|
Фактори впливу на планування надходжень
прибуткового податку
|
Оподаткування доходів фізичних осіб є складовою частиною
фінансового механізму держави. У результаті перерозподілу
податків з фізичних осіб, з одного боку, реалізується
економічна доктрина щодо рівня добробуту різних верств
населення, з іншого — формується фінансова база держави.
Прибутковий податок з громадян — загальнодержавний податок,
а тому порядок його сплати, пільги, розміри ставок встановлюються
законодавчими актами України. Він відноситься до прямих
податків, тобто обов’язки щодо його сплати покладено
на громадян, які отримують доходи. Залежно від характеру
отримання доходу та категорії платників прибутковий
податок може сплачуватися самостійно або утримуватися
та перераховуватися до бюджету юридичними i фізичними
особами — суб’єктами підприємницької діяльності, які
нараховують та виплачують доходи.
Порядок обкладання доходів громадян прибутковим податком
регулюється Декретом Кабінету Міністрів України від 26.12.92 р. № 13-92 «Про прибутковий податок з громадян»
(зі змінами та доповненнями; далі — Декрет № 13-92).
Теоретично головними факторами впливу, які визначають
рівень надходження прибуткового податку до бюджетів,
є: розмір оподатковуваного доходу; класифікація доходів;
система пільг; розмір неоподатковуваного мінімуму доходів
громадян; шкала ставок; розмір фіксованого податку при
спрощеній системі оподаткування.
На практиці має значення ще ряд досить впливових факторів.
Останніми роками в Україні намітилася стійка тенденція
збільшення надходжень прибуткового податку до зведеного
бюджету, причому темпи зростання його надходжень за
останні два роки значно перевищують надходження інших
податків та платежів.
Збільшення надходжень прибуткового податку знаходиться
у прямій залежності від збільшення особистих доходів
громадян, підвищення заробітної плати на підприємствах,
установах, організаціях, її своєчасної виплати, суттєвого
зменшення заборгованості з заробітної плати. Поступове
збільшення розміру мінімальної зарплати у законодавчому
порядку приводить до перегляду співвідношення тарифної
сітки та посадових окладів, що також впливає на рівень
доходів працюючих громадян.
Один із суттєвих чинників — це цілеспрямовані заходи
податкових органів, направлені на збільшення кола
платників податків, налагодження чіткої, максимально
тісної співпраці з платниками податків шляхом добровільної
сплати прибуткового податку на основі підвищення податкової
культури.
Питома вага надходжень податків
у Зведеному бюджеті України, що контролюється органами
державної податкової служби
Так, якщо у 1997 р. надходження прибуткового податку
у Зведеному бюджеті становили дещо більше 10%,
то у 2000 р. вже становили 20,2%, а у 2001 р.
— 24,2%.
У місцевих бюджетах питома вага надходжень прибуткового
податку ще більша i залежно від регіону коливається
від 50 до 80%.
Тобто прибутковий податок з громадян є податком,
який суттєво впливає на формування дохідної частини
місцевих бюджетів.
Враховуючи, що з місцевих бюджетів фінансуються
заклади охорони здоров’я, освіти, культури, заробітна
плата вчителів, лікарів, надходження прибуткового
податку має соціальне i навіть політичне значення,
працівники фінансових органів повинні ретельніше
ставитися до планування надходжень, а податківці
— забезпечувати його мобілізацію до місцевих бюджетів.
Прибутковий податок з доходів громадян, який надходить
до місцевих бюджетів, за своєю структурою складається
з прибуткового податку, утриманого юридичними
особами з доходів найманих працівників; фіксованого
прибуткового податку, що сплачують фізичні особи
— суб’єкти підприємницької діяльності; прибуткового
податку, що сплачують підприємці, які працюють
на загальній системі оподаткування, та прибуткового
податку, що утримується фізичними особами — суб’єктами
підприємницької діяльності з доходів найманих
працівників.
Як видно з аналізу структури надходжень прибуткового
податку, значну частку становить прибутковий податок
із заробітної плати та інших доходів найманих
працівників, що виплачують суб’єкти господарювання.
Тому похибка, допущена при плануванні обсягів
надходжень прибуткового податку, утриманого з
доходів найманих працівників, може суттєво вплинути
на рівномірність надходжень податку до бюджету,
що в свою чергу вплине на несвоєчасну виплату
заробітної плати працівникам бюджетних установ.
Розрахунки очікуваних надходжень податків на наступний
рік провадяться на макрорівні, тобто в цілому
по Україні, а також на мікрорівні — щодо бюджетів
місцевих районів, територіальних громад.
Основними чинниками, які потрібні при розрахунку
прибуткового податку, вважаються фонд оплати праці,
кількість працюючих громадян, середньомісячна
заробітна плата, середня ставка оподаткування,
погашення заробітної плати, середньої заробітної
плати, очікувані надходження прибуткового податку
від фізичних осіб — суб’єктів підприємницької
діяльності.
