1. Працівникові    надається    матеріальна    допомога    на
оздоровлення   в   сумі   170  грн.  Через  деякий  час  надається
матеріальна допомога на  вирішення  соціально-побутових  потреб  у
розмірі 100 грн.
     Чи потрібно  нараховувати  й  утримувати  внески  до   фондів
загальнообов'язкового   державного   соціального   страхування   і
Пенсійного фонду з другої матеріальної допомоги?
                                      І.Ігнатченко, смт Миколаївка
                                      Дніпропетровської обл.
     2. Як потрібно нараховувати і утримувати внески до Пенсійного
фонду  та  фондів  загальнообов'язкового  державного   соціального
страхування у зв'язку з наданням одному працівникові протягом 2002
р. матеріальної допомоги:
     а) у квітні - 100, липні - 250 грн.;
     б) у   серпні   -   матеріальна   допомога    на    вирішення
соціально-побутових питань 100 грн., на оздоровлення - 250 грн.;
     в) у   травні   -   матеріальна   допомога    на    вирішення
соціально-побутових  питань  у  розмірі  200  грн.,  у  вересні  -
матеріальна допомога на оздоровлення у розмірі 250 грн.?
                                       Т.Пушкаренко, м. Жовті Води
                                       Дніпропетровської обл.

     Відповідно до     законодавства      з      деяких      видів
загальнообов'язкового     державного    соціального    страхування
роботодавці та наймані працівники  сплачують  страхові  внески  до
фондів  загальнообов'язкового державного соціального страхування у
відсотках  до  сум  фактичних  витрат  на  оплату  праці  найманих
працівників, що включають витрати на виплату основної і додаткової
заробітної плати,  інші заохочувальні і компенсаційні  виплати,  в
тому   числі   в  натуральній  формі,  що  визначаються  згідно  з
нормативно-правовими  актами,  ухваленими  відповідно  до   Закону
України "Про оплату праці" ( 108/95-ВР ), та підлягають обкладенню
прибутковим податком з громадян.

     Згідно із Законом України "Про збір на  обов'язкове  державне
пенсійне страхування"  (  400/97-ВР  )  об'єктом оподаткування для
підприємств,  установ,  організацій також є  фактичні  витрати  на
оплату праці працівників, що включають витрати на виплату основної
і   додаткової   заробітної   плати,   інших   заохочувальних    і
компенсаційних  виплат,  у  тому  числі  в натуральній формі,  які
визначаються  згідно  з  нормативно-правовими  актами,  ухваленими
відповідно до  Закону  України  "Про  оплату  праці" ( 108/95-ВР )
(крім сум виплат,  що не  враховуються  під  час  визначення  бази
нарахування  страхових  внесків  відповідно  до  п.2  ст.5 Декрету
Кабінету Міністрів України "Про прибутковий  податок  з  громадян"
( 13-92  ),  а  також  винагороди,  що  виплачуються громадянам за
виконання робіт (послуг) за угодами цивільно-правового характеру.

     Фізичні особи,  які працюють  на  умовах  трудового  договору
(наймані   працівники),   мають   сплачувати   внески   до   Фонду
загальнообов'язкового державного соціального  страхування  України
на   випадок   безробіття   та  Фонду  соціального  страхування  з
тимчасової втрати працездатності у відсотках до сум оплати  праці,
що  включають  основну  і додаткову заробітну плату,  а також інші
заохочувальні й компенсаційні виплати (в тому числі в  натуральній
формі),  що підлягають обкладенню прибутковим податком з громадян.
Об'єктом для сплати ними збору  до  Пенсійного  фонду  є  сукупний
оподатковуваний  дохід,  обчислений  відповідно  до  законодавства
України.

     Підпунктом "ч" п.1 ст.5 Декрету  Кабінету  Міністрів  України
"Про прибутковий  податок з громадян" ( 13-92 ) (набрав чинності з
19 травня 2001  р.  (  2405-14  )  передбачено,  що  до  сукупного
оподатковуваного доходу, одержаного громадянами за оподатковуваний
період,  не  включаються  суми   допомоги,   вартість   подарунків
(призів),  що  надаватимуться  один раз на календарний рік у межах
розміру   прожиткового   мінімуму,   встановленого   законом    на
працездатну   особу,   за  рахунок  юридичних,  фізичних  осіб  та
громадських організацій.  Під час річних  перерахунків  за  місцем
основної  роботи  або  податковим  органом  за  річною декларацією
фактично виплачена сума  допомоги  в  межах  розміру  прожиткового
мінімуму в розрахунку на місяць,  що був чинним на кінець звітного
календарного   року,    виключається    із    сукупного    річного
оподатковуваного доходу.

     Тому на  суми  матеріальної  допомоги  в  межах  прожиткового
мінімуму,  встановленого  законом на працездатну особу (365 грн.),
протягом року не потрібно  нараховувати  й  утримувати  внески  на
загальнообов'язкове  державне  соціальне  страхування  та  збір на
обов'язкове державне пенсійне страхування.

     Отже:
     - у  випадках,  викладених  у  запитаннях 1,  2 (а) та 2 (б),
нараховувати та утримувати внески до фондів  загальнообов'язкового
державного  соціального  страхування  та Пенсійного фонду з другої
матеріальної допомоги не потрібно;
     - у  випадку,  викладеному в запитанні 2 (в),  з матеріальної
допомоги,  що  надається  у  вересні,  потрібно   нараховувати   й
утримувати внески до фондів із 85 грн. (450 - 365).

     Роз'яснює заступник           начальника           управління
загальнообов'язкового    державного    соціального     страхування
Міністерства праці та соціальної політики України С.ДИМИТРЕНКО