Цільове використання марок акцизного збору


З метою посилення контролю за надходженням на вітчизняний ринок фальсифікованої продукції в Україні в 1995 р. було запроваджено маркування алкогольних напоїв акцизними марками. Практично протягом усього періоду існування законодавства, яким регулюється порядок реалізації та використання марок акцизного збору, податківцям доводиться стикатися з фактами маркування алкогольних напоїв у тарі більшої ємності, ніж передбачено заявкою-розрахунком на отримання акцизних марок. Звичайно, у такій ситуації зменшується податкове зобов’язання із сплати акцизного збору підприємства — виробника алкогольної продукції перед державою.

Насамперед слід зазначити, що марка акцизного збору — спеціальний знак, яким маркуються алкогольні напої та тютюнові вироби. Її наявність на таких товарах підтверджує сплату акцизного збору, легальність їх ввезення та реалізації на території України. Цей термін визначено Законом України від 15.09.95 р. № 329/95-ВР «Про акцизний збір на алкогольні напої та тютюнові вироби» (далі — Закон № 329/95-ВР).

Особливості сплати акцизного збору, що справляється з виготовлених українськими виробниками алкогольних напоїв, визначено ст. 7 Закону № 329/95-ВР та Порядком, розробленим на її виконання та затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27.02.99 р. № 275 (далі — Порядок № 275). Зокрема:

суб’єкти підприємницької діяльності, які отримують спирт етиловий для переробки на іншу підакцизну продукцію, що підлягає маркуванню марками акцизного збору, зобов’язані видати органам державної податкової служби податковий вексель, що підтверджує зобов’язання у термін до 90 днів сплатити суми акцизного збору, який визначається за ставками для готової продукції, що діють на дату отримання спирту етилового. При цьому податковий вексель погашається повністю або частково під час придбання акцизних марок на суму акцизного збору, розраховану із ставок акцизного збору на готову продукцію;

суб’єкти підприємницької діяльності — підприємства первинного виноробства отримують спирт етиловий неденатурований без сплати акцизного збору для виготовлення виноградних виноматеріалів чи сусла, які підлягають реалізації підприємствам вторинного виноробства;

суб’єкти підприємницької діяльності — підприємства вторинного виноградного виноробства сплачують акцизний збір при придбанні акцизних марок на суму, розраховану із ставок акцизного збору на готову продукцію, вироблену з виноградних виноматеріалів чи сусла, з використанням спирту етилового;

в інших випадках підприємства — виробники алкогольних напоїв, що реалізують продукцію, сплачують акцизний збір на третій робочий день після здійснення обороту з реалізації.

Продаж марок акцизного збору суб’єктам підприємницької діяльності, які відповідно до законодавства є платниками акцизного збору з алкогольних напоїв, здійснюють державні податкові адміністрації згідно з вимогами Положення про виробництво, зберігання, продаж марок акцизного збору i маркування алкогольних напоїв та тютюнових виробів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24.10.96 р. № 1284 (далі — Положення № 1284).

Покупець акцизних марок повинен надавати продавцю в повному обсязі пакет документів, визначений пунктами 19 та 20 Положення № 1284, який i дає підстави для їх отримання. Відповідно до наданих повноважень Кабінет Міністрів України п. 21 Положення № 1284 запровадив таку норму: у разі необхідності продавець марок має право додаткової перевірки документів, пред’явлених покупцем для придбання марок. Тому видача марок акцизного збору може здійснюватися з урахуванням додаткової перевірки продавцем акцизних марок документів покупця цих марок. Необхідність такої додаткової перевірки визначає продавець марок з метою забезпечення їх продажу відповідно до вимог чинного законодавства. Крім того, згідно з п. 13 Положення про марки акцизного збору, затвердженого Указом Президента України від 18.09.95 р. № 849, невикористані марки акцизного збору повинні надаватися покупцем марок для перевірки на вимогу їх продавця. Таким чином, продавцю акцизних марок надано право перевірки марок, не використаних їх покупцем для маркування алкогольних напоїв.

Реалізація марок акцизного збору для маркування алкогольної продукції вітчизняного виробництва здійснюється виходячи з планових щомісячних обсягів реалізації алкогольних напоїв відповідно до заявки-розрахунку на необхідну кількість марок (п. 3 ст. 7 Закону № 329/95-ВР), яка включається до вищезазначеного пакета документів. Наказом ДПА України від 05.03.2001 р. № 86 затверджено форму заявки-розрахунку на купівлю марок акцизного збору, в якій зазначають, для маркування якої продукції вони придбаваються (кількість пляшок та місткість літрів в одній пляшці), суму акцизного збору, розраховану на цю продукцію, та фактичну його сплату.

