• Органи, уповноважені засвідчувати форс-мажорні обставини


Які органи уповноважені засвідчувати факти непереборної сили, що тягнуть за собою виникнення безнадійного податкового боргу платника податків?
(Полтавська обл.)

НОРМАТИВНІ ДОКУМЕНТИ
Закони України
550-IV — від 20.02.2003 р. «Про внесення змін до Закону України «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами»;
671/97-ВР — від 02.12.97 р. «Про торгово-промислові палати в Україні» (зі змінами та доповненнями);
2181-III — від 21.12.2000 р. «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» (зі змінами та доповненнями, надруковано у «Віснику» № 25-26/2002);
Наказ
103 — ДПА України від 14.03.2001 р. «Про Порядок списання безнадійного податкового боргу платників податків (зареєстровано у Мін’юсті України 10.01.2002 р. за № 16/6304, за текстом — Порядок № 103, надруковано у «Віснику» № 25-26/2002)

Це питання пов’язано з дією п. 3.4 Порядку № 103, відповідно до якого під безнадійним податковим боргом слід розуміти, зокрема, податковий борг юридичних або фізичних осіб, що виник внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажорні обставини, наприклад: стихія, дія суспільного ворога, оголошена та неоголошена війна, загроза війни, терористичний акт, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, громадська демонстрація, блискавка, пожежа, буря, повінь, землетрус, накопичення снігу або ожеледь, вибух тощо), тобто не з вини платника податків, які неможливо попередити своїми заходами, за умови, що дані обставини безпосередньо вплинули на своєчасне виконання податкових зобов’язань.
Чинним законодавством України значно обмежено перелік органів, уповноважених засвідчувати обставини непереборної сили.
Так, відповідно до Закону № 671/97-ВР правом на засвідчення форс-мажорних обставин наділені торгово-промислові палати України.
Крім того, державні органи, що видають нормативно-правові акти, також наділені правом підтвердження форс-мажорних обставин, а саме: Верховна Рада України, Кабінет Міністрів України, Президент України.
Окремо слід виділити консульські установи України, які мають право легалізувати висновки уповноважених органів іншої держави про настання форс-мажорних обставин.
Враховуючи те, що чинним законодавством визначено виключний перелік органів, уповноважених підтверджувати такі факти, висновок будь-якого іншого органу не є легітимним i не може бути використаний як підтвердження форс-мажорних обставин.

Консультують фахівці департаменту стягнення податкового боргу ДПА України

 

ВІСНИК ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ № 16 квітень 2003 року