• Платежі клієнтів на рахунок страховика через банкомат



Чи є правові підстави для зарахування платежів клієнтів як страхових платежів на рахунок страховика за умови, що оплата платежів страхувальником здійснюється через банкомат i при цьому банк є агентом страховика, а договір та платіжне доручення підписано електронним цифровим підписом?

Законом України від 04.10.2001 р. № 2745-III «Про внесення змін до Закону України «Про страхування» (ст. 16) визначено, що договір страхування — це письмова угода між страхувальником i страховиком, згідно з якою страховик бере на себе зобов’язання у разі настання страхового випадку здійснити страхову виплату страхувальнику або іншій особі, визначеній у договорі страхування страхувальником, на користь якої укладено договір страхування (надати допомогу, виконати послугу тощо), а страхувальник зобов’язується сплачувати страхові платежі у визначені терміни та виконувати інші умови договору.
Факт укладання договору страхування може посвідчуватися страховим свідоцтвом (полісом, сертифікатом), що є формою договору страхування.
Вищезазначеною статтею встановлено перелік умов, що повинні бути відображені в договорі страхування. Підписи сторін є обов’язковою складовою частиною договору страхування.
Крім того, згідно зі ст. 44 Цивільного кодексу України письмові угоди, до складу яких відносяться договори страхування, повинні бути підписані особами, які їх укладають.
Виходячи з наведеного, платежі клієнтів, що можуть надходити на рахунок страховика через банкомат, за відсутності або у разі неналежного оформлення договору страхування, не можуть розглядатися в податковому обліку як страхові платежі i відповідно підлягають оподаткуванню на загальних підставах за ставкою 30%.
Водночас слід звернути увагу на те, що Законом України від 04.05.2001 р. № 2346-III «Про платіжні системи та переказ грошей в Україні» (ст. 18) передбачено можливість електронного цифрового підпису на електронному документі, що має однакову юридичну силу з підписом на паперовому документі.
Проте таку можливість зазначеним Законом не регламентовано. Організаційно-правові засади електронного документообігу, механізм використання електронних документів та електронного цифрового підпису передбачено проектами законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» (реєстр № 732 від 24.05.2001 р., прийнятий Верховною Радою України у першому читанні та підготовлений до другого читання) та «Про електронний цифровий підпис» (реєстр № 9062 від 15.02.2002 р., що опрацьовується в комітетах Верховної Ради України).
Таким чином, до прийняття Верховною Радою України цих законопроектів, тобто законодавчого встановлення порядку регулювання відносин, що виникають у цій сфері, питання щодо можливості використання електронного цифрового підпису при зарахуванні страхувальником страхових платежів на рахунок страховика через банкомат та під час укладення договору страхування є передчасним.

Консультують фахівці Головного управління оподаткування юридичних осіб ДПА України

 
ВІСНИК ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ № 3 січень 2003 року