З 1 січня 2003 р. набрав чинності Закон України
від 26.12.2002 р. № 380-IV «Про Державний бюджет України на 2003 рік».
Розглянемо основні питання, які треба враховувати у
фінансово-господарській діяльності платникам податків
у поточному році.
Податок на додану вартість
Платникам податку на додану вартість, які виконують
операції з вивезення (експорту) товарів (робіт, послуг)
за межі митної території України, слід врахувати, що
до 1 січня 2004 р. у разі здійснення такого експорту
шляхом бартерних (товарообмінних) операцій сума ПДВ,
сплачена (нарахована) у зв’язку з придбанням товарів
(робіт, послуг), не відноситься на збільшення податкового
кредиту, а включається до складу валових витрат виробництва
(обігу) платника податку.
До 01.01.2004 р. продовжується дія п. 11.15 ст. 11 Закону
України «Про податок на додану вартість», тобто зберігається
існуючий порядок сплати ПДВ за операціями з надання
послуг, пов’язаних з перевезенням (переміщенням) пасажирів
та вантажів транзитом через територію i порти України.
При цьому нагадуємо, що під існуючим порядком сплати
ПДВ за такими операціями слід мати на увазі порядок
їх звільнення від сплати ПДВ, введений Декретом Кабінету
Міністрів України «Про податок на добавлену вартість».
Крім того, з 1 січня 2003 р. звільняються від обкладання
ПДВ операції з ввезення природного газу на митну територію
України відповідно до зовнішньоекономічних контрактів,
укладених на виконання міжнародних договорів України.
Щодо операцій з продажу ввезеного природного газу на
митну територію України відповідно до зовнішньоекономічних
контрактів, укладених на виконання міжнародних договорів,
крім операцій з продажу такого газу для населення, бюджетних
установ та інших споживачів, які не є платниками цього
податку, то з 01.01.2003 р. вони оподатковуються за
нульовою ставкою ПДВ.
Також зазначимо, що органам державної податкової служби
в поточному році надано право:
зараховувати належні до відшкодування суми ПДВ платникам,
яким відповідно до закону реструктуризовано заборгованість
з цього податку та інших реструктуризованих сум податків,
що належать державному бюджету, та/або надано відстрочку
(розстрочку) у сплаті цих податків у рахунок зменшення
реструктуризованих та/або відстрочених (розстрочених)
сум зазначених податків незалежно від визначеного законом
терміну їх реструктуризації та/або відстрочки (розстрочки);
здійснювати відшкодування сум ПДВ у частині, що належить
зарахуванню на поточний рахунок платників податку, які
мають прострочену заборгованість перед державою за кредитами,
залученими державою або під державні гарантії, позичками
та фінансовою допомогою на зворотній основі, наданими
з державного бюджету, у 2003 р. у першу чергу в рахунок
погашення заборгованості такого платника податку перед
державою за зазначеними кредитами, позичками та фінансовою
допомогою на зворотній основі.
Податок на прибуток підприємств
Відповідно до ст. 18 Закону України «Про підприємства
в Україні» державні некорпоратизовані, казенні підприємства
та їх об’єднання сплачують за результатами фінансово-господарської
діяльності у 2002 р. та щоквартальної фінансово-господарської
діяльності у 2003 р. до спеціального фонду Державного
бюджету України частину прибутку (доходу).
Норматив i порядок відрахування зазначеної частини прибутку
(доходу) встановлюються Кабінетом Міністрів України
i повинні забезпечити надходження до спеціального фонду
Державного бюджету України в обсязі не менше 400.000
тис. грн. Установлено, що ці надходження спрямовуються
на державні капітальні вкладення у сумі 175.000 тис.
грн. та субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам
на виконання інвестиційних проектів у розмірі 225.000
тис. грн.
На 2003 р. зупинено дію ст. 17 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств», яка визначає, що суми податку
на прибуток зараховуються до бюджетів територіальних
громад за місцезнаходженням платника податку.
Платникам податку на прибуток слід також звернути особливу
увагу на те, що протягом 2003 р. не діє п. 22.3 ст.
