• Збір за понадлімітне використання водних ресурсів


Водним кодексом України передбачено, що
водокористувачі повинні мати дозвіл на
водокористування, у якому встановлено ліміт
використання води. Після закінчення терміну дії
дозволу в період його переоформлення в
територіальному органі Мінекоресурсів збір
сплачується за фактичні обсяги використаної води.
Чи правомірно вважати використану в цей період
воду понадлімітною та застосовувати п’ятикратний
розмір сплати збору?


Згідно з п. 6.5 Інструкції збір за спеціальне використання водних ресурсів обчислюється i сплачується у п’ятикратному розмірі, виходячи з обсягів використаної води понад ліміт у разі перевищення водокористувачами встановленого річного ліміту використання водних ресурсів.
Процедура ж погодження та видачі дозволів на спеціальне використання водних ресурсів не є затяжною.
Порядок погодження та видачі дозволів на спеціальне водокористування регламентується постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2002 р. № 321 «Про затвердження Порядку погодження та видачі дозволів на спеціальне водокористування та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від
10.08.92 р. № 459» (далі — Порядок).
Згідно із зазначеним Порядком дозволи на спеціальне водокористування у разі використання водних об’єктів загальнодержавного значення видаються Республіканським комітетом екології та природних ресурсів Автономної Республіки Крим, державними управліннями екології та природних ресурсів в областях, мм. Києві i Севастополі, державними інспекціями охорони Чорного i Азовського морів. Ці дозволи зазначені органи видають у місячний термін з дня подання в установленому порядку клопотання.
Щодо використання водних ресурсів місцевого значення дозволи видають Верховна Рада Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські ради за погодженням з відповідними територіальними органами Мінекоресурсів в установлений ними термін.
Згідно з п. 4 цього Порядку клопотання водокористувачів на отримання дозволу розглядаються у місячний термін.
Отже, оскільки збір за понадлімітне водокористування справляється у разі перевищення річного ліміту, а процедура отримання дозволу згідно із зазначеним Порядком не затяжна, то за той період, коли у водокористувачів після закінчення терміну дії дозволу на спеціальне водокористування відбувається переоформлення його в територіальному органі Мінекоресурсів, вважати використання водних ресурсів
понадлімітним i застосовувати п’ятикратний розмір сплати збору є неправомірним.
Водночас зауважимо, що самовільне спеціальне використання природних ресурсів (без відповідного дозволу) є порушенням законодавства України про охорону навколишнього природного середовища i відповідно до Закону України від 25.06.91 р. № 1264-ХІІ «Про охорону навколишнього природного середовища» (зі змінами та доповненнями) тягне за собою встановлену цим Законом та іншими законодавчими актами України дисциплінарну, адміністративну, цивільну та кримінальну відповідальність.

Консультують фахівці Головного управління оподаткування
юридичних осіб ДПА України

ВІСНИК ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ № 46 ГРУДЕНЬ 2002 року