• Проблеми запровадження
новітніх технологій розрахунків на АЗС


 

НОРМАТИВНІ ДОКУМЕНТИ

ПОСТАНОВИ
151 — Кабінету Міністрів України від 29.01.2003 р. «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів
України від 07.02.2002 р. № 121»;

367 — Правління Національного банку України від 27.08.2002 р. «Про затвердження Положення про
порядок емісії платіжних карток i здійснення операцій з їх застосуванням» (зареєстровано в Мін’юсті
України 15.11.2001 р. за № 954/6145)

20 березня поточного року у м. Києві за участю представників ДПА України, Мінекономіки та з питань європейської інтеграції України, Держспоживстандарту України та Нацбанку України відбулася щорічна науково-практична конференція «Правові аспекти розрахунків на АЗС». Цю конференцію за інформаційної підтримки «Вісника податкової служби України» проведено Українським державним науково-дослідним інститутом технологій товарно-грошового обігу, фінансових i фондових ринків «Укрелекон», утвореним спільним наказом Мінекономіки та з питань європейської інтеграції України, Мінфіну України та ДПА України у жовтні минулого року.
У конференції також взяли участь представники провідних нафтотрейдерів України, центрів сервісного обслуговування систем управління на АЗС, виробники обладнання для АЗС, розробники програмного забезпечення до спеціалізованих електронних контрольно-касових апаратів для АЗС з України, Росії, Латвії.
Відкрив конференцію керівник департаменту Мінекономіки та з питань європейської інтеграції України Юрій Родіонов. Він наголосив на важливості й актуальності цієї події з огляду на введення в дію нормативних актів, які встановлюють вимоги до спеціалізованих касових апаратів для АЗС та порядок їх перевірки, а саме:
Вимоги щодо реалізації фіскальних функцій реєстраторами розрахункових операцій для різних сфер застосування;
Положення про Державний реєстр реєстраторів розрахункових операцій;
Технічні вимоги до спеціалізованих електронних контрольно-касових апаратів для автозаправних станцій;
Порядок перевірки реєстраторів розрахункових операцій, у тому числі РРО, що застосовуються для обліку та реєстрації операцій з купівлі-продажу іноземної валюти, на відповідність вимогам щодо реалізації фіскальних функцій.
Крім того, відповідно до постанови № 151 з 1 квітня 2003 р. суб’єкти підприємницької діяльності, які здійснюють роздрібну торгівлю нафтопродуктами у містах Києві та Севастополі та адміністративних центрах областей повинні перейти на облік розрахункових операцій у готівковій та безготівковій формах із застосуванням спеціалізованих ЕККА.
Як підкреслив Юрій Родіонов, Державна комісія з питань впровадження електронних систем i засобів контролю та управління товарним i грошовим обігом (далі — Держкомісія) особливу увагу приділяє питанням впровадження досконалих технічних засобів контролю на АЗС. Існують певні проблеми в проведенні розрахунків на АЗС у безготівковій формі. Нормативно неврегульовано застосування небанківських платіжних карток на АЗС.
Рішенням Державної комісії з питань впровадження електронних систем i засобів контролю та управління товарним i грошовим обігом при Кабінеті Міністрів України від 26.12.2002 р. № 14 з метою формування правових засад застосування небанківських карток для розрахунків за товари та послуги доручено НДІ «Укрелекон» разом з Мінфіном України, Нацбанком України та ДПА України підготувати та винести на розгляд Деркомісії пропозиції щодо внесення змін та доповнень до відповідних нормативно-правових актів. Водночас НДІ «Укрелекон» доручено здійснювати організаційне, інформаційне та науково-методичне забезпечення діяльності Держкомісії, попереднє опрацювання проектів i пропозицій щодо нових технічних рішень, пов’язаних зі створенням системи державного контролю та її елементів.
Начальник управління департаменту інформатизації Нацбанку України Борис Дьяченко у своєму виступі виклав позицію Нацбанку України щодо впровадження безготівкових розрахунків в Україні з використанням банківських i небанківських платіжних карток.
Як відомо, відповідно до своїх повноважень Нацбанк України регулює питання створення та функціонування банківських платіжних систем. Платіжні інструменти зазначених систем дають можливість проводити як банківські операції (зарахування готівкових коштів на банківські рахунки, видачу готівки, перерахування її на інші рахунки тощо), так i платіжні операції у сфері торгівлі та послуг (безготівкові розрахунки за надані послуги та придбані товари). При цьому облік зазначених операцій провадиться у грошових одиницях. Нормативні вимоги до таких платіжних систем викладено в Положенні про порядок емісії платіжних карток, затвердженому постановою № 367.
Функціонування небанківських платіжних систем на сьогодні залишається неврегульованим. Доповідач вважає за доцільне з метою уникнення протиріч та неоднозначностей при проведенні емісії платіжних інструментів таких систем, розрахунків, бухгалтерського обліку нормативне врегулювання зазначених питань доручити Держкомісії.
