К О М Е Н Т А Р Новинки приватизаційної політики - Від державної монополії на нерухомість, яка була в Україні на початку 90-х років, сьогодні ми перейшли до приватної, яка ніким не контролюється, - заявила на розширеному засіданні спеціальної контрольної комісії Верховної Ради України з питань приватизації, під час якого обговорювався проект Державної програми приватизації на 2003-2008 роки, голова комісії Валентина Семенюк. За її словами, нині відчуження державного майна відбувається часто за тіньовими схемами, широко використовується зокрема механізм банкрутства. Саме цим пояснюється необхідність внесення відповідних змін до приватизаційного законодавства, адже приватизація має здійснюватися виключно на законодавчій основі. - На жаль, програма приватизації на 2002 рік ( 1723-14 ) не виконала своїх завдань, серед яких - пошук відповідального та ефективного власника, - констатує голова комісії. Внаслідок цього приватизовані підприємства працюють гірше, ніж державні. А причина проста: реалізація зазначеної програми проходила без здійснення моніторингу діяльності державних підприємств, у тому числі й стратегічно важливих. Тому приватизувалися високорентабельні підприємства, хоча такої необхідності не було, оскільки вони і так добре працювали, перебуваючи у державній власності. Крім того, не відслідковувалася подальша робота приватизованих об'єктів після передачі їх у приватну власність, що негативно вплинуло на виробничий процес багатьох підприємств. - У програмі приватизації на 2003-2008 роки ми намагалися усунути недоліки попередньої, - каже Валентина Семенюк. - Насамперед у проекті нової програми пропонується звести до мінімуму кількість підзаконних актів, які має розробити ФДМУ. Наявність великої кількості нормативних документів не сприятиме прискоренню приватизаційних процесів та створюватиме нові можливості для зловживань. Також члени комісії вважають за доцільне скасувати норму, яка зобов'язує при приватизації об'єктів групи Г - об'єктів соціально-культурного призначення - залучати радників, діяльність яких вимагає додаткових витрат бюджетних коштів. До того ж існує можливість впливу зацікавлених сторін на радників, внаслідок чого його оцінка часто виявляється необ'єктивною. - Та й взагалі потрібно переглянути засади приватизації об'єктів соціально-культурного призначення, - переконаний заступник голови Фонду державного майна України Юрій Гришан. - Нинішній стан їхньої приватизації суперечить Конституції України ( 254к/96-вр ), оскільки скорочується існуюча мережа державних та комунальних закладів охорони здоров'я, порушується право громадян на отримання безплатної дошкільної, шкільної та професійної освіти, а також знищуються пам'ятки культурної спадщини. Досить красномовними є наслідки нелегальної приватизації об'єктів національного значення на Луганщині, де викуповуються та перепрофілюються музеї, театри. В області з 38 кінотеатрів у такий спосіб ліквідовано 28. Тому в новій програмі приватизації вперше обумовлена залежність приватизаційної процедури від унікальності об'єкта, від його значення для суспільства. Зважаючи на стратегічну важливість нової програми приватизації для держави, документ уже найближчим часом з урахуванням пропозицій та зауважень, висловлених учасниками засідання щодо її доопрацювання, буде переданий на розгляд до Верховної Ради України. Оксана ТАБАЧЕНКО, "Урядовий кур'єр"