ГОЛОВНЕ КОНТРОЛЬНО-РЕВІЗІЙНЕ УПРАВЛІННЯ УКРАЇНИ

                            Н А К А З

 N 15 від 25.02.2000                  Зареєстровано в Міністерстві
     м.Київ                           юстиції України
                                      16 березня 2000 р.
 vd20000225 vn15                      за N 170/4391


    Про затвердження Положення про порядок розгляду письмових
    звернень громадян та посадових осіб підприємств, установ,
    організацій   органами   державної  контрольно-ревізійної
                         служби в Україні

    ( Зміни в текст не внесені. Додатково див. Наказ Головного
                             контрольно-ревізійного управління
      N 39 ( z0195-03 ) від 25.02.2003 )



     Відповідно до     законів     України      "Про      державну
контрольно-ревізійну службу в Україні" ( 2939-12 ), "Про звернення
громадян" (  393/96-ВР  ),  Кодексу  України  про  адміністративні
правопорушення ( 80731-10,  80732-10 ) та Указу Президента України
від 19.03.97 N 241/97 "Про заходи щодо забезпечення конституційних
прав громадян на звернення" Н А К А З У Ю:

     1. Затвердити   Положення   про  порядок  розгляду  письмових
звернень  громадян  та  посадових   осіб   підприємств,   установ,
організацій  органами  державної  контрольно-ревізійної  служби  в
Україні, що додається.
     2. Управлінню   справами  ГоловКРУ  України  після  державної
реєстрації    цього    наказу    довести    його     до     відома
контрольно-ревізійних  управлінь  в  Автономній  Республіці  Крим,
областях, містах Києві і Севастополі для використання в роботі.

     3. Заступникам  начальника,  начальникам  управлінь  ГоловКРУ
України,  начальникам контрольно-ревізійних управлінь в Автономній
Республіці Крим, областях, містах Києві і Севастополі:
     3.1. Забезпечити  вивчення  та безумовне виконання посадовими
особами  Закону  України  "Про  звернення   громадян"   та   цього
Положення.
     3.2. Вжити  необхідних  заходів  для  подальшого   поліпшення
роботи із зверненнями громадян та організації особистого прийому.
     3.3. Щоквартально аналізувати  стан  роботи  з  письмовими  і
усними  зверненнями  громадян та вносити конкретні пропозиції щодо
її поліпшення.

     4. Управлінню правової роботи ГоловКРУ в  місячний  термін  з
дати  набрання чинності наказом узагальнити проблемні питання щодо
застосування Положення, підготувати відповідне роз'яснення за ними
та  розробити  форму  оперативної  звітності  для  узагальнення  і
аналізу скарг, що надходять в органи ДКРС.
     5. Наказ  набирає чинності через 10 днів після його державної
реєстрації.

 Заступник Міністра фінансів,
 начальник ГоловКРУ України                         М.М.Каленський

                                                  Затверджено
                                            Наказ ГоловКРУ України
                                            25.02.2000 N 15

                                      Зареєстровано в Міністерстві
                                      юстиції України
                                      16 березня 2000 р.
                                      за N 170/4391

                            Положення
       про порядок розгляду письмових звернень громадян та
        посадових осіб підприємств, установ і організацій
             органами державної контрольно-ревізійної
                         служби в Україні

