Облік претензій щодо виконання договорів купівлі (продажу) товарів



Відповідно до Господарського процесуального кодексу України від 06.11.91 р. № 1798-ХІІ (із змінами та доповненнями) (далі — ГПК України) претензія подається в письмовому вигляді підприємствами та організаціями, чиї права i законні інтереси було порушено, з метою безпосереднього досудового врегулювання спору з порушником цих прав та інтересів.
Також відповідно до ГПК України підприємства та організації, що порушили майнові права i законні інтереси інших підприємств та організацій, зобов’язані поновити їх, не чекаючи пред’явлення претензії.
Заходи застосування досудового врегулювання господарських спорів (у цьому контексті — претензія) застосовуються сторонами у випадках, коли це обумовлено договором між сторонами-учасниками. Разом з тим порядок досудового врегулювання господарських спорів не поширюється на спори про визнання договорів недійсними; про визнання недійсними актів державних та інших органів, підприємств та організацій, які не відповідають законодавству i порушують права та охоронювані законом інтереси підприємств та організацій; на спори про стягнення заборгованості за опротестованими векселями; про стягнення штрафів Національним банком України з банків та інших фінансово-кредитних установ, а також на спори про звернення стягнення на заставлене майно.
У разі пред’явлення претензії однієї сторони іншій обов’язково зазначається наступне:
повна назва й поштові реквізити заявника претензії та підприємства чи організації, яким претензія пред’являється;
дата пред’явлення i номер претензії;
обставини, на підставі яких пред’явлено претензію;
докази, що підтверджують обставини пред’явлення претензії;
посилання на відповідні нормативні акти;
вимоги заявника;
сума претензії та її розрахунок, якщо претензія підлягає грошовій оцінці;
платіжні реквізити заявника претензії;
перелік документів, що додаються до претензії, а також інших доказів.
Документи, що підтверджують вимоги заявника, обов’язково додаються в оригіналах чи належним чином засвідчених копіях (документи, які є в іншої сторони, можуть не додаватися до претензії, достатньо лише зазначити про це у претензії). Претензія підписується повноважною особою підприємства, організації або їх представником та надсилається адресатові рекомендованим або цінним листом чи вручається під розписку.
Термін розгляду пред’явленої претензії становить один календарний місяць, який обчислюється з дня одержання претензії. У випадку коли потрібна перевірка забракованої продукції (якщо таку перевірку передбачено обов’язковими правилами або договором для сторін-учасників) підприємством-виробником, претензія розглядається протягом двох календарних місяців.
Якщо пред’явлену претензію відхилено повністю чи частково, одержувач претензії повинен повернути заявникові оригінали документів, які були одержані з претензією, а також надіслати документи, що обгрунтовують відхилення претензії, якщо їх немає у заявника.
У разі визнання претензії у відповіді повинна бути зазначена дата перерахування визнаної суми. Згідно зі ст. 8 ГПК України, якщо у відповіді не повідомляється про перерахування визнаної суми, то через 20 днів після її отримання така відповідь є підставою для примусового стягнення заборгованості державною виконавчою службою в порядку, встановленому Законом України від 21.04.99 р. № 606-ХІV «Про виконавче провадження» (із змінами та доповненнями).
У разі порушення термінів розгляду претензії чи залишення її без відповіді господарський суд, вирішуючи господарський спір, має право стягти в дохід державного бюджету з підприємства, організації, що припустилися такого порушення, штраф у розмірі двох відсотків від суми претензії, але не менш як п’ять розмірів неоподатковуваних мінімумів доходів громадян i не більш як 100 розмірів неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Одним із поширених видів господарських спорів, які виникають між підприємствами та організаціями, є спір, пов’язаний з купівлею-продажем товару (продукції). У цьому разі стороною, чиї права та інтереси було порушено, може бути пред’явлено претензію з приводу недопоставки товару (продукції) в повному обсязі або невчасної поставки товару (продукції) постачальником, або нестачі товару під час отримання його покупцем, постачання бракованої продукції тощо.
Задоволення вимог заявника відповідно до пред’явленої претензії може бути виконано як у грошовій формі, так i товаром (продукцією) за згодою обох сторін.
