Згідно із Законом "Про державну податкову службу в Україні" Державна податкова адміністрація здійснює облік платників податків і з цією метою видає, зокрема, методичні рекомендації з метою використання єдиної раціональної методики обліку платників податків і зборів (обов'язкових платежів). З цією метою видана і затверджена наказом ДПАУ від 19.01.98 р. №80 Інструкція про порядок обліку платників податків (далі — Інструкція). Пунктом 2.2 дія Інструкції поширена на суб'єктів господарської діяльності, які здійснюють діяльність, спрямовану на отримання прибутку, а також на неприбуткові установи та організації, які закон не називає платниками податків. Очевидно, через те, що Інструкція у назві заявлена як порядок обліку все ж таки платників податків, порядок обліку другої групи містить вже інший документ, на який і посилається у п. 45 Інструкція. Ним є Положення про реєстр неприбуткових організацій та установ, затверджений наказом ДПАУ від 11.07.97 р. №232 (далі — Реєстр).
Тому незрозумілим є місце в Інструкції пункту 4.10, який твердить, що платники податків — профспілки — для взяття на облік подають до податкових органів заяву за формою №1-ОПП -і копію статуту, завірену в нотаріальному порядку. Як відомо, форма №1-ОПП подається суб'єктами господарської діяльності; неприбуткові, згідно з Реєстром, подають форму №1-РН.
Для прояснення ситуації звернемось до листа ДПАУ від 7.09.98 ,р. №9607/11/15-1216, який був виданий після реєстрації Інструкції в Мін'юсті і фактично є роз'ясненням до п. 4.10. Згідно З цим листом, оскільки проект Закону України "Про професійні спілки" пройшов у Верховній Раді тільки перше читання, а постанова Верховної Ради про порядок введення в дію Закону "Про об'єднання громадян" встановлює, що цей закон не поширюється на профспілкові організації, то, за логікою податківців, дія п. 7.11 ст. 7 Закону "Про оподаткування прибутку підприємства" не поширюється на профспілкові організації і профспілки не вважаються неприбутковими організаціями. Тобто вони прирівнюються до суб'єктів господарської діяльності, платять податки зі всіх надходжень, і до них застосовується термін "платники податків", як це і зафіксовано у п. 4.10 Інструкції.
Явна абсурдність такого трактування призвела до того, що уже 20.01.99 р. листом №978/7/15-1217 попередній лист був відкликаний, і профспілкам "дозволили" вважатися неприбутковими. Але про п. 4.10 Інструкції забули, і він у тій редакції перебуває до сьогодні.
Причому ситуація набагато анекдотичніша. У 2000 році було прийнято спеціальний закон, що у прикінцевих положеннях зобов'язував міністерства та інші центральні органи виконавчої влади самостійно забезпечувати перегляд і скасування своїх нормативно-правових актів, які йому суперечать. Втім, пункт 4.10 Інструкції залишився.
І ось, як і заведено за пристосувальної позиції, з'являється новий лист з подвійним авторством і подвійною реєстрацією канцелярій. А саме згідно з листами ДПАУ і Федерації профспілок України, відповідно, №5627/7/15-1216 від 20.04.2000 р. та №13-22-671 від 20.04.2000 р., первинні профспілкові організації для взяття на облік подають:
а) все ту ж заяву за формою №1-ОПП;
б) копію довідки за формою №4-ОПП про взяття на облік вищестоящого профоргану;
в) копію свідоцтва про реєстрацію всеукраїнської профспілки, до складу якої входять.
Після цього профорганізація додатково подає заяву за формою №1-РН для включення її до Реєстру. У результаті чиновницької творчості до двох уже існуючих механізмів реєстрації у податкових органах додався третій, який об'єднує реєстрацію суб'єктів господарської діяльності, платників податків — філій і неприбуткових установ і організацій.
По материалам газеты "Юридичний вісник України" № 51 (391) 21-27 грудня 2002 р.