ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ

                          Р І Ш Е Н Н Я

                   10.01.2003  N 204/6/25-0115


                             (Витяг)

     Я, заступник Голови ДПА України,  розглянув скаргу  директора
ВАТ на податкове повідомлення рішення та на розпорядження.

     У скарзі  директор ВАТ не згодний з донарахованими перевіркою
сумами ПДВ і застосованими штрафними санкціями,  оскільки  вважає,
що при  здійсненні  експорту  за межі митної території України ВАТ
дотрималось вимог Закону України "Про податок на додану  вартість"
( 168/97-ВР ) і застосувало 0% ПДВ правомірно.

     Для розгляду   скарги   ВАТ   надало  ксерокопії  контрактів,
договорів комісій на продаж  продукції  на  експорт,  ВМД,  листів
регіональних  митниць,  листа прокуратури про скасування постанови
про порушення кримінальної справи.

     Як свідчать матеріали справи (акт перевірки), ВАТ здійснювало
експортні   поставки  самостійно  і  через  АТ,  ТОВ  та  приватне
підприємство  за  договорами  комісії.  Вивезення   товарів   було
здійснено на умовах поставки FCA - м.  Харків,  FCA - м.  Донецьк,
EXW - м.  Харків,  FOB - м. Одеса, що підтверджується наданими для
перевірки  ВМД.  На вказаних умовах  було здійснено продаж товарів
на загальну суму 7367678 грн.  В акті перевірки вчинено записи, що
за вказаними операціями ВАТ була застосована нульова ставка,  що є
порушенням пп. 6.2.1 ст. 6 Закону про ПДВ ( 168/97-ВР ). У зв'язку
з   тим,  що  вказані  операції  з  продажу  товарів  нерезидентам
здійснювались підприємством на митній території  України,  вказані
операції підлягають оподаткуванню за ставкою 20%. Таким чином, ВАТ
занизило за зазначеними операціями податкове зобов'язання  у  сумі
1473535 грн.

     За результатами  перевірки,  з  урахуванням  порушень,  що не
оскаржуються,   ВАТ   податковими   повідомленнями-рішеннями   ДПІ
визначені податкові зобов'язання на загальну суму 1978484 грн. ПДВ
та 495815 грн.  77 коп.  штрафної санкції  та  розпорядженням  ДПІ
зменшено суму   ПДВ,  заявлену  до  відшкодування  з  бюджету,  на
455359 грн.

     Рішенням ДПІ,  прийнятим за розглядом первинної  скарги  ВАТ,
податкові  повідомлення-рішення ДПІ скасовано в частині 55800 грн.
донарахованого  ПДВ,  а  в  іншій  частині   зазначені   податкові
повідомлення-рішення,  в тому числі і в частині донарахованого ПДВ
за операціями з вивезення товарів за межі митної території України
та застосованих фінсанкцій, залишено без змін.

     Відповідно до  пп.  3.1.3 ст.  3 Закону про ПДВ ( 168/97-ВР )
об'єктом оподаткування є операції з вивезення платником товарів за
межі митної території України.

     Згідно з  пп.  6.2.1  ст.  6  вказаного  Закону ( 168/97-ВР )
операції  з  продажу  товарів,  що  були  вивезені  (експортовані)
платником    податку    за    межі   митної   території   України,
оподатковуються за нульовою ставкою.  Товари вважаються вивезеними
(експортованими)   платником  податку  за  межі  митної  території
України,  якщо їх  вивезення  (експортування)  засвідчене  належно
оформленою ВМД.

     Відповідно до  п.  8.3  ст.  8 Закону про ПДВ ( 168/97-ВР ) у
разі  коли  платник  податку  здійснює  вивезення  (експортування)
товарів (робіт,  послуг), отриманих від іншого платника податку на
умовах комісії,  консигнації, доручення або інших видів договорів,
які  не  передбачають  переходу  права  власності  на  такі товари
(роботи,  послуги)  від  такого   іншого   платника   податку   до
експортера, право на отримання експортного відшкодування має такий
інший платник податку.

     Порядок застосування   0%   ПДВ  за  операціями  з  вивезення
(експортування)  товарів  за   межі   митної   території   України
викладений  у  податковому роз'ясненні,  затвердженому наказом ДПА
від 05.09.2002   р.   N   418  (  v0418225-02  ).  Це  роз'яснення
застосовується  платниками,  які  здійснюють  операції  з  продажу
товарів,  що  були  вивезені  за  межі  митної  території  України
незалежно від умов поставки згідно з правилами "ІНКОТЕРМС".