22 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств».
Таким чином, до 01.01.2004 р. зупинено:
зарахування органами державного казначейства 1,5% сплаченого
до бюджету податку на прибуток на спеціальний рахунок
бюджету АР Крим, обласних, Київського та Севастопольського
міських бюджетів для фінансування житлового будівництва
та придбання житла для військовослужбовців;
зменшення податкового зобов’язання платника податку
на суму коштів, спрямованих на будівництво та придбання
житла для військовослужбовців та членів їх сімей, які
мають право на отримання житла відповідно до законодавства
України (за укладеними до 1 липня 1997 р. угодами про
інвестування будівництва житла для військовослужбовців
та членів їх сімей, щодо яких станом на 1 липня 1997
р. проведено фактичні витрати), або на суму вартості
матеріальних активів (у разі здійснення інвестування
будівництва шляхом передачі матеріальних активів).
Установлено деякі особливості в розрахунках з бюджетом
для Нацбанку України. Передбачено, що Нацбанк України
у 2003 р. вносить перевищення кошторисних доходів над
кошторисними видатками Нацбанку України до державного
бюджету в сумі не менш як 700.000 тис. грн.
Рентні платежі
У 2003 р. підприємства, які здійснюють видобуток природного
газу (крім державного акціонерного товариства «Чорноморнафтогаз»)
та нафти, вносять до державного бюджету в порядку, визначеному
Кабінетом Міністрів України, рентну плату за природний
газ у розмірі 28,9 грн. за 1000 куб. метрів та за нафту
— у розмірі 52,02 грн. за 1 тонну.
Плата за транзит природного газу, аміаку та транспортування
нафти магістральними нафтопроводами
Суб’єкти підприємницької діяльності, які здійснюють
транспортування трубопровідним транспортом територією
України природного газу, нафти та аміаку, вносять до
Державного бюджету України:
рентну плату за транзитне транспортування природного
газу в розмірі 1,67 грн. за 1000 куб. метрів газу на
кожні 100 кілометрів відстані;
рентну плату за транспортування нафти магістральними
нафтопроводами в розмірі, еквівалентному 0,685 дол.
США за 1 тонну нафти, що транспортується;
рентну плату за транзитне транспортування аміаку в розмірі,
еквівалентному 0,3 дол. США за 1 тонну на кожні 100
кілометрів відстані.
Сплата зазначених платежів здійснюється щодекади (15,
25 числа поточного місяця, 5 числа наступного місяця)
виходячи з обсягів природного газу, нафти, аміаку, що
транспортуються територією України, у порядку, визначеному
Кабінетом Міністрів України.
Рентна плата за транспортування нафти магістральними
нафтопроводами та рентна плата за транзитне транспортування
аміаку сплачується у національній валюті України за
офіційним курсом гривні до долара США, встановленим
Нацбанком України на день, що передує дню сплати платежу.
Розрахунки з рентної плати за транзитне транспортування
природного газу, аміаку через територію України та рентної
плати за транспортування нафти магістральними нафтопроводами
подаються до органів стягнення щомісяця до 20 числа
місяця, наступного за звітним.
Слід зазначити, що сума рентної плати, яку було нараховано
за звітний період, але не внесено в установлений термін
(до 25 числа місяця, наступного за звітним), сплачується
до державного бюджету з нарахуванням пені з розрахунку
120% річних облікової ставки Нацбанку України від суми
недоплати, розрахованої за кожний день прострочення
платежу, починаючи з наступного дня після настання терміну
платежу i по день сплати включно.
Плата за землю
У 2003 р. по населених пунктах, грошову оцінку земель
яких не проведено, застосовуються ставки земельного
податку, встановлені частиною другою ст. 7 Закону України
«Про плату за землю», збільшені в 3,03 раза.
По сільськогосподарських угіддях та землях населених
пунктів, грошову оцінку яких проведено i уточнено станом
на 1 січня 2003 р., застосовуються ставки земельного
податку, встановлені ст. 6 та частиною першою ст. 7
Закону України «Про плату за землю».