Облік претензії, яка пред’являється покупцем постачальнику, ведеться за дебетом субрахунку 374 «Розрахунки за претензіями» та кредитом субрахунку 631 «Розрахунки з вітчизняними постачальниками». Погашення суми претензії з кредиту субрахунку 374 «Розрахунки за претензіями» ведеться за дебетом субрахунку 311 «Поточні рахунки в національній валюті». Такий облік пред’явленої претензії відбувається тоді, коли постачальник повністю задовольняє суму претензії.
У разі коли сума претензії задовольняється постачальником частково, відшкодована сума претензії обліковується як зазначено вище, а невідшкодована частина суми списується таким чином: за дебетом рахунку 94 «Інші витрати операційної діяльності» (з використанням субрахунку 944 «Сумнівні та безнадійні борги») та за кредитом рахунку 37 «Розрахунки з різними дебіторами» (з використанням субрахунку 374 «Розрахунки за претензіями»). Підприємства, які використовують рахунки класу 8 «Витрати за елементами», для списання невідшкодованої суми претензії використовують рахунок 84 «Інші операційні витрати».
Якщо сума претензії відшкодовується в грошовій формі, сума податкового кредиту обов’язково коригується методом «червоне сторно» за кредитом субрахунку 644 «Податковий кредит» та дебетом субрахунку 641 «Розрахунки за податками».
Якщо сума пред’явленої претензії задовольняється постачальником шляхом допоставки матеріалу (товару), щодо якого було виявлено нестачу, цей матеріал (товар) зараховується на рахунок 20 «Виробничі запаси» з використанням субрахунків залежно від характеру матеріалів. При цьому сума податкового кредиту щодо матеріалів, які допоставив постачальник, обліковується за дебетом субрахунку 644 «Податковий кредит» та кредитом субрахунку 374 «Розрахунки за претензіями». У разі виявлення недопоставки товару (матеріалів) за відсутності передоплати зрозуміло, що покупець може або оплатити тільки фактично отриманий товар (матеріали), або пред’явити відповідну претензію постачальнику. За умови відшкодування суми пред’явленої претензії шляхом допоставки матеріалу облік такої операції провадиться за вищенаведеним порядком.
У податковому обліку суму виявленої нестачі буде обліковуватися під час перерахунків відповідно до п. 5.9 ст. 5 Закону України від 28.12.94 р. № 334/94-ВР «Про оподаткування прибутку підприємств» (у редакції Закону України від 22.05.97 р. № 283/97-ВР) (із змінами та доповненнями), тобто сума нестачі вираховується з суми, відображеної у графі «Залишок на початок періоду» відповідної відомості, складеної за додатками 1 i 2 до Порядку ведення обліку приросту (убутку) балансової вартості покупних товарів (крім активів, що підлягають амортизації, цінних паперів та деривативів), матеріалів, сировини (палива), комплектуючих виробів та напівфабрикатів на складах, у незавершеному виробництві i залишках готової продукції (у тому числі малоцінних предметів на складах), затвердженого наказом Мінфіну України від 11.06.98 р. № 124.
З урахуванням викладеного розглянемо на практиці облік претензій у випадках, коли:
1) суму пред’явленої претензії постачальник товарів (продукції) відшкодовує покупцю повністю в грошовій формі;
2) суму претензії постачальник частково задовольняє покупцю в грошовій формі;
3) допоставка товару (продукції) здійснюється за виявленням нестачі у покупця.
Приклад 1. Покупець за договором купівлі-продажу оплатив вартість матеріалу в сумі 18000 грн. Під час отримання матеріалів виявилася нестача товару на суму 1200 грн. Покупець пред’явив претензію постачальнику на суму виявленої нестачі. За згодою сторін постачальник у тому ж звітному періоді повернув на банківський рахунок покупця вартість матеріалу, який не одержав покупець, у розмірі 1200 грн. При цьому постачальник виписав коригуючу накладну на суму ПДВ.



Приклад 2. Покупець здійснив передоплату за матеріали в сумі 30000 грн. Відповідно до супровідних документів поставку матеріалу передбачено на суму 25000 грн. (ПДВ — 5000 грн.). Під час отримання матеріалів було виявлено нестачу на суму 2000 грн. (ПДВ — 400 грн.).
Постачальник задовольнив претензію частково i компенсував грошовими коштами вартість матеріалів лише на 1600 грн. (ПДВ — 320 грн.). Інша частина претензії залишилася незадоволеною, оскільки позов арбітражний суд відхилив.
За домовленістю сторін пред’явлена претензія може бути задоволена шляхом допоставки відсутнього товару.

Приклад 3. Згідно з договором купівлі-продажу покупець оплатив постачальнику вартість матеріалів на суму 9600 грн., у тому числі ПДВ — 1600 грн. Під час одержання товару було виявлено нестачу на суму 570 грн. Покупець пред’явив претензію постачальнику. Постачальник претензію задовольнив: у тому ж звітному періоді здійснив допоставку матеріалів.

Марина БУХАНЦЕВА,
бухгалтер-аналітик «Вісника»

 
ВІСНИК ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ № 39 ЖОВТЕНЬ 2002 року