П О С Т А Н О В А ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ Про рекомендації парламентських слухань про хід реформування та заходи щодо поліпшення ситуації на селі ( Відомості Верховної Ради (ВВР), 2003, N 16, ст.134 ) Розглянувши в січні 2003 року на парламентських слуханнях питання про хід реформування та заходи щодо поліпшення ситуації на селі, Верховна Рада України зазначає, що поряд з певними позитивними тенденціями, які мають місце в результаті здійснення аграрної реформи, соціально-економічна ситуація на селі залишається надзвичайно складною. У 2002 році темпи зростання виробництва продукції сільського господарства уповільнилися і, за попередніми даними, становлять 1,9 відсотка порівняно з попереднім роком, а товарної продукції харчової промисловості та переробної промисловості - 8,4 відсотка. Більше половини сільськогосподарських та переробних підприємств є збитковими. Кредиторська заборгованість господарств станом на 1 січня 2003 року становить близько 13 млрд. гривень, дебіторська - 5 млрд. гривень. Як наслідок - не зростають реальні доходи селян: головним джерелом їх сукупного доходу є надходження від реалізації продукції, вирощеної в особистих господарствах. Середньомісячна заробітна плата в сільському господарстві є найнижчою серед галузей економіки країни. Більше половини селян не зайнято на виробництві. Практично не відновлюється робота підприємств і закладів сфери обслуговування, припинилось оновлення матеріальної бази соціальної сфери села. Погіршилася демографічна ситуація - в кожному десятому селі не народжуються діти. Основними причинами, які не дозволили забезпечити стабілізацію сільського господарства і отримати очікувані позитивні результати, є: відсутність обгрунтованих концептуальних підходів у формуванні аграрної політики на селі, системних підходів у законотворчій діяльності і несвоєчасне прийняття законів та інших нормативно-правових актів щодо реформування і розвитку аграрної галузі, відсутність механізмів державного регулювання аграрного ринку та підтримки цін на основні види сільськогосподарської продукції, ліквідація спеціалізованої банківської структури в аграрному секторі, відсутність прийнятної кредитної політики в галузі, запізніле запровадження стимулюючої податкової політики, ігнорування Кабінетом Міністрів України проведення своєчасного фінансування галузі агропромислового комплексу у визначених законодавством обсягах і особливо у фінансуванні заходів соціального розвитку села. Враховуючи зауваження та пропозиції учасників парламентських слухань про хід реформування та заходи щодо поліпшення ситуації на селі, Верховна Рада України п о с т а н о в л я є: 1. Визнати, що через відсутність в Україні обгрунтованої концепції розвитку аграрного сектора, невирішення протягом багатьох років проблеми наявного диспаритету цін на сільськогосподарську продукцію і товари та послуги, що споживаються у сільському господарстві, відсутність належної державної підтримки галузі та недооцінку Кабінетом Міністрів України необхідності вжиття дієвих заходів щодо розвитку соціальної сфери села не забезпечено отримання очікуваних позитивних результатів від впровадження аграрної реформи і соціально-економічна ситуація на селі набула кризового характеру. 2. Схвалити Рекомендації парламентських слухань про хід реформування та заходи щодо поліпшення ситуації на селі (додаються). Направити їх Кабінету Міністрів України, Верховній Раді Автономної Республіки Крим, обласним, Севастопольській та Київській міським радам для врахування в роботі. 3. Кабінету Міністрів України: при розробці проекту Програми діяльності Уряду на 2003 рік та наступні роки, проектів законів України та інших нормативно-правових актів урахувати положення Рекомендацій парламентських слухань про хід реформування та заходи щодо поліпшення ситуації на селі, в першу чергу звернувши увагу на вирішення соціальних питань на селі; щорічно при розробці проекту Державного бюджету України передбачати розмір фінансування галузі агропромислового комплексу, який би забезпечував виконання в повному обсязі вимог законів України "Про пріоритетність соціального розвитку села та агропромислового комплексу в народному господарстві" ( 400-12 ), "Про стимулювання розвитку сільського господарства на період 2001-2004 років" ( 2238-14 ), "Про плату за землю" ( 2535-12 ) та затвердженої Указом Президента України Державної програми розвитку соціальної сфери села на період до 2005 року ( 640/2002 ); розробити та запровадити, починаючи з 2003 року, механізми державного регулювання ринку сільськогосподарської продукції та ринку товарів матеріально-технічного забезпечення сільськогосподарського виробництва; у першому півріччі 2003 року розглянути на засіданні Кабінету Міністрів України