Законодавче визначення терміна «реклама» наведено в ст. 1 Закону України від
03.07.96 р. № 270/96-ВР «Про рекламу», згідно з яким реклама — це спеціальна
інформація про осіб чи продукцію, яка розповсюджується в будь-якій формі та
в будь-який спосіб з метою прямого або опосередкованого одержання прибутку.
При цьому реклама повинна бути чітко відокремлена від іншої інформації, незалежно
від форм чи засобів розповсюдження.
Рекламний продукт може бути самостійно виготовлений (придбаний) i розповсюджений
рекламодавцем; може бути виготовлений (придбаний) та розповсюджений іншою особою
за замовленням рекламодавця; рекламодавець може розділити функції окремо з виготовлення
i розповсюдження реклами між її виробником i розповсюджувачем.
У ситуації, що розглядається, предметом договору є надання послуги з організації
та проведення рекламної акції, коли замовник зобов’язується оплатити вартість
акції та послуги рекламного агентства (виконавця). З метою організації та проведення
акції замовник доручає виконавцю надавати послуги, здійснювати юридичні дії,
складати договори i проводити розрахунки з усіма контрагентами, задіяні виконавцем
для належного надання послуги за договором від свого імені, але за рахунок коштів
замовника.
Для проведення рекламних акцій підприємство отримує від замовника кошти, які
є компенсацією вартості рекламної акції та послуги, що згідно з договором є
складовими частинами в цілому послуги з організації та проведення рекламної
акції.
Для визначення податкових зобов’язань відповідно до п. 7.3 ст. 7 Закону № 168/97-ВР
здійснюється перша з подій, за якою на дату зарахування коштів від замовника
на банківський рахунок виконавця виникають податкові зобов’язання, обчислені
виходячи із загальної (договірної) вартості послуги з організації та проведення
рекламної акції, та виписується податкова накладна.
Оскільки витрати на придбання i розповсюдження подарунків відповідно до пп.
5.4.4 п. 5.4 ст. 5 Закону України від 28.12.94 р. № 334/94-ВР «Про оподаткування
прибутку підприємств» (у редакції Закону України від 22.05.97 р. № 283/97-ВР)
зі змінами та доповненнями включаються до валових витрат підприємства в розмірі,
що не перевищує 2 відсотків від оподатковуваного прибутку за попередній звітний
період, рекламодавець (замовник реклами), враховуючи зазначені норми, формує
податковий кредит.
Підприємство для виконання договірних обов’язків виступає повіреною особою з
придбання товарів, вартість яких включається до складу вартості послуги з проведення
рекламної акції, але фактично такі товари не передаються замовнику (рекламодавцю),
а за його дорученням безоплатно розповсюджуються. При цьому рекламне агентство
має право на податковий кредит щодо придбаних за дорученням товарів, які є складовою
частиною вартості оподатковуваної за повною ставкою ПДВ послуги з проведення
реклами.
ВІСНИК ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ № 46 ГРУДЕНЬ 2002 року