Розширення сфери застосування безготівкових платежів у державі є одним з пріоритетних напрямів політики Нацбанку України. Це одна з найцивілізованіших форм розрахунків, яка забезпечує їх прозорість, повноту обліку та, відповідно, повноту оподаткування таких операцій, зменшення бази для зловживань.
За таких причин Нацбанк України розглядає небанківські платіжні системи як один з механізмів проведення безготівкових платежів, зокрема в сфері мереж АЗС, який потребує підтримки, розвитку та нормативного врегулювання. Тому Нацбанк України пропонує як технологічну платформу для впровадження небанківських платіжних систем в сфері мереж АЗС використовувати технологію Національної системи масових електронних платежів (НСМЕП). Це дасть змогу на АЗС обслуговувати клієнтів за безготівковим розрахунком також по банківських платіжних картках без додаткових капіталовкладень.
Фахівцями «Кредитбанку» спільно з партнерами (АО «Банкомзв’язок», фірмою «Lime Systems») розроблено технологію, яка дає можливість на одному терміналі приймати картки міжнародних платіжних систем, НСМЕП i небанківських платіжних систем (з обліком у літрах палива). При цьому для обробки операцій двох останніх систем використовується один процесинговий центр, а платіжні картки в обох системах використовуються однакові.
Інформацію щодо стану контролю за дотриманням суб’єктами підприємницької діяльності встановленого чинним законодавством порядку розрахунків у сфері торгівлі нафтопродуктами виклав начальник відділу управління організації оперативного контролю Департаменту податкового аудиту та валютного контролю ДПА України Володимир Дьячков. Він відзначив, що основними об’єктами такого контролю є автозаправні станції, через які здійснюється продаж бензинів та дизельного пального.
Доповідач підкреслив, що на фоні зростання загальної кількості автозаправних станцій за останні роки чітко відслідковується інша тенденція — зменшення кількості підприємств, які займаються реалізацією пально-мастильних матеріалів. Так, якщо на початку 2000 р. налічувалося 3406 таких підприємств, то за звітними даними на початок поточного року діяльність у цій сфері здійснювали лише 3053 суб’єкти господарювання. Наведені цифри свідчать про перерозподіл ринку роздрібної торгівлі нафтопродуктами, вихід з нього невеликих підприємств, зростання кількості заправок у крупних нафтотрейдерів.
За минулий рік органами Державної податкової служби України проведено 3877 перевірок таких підприємств та зафіксовано 3746 порушень чинного законодавства (при цьому в десяти регіонах України порушення фіксувалися при кожній перевірці). Отже, результативність таких перевірок була стовідсотковою. Найпоширенішими виявилися порушення порядку застосування ЕККА та норм з регулювання обігу готівки. За підсумками проведених перевірок до порушників застосовано фінансові санкції на загальну суму 12,4 млн. грн.
Безумовно цікавим був виступ генерального директора ТОВ «IPS» (м. Рига, Латвія) Олександра Кочерова з досвіду Європи та країн Балтії щодо комплексної автоматизації АЗС, які працюють під контролем головного офісу нафтової компанії. Програмне забезпечення подібної системи управління — це єдина система ведення комерційного обліку палива, супутніх товарів та послуг на АЗС, в офісі i є єдиним технологічним рішенням з контролю та обліку від «пістолета» колонки до головного офісу нафтової компанії. Сучасна архітектура, значний набір функцій, гнучкість та масштабованість, прогресивні технічні рішення забезпечують максимальний контроль над АЗС. Зазначена програма виконує аналітичний облік i передає його до бухгалтерії без необхідності подальшого додаткового аналізу, формуючи при цьому дані на рівні як первинних документів, так i конкретних бухгалтерських записів.
Досвідом Російської Федерації із застосування талонів для розрахунків на АЗС поділився керівник управління галузевих рішень «Кристал — сервіс» Олександр Шевченко (Росія, С.-Петербург).
З новими практичними рішеннями щодо побудови ЕККА для різних типів АЗС (від невеликих заправок з механічними ТРК до новітніх потужних АЗС), щодо запровадження безготівкових розрахунків (національними та міжнародними картками) ознайомили керівники відомих в Україні виробників касової техніки: АТЗТ «Датекс-Україна», НВФ «Юнісистем», ТОВ «ТехноТрейд».
Звичайно, протягом одного дня неможливо було знайти конкретні рішення існуючих проблем, проте учасники конференції мали змогу внести практичні пропозиції та побажання до проектів відповідних нормативних актів, які невдовзі розглядатимуться на засіданнях Державної комісії з питань впровадження електронних систем i засобів контролю та управління товарним i грошовим обігом.

   

ВІСНИК ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ № 16 квітень 2003 року