     1. Положення про порядок розгляду письмових звернень громадян
та  посадових  осіб  підприємств,  установ  і організацій органами
державної  контрольно-ревізійної  служби   в   Україні   (далі   -
Положення)  розроблено  у  відповідності  до  ст.  40  Конституції
України ( 254к/96-ВР ) та на підставі Закону України "Про державну
контрольно-ревізійну службу в Україні" ( 2939-12 ), Закону України
"Про звернення  громадян"  (  393/96-ВР  ),  Кодексу  України  про
адміністративні правопорушення  (  80731-10,  80732-10  ) та Указу
Президента  України  від  19.03.97  N  241/97  "Про  заходи   щодо
забезпечення конституційних прав громадян на звернення".
     2. Положення визначає  порядок  розгляду  органами  державної
контрольно-ревізійної  служби  в Україні (надалі - ДКРС) письмових
звернень  громадян  та  посадових  осіб  підприємств,  установ   і
організацій  усіх  форм  власності  щодо порушення законодавства з
фінансових питань та/або щодо  неправомірних  дій  посадових  осіб
органів  ДКРС,  допущених  у  ході  чи  за  підсумками  проведених
ревізій,  перевірок,  крім порядку розгляду звернень, що надходять
від правоохоронних органів.
     3. Терміни,  що  їх  ужито  в  цьому  Положенні,  мають  таке
значення:
     звернення -   викладені   в   письмовій   формі    зауваження
(пропозиції)  щодо діяльності органу ДКРС,  заява (клопотання) про
сприяння реалізації прав і законних інтересів заявника  чи  скарга
на їх порушення;
     дія - здійснення посадовою особою своїх  обов'язків  у  межах
наданих чинним законодавством повноважень чи всупереч їм;
     бездіяльність - певна  форма  поведінки  особи,  пов'язана  з
невиконанням нею дій, які вона повинна була і могла вчинити в силу
покладених  на  неї  посадових  обов'язків  і  згідно   з   чинним
законодавством України;
     безпідставна передача розгляду звернення - передача  розгляду
звернення іншим органам, якщо вирішення поставлених у ньому питань
належить виключно до компетенції органів ДКРС;
     розповсюдження  відомостей,  що  порочать  честь  і  гідність
особи - поширення в засобах масової  інформації  або  повідомлення
невизначеному  колу осіб чи хоча б одній особі,  крім особи,  якої
вони безпосередньо  стосуються,  відомостей,  що  не  відповідають
дійсності,  а також відомостей, що принижують (ганьблять) честь та
гідність особи в очах громадськості чи окремих осіб з  точки  зору
додержання чинного законодавства.
     4. До рішень,  дій (бездіяльності), які можуть бути оскаржені
в органах ДКРС, належать:
     а) відмова в проведенні ревізії (перевірки);
     б) проведення  ревізії  (перевірки)  без установлених законом
підстав та/або з порушенням чинного законодавства;
     в) дії   (бездіяльність)  посадових  осіб  органів  ДКРС  при
проведенні ревізії (перевірки);
     г) рішення  про  стягнення  коштів та застосування фінансових
санкцій та  постанови  про  накладення  адміністративних  стягнень
тощо, прийняті з порушенням чинного законодавства;
     |) висновки,  викладені в акті (довідці) ревізії (перевірки),
що   не   підтверджуються   документально  та/або  суперечать  (не
відповідають) чинному законодавству;
     д) неналежний  розгляд  попередньої  скарги  на рішення,  дії
(бездіяльність) посадових осіб органів ДКРС.
     5. Посадовим  особам  органів  ДКРС слід мати на увазі,  що у
зверненні має бути зазначено прізвище,  ім'я,  по батькові  автора
звернення,   місце  проживання  громадянина  або  місцезнаходження
підприємства,  установи,  організації,  викладено суть  порушеного
питання,  зауваження,  пропозиції,  заяви, скарги чи прохання. При
цьому допускається вказання адреси заявника на конверті.
     Письмове звернення    повинно    бути   підписане   заявником
(заявниками) із зазначенням дати.
     Звернення, оформлене   без  дотримання  цих  вимог,  а  також
звернення,  яке не містить даних, необхідних для прийняття органом
ДКРС обгрунтованого рішення, в термін не більше п'яти днів від дня
його   надходження   повертається   заявникові   з    відповідними
роз'ясненнями.
     Письмове звернення  без  зазначення  місця   проживання   або
місцезнаходження підприємства, установи, організації, не підписане
автором (авторами),  а також таке,  з якого  неможливо  встановити
авторство, визнається анонімним і розгляду не підлягає.
     Анонімним визнається, зокрема, звернення, в якому:
     а) відсутні  або  нерозбірливо  вказані  прізвище,  ім'я,  по
батькові автора звернення, його підпис та адреса;
     б) неповна  адреса  робить  неможливою  ідентифікацію  автора
звернення.
     6. Орган  ДКРС  не  розглядає повторні звернення від однієї й