     З метою підтвердження факту перетину товарами митного кордону
України відповідно  до  постанови  КМУ  від  01.03.2002  р.  N 243
( 243-2002-п  )   "Про   вдосконалення   механізму   відшкодування
бюджетної   заборгованості   з   податку  на  додану  вартість  за
операціями з експорту продукції" платник  податку,  який  здійснив
операцію   з   вивезення  (пересилання)  товарів  за  межі  митної
території  України  (експорт),  повинен  мати   оригінал   п'ятого
основного  аркуша  ("примірник  для  декларанта")  ВМД  форми МД-2
(МД-3),  на якому митним органом за  зверненням  платника  податку
вчинено напис про фактичне вивезення експортованих товарів за межі
митної території України та засвідчено гербовою  печаткою  митного
органу  і підписом відповідальної особи,  який разом з розрахунком
експортного відшкодування подається до податкового органу.

     Обов'язок доведення того,  що будь-яке нарахування, здійснене
контролюючим органом у випадках, визначених пп. 4.2.2 ст. 4 Закону
України  "Про  порядок  погашення  зобов'язань  платників податків
перед бюджетами  та  державними цільовими фондами" ( 2181-14 ),  є
помилковим,  покладається  на  платника  податків,   за   винятком
випадків, визначених п. 4.3 ст. 4 (пп. 4.2.3 ст. 4 Закону N 2181).

     ДПА в області повідомила,  що у ході переперевірки  ВАТ  були
надані   оригінали   листів   регіональної  митниці  про  фактичне
вивезення товарів за  межі  митної  території  України  у  повному
обсязі і  згідно  з  інформацією  центральної  бази даних ЄАІС ДМС
України із зазначенням дати вивезення товарів за ВМД.

     Відповідно до пп.  17.1.3 ст.  17 Закону N 2181 ( 2181-14 ) у
разі  коли  контролюючий   орган   самостійно   донараховує   суму
податкового    зобов'язання    платника    податків,   якщо   дані
документальних перевірок результатів діяльності платника  податків
свідчать   про   заниження  або  завищення  суми  його  податкових
зобов'язань,  заявлених у податкових  деклараціях,  такий  платник
податків  зобов'язаний  сплатити  штраф  у  розмірі  5%  від  суми
недоплати за кожний з податкових періодів, установлених для такого
податку,  збору  (обов'язкового платежу),  починаючи з податкового
періоду, на який припадає така недоплата, та закінчуючи податковим
періодом,  на  який  припадає  отримання  таким платником податків
податкового повідомлення від контролюючого органу,  але не  більше
25% такої суми та не менше 10 нмдг.

     Враховуючи викладене і керуючись ст.  12 Закону України  "Про
державну податкову службу в Україні" ( 509-12 ) та  пп.  2  п.  9
Положення про порядок подання та розгляду скарг платників податків
органами державної податкової служби,  затвердженого наказом  ДПАУ
від 02.03.2001  р.  N  82  (  z0238-01 ) (зареєстровано в Мін'юсті
України 15.03.2001 р.  N 238/5429),  вирішив  скасувати  податкове
повідомлення-рішення  та розпорядження ДПІ в частині донарахованої
перевіркою суми ПДВ та застосованої штрафної санкції за операціями
з  продажу  товарів  на  експорт,  а  в  іншій  частині  зазначене
податкове повідомлення-рішення, розпорядження та рішення, прийняті
за розглядом скарг, залишити без змін.

     ДПІ зробити перерахунок донарахованої перевіркою суми ПДВ  та
застосованої  санкції  з  урахуванням скасованої цим рішенням суми
ПДВ за операціями  з  продажу  товарів  на  експорт  та  надіслати
платнику нове податкове повідомлення.

     Відповідно до   абзаців   четвертих  пп.  5.2.2  і  5.2.4  та
пп. 5.2.5 ст.  5 Закону N 2181 ( 2181-14 ) рішення ДПАУ,  прийняте
за розглядом скарги ВАТ,  не підлягає подальшому адміністративному
оскарженню,  але з урахуванням строків позовної давності може бути
оскаржене до господарського суду  у  порядку,  визначеному  чинним
законодавством України.

 Заступник Голови                                      Г.Оперенко

 "Бізнес-Бухгалтерія: право-податки-консультації",
 N 11, 17 березня 2003 р.