Щодо терміну сплати, то орендна плата за земельні ділянки
та земельний податок сплачуються платниками (крім громадян
та виробників сільськогосподарської i рибної продукції)
за базовий податковий (звітний) період, який дорівнює
календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних
днів, наступних за останнім календарним днем звітного
(податкового) місяця.
У 2003 р. від сплати земельного податку звільнено військові
частини, військові навчальні заклади, науково-дослідні
установи, які утримуються за рахунок бюджету та належать
до сфери управління Міноборони України та інших утворених
відповідно до законів України військових формувань,
а також підприємства Міноборони та органів i установ
виконання покарань. Перелік зазначених підприємств з
визначенням розмірів земельних ділянок затверджується
Кабінетом Міністрів України за погодженням з відповідними
органами місцевого самоврядування, а на території АР
Крим — за погодженням з Верховною Радою АР Крим. При
цьому земельні ділянки, які використовуються не за цільовим
призначенням, враховуючи земельні ділянки, надані в
оренду, або земельні ділянки під будівлями (спорудами),
наданими в оренду третім особам, обкладаються земельним
податком у встановленому порядку.
Звільнення від сплати земельного податку, передбачене
в пунктах 3 (у частині щодо дитячих санаторно-курортних
та оздоровчих закладів України), 51, 6, 13, 17, 19,
23 частини першої ст. 12 Закону України «Про плату за землю», здійснюється у 2003 р. на рівні 50% від діючих
ставок на відповідних територіях.
Збір за використання радіочастотного ресурсу України
Збір за використання радіочастотного ресурсу сплачується
з дати фактичного використання радіочастотного ресурсу
України. Сума збору розраховується платниками самостійно
виходячи з розміру встановлених ставок та ширини смуги
радіочастот, визначеної в ліцензії на використання радіочастотного
ресурсу України, щодо кожного регіону окремо. За несвоєчасне
внесення до бюджету належної до сплати суми збору за
використання радіочастотного ресурсу України нараховується
пеня з розрахунку 120% річних облікової ставки Нацбанку
України, діючої на день виникнення заборгованості або
на день її (її частини) погашення, залежно від того,
яка з величин таких ставок є більшою, за кожний календарний
день прострочення у його сплаті.
Користувачі радіочастотного ресурсу України щомісяця
протягом 20 календарних днів, наступних за останнім
календарним днем звітного (податкового місяця), подають
до органів державної податкової служби податкові декларації.
Форма податкової декларації визначається центральним
податковим органом.
Збір на обов’язкове державне пенсійне страхування
До 01.01.2004 р. продовжено дію законів України «Про
внесення змін до Закону України «Про збір на обов’язкове
державне пенсійне страхування» від 22.10.98 р. № 208-XIV
та від 15.07.99 р. № 967-XIV.
Нагадаємо, що згідно з цими законами було введено додаткові
об’єкти оподаткування збором на державне пенсійне страхування
та відповідних платників цього збору, які залишаються
i в 2003 р., а саме:
юридичні та фізичні особи, що здійснюють операції з
купівлі-продажу валют (1% від суми операції з купівлі-продажу
валют). Протягом 2003 р. збір з купівлі-продажу валюти
справляється тільки з операцій купівлі-продажу безготівкової
валюти;
суб’єкти підприємницької діяльності, які здійснюють
торгівлю ювелірними виробами із золота (крім обручок),
платини i дорогоцінного каміння (5% від вартості реалізованих
таких ювелірних виробів);
юридичні та фізичні особи при відчуженні легкових автомобілів,
крім легкових автомобілів, якими забезпечуються інваліди,
та тих автомобілів, які переходять у власність спадкоємцям
за законом (3% від вартості легкового автомобіля);
суб’єкти підприємницької діяльності (у тому числі нерезиденти)
— виробники та імпортери тютюнових виробів (1,5 грн.
