г) ужити заходів щодо виконання урядових програм забезпечення військовослужбовців, у тому числі звільнених у запас або відставку, житлом як за рахунок бюджетних коштів, так і з використанням інших джерел фінансування - інвестицій, коштів від реалізації надлишків озброєння, військової техніки та металобрухту тощо; д) підвищити рівень забезпечення Збройних Сил України та інших військових формувань матеріальними ресурсами і фінансування Програми відновлення непорушних запасів матеріальних засобів Збройних Сил України на період до 2010 року; е) активізувати процес передачі місцевим органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування від Міністерства оборони України військових містечок, які вивільняються внаслідок реформування Збройних Сил України; є) посилити контроль за ефективністю використання бюджетних коштів Збройними Силами України та іншими військовими формуваннями. 3. Міністерству оборони України: а) вважати пріоритетами у проведенні реформи Збройних Сил України перехід до малочисельної, мобільної, оснащеної новітніми зразками озброєнь професійної армії, активізацію процесу створення нового виду збройних сил на основі існуючих Військово-Повітряних Сил та Військ Протиповітряної оборони, створення Передових сил оборони як прообразу майбутнього національного війська; б) прискорити адміністративну реформу у Збройних Силах України, зокрема оптимізацію структури і чисельності центрального апарату Міністерства оборони України та Генерального штабу Збройних Сил України з урахуванням загальноприйнятих у світовій практиці норм і стандартів; подати у тримісячний строк проекти положень про Міністерство оборони України, Генеральний штаб Збройних Сил України, колегію Міністерства оборони України, головні командування видів Збройних Сил України та оперативні командування; усунути паралелізм та дублювання в діяльності органів управління, уточнити їх завдання та повноваження, передавши частину з них нижчим ланкам військового управління - корпусам, дивізіям та бригадам; в) усіляко підвищувати роль офіцерського складу, забезпечити проведення виваженої кадрової роботи, рішуче викорінювати в їх діяльності невимогливість, безпринципність і протекціонізм; г) забезпечити дальше зміцнення законності, правопорядку та військової дисципліни в армійському середовищі, посилити боротьбу зі зловживаннями службовим становищем, розкраданням військового майна, хабарництвом та нестатутними відносинами; д) посилити гуманітарну складову військової служби, забезпечити дальшу гуманізацію військової освіти; е) підвищити ефективність економічної та господарської діяльності Збройних Сил України, використання ними бюджетних коштів. Президент України Л.КУЧМА м. Київ, 6 грудня 2001 року N 1195/2001