• Безоплатна роздача зразків продукції з метою реклами


Основним видом діяльності підприємства є рекламна
діяльність — надання рекламних послуг. Для
стимулювання попиту на певну продукцію
підприємство практикує безоплатну роздачу
споживачам зразків продукції, безоплатне вручення
подарунків i призів з метою реклами. Чи правомірно
не нараховувати ПДВ за зазначеними операціями?


Законодавче визначення терміна «реклама» наведено в ст. 1 Закону України від 03.07.96 р. № 270/96-ВР «Про рекламу», згідно з яким реклама — це спеціальна інформація про осіб чи продукцію, яка розповсюджується в будь-якій формі та в будь-який спосіб з метою прямого або опосередкованого одержання прибутку. При цьому реклама повинна бути чітко відокремлена від іншої інформації, незалежно від форм чи засобів розповсюдження.
Рекламний продукт може бути самостійно виготовлений (придбаний) i розповсюджений рекламодавцем; може бути виготовлений (придбаний) та розповсюджений іншою особою за замовленням рекламодавця; рекламодавець може розділити функції окремо з виготовлення i розповсюдження реклами між її виробником i розповсюджувачем.
У ситуації, що розглядається, предметом договору є надання послуги з організації та проведення рекламної акції, коли замовник зобов’язується оплатити вартість акції та послуги рекламного агентства (виконавця). З метою організації та проведення акції замовник доручає виконавцю надавати послуги, здійснювати юридичні дії, складати договори i проводити розрахунки з усіма контрагентами, задіяні виконавцем для належного надання послуги за договором від свого імені, але за рахунок коштів замовника.
Для проведення рекламних акцій підприємство отримує від замовника кошти, які є компенсацією вартості рекламної акції та послуги, що згідно з договором є складовими частинами в цілому послуги з організації та проведення рекламної акції.
Для визначення податкових зобов’язань відповідно до п. 7.3 ст. 7 Закону № 168/97-ВР здійснюється перша з подій, за якою на дату зарахування коштів від замовника на банківський рахунок виконавця виникають податкові зобов’язання, обчислені виходячи із загальної (договірної) вартості послуги з організації та проведення рекламної акції, та виписується податкова накладна.

Оскільки витрати на придбання i розповсюдження подарунків відповідно до пп. 5.4.4 п. 5.4 ст. 5 Закону України від 28.12.94 р. № 334/94-ВР «Про оподаткування прибутку підприємств» (у редакції Закону України від 22.05.97 р. № 283/97-ВР) зі змінами та доповненнями включаються до валових витрат підприємства в розмірі, що не перевищує 2 відсотків від оподатковуваного прибутку за попередній звітний період, рекламодавець (замовник реклами), враховуючи зазначені норми, формує податковий кредит.
Підприємство для виконання договірних обов’язків виступає повіреною особою з придбання товарів, вартість яких включається до складу вартості послуги з проведення рекламної акції, але фактично такі товари не передаються замовнику (рекламодавцю), а за його дорученням безоплатно розповсюджуються. При цьому рекламне агентство має право на податковий кредит щодо придбаних за дорученням товарів, які є складовою частиною вартості оподатковуваної за повною ставкою ПДВ послуги з проведення реклами.

Консультують фахівці Головного управління оподаткування
юридичних осіб ДПА України

ВІСНИК ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ № 46 ГРУДЕНЬ 2002 року