Відповідно до Конституції України основною функцією Національного банку
є забезпечення стабільності грошової одиниці України.
Інструкція про організацію роботи з готівкового обігу установами банків
України, затверджена постановою Правління Нацбанку України від 19.02.2001 р. № 69 (далі — Інструкція), регулює порядок організації роботи установами
банків України з готівкового обігу національної валюти як єдиного законного
платіжного засобу на території України.
Готівковий обіг — обіг у готівковій формі законних платіжних
засобів (банкнот та розмінної монети), які обслуговують потреби економіки
країни, а готівкові розрахунки — це платежі готівкою підприємств, підприємців
i фізичних осіб між собою за реалізовану продукцію, товари, виконані
роботи, надані послуги та за операціями, які безпосередньо не пов’язані
з реалізацією продукції (товарів, робіт, послуг) та іншого майна.
Положення цієї Інструкції поширюються на юридичних осіб незалежно від
організаційно-правових форм i форм власності, їх відокремлені підрозділи,
постійні представництва юридичних осіб-нерезидентів, що здійснюють підприємницьку
діяльність, а також на зареєстрованих у встановленому порядку фізичних
осіб, які є суб’єктами підприємницької діяльності без створення юридичної
особи, використовують у роботі готівку в національній валюті та мають
поточні рахунки в установах банків.
Згідно із законами України «Про Національний банк України», «Про банки i банківську діяльність» та іншими нормативно-правовими актами установи
банків здійснюють аналіз готівкового обігу, організовують i виконують
оперативні функції з реалізації єдиної грошово-кредитної політики на
території відповідних регіонів.
Установи банків — це територіальні управління Нацбанку України,
Операційне управління Нацбанку України, комерційні банки, їх філії,
відділення та інші підрозділи банків.
Слід зазначити, що територіальні управління Нацбанку України здійснюють
аналіз та прогнозування готівкового обігу. На підставі прогнозів касових
оборотів визначають необхідний обсяг готівки для нормального та безперебійного
функціонування економіки. Територіальні управління контролюють роботу
установ комерційних банків, а установи комерційних банків задовольняють
потреби підприємств, підприємців i фізичних осіб — своїх клієнтів у
готівкових коштах, установлюють підприємствам ліміти залишку готівки
в їх касах, порядок та строки здавання готівкової виручки. Суб’єкти
підприємницької діяльності, які відкрили поточні рахунки в установах
банків, зберігають на них кошти на договірних умовах.
Таким чином, готівкова виручка, що надходить до кас суб’єктів підприємницької
діяльності, повинна здаватися до установ банків для зарахування її на
поточні рахунки підприємств та підприємців. Здавання готівкової
виручки провадиться у денні та вечірні каси установ банків самостійно
або через інкасаторів Нацбанку України чи установ комерційних банків,
Державну службу охорони при МВС, підприємства поштового зв’язку для
переказу на поточні рахунки в установах банків.
Зазначимо, що установи банків установлюють підприємствам строки здавання
готівкової виручки, зазначені в заявці-розрахунку для встановлення лімітів
залишку готівки в касі, порядку i строків здавання готівкової виручки.
Для підприємств, розташованих у населених пунктах, де є установи банку,
готівкова виручка здається до установ банків щодня в день надходження
виручки до кас суб’єктів підприємницької діяльності. Якщо ж через специфіку
діяльності чи режим роботи, а також за відсутності відповідної домовленості
з установою банку на інкасацію чи здавання виручки до вечірньої каси
банку підприємство не має можливості щодня здавати готівкову виручку,
то її здають наступного дня. Підприємства, розташовані в населених пунктах,
де немає установ банку чи підприємств поштового зв’язку, готівкову виручку
здають не рідше ніж один раз на п’ять робочих днів, а суб’єкти підприємницької
діяльності, які працюють у вихідні та святкові дні й не мають змоги
здати одержану ними за ці дні готівкову виручку, повинні здавати її
до каси установи банку протягом операційного часу наступного робочого
дня банку та підприємства чи підприємця.
Щодо страхових організацій, то вони самостійно визначають строки здавання
готівки страховими агентами — фізичними особами до кас страховиків або
переказами на рахунок страхової організації в установі банку.