тієї самої особи з  одного  й  того  самого  питання,  якщо  перше
звернення вирішено по суті, а також звернення осіб, визнаних судом
недієздатними.
     Рішення про   припинення   розгляду  таких  звернень  приймає
керівник відповідного органу ДКРС,  про що  повідомляється  особі,
яка подала звернення.
     Скарга на рішення,  що оскаржується, приймається до розгляду,
якщо  вона  подана до органу ДКРС або посадовій особі вищого рівня
протягом одного року з моменту  його  прийняття,  але  не  пізніше
одного  місяця  з  часу  ознайомлення  особи з прийнятим рішенням.
Скарги, подані з порушенням зазначеного терміну, не розглядаються.
     7. Звернення,  що  надійшли  в контрольно-ревізійний відділ у
районі, місті чи у районі в місті, розглядаються його начальником,
за  винятком  скарг на рішення,  дії (бездіяльність) начальника чи
заступників начальника відділу.
     Зауваження (пропозиції) щодо діяльності контрольно-ревізійних
управлінь,  заяви (клопотання)  про  сприяння  реалізації  прав  і
законних   інтересів   заявника   та   скарги   на   рішення,  дії
(бездіяльність)    начальників    і     заступників     начальника
контрольно-ревізійних        відділів,        посадових       осіб
контрольно-ревізійних  управлінь  в  Автономній  Республіці  Крим,
областях,  містах Києві та Севастополі розглядаються й вирішуються
начальниками цих управлінь.
     Заяви (клопотання)  про  сприяння  реалізації прав і законних
інтересів  заявника,  зауваження  (пропозиції)   щодо   діяльності
управлінь  Головного  контрольно-ревізійного управління України та
скарги на рішення,  дії (бездіяльність)  його  посадових  осіб,  а
також  начальників  контрольно-ревізійних  управлінь  в Автономній
Республіці   Крим,   областях,   містах   Києві   та   Севастополі
розглядаються    та   вирішуються   виключно   Головою   Головного
контрольно-ревізійного управління України або за його дорученням -
його заступниками.
     8. Звернення,  що   надійшло,   реєструється   органом   ДКРС
(посадовою   особою)   в   порядку,   визначеному   Інструкцією  з
діловодства за зверненнями громадян в органах  державної  влади  і
місцевого самоврядування,  об'єднаннях громадян, на підприємствах,
в установах,  організаціях незалежно від форм власності, в засобах
масової  інформації,  затвердженою  постановою  Кабінету Міністрів
України від 14.04.97 N 348 ( 348-97-п ), і, у разі непідвідомчості
вирішення   поставлених   у  ньому  питань,  протягом  трьох  днів
надсилається з наявними документами до  відповідного  органу  ДКРС
(посадової особи).
     Якщо питання,  порушені в одержаному зверненні, не входять до
компетенції  органів  ДКРС,  воно  в  термін  не більше п'яти днів
пересилається  за  належністю  відповідному  органу  чи  посадовій
особі,  про  що  повідомляється  заявник  з  роз'ясненням підстави
передачі звернення.
     Орган ДКРС  (посадова особа) при розгляді звернення має право
запросити в особи,  яка подала звернення,  необхідні для перевірки
звернення  документи:  наявні в заявника рішення або копії рішень,
які приймалися за її зверненням раніше,  а також  інші  документи,
необхідні   для  розгляду  звернення.  Зазначені  документи  після
розгляду звернення повертаються заявнику.
     9. Звернення розглядаються, за винятком скарг на постанови по
справі про накладення адміністративних стягнень,  і вирішуються  в
термін не більше одного місяця від дня їх надходження,  а ті,  які
не потребують додаткового вивчення,  - не пізніше п'ятнадцяти днів
від дня їх отримання.
     Якщо в місячний термін вирішити порушені у зверненні  питання
неможливо,  посадова  особа органу ДКРС,  яка розглядає звернення,
встановлює  необхідний  термін  для  розгляду  звернення,  про  що
повідомляється  особі,  яка подала звернення.  При цьому загальний
термін  вирішення  питань,  порушених   у   зверненні,   не   може
перевищувати 45 днів.
     Скарга чи протест на постанову по справі про  адміністративне
правопорушення  розглядається  відповідним органом ДКРС (посадовою
особою) в десятиденний термін від дня її надходження.
     Якщо буде встановлено, що постанову винесено посадовою особою
органу ДКРС, неправомочною вирішувати цю справу, то така постанова
скасовується  і  справа  надсилається  на розгляд до компетентного
органу ДКРС (посадової  особи),  про  що  письмово  повідомляється
особа, яка подала скаргу.
     10. Посадові особи служби,  що розглядають звернення, повинні
взяти  до  уваги,  що особа,  яка звернулася до органів ДКРС,  має
право:
     1)  бути  присутньою  в  органі  ДКРС  при  розгляді заяви чи
