• Скасування державної реєстрації
суб’єкта підприємницької діяльності



Чи має право податкова інспекція ініціювати скасування державної реєстрації суб’єкта підприємницької діяльності через суд у разі несвоєчасного повідомлення про зміну свого місцезнаходження суб’єктом підприємницької діяльності?

Відповідно до ст. 30 Цивільного кодексу України місцем знаходження юридичної особи визнається місцезнаходження її постійно діючого органу. Відповідно до чинних нормативно-правових актів ця адреса заноситься до державних реєстрів, зазначається у свідоцтві про державну реєстрацію, установчих документах юридичної особи та в більшості документів, що видаються органами виконавчої влади юридичним особам. Чинними нормативно-правовими актами також передбачено, що у разі зміни місцезнаходження юридична особа повинна повідомити про це органи державної реєстрації та інші органи виконавчої влади i здійснити заходи щодо внесення відповідних змін до державних реєстрів, свідоцтва про державну реєстрацію, інших документів. Відповідно до ст. 8 Закону № 698-ХІІ у разі зміни місцезнаходження суб’єкт підприємницької діяльності в семиденний термін повинен повідомити про це орган державної реєстрації. Невиконання цієї вимоги дає право органам державної реєстрації звернутися до суду (арбітражного суду) з позовом про скасування державної реєстрації.
Відповідно до законів № 509-XII та № 2181-III до компетенції органів державної податкової служби належить здійснення контролю за додержанням податкового законодавства, правильністю обчислення, повнотою i своєчасністю сплати до бюджетів, державних цільових фондів податків i зборів (обов’язкових платежів), а також здійснення заходів із забезпечення погашення податкового боргу у випадках, пов’язаних з обчисленням та сплатою податків, та заходів щодо встановлення фактичного місцезнаходження платника податків.
Порядок підготовки матеріалів для передачі їх підрозділам податкової міліції для встановлення місцезнаходження платника податків встановлено розділом 11 Інструкції, яким визначено, що стосовно кожного платника податків, за яким виявлено відсутність його за місцезнаходженням (місцем проживання) та не з’ясовано його фактичне місце розташування (місцезнаходження), готується та передається підрозділам податкової міліції запит на встановлення місцезнаходження (місця проживання) платника податків.
Якщо підрозділами податкової міліції підтверджено неможливість установлення місцезнаходження (місця проживання) платника податків, то підрозділи з обліку платників податків надсилають до відповідного органу державної реєстрації повідомлення про відсутність платника податків за місцезнаходженням, неповідомлення ним органу державної податкової служби нової адреси та неможливість установлення місцезнаходження платника податків. При цьому податкова інспекція може пропонувати органу державної реєстрації скористатись правом подання до суду позову про скасування державної реєстрації та в подальшому координувати свою роботу з органами державної реєстрації при здійсненні відповідних процедур.

Консультують фахівці Головного управління інформатизації та обліку ДПА України

 

ВІСНИК ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ № 8 лютий 2003 року