Відповідно до п. 4.4 Інструкції усі підприємства —юридичні особи, які
здійснюють операції з готівкою в національній валюті та мають поточні
рахунки в установах банків, можуть мати у касі на кінець дня готівку
в межах установлених їм обслуговуючими установами банків лімітів каси.
При укладанні договору на розрахунково-касове обслуговування підприємство
— юридична особа має подати до установи банку заявку-розрахунок у двох
примірниках для встановлення загального ліміту каси, строків та порядку
здавання готівкової виручки, яка є невід’ємною частиною цього договору
i оформляється як додаток до цього договору, або копію заявки-розрахунку,
засвідчену підписом уповноваженого працівника та відбитком печатки установи
банку, що встановив ліміт каси, або копію документа про самостійно встановлений
підприємством ліміт каси для внесення розміру цього ліміту в договір
на розрахунково-касове обслуговування, що є невід’ємною умовою цього
договору. Ліміт каси для кожного підприємства визначається установами
банків з урахуванням режиму та специфіки роботи підприємства, його віддаленості
від установи банку, обсягу касових оборотів за всіма рахунками, установлених
строків i порядку здавання готівкової виручки, тривалості операційного
часу установи банку, наявності домовленості підприємства з установою
банку на інкасацію та здавання готівкової виручки у вечірню касу банку.
Якщо підприємства інколи не мають перевищення ліміту каси, то вони
можуть не здавати у визначені строки готівкову виручку до кас установ
банків.
Затверджуючи ліміт каси, установа банку має право вимагати від підприємств
подання документів, що обгрунтовують розміри касових оборотів, наведених
у заявці-розрахунку підприємства.
Згідно з чинним законодавством контроль за дотриманням підприємствами
встановлених їм лімітів каси здійснюють органи Державної податкової
служби України.
Змінами до Інструкції, прийнятими постановою Правління Нацбанку України
від 23.07.2002 р. № 259, з 18.08.2002 р. скасовано встановлення лімітів
каси установами банків фінансовим установам, підприємствам поштового
зв’язку, Держказначейству, його територіальним органам та підприємствам
i організаціям, що ними обслуговуються, а також бюджетним установам,
які фінансуються з державного та/або місцевих бюджетів та ще не перейшли
на обслуговування до органів Держказначейства, яке самостійно визначає
потребу та порядок встановлення ліміту як в його касі, так i в касах
підприємств, установ i організацій, що ним обслуговуються. Ліміт каси
не встановлюється банкам та підприємцям, а також релігійним організаціям
(релігійним громадам, управлінням i центрам, монастирям, релігійним
братствам, місіонерським товариствам (місіям), духовним навчальним закладам),
які не здійснюють виробничої або інших видів підприємницької діяльності.
Відповідно до ст. 25 Закону України від 20.12.91 р. № 2009-ХІІ «Про
селянське (фермерське) господарство» селянські (фермерські) господарства
самостійно визначають розмір готівки, що постійно перебуває в їх касах,
повідомляючи при цьому установу банку. Готівка понад визначені розміри
повинна здаватися до установи банку.
Ліміт каси для підприємств грального бізнесу, включаючи гральні будинки,
казино, ігрові автомати з грошовим виграшем тощо, установлюється з урахуванням
особливостей діяльності та режиму роботи таких закладів відповідно до
переліку та правил ведення азартних ігор та затвердженого підприємством
положення про призовий фонд у межах середньоденної видачі готівки, але
не більше максимально можливого виграшу відвідувача.
Щодо одержання готівки, то слід зауважити, що підприємства та підприємці,
які одержують готівку зі своїх поточних рахунків за грошовим чеком,
повинні чітко формулювати суть операцій, що здійснюватимуться у межах
наявних коштів та витрачатимуться на цілі, визначені в грошовому чеку.
За використання одержаних в установі банку готівкових коштів не за цільовим
призначенням до підприємств та підприємців застосовуються фінансові
санкції у вигляді штрафу.
Розглянемо порядок підготовки та розробки прогнозів касових оборотів
і складання звіту про касові обороти банків України. На підставі відомостей
i касових заявок, одержаних від клієнтів, комерційні банки складають
розрахунок касових прогнозів.
Прогноз готівкового обігу встановлює обсяг i джерела надходжень готівки
до кас банків, обсяг i цільове спрямування видачі готівки з кас банків,
обсяг випуску готівки або вилучення її з обігу.