Точнішими розрахунками вважаються розрахунки надходжень
податку за групами працюючих відповідно до структури
отриманих доходів, а також за галузями економіки
України.
Пропонуємо більш спрощений варіант розрахунку.
Розрахунок очікуваних надходжень
прибуткового податку на рік (приклад
наведено з умовними цифрами)
|
Фонд оплати праці в галузях економіки
України |
73000 млн. грн. |
Середньомісячна заробітна плата |
460 грн. |
Середня ставка оподаткування |
15,8% |
Надходження прибуткового податку від
платників фіксованого податку |
260 млн. грн. |
Надходження прибуткового податку з
доходів фізичних осіб, які працюють на загальній системі
оподаткування |
95 млн. грн. |
Очікувані надходження у наступному році
становитимуть |
11889 млн. грн. |
(73000 х 15,8%) + 260 + 95 = 11889
млн. грн. |
При проведенні розрахунку очікуваних надходжень
до міського бюджету необхідно врахувати кількість
діючих юридичних осіб, фонд оплати праці кожного
підприємства, організації, кількість працюючих,
перспективи розвитку господарської діяльності
підприємств та середню ставку обкладання прибутковим
податком.
При розрахунку податку також необхідно взяти до
уваги кількість фізичних осіб — суб’єктів підприємницької
діяльності, середні ставки фіксованого податку,
кількість найманих працівників, середні темпи
зростання надходжень фіксованого податку тощо.
Слід зазначити, що чим більше буде враховано факторів,
що впливають на розрахунок, тим менша буде похибка
у плануванні надходжень. Також при розрахунках
необхідно врахувати, особливо у сільській місцевості,
що середня ставка оподаткування доходів працівників
сільгосппідприємств значно нижча за ставку оподаткування
доходів працівників промислових підприємств. Якщо
середня ставка оподаткування доходів працюючих
на підприємствах та в організаціях становить від
13 до 18 відсотків, то на сільгосппідприємстві
вона значно нижча i становить від 3 до 7 відсотків.
Це пояснюється не тільки меншою заробітною платою,
але й тим, що сільгосппідприємства переважно виплачують
заробітну плату своїм працівникам у натуральній
формі, яка згідно з Декретом № 13-92 не включається
до сукупного доходу при оподаткуванні.
Розрахунок очікуваних надходжень прибуткового
податку до бюджету місцевого самоврядування:
де: ФОП1... ФОП32 — фонд оплати праці діючих підприємств;
Х1... Х32 — середня ставка оподаткування;
ППф — прибутковий податок від платників фіксованого
податку;
ППс — прибутковий податок з доходів фізичних осіб
— суб’єктів підприємницької діяльності;
ППі — прибутковий податок з інших доходів громадян.
Після проведення річного розрахунку прибуткового
податку здійснюється його розподіл за кварталами
та місяцями.
Слід зазначити, що прибутковий податок помісячно
надходить нерівномірно i коливається протягом
року з середньомісячним на 10 — 40%, що теж необхідно
врахувати при плануванні.
Наприклад: надходження прибуткового податку у
січні становить лише 72% середнього показника,
тоді як у грудні він навпаки більше на 35 — 40%,
що пояснюється виплатою додаткової заробітної
плати у грудні i тривалими відпустками працівників
у січні у зв’язку зі святами.
Надходження прибуткового податку у липні, серпні,
вересні, як правило, перевищують середній показник
на 6 — 10%, у зв’язку з оплатою щорічних відпусток.
Слід зазначити, що на надходження прибуткового
податку істотно можуть впливати навіть святкові
дні. Так, цього року святкові дні припали на початок
травня, в результаті чого заробітну плату на багатьох
підприємствах було виплачено наприкінці квітня,
таким чином, прибутковий податок, який повинен
був надійти до бюджету в травні, надійшов у квітні.
Різниця надходжень прибуткового податку між травнем
i квітнем становила понад 200 млн. грн.
Якщо у місяці немає свят або вихідні не припадають
на кінець та початок місяця, значна частка прибуткового
податку надходить до бюджету в першій декаді та
в останні дні місяця, що зумовлено загальноприйнятими
в Україні термінами виплати зарплати.
Автори статті вважають, що головні висновки є
дискусійними, тому запрошують науковців та практичних
працівників до дискусії за даною темою.
|
Валерій ЗАЙЦЕВ,
заступник начальника Головного управління
оподаткування фізичних осіб ДПА України,
Олександр ДАНІЛОВ,
кандидат економічних наук,
Академія Державної податкової служби України
|
| | | |
ВІСНИК ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ № 4
6 ГРУДЕНЬ 2002 року |
|