Крім того, такі показники, як кількість пляшок, місткість літрів в одній пляшці та розрахована сума акцизного збору, передбачено i в розрахунку акцизного збору, який платники акцизного збору щомісяця не пізніше 20 числа місяця, наступного за звітним, складають i подають до органів державної податкової служби за місцем реєстрації відповідно до Положення про порядок нарахування, терміни сплати i подання розрахунку акцизного збору, затвердженого наказом ДПА України від 19.03.2001 р. № 111 (далі — Положення № 111).

Відповідно до Закону України від 07.05.96 р. № 178/96-ВР «Про ставки акцизного збору i ввізного мита на спирт етиловий та алкогольні напої» акцизний збір, зазначений у розрахунку, обчислюється у твердих ставках у гривнях з одиниці реалізованих алкогольних напоїв. Зазначений у розрахунку акцизний збір, або податкове зобов’язання із сплати цього збору, вважається узгодженим з дня подання такої податкової декларації згідно із Законом України від 21.12.2000 р. № 2181-ІІІ «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» (далі — Закон № 2181-III).

Отже, при маркуванні алкогольної продукції виробники повинні пам’ятати, під тару якої місткості були фактично отримані марки, тому що від цього показника залежить фактична сума нарахованого акцизного збору, яку, в свою чергу, зазначають у розрахунку акцизного збору.

Слід звернути увагу, що Положенням № 111 встановлено, що дані, наведені в розрахунку акцизного збору, повинні підтверджуватися первинними документами, даними бухгалтерського обліку, а їх достовірність — підписами керівника підприємства i головного бухгалтера та засвідчуватися печаткою.

Таким чином, при перевірці повноти сплати акцизного збору з реалізації алкогольних напоїв відповідні перевіряючі органи в обов’язковому порядку визначають відповідність кількості отриманих марок акцизного збору кількості реалізованих пляшок та сумі акцизного збору, заявлених у розрахунку.

Відповідальність:

згідно зі ст. 17 Закону № 2181-III за заниження податкових зобов’язань, заявлених у податкових деклараціях, на платника податків контролюючими органами накладаються штрафні санкції у розмірах, визначених цією статтею;

відповідно до ст. 216 Кримінального кодексу України (у редакції від 05.04.2001 р.) незаконне виготовлення, підроблення, використання або збут незаконно виготовлених, одержаних чи підроблених марок акцизного збору карається штрафом або обмеженням волі, а ст. 212 передбачено відповідальність за умисне ухилення від сплати податків, зборів, інших обов’язкових платежів, що входять в систему оподаткування, введених у встановленому законом порядку, вчинене службовою особою підприємства, установи, організації незалежно від форми власності або особою, що займається підприємницькою діяльністю без створення юридичної особи чи будь-якою іншою особою, яка зобов’язана їх сплачувати, якщо ці діяння призвели до фактичного ненадходження до бюджетів чи державних цільових фондів коштів.

Водночас слід зазначити, що Законом України від 24.10.2002 р. № 195-ІV «Про внесення змін до деяких законів України про оподаткування, виробництво та обіг товарів» запроваджено застосування марок акцизного збору з відповідними позначеннями для різної місткості тари (посуду). Зокрема, частину першу ст. 7 Закону № 329-95-ВР зі змінами, внесеними Законом України від 07.02.2002 р. № 3032-III, доповнено абзацом такого змісту: «Маркування алкогольних напоїв здійснюється марками акцизного збору, які відрізняються за дизайном для окремих видів продукції, визначених Кабінетом Міністрів України. Кожна марка акцизного збору на алкогольні напої повинна мати окремий номер та найменування виду продукції.

Відповідно до місткості тари (посуду) застосовуються марки акцизного збору з такими позначеннями:


для горілки та лікеро-горілчаних виробів: 0,05 л, 0,1 л, 0,2 л, 0,25 л, 0,37 л, 0,375 л, 0,5 л, 0,7 л, 0,75 л, 1,0 л i більше;

для інших алкогольних напоїв: 0,05 л, 0,1 л, 0,2 л, 0,25 л, 0,375 л, 0,5 л, 0,7 л, 0,75 л, 1,0 л i більше».

Юлія МУСУЛЕГА,
головний державний податковий ревізор-інспектор
відділу акцизного збору на спирт, алкогольні напої,
тютюнові вироби та контролю за використанням марок
акцизного збору ДААК ДПА України

ВІСНИК ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ № 44 ЛИСТОПАД 2002 року