• Відстрочення податкових зобов’язань


Внаслідок стихійного лиха в господарстві виникла
загроза несплати податків, з приводу чого
господарство звернулося до податкового органу за
місцем реєстрації з проханням надати відстрочення
зі сплати фіксованого податку. Але податкові
органи відмовили, посилаючись на ст. 50 Закону
України «Про Державний бюджет України на 2002
рік». Чи правомірні дії податківців у даному
випадку?
(ФСГ «Соколюк», м. Кіровоград)


Відповідно до пп. 14.4.4 п. 14.4 ст. 14 Закону України від 21.12.2000 р. № 2181-III «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» (зі змінами та доповненнями) (далі — Закон № 2181-III) будь-який платник податків має право вимагати розстрочення або відстрочення його податкових зобов’язань, а орган, уповноважений приймати рішення з цього приводу, зобов’язаний задовольнити таку вимогу у разі, коли підстави, надані платником податків як обгрунтування такого розстрочення, відстрочення, є тотожними підставам, наданим іншими платниками податків щодо податкових зобов’язань яких були прийняті відповідні рішення.
Перелік підстав для прийняття рішення щодо розстрочення чи відстрочення податкових зобов’язань визначено Порядком розстрочення та відстрочення податкових зобов’язань платників податків, затвердженим наказом ДПА України від 18.09.2001 р. № 78 та зареєстрованим в Мін’юсті України 29.10.2001 р. за № 912/6103 (далі — Порядок розстрочення та відстрочення податкових зобов’язань платників податків). Водночас ст. 50 Закону України від 20.12.2001 р. № 2905-III «Про Державний бюджет України на 2002 рік» (далі — Закон № 2905-III) у 2002 р. заборонено провадити реструктуризацію або списання заборгованості (недоїмки) суб’єктів господарювання за податками, зборами (обов’язковими платежами), бюджетними позичками, кредитами, залученими державою або під державні гарантії до бюджету, що виникла з 01.01.2000 р., а також заборонено надавати відстрочку щодо термінів їх сплати.
Пунктом 2 ст. 4 Бюджетного кодексу України визначено, що при здійсненні бюджетного процесу положення нормативно-правових актів застосовуються лише в частині, в якій вони не суперечать положенням Конституції України, Бюджетного кодексу України та закону про Державний бюджет України.
Отже, виходячи із зазначеного, платник податків у період чинності ст. 50 Закону № 2905-III може скористатися лише правом розстрочення податкових зобов’язань на умовах, визначених Порядком розстрочення та відстрочення податкових зобов’язань платників податків. Таким чином, у разі відмови платнику податків у відстроченні його податкових зобов’язань дії податкових органів цілком правомірні.

Консультують фахівці Головного управління стягнення
податкового боргу ДПА України

ВІСНИК ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ № 46 ГРУДЕНЬ 2002 року