Коментар фахівця



2003 року набрав чинності наказ ДПА України від 16.09.2002 р. № 429 «Про затвердження Порядку оформлення результатів документальних перевірок щодо дотримання податкового та валютного законодавства суб’єктами підприємницької діяльності — юридичними особами, їх філіями, відділеннями та іншими відокремленими підрозділами» (далі — Порядок), зареєстрований у Мін’юсті України 29.12.2002 р. за № 1023/7311.
До набрання чинності вищезазначеним наказом діяв Порядок оформлення і реалізації документальних перевірок щодо дотримання податкового та валютного законодавства суб’єктами підприємницької діяльності — юридичними особами, затверджений наказом ДПА України від 01.06.98 р. № 266, який не мав статусу нормативно-правового акта.
Новий Порядок оформлення запроваджено для користування як податковими органами, так i суб’єктами підприємницької діяльності, з метою забезпечення досконалішого та якіснішого відображення результатів проведених документальних перевірок підприємств та приведення у відповідність деяких норм законодавства.
Порядок містить чітке визначення термінів, підстав для проведення документальних перевірок та основних принципів їх проведення, зокрема планових та позапланових перевірок. Подано визначення комплексних та зустрічних перевірок.
Комплексна перевірка оформляється зведеним актом, основними частинами якого є довідки, що складаються посадовими особами податкового органу, як з окремого питання плану перевірки, так i з декількох питань. Факти виявлених порушень податкового та валютного законодавства викладаються в акті документальної перевірки чітко, об’єктивно та повною мірою, з посиланням на первинні або інші документи, зафіксовані в бухгалтерському та податковому обліку, що підтверджують наявність цих фактів.
У новому Порядку чітко зазначено, що у разі виникнення спірних питань під час здійснення перевірки до підписання акта такі питання виносяться на розгляд постійно діючих комісій при обласних державних податкових адміністраціях (державних податкових інспекціях, спеціалізованих державних податкових інспекціях по роботі з великими платниками податків). Акт документальної перевірки повинен бути складений на паперовому носії державною мовою (українською) i мати наскрізну нумерацію сторінок. Складається акт у двох примірниках, перший залишається в органах державної податкової служби.
Порядком передбачено склад i зміст акта документальної перевірки та ряд вимог до всіх його частин: вступної, описової частини та висновку.
Передбачено також вимоги до підписання акта документальної перевірки, порядку його реєстрації та зберігання.
Новим документом конкретизовано певний перелік інформативних додатків до акта документальної перевірки.
Важливим доповненням у Порядку є те, що податкове повідомлення-рішення приймається керівником (його заступником) податкового органу протягом трьох робочих днів від дня підписання акта документальної перевірки або складання акта відмови від підпису.

Ярослав ЯНУШЕВИЧ,
начальник Головного управління податкового аудиту та валютного контролю ДПА України

 
ВІСНИК ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ № 8 лютий 2003 року