за 1000 шт. сигарет без фільтру та 2,5 грн. за 1000
шт. сигарет з фільтром);
підприємства, установи, організації та фізичні особи,
які придбавають нерухоме майно, за винятком державних
підприємств i організацій, що придбавають нерухоме майно
за рахунок бюджетних коштів, установ іноземних держав,
що користуються імунітетами i привілеями згідно із законами
та міжнародними договорами України, а також громадян,
які придбавають житло i перебувають у черзі на одержання
житла або придбавають житло вперше (1% від вартості
нерухомого майна, зазначеної в договорі купівлі-продажу
такого майна);
підприємства, установи, організації та фізичні особи,
які користуються послугами стільникового рухомого зв’язку,
а також оператори цього зв’язку, які надають свої послуги
безоплатно (6% від вартості будь-яких послуг стільникового
рухомого зв’язку, сплаченої споживачами цих послуг оператору,
що їх надає).
Порядок розрахунків з бюджетом.
Реструктуризація та списання заборгованості
Як i минулого року, з 01.01.2003 р. заборонено здійснювати
розрахунки з бюджетом у негрошовій формі, в тому числі
шляхом взаємозаліку, застосування векселів, бартерних
операцій та зарахування зустрічних платіжних вимог у
фінансових установах, за винятком операцій, пов’язаних
з державним боргом України та наданими кредитами під
державні гарантії для закупівлі сільськогосподарської
техніки іноземного виробництва, а також розрахунків
Міноборони України з підприємствами-кредиторами, що
належать до сфери його управління, та іншими підприємствами,
що виробляють військову продукцію, шляхом передачі надлишкового
військового майна, а також операцій зі сплати ПДВ при
імпортуванні на митну територію України товарів, які
ввозяться за прямими договорами для власних виробничих
потреб (непередбачені для подальшого продажу).
Порядок використання вексельних розрахунків зі сплати
ПДВ при імпортуванні на митну територію України зазначених
вище товарів затверджується Кабінетом Міністрів України.
У 2003 р. заборонено проводити реструктуризацію або
списання заборгованості (недоїмки) суб’єктів господарювання
за податками, зборами (обов’язковими платежами), надавати
відстрочки щодо термінів її сплати, а також списання
заборгованості (недоїмки) суб’єктів господарювання за
кредитами, залученими державою або під державні гарантії,
бюджетними позичками, фінансовою допомогою на зворотній
основі до бюджету.
У 2003 р. органи державної податкової служби України
визнано органом стягнення простроченої заборгованості
за кредитами, залученими державою або під державні гарантії,
та бюджетними позичками.
Порядок сплати та зарахування окремих платежів
Платежі, які відповідно до Закону України «Про Державний бюджет України на 2003 рік» зараховуються до державного
бюджету та місцевих бюджетів i для яких законодавчо
не визначено терміни їх сплати, сплачуються щомісяця
в порядку, визначеному Законом України «Про порядок
погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами
та державними цільовими фондами» для платежів, що мають
базовий (звітний) період — календарний місяць.
Щодо загальнодержавних та місцевих податків i зборів
(обов’язкових платежів), для яких законодавчо не передбачено
подання податкових декларацій (розрахунків), то щомісячні
розрахунки про належні до сплати суми обов’язкових платежів
подаються у порядку, визначеному законодавством для
обов’язкових платежів з базовим (звітним) періодом —
календарний місяць.
Слід наголосити, що своєчасно не внесені до бюджетів
суми цих платежів вважаються податковим боргом та стягуються
до бюджету в порядку, визначеному законодавством.
Протягом 2003 р. податок на прибуток підприємств комунальної
власності, засновником яких є Верховна Рада АР Крим,
обласні, районні, міські, селищні та сільські ради,
зараховується до бюджету АР Крим, обласних, районних,
міських, селищних та сільських бюджетів.
Фіксований податок на доходи від підприємницької діяльності
зараховується до відповідних місцевих бюджетів у порядку,
визначеному Бюджетним кодексом України для прибуткового
податку з громадян (крім частини цього податку в розмірі
10%, яка зараховується до Пенсійного фонду України).