Відповідно до п. 2.2 Інструкції для обгрунтування прогнозних розрахунків
касових оборотів провадиться аналіз:
змін у тенденціях соціально-економічного розвитку;
тенденцій, характерних для готівкового обігу;
джерел надходжень готівки в каси банків та напрямів видачі її з кас
банків;
швидкості повернення готівки в каси банків;
рівня інкасації торговельної виручки;
змін у напрямах використання грошових доходів населення та джерел їх
формування.
Щодо складання звітного балансу грошових доходів i витрат населення,
то територіальні управління Нацбанку України подають регіональним державним
статистичним органам звітну інформацію про касові обороти. Прогноз касових
оборотів по Україні в цілому складається Нацбанком України за регіонами,
а в регіонах — територіальними управліннями Нацбанку України на квартал
з розподілом за місяцями.
Для складання прогнозів касових оборотів територіальні управління Нацбанку
України отримують від республіканських, обласних органів виконавчої
влади та органів статистики звітні та прогнозні матеріали, зокрема розрахунки
роздрібного товарообороту i дані про обсяги продажу товарів за безготівковим
розрахунком, розрахунки доходів за видами платних послуг, що надаються
населенню, інформацію про фонд оплати праці, розрахунки про надходження
страхових платежів i виплати страхових відшкодувань, дані про витрати
на виплату пенсій i допомоги.
Прогноз касових оборотів складається за такими джерелами надходжень
i напрямами видачі готівки:
Надходження готівки
|
№ символу
|
Торговельної виручки
Виручки від усіх видів платних послуг
На рахунки за вкладами фізичних осіб
Від підприємств поштового зв’язку
Від продажу іноземної валюти
Інші надходження
Перерахування готівки зі сховища цінностей до оборотної каси
|
02
05
16
17
30
32
38
40
46
50
53
55
56
59
61
73
|
Видача готівки |
На виплати,
пов’язані з оплатою праці
На закупівлю сільськогосподарської продукції
На виплату пенсій, допомоги та страхових відшкодувань
На купівлю товарів, оплату послуг і за виконані роботи
З рахунків за вкладами фізичних осіб
За придбану іноземну валюту
Підкріплень підприємствам поштового зв’язку
Видача на інші цілі
Перерахування готівки з оборотної каси до сховища цінностей |
При складанні прогнозу касових оборотів ураховується зміст символів.
Територіальні управління Нацбанку України та установи комерційних банків,
які здійснюють касове обслуговування клієнтів, складають щоденні та місячні
звіти про касові обороти. Для достовірного звіту про касові обороти, установи
комерційних банків, що здійснюють касове обслуговування клієнтів, складають
звіт з урахуванням даних про обіг готівки у безбалансових установах банків,
обмінних пунктах, банкоматах, а також установах комерційних банків, які
не здійснюють операцій з готівкою за позабалансовими символами. Звіт складається
за даними бухгалтерського обліку надходжень i видачі готівки, яка фіксується
в касових журналах із зазначенням символів звіту. Символи звіту за надходженнями
визначаються за зазначеним у кожному касовому документі на внесення готівки
джерелом походження готівкових коштів (торговельна виручка, квартирна
плата, повернення заробітної плати). Підприємства, що здають виручку з
різних джерел надходження, відображають ці суми за кожним джерелом.
Символи звіту за видачею готівкових коштів визначаються за зазначеним
клієнтами на звороті грошових чеків цільовим призначенням грошових сум,
що одержуються в установі банку, а також у кожному видатковому касовому
ордері.
Слід зазначити, що символи звіту за надходженнями та символи звіту
за видачею готівкових коштів проставляються відповідальним працівником
установи банку.
Відповідальний працівник банку веде відомість обліку касових оборотів
за номенклатурою для щоденного та місячного звіту. Відомість обліку касових
оборотів заповнюється щодня згідно з даними касових журналів про надходження
i видачу в розрізі символів звіту.
Відповідальність за достовірність статистичної звітності про касові обороти
несе головний бухгалтер установи банку.
Звіти про касові обороти установи комерційних банків надсилають територіальним
управлінням Нацбанку України, які щоденно та щомісячно електронною поштою
направляються Департаменту готівково-грошового обігу Нацбанку України.