питання про стан виконання Державної програми зайнятості сільського населення та частин другої і четвертої пункту 1 статті 22 Закону України "Про зайнятість населення" ( 803-12 ) щодо фінансування заходів, спрямованих на організацію додаткових робочих місць у сільській місцевості. Про прийняте рішення поінформувати Верховну Раду України; у четвертому кварталі 2003 року подати на розгляд Верховної Ради України проект доктрини аграрної політики України на 2004-2013 роки. 4. Комітету Верховної Ради України з питань аграрної політики та земельних відносин у лютому - квітні 2003 року в першочерговому порядку подати на розгляд третьої сесії Верховної Ради України проекти законів України щодо стабілізації розвитку сільського господарства, з питань регулювання майнових відносин, а також відповідні законопроекти у зв'язку з прийняттям Земельного кодексу України. 5. Рекомендувати Генеральній прокуратурі України вжити невідкладних заходів щодо виявлення та усунення порушень законодавства в ході реформування агропромислового комплексу з питань захисту прав громадян - власників земельних та майнових паїв, правомірності вилучення майна сільськогосподарських підприємств податковими органами, Державною виконавчою службою Міністерства юстиції України, банками та іншими кредиторами, а також дотримання законодавства під час приватизації підприємств агропромислового комплексу і притягнути до відповідальності винних посадових осіб. Про наслідки проведеної роботи поінформувати Верховну Раду України у травні 2003 року. 6. Кабінету Міністрів України в першому кварталі 2004 року поінформувати Верховну Раду України про стан виконання цієї Постанови. 7. Контроль за виконанням цієї Постанови покласти на Комітет Верховної Ради України з питань аграрної політики та земельних відносин. Голова Верховної Ради України В.ЛИТВИН м. Київ, 6 лютого 2003 року N 495-IV Схвалено Постановою Верховної Ради України від 6 лютого 2003 року N 495-IV РЕКОМЕНДАЦІЇ парламентських слухань про хід реформування та заходи щодо поліпшення ситуації на селі Учасники парламентських слухань про хід реформування та заходи щодо поліпшення ситуації на селі, які відбулися 15 січня 2003 року, обговоривши зазначене питання, відзначають, що на сьогодні в аграрному секторі економіки в основному сформоване базове законодавче забезпечення функціонування агропромислового комплексу в нових економічних умовах. У результаті здійснення аграрної реформи в останні три роки намітилися позитивні тенденції розвитку галузі. Так, за 2000-2001 роки виробництво валової сільськогосподарської продукції зросло порівняно з 1999 роком на 21 відсоток, продукції харчової промисловості - на 49 відсотків, обсяг експорту продукції сільського господарства і продовольства збільшився на 34 відсотки, майже вдвічі стали більшими надходження до Державного бюджету України. Проте соціально-економічна ситуація на селі залишається вкрай складною. Позитивні макроекономічні зрушення в сільському господарстві поки що не позначилися на рівні життя селян: залишається високим рівень безробіття, погіршується демографічна ситуація, доходи сільських жителів є найнижчими в країні. Більша частина сільськогосподарських та переробних підприємств залишається збитковою. Основними причинами, що зумовили існуючий стан аграрного сектора країни, на думку учасників парламентських слухань, є: відсутність обгрунтованої концепції реформування і розвитку аграрного сектора країни; непослідовне та несвоєчасне законодавче забезпечення проведення аграрної реформи, неналежне виконання прийнятих законодавчих актів місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, недосконалість процедур набуття громадянами прав на землю та майно; ігнорування встановлених законодавством обсягів фінансування аграрної галузі, постійне невиконання положень закону про Державний бюджет України в частині фінансування агропромислового комплексу та практичне припинення фінансування розвитку соціальної інфраструктури села і передачі об'єктів соціальної сфери в комунальну власність; відсутність середньо- та довгострокового кредитування, дієвих економічних механізмів державної підтримки технічного оновлення сільськогосподарського виробництва та недосконалість системи лізингу; відсутність відповідних механізмів регулювання аграрного ринку та підтримки цін на основні види сільськогосподарської продукції, негативний вплив окремих підприємств-монополістів на діяльність сільськогосподарських товаровиробників; відсутність дієвих механізмів захисту внутрішнього ринку та заходів щодо створення сприятливих умов для експорту сільськогосподарської продукції; відсутність належного реагування з боку органів державної виконавчої влади, прокуратури та інших правоохоронних органів, органів місцевого