До 1 червня 2003 р. Кабінет Міністрів України повинен
розробити порядок, за яким, починаючи з 2004 р., прибутковий
податок з громадян, які працюють у підрозділах, філіях,
на дільницях, що розташовані й функціонують на території
сіл, селищ, міст, районів, справляється i зараховується
до доходів відповідних місцевих бюджетів незалежно від
місцезнаходження юридичної особи (підприємства, установи,
організації) відповідно до нормативів, визначених Бюджетним
кодексом України.
З метою подальшого розвитку взаємовідносин між Державним
бюджетом України та місцевими бюджетами Верховній Раді
АР Крим у 2003 р. надано право у вигляді експерименту
запроваджувати за погодженням з Кабінетом Міністрів
України місцеві податки i збори виходячи зі специфіки
соціально-економічного розвитку регіону.
Інші питання
У зв’язку з тим, що в поточному році щодо окремих податків,
зборів (обов’язкових платежів) змінюється порядок їх
надходження до бюджетів, зупинено на 2003 р. дію:
пункту 1 частини першої ст. 31 Кодексу України про надра
в частині зарахування 60% платежів за видобування корисних
копалин загальнодержавного значення до бюджету АР Крим,
бюджетів областей, міст Києва i Севастополя;
частин першої та третьої ст. 91 Лісового кодексу України
в частині зарахування 20% платежів до бюджету АР Крим
та бюджетів областей, а також визначення напрямів спрямування
цих коштів;
частин першої, другої та шостої ст. 32 Водного кодексу
України в частині зарахування 20% зборів за використання
води з водних об’єктів загальнодержавного значення до
бюджетів областей, 50% — до бюджету АР Крим;
частини п’ятої ст. 19 Закону України «Про оренду землі»
в частині централізації орендної плати за земельні ділянки,
які перебувають у державній або комунальній власності,
на спеціальних бюджетних рахунках, а також щодо її розподілення
та використання;
статті 17 та п. 22.3 ст. 22 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств»;
частини третьої ст. 15 Закону України «Про ліцензування певних видів господарської діяльності»;
пункту «б» частини другої ст. 47 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» в частині
спрямування частини грошових стягнень за порушення норм
i правил охорони навколишнього природного середовища
до республіканського АР Крим та місцевих фондів охорони
навколишнього природного середовища.
Також слід звернути увагу на те, що в поточному році
зупинено дію:
частини другої ст. 2 та частини третьої ст. 3 Закону
України «Про джерела фінансування дорожнього господарства України» в частині формування дорожніх фондів;
Закону України «Про державну підтримку книговидавничої справи»;
статті 3; частини другої ст. 4; частини десятої ст.
7 у частині розміру податку за земельні ділянки, надані
для Збройних Сил України та інших військових формувань,
утворених відповідно до законів України, в разі їх цільового
використання; частини другої ст. 8 щодо справляння земельного
податку за земельні ділянки, надані для Збройних Сил
України та інших військових формувань, утворених відповідно
до законів України; частини першої ст. 17 щодо термінів
сплати земельного податку платниками (крім громадян
та виробників сільськогосподарської i рибної продукції);
ст. 19 у частині визначення термінів внесення орендної
плати виключно в договорі оренди; статей 20, 21 i 22
Закону України «Про плату за землю»;
частини четвертої ст. 9 Закону України «Про патентування деяких видів підприємницької діяльності»;
абзацу другого пп. 7.1.1 п. 7.1 ст. 7 Закону України
«Про порядок погашення зобов’язань платників податків
перед бюджетами та державними цільовими фондами»;
статті 25 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі,
громадського харчування та послуг»;
пункту 7 ст. 24 Закону України «Про радіочастотний ресурс України»;
пункту 4 ст. 2 Закону України «Про збір на обов’язкове
державне пенсійне страхування» в частині операцій з
купівлі-продажу готівкової валюти;
статей 21, 22 та п. 3 розділу VII «Прикінцеві положення»
Закону України «Про інноваційну діяльність»;
частин третьої та п’ятої ст. 3 та п. 2 ст. 5 (крім підпунктів
3 та 4) Закону України «Про підтримку олімпійського, параолімпійського руху та спорту вищих досягнень» у
частині надання пільг організаціям національних спортивних
федерацій з олімпійських та параолімпійських видів спорту.