скарги;
     2) особисто викласти аргументи особі,  яка перевіряє заяву чи
скаргу;
     3) подавати в  ході  перевірки  заяви  чи  скарги,  додаткові
матеріали або наполягати на їх запиті органом ДКРС, який розглядає
заяву чи скаргу;
     4) брати  участь  у  перевірці  поданої  заяви  чи  скарги на
підприємстві, в установі чи організації;
     5) ознайомлюватися  з  матеріалами завершеної перевірки заяви
чи скарги,  якщо  вони  не  підпадають  під  категорію  державної,
службової або комерційної таємниці;
     6) користуватися послугами адвоката чи представника трудового
колективу   організації,   яка   здійснює   правозахисну  функцію,
оформивши це уповноваження у встановленому законом порядку;
     7) одержати  письмову відповідь про результати розгляду заяви
чи скарги;
     8) висловлювати  усно  або  письмово  вимогу  щодо дотримання
таємниці розгляду заяви чи скарги;
     9) вимагати    відшкодування   збитків,   якщо   вони   стали
результатом порушень встановленого порядку розгляду звернень.
     Під участю  в  перевірці  поданої  заяви  чи  скарги  в цьому
Положенні розуміється  присутність  особи,  яка  подала  заяву  чи
скаргу,   при  проведенні  інвентаризації  коштів  і  матеріальних
цінностей,  контрольних  обмірів  виконаних   будівельно-монтажних
робіт  чи  здійсненні  інших заходів документального та фактичного
контролю на підприємстві, в установі, організації.
     11. При  розгляді  звернень  керівники та інші посадові особи
органів ДКРС у межах своїх повноважень зобов'язані:
     1) об'єктивно, всебічно і вчасно перевіряти заяви чи скарги;
     2) на  прохання  заявника  запрошувати  його  для  участі   в
розгляді його заяви (скарги);
     3) скасовувати або змінювати оскаржувані рішення,  якщо  вони
не  відповідають  закону або іншим нормативним актам,  невідкладно
вживати  заходів  для  припинення  неправомірних  дій,   виявляти,
усувати причини та умови, які сприяли вчиненню порушень;
     4) забезпечувати поновлення порушених прав, реальне виконання
рішень, прийнятих у зв'язку із заявою чи скаргою;
     5) письмово повідомляти про  результати  перевірки  заяви  чи
скарги особі, яка її подала, та суть прийнятого рішення;
     6) вживати заходів для відшкодування у встановленому  законом
порядку  матеріальних  збитків,  якщо  їх було завдано особі,  яка
звернулася, в результаті ущемлення органом ДКРС її прав і законних
інтересів,  вирішувати  питання про відповідальність осіб,  з вини
яких було допущено порушення,  а також на прохання громадянина  не
пізніш  як  у  місячний  термін довести прийняте рішення до відома
органу місцевого самоврядування, трудового колективу чи об'єднання
громадян за місцем проживання громадянина;
     7) у разі визнання заяви чи скарги необгрунтованою - письмово
роз'яснити порядок оскарження прийнятого за нею рішення;
     8) не  допускати  безпідставної  передачі  заяв  і  скарг  на
розгляд в інші органи;
     9) організовувати та перевіряти стан розгляду заяв  і  скарг,
вживати   заходів   для   усунення   причин,   що  їх  породжують,
систематично аналізувати та інформувати  населення  про  хід  цієї
роботи;
     10) забезпечувати  дотримання   державної,   комерційної   та
службової таємниці.
     12. У відповіді на скаргу щодо рішення органу  ДКРС,  дій  чи
бездіяльності посадових осіб служби має бути висвітлено:
     вхідний номер і дата реєстрації в органі ДКРС скарги,  на яку
дається відповідь;
     дата і  номер  проміжної  відповіді,  якщо  термін   розгляду
звернення перевищував 30 днів;
     порядок розгляду скарги органом ДКРС (чи проводилось службове
розслідування, повторна або додаткова перевірка, аналіз ревізійних
матеріалів;  чи  одержувались   пояснення   від   осіб,   дії   чи
бездіяльність  яких  оскаржується;  чи  брав  участь  і яку саме в
розгляді скарги заявник тощо);
     відповіді на всі конкретні питання, що порушені у скарзі;
     рішення, які прийнято за результатами розгляду скарги (кого і
коли інформовано, кому надіслано обов'язкові вимоги, куди передано
матеріали  ревізії,  перевірки  чи  службового  розслідування;  чи
виносились накази про скасування рішень на застосування фінансових
санкцій,  адміністративних  стягнень   або   результатів   ревізій
(перевірок); чи виносились дисциплінарні стягнення, ким і стосовно
кого тощо).
     13. Подання  скарги на рішення або дії посадових осіб органів
ДКРС не припиняє рішення або оскаржуваної дії.
     Подання в  установлений  строк  скарги на постанову по справі
про адміністративне правопорушення зупиняє виконання постанови про