самоврядування на порушення законодавства з питань реформування земельних і майнових відносин та їх попередження; неврахування податковими, судовими органами і кредиторами специфіки реформування аграрного сектора і масове вилучення ними орендованого новоствореними сільськогосподарськими підприємствами майна громадян; недосконалість управління галуззю через відсутність чіткої вертикалі органів державної влади щодо здійснення аграрної реформи. Враховуючи значимість аграрного сектора для розвитку національної економіки, у зв'язку з невідкладністю розв'язання проблемних питань, які стримують розвиток галузі, учасники парламентських слухань про хід реформування та заходи щодо поліпшення ситуації на селі рекомендують: 1. Верховній Раді України: розглянути в першочерговому порядку проект доктрини аграрної політики на 2004-2013 роки, законопроекти щодо регулювання земельних та майнових відносин, розвитку ринків аграрної продукції, запровадження середньо- та довгострокового кредитування, державної підтримки розвитку аграрної галузі; законодавчо вдосконалити та продовжити до кінця 2010 року дію стимулюючої системи оподаткування для сільськогосподарських товаровиробників; доручити Комітету Верховної Ради України з питань аграрної політики та земельних відносин, разом з Кабінетом Міністрів України, прискорити опрацювання та подання на розгляд Верховної Ради України проектів законів України про стабільний розвиток сільського господарства України, про прості і подвійні складські свідоцтва, про особисте селянське господарство, про сільськогосподарську дорадчу діяльність, про внесення змін до законів України "Про колективне сільськогосподарське підприємство" та "Про товарну біржу". 2. Кабінету Міністрів України: 1) у сфері законодавчого забезпечення розвитку аграрної галузі: у лютому - квітні 2003 року в першочерговому порядку підготувати та внести на розгляд третьої сесії Верховної Ради України проекти законів України про розвиток ринку сільськогосподарської продукції і продовольства, про аукціони живої худоби і птиці, про оптові плодово-овочеві ринки, про оптові продовольчі ринки, про виробництво та ринок молока і молочних продуктів, про виробництво та ринок м'яса і м'ясних продуктів, про заставу (іпотеку) нерухомості, про операції (трансакції) з нерухомістю, про Державний земельний (іпотечний) банк, про сільську поселенську мережу та відповідних законопроектів у зв'язку з прийняттям Земельного кодексу України; у третьому кварталі 2003 року внести на розгляд Верховної Ради України проекти законів України щодо порядку встановлення тарифів на електроенергію, газ, водопостачання, транспорт та інші послуги, які надаються підприємствами-монополістами сільськогосподарським товаровиробникам, щодо стимулювання розвитку підприємництва в сільській місцевості та спрямування податкових надходжень від цієї діяльності до місцевих бюджетів, а також законопроект стосовно професійних господарських об'єднань сільськогосподарських товаровиробників; у першому півріччі 2003 року розробити та внести на розгляд Верховної Ради України законопроект щодо запровадження з 1 січня 2004 року єдиного податку для сільськогосподарських товаровиробників залежно від кількості та якості сільськогосподарських земель в обробітку; у четвертому кварталі 2003 року подати на розгляд Верховної Ради України проект доктрини аграрної політики України на 2004-2013 роки; у першому півріччі 2003 року розробити, із залученням вітчизняних фахівців наукових установ, та подати на розгляд Верховної Ради України Національну програму відродження і розвитку аграрного сектора економіки на період до 2010 року; 2) з метою розвитку соціальної сфери села: щорічно спрямовувати не менше 30 відсотків капітальних вкладень, передбачених у Державному бюджеті України, для виконання заходів Державної програми розвитку соціальної сфери села ( 640/2002 ); відновити порядок, що виправдав себе в минулі роки, стосовно відшкодування витрат суб'єктам господарювання, які сьогодні є основними інвесторами у відбудові соціальної сфери села, на будівництво об'єктів соціальної інфраструктури села, як це передбачено Законом України "Про пріоритетність соціального розвитку села та агропромислового комплексу в народному господарстві" ( 400-12 ); у другому кварталі 2004 року підготувати та подати на розгляд Верховної Ради України проект Національної програми соціального розвитку села на період до 2013 року, спрямованої на забезпечення належного рівня життя та побуту селян, захисту їх прав, підвищення престижності праці сільськогосподарських товаровиробників; передбачити збільшення видатків на реалізацію програми індивідуального житлового будівництва на селі "Власний дім", залучення до її реалізації сільської молоді, в тому числі через Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву; при формуванні Державного бюджету України щорічно передбачати норму щодо спрямування не менше 30 відсотків коштів спеціального фонду Державного бюджету України "Будівництво доріг" на будівництво та ремонт сільських доріг; визначити Міністерство аграрної політики України головним розпорядником бюджетних коштів, що спрямовуються на розвиток соціальної сфери села, з метою підвищення відповідальності за виконання соціальних програм на селі та більш ефективного їх використання; 3) для державної підтримки аграрної галузі: забезпечити фінансування, на рівні пріоритетних статей Державного бюджету України, розвитку агропромислового комплексу з урахуванням специфіки його діяльності, у тому числі виробництва сільськогосподарської техніки і закупівлі в державні ресурси сільськогосподарської продукції, в обсягах, передбачених у Державному бюджеті України на 2003 рік ( 380-15 ); при розробці проектів законів про Державний бюджет України на 2004 рік та на наступні роки передбачати збільшення асигнувань на часткове відшкодування процентних ставок за кредити, страхування ризиків, запровадження заставних та інтервенційних операцій із стратегічно важливими видами сільськогосподарської продукції і продовольства, державних дотацій для підтримки розвитку тваринництва, здешевлення складної сільськогосподарської техніки; терміново вирішити питання довгострокового кредитування сільськогосподарських товаровиробників для придбання техніки на умовах застави за кредитною ставкою в розмірі 3-5 відсотків річних; у першому півріччі 2003 року вирішити питання про створення державного аграрного банку по обслуговуванню агропромислового комплексу України; розглянути питання та внести пропозицію на розгляд Верховної Ради України щодо списання реструктуризованої, відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 28 липня 2000 року N 1179 ( 1179-2000-п ), заборгованості за спожиту сільськогосподарськими підприємствами електроенергію перед енергопостачальними організаціями в рахунок погашення їх заборгованості перед Держкомрезервом за поставлені їм енергоносії; створити Державний резервний фонд пально-мастильних матеріалів за рахунок переробки нафти вітчизняного виробництва для поставки їх сільськогосподарським товаровиробникам у період проведення комплексу весняно-польових робіт та збору врожаю за прийнятними цінами, передбачаючи щорічно для цього відповідні кошти в Державному бюджеті України. Розробити механізм використання зазначеного фонду, а також стимулювання використання нетрадиційних джерел енергії, зокрема біологічного походження (етанолу, біодизелю та інших); прискорити за рахунок бюджетних коштів створення Державним комітетом України по земельних ресурсах єдиної системи реєстрації прав на земельні ділянки; забезпечити комплексне вирішення проблем формування інфраструктури внутрішнього ринку сільськогосподарської техніки і ресурсів, удосконалення та розширення застосування механізмів часткової компенсації вартості складної сільськогосподарської техніки та лізингу, створення умов для залучення вітчизняних та зарубіжних інвесторів, розширення внутрішніх фінансових можливостей машинобудівних підприємств, довгострокового кредитування сільськогосподарських товаровиробників; здійснити заходи щодо підтримки розвитку особистих селянських та фермерських господарств, підприємництва в сільській місцевості з метою підвищення доходів сільського населення та його зайнятості, прискорити розробку Програми розвитку сільського зеленого туризму в Україні; сприяти створенню оптових плодоовочевих і продовольчих ринків, аукціонів живої худоби і птиці, розвитку і вдосконаленню біржового ринку, а також розвитку сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів, зокрема заготівельно-збутових, кооперативних агроторгових домів, кредитних спілок та дорадчих служб у сільській місцевості; розробити дієвий механізм захисту внутрішнього ринку та створити сприятливі умови для експорту сільськогосподарської продукції; створити систему моніторингу цін на ринку сільськогосподарської продукції і продовольства; стимулювати інноваційний розвиток великотоварного сільськогосподарського виробництва, запровадження науково обгрунтованого його розміщення за природно-економічними зонами; 4) з метою підтримки розвитку окремих підгалузей: продовжити дію Закону України "Про збір на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства" ( 587-14 ) щодо справляння і використання одновідсоткового збору на розвиток плодово-виноградного комплексу та хмелярства до 2010 року; до 1 квітня 2003 року розробити проект Національної комплексної програми розвитку бурякоцукрової галузі України на період до 2012 року; щорічно передбачати в Державному бюджеті України виділення необхідних коштів для: - реалізації вимог Закону України "Про стимулювання розвитку вітчизняного машинобудування для агропромислового комплексу" ( 3023-14 ) в сумі до одного відсотка від загальних видатків Державного бюджету України; - виконання Комплексної програми розвитку меліорації земель та поліпшення екологічного стану зрошуваних та осушуваних угідь у 2001-2005 роки та прогнозу до 2010 року ( 1704-2000-п ); - виконання вимог Закону України "Про Національну програму будівництва суден рибопромислового флоту України на 2002-2010 роки" ( 2987-14 ) та реалізації державних програм стосовно розвитку рибного господарства; 5) у сфері наукового та кадрового забезпечення: здійснити економічну оцінку виробництва основних видів сільськогосподарської продукції та розробити рекомендації з підвищення ефективності галузей сільського господарства в умовах реформування аграрного сектора економіки стосовно природно-географічних зон України; удосконалити нормативне і метрологічне забезпечення аграрної галузі шляхом розробки і впровадження державних і галузевих стандартів, гармонізованих з міжнародними та європейськими стандартами; передбачати щорічне збільшення обсягів бюджетних коштів на розвиток матеріально-технічної бази науково-дослідних установ. Розглянути можливість звільнення таких установ від сплати митних зборів на імпортні та податку на додану вартість - на вітчизняні матеріали, наукове обладнання, реактиви тощо; розглянути питання щодо створення інноваційних фондів (банків) для фінансування інноваційних проектів, а також запровадження пільгового оподаткування дослідних господарств і виробництв при передачі і продажу їм наукових робіт науковими установами; забезпечувати підготовку висококваліфікованих кадрів для сільського господарства шляхом збереження і збільшення державного замовлення та відповідного бюджетного фінансування на ці цілі; вжити заходів щодо запровадження довгострокового пільгового кредитування навчання сільської молоді, будівництва на селі житла та об'єктів соціальної інфраструктури, створення необхідних соціально-побутових умов для молодих спеціалістів у сільській місцевості, забезпечення їх надійного соціального захисту; 6) для вдосконалення ефективності державного управління: здійснити заходи щодо вдосконалення організаційної структури управління галузями агропромислового комплексу, звернувши особливу увагу на забезпечення належного функціонування плодово-ягідного та овочевого комплексів, галузей переробної промисловості з дотриманням державних підходів до їх розвитку. Розробити пропозиції стосовно здійснення поетапного реформування системи управління агропромисловим комплексом; здійснити заходи щодо поєднання загальнодержавних, галузевих та регіональних інтересів шляхом розробки і реалізації спільних програм Міністерства аграрної політики України та обласних державних адміністрацій; підготувати пропозиції щодо вдосконалення відносин власності та ефективного управління майном державних підприємств, які входять до агропромислового комплексу; 7) здійснити організаційні заходи: створити умови для розвитку виставкової діяльності, зміцнення матеріально-технічної бази виставкових комплексів для проведення загальнодержавних та регіональних сільськогосподарських виставок, підтримки участі українських товаровиробників у міжнародних виставкових заходах; посилити контроль за дотриманням місцевими органами виконавчої влади у частині реалізації вимог законів України та інших нормативно-правових актів та недопущення порушень прав громадян у процесі реформування аграрного сектора; забезпечити функціонування та підвищення ролі професійних і громадських організацій у регулюванні ринку сільськогосподарської продукції та ресурсів, які споживає сільське господарство. 3. Рекомендувати Верховній Раді Автономної Республіки Крим, обласним, міст Києва і Севастополя, районним радам, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, районним державним адміністраціям при затвердженні місцевих бюджетів на 2003 рік та на наступні роки вишукати додаткові резерви та передбачити видатки на: підтримку створення кооперативних банків та небанківських кредитних інституцій, зокрема кредитних спілок; створення систем моніторингу цін на ринку сільськогосподарської продукції і продовольства; підтримку розвитку сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів, кооперативних агроторгових домів та дорадчих служб у сільській місцевості; створення оптових плодоовочевих та продовольчих ринків, аукціонів живої худоби і птиці; розвиток виставкової діяльності, зміцнення матеріально-технічної бази регіональних сільськогосподарських виставкових комплексів; проведення виставок та підтримку участі українських товаровиробників у міжнародних виставкових заходах.