накладення адміністративного стягнення до розгляду скарги.
     Принесення прокурором протесту зупиняє виконання постанови по
справі про адміністративне правопорушення до розгляду протесту.
     14. Звернення осіб, де повідомляється про крадіжки, розтрати,
недостачі,  інші  зловживання  на  підприємствах,  в  установах чи
організаціях, непідконтрольних органам ДКРС, негайно пересилаються
до  правоохоронних  органів  для прийняття рішення згідно з чинним
законодавством.
     15. За   зверненнями   про   порушення  на  підприємствах,  в
установах   чи   організаціях,   підконтрольних   органам    ДКРС,
законодавства з фінансових питань приймається одне з рішень щодо:
     1) проведення позапланової ревізії (перевірки);
     2) включення  питань,  порушених  у  зверненні,  до  програми
планової ревізії (перевірки);
     3) відмови у проведенні ревізії (перевірки) у випадках,  коли
вирішення порушених у зверненні питань не входить  до  компетенції
органів  ДКРС  або  коли  зазначені порушення вже були встановлені
попередніми ревізіями (перевірками).
     У разі  відмови  в  проведенні  ревізії  (перевірки)  або при
включенні питань,  порушених у  зверненні,  до  програми  планової
ревізії  (перевірки) у відповіді заявнику обгрунтовується прийняте
органом ДКРС рішення із зазначенням, хто і коли інформуватиме його
про   результати   розгляду  звернення  з  урахуванням  проведеної
планової ревізії (перевірки).
     16. ГоловКРУ  України  і  контрольно-ревізійні  управління  в
регіонах при  розгляді  скарги  на  рішення,  дії  (бездіяльність)
посадових    осіб    органів   ДКРС   перевіряють   законність   і
обгрунтованість оскаржуваних рішень, дій (бездіяльності) посадових
осіб і приймають одне з рішень щодо:
     1) залишення рішення,  яке оскаржується,  без змін,  а скарги
без задоволення;
     2) скасування  рішення,  яке   оскаржується,   з   одночасним
винесенням  нового  рішення  або  без нього та притягненням винних
осіб до відповідальності;
     3) внесення до рішення,  в частині,  що не відповідає чинному
законодавству, змін;
     4) припинення  незаконної  дії (бездіяльності) посадових осіб
органу ДКРС,  проведення службового  розслідування  і  притягнення
винних осіб до відповідальності.
     Рішення, що  підлягає  відміні,  а   також   акти   (довідки)
незаконно  і  неякісно проведених ревізій (перевірок) скасовуються
наказом керівника контрольно-ревізійного органу,  яким проводиться
розгляд звернення.
     При скасуванні прийнятих  рішень  суми  стягнутих  коштів  та
фінансових  санкцій  підлягають  поверненню  з  тих  бюджетів  або
державних цільових фондів,  на які вони були зараховані, за умови,
що   не  минуло  три  роки  з  моменту  стягнення,  якщо  інше  не
передбачено законодавством.
     17. При  розгляді  скарги або протесту на постанову по справі
про  адміністративне  правопорушення,  особа,  яка  її  розглядає,
перевіряє  законність  і  обгрунтованість  винесеної  постанови  і
приймає одне з таких рішень:
     1) залишає  постанову  без  змін,  а  скаргу  або протест без
задоволення;
     2) скасовує постанову і надсилає справу на новий розгляд;
     3) скасовує постанову і закриває справу;
     4) зменшує  розмір  штрафу  в межах,  передбачених ст.  164-2
Кодексу України про адміністративні правопорушення ( 80731-10 ).
     Копія рішення  по  скарзі або протесту на постанову по справі
про   адміністративне   правопорушення   протягом    трьох    днів
надсилається особі, щодо якої її винесено.
     Слід узяти до відома,  що рішення по скарзі на постанову щодо
адміністративного    правопорушення    може   бути   опротестоване
прокурором. Протест на рішення по скарзі вноситься до органу, який
його видав, або до вищестоящого контрольно-ревізійного органу.
     18. При відкликанні скарги за письмовою заявою особи,  яка її
подала,  орган  ДКРС,  що розглядає скаргу,  припиняє її розгляд з
повідомленням про це заявника.
     19. Подання  фізичною  чи  юридичною  особою  звернення,  яке
містить наклеп і  образи,  дискредитацію  органів  ДКРС  та  їхніх
посадових  осіб,  тягнуть  за собою відповідальність,  передбачену
чинним законодавством.
     20. Керівникам органів ДКРС слід мати на увазі,  що скарги на
рішення,  дії чи бездіяльність органів служби та їх посадових осіб
можуть  бути  подані або безпосередньо до суду,  або до суду після
оскарження в органі чи в посадової  особи  вищого  рівня  стосовно
того органу чи посадової особи,  які винесли рішення або здійснили
дії чи допустили бездіяльність.

 Заступник начальника
 ГоловКРУ України                                     І.Б.Стефанюк