Які органи уповноважені засвідчувати факти непереборної сили, що тягнуть за собою виникнення безнадійного податкового боргу платника податків? (Полтавська обл.) Це питання пов'язано з дією п. 3.4 Порядку N 103 ( z0016-02 ), відповідно до якого під безнадійним податковим боргом слід розуміти, зокрема, податковий борг юридичних або фізичних осіб, що виник внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажорні обставини, наприклад: стихія, дія суспільного ворога, оголошена та неоголошена війна, загроза війни, терористичний акт, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, громадська демонстрація, блискавка, пожежа, буря, повінь, землетрус, накопичення снігу або ожеледь, вибух тощо), тобто не з вини платника податків, які неможливо попередити своїми заходами, за умови, що дані обставини безпосередньо вплинули на своєчасне виконання податкових зобов'язань. Чинним законодавством України значно обмежено перелік органів, уповноважених засвідчувати обставини непереборної сили. Так, відповідно до Закону N 671/97-ВР ( 671/97-ВР ) правом на засвідчення форс-мажорних обставин наділені торгово-промислові палати України. Крім того, державні органи, що видають нормативно-правові акти, також наділені правом підтвердження форс-мажорних обставин, а саме: Верховна Рада України, Кабінет Міністрів України, Президент України. Окремо слід виділити консульські установи України, які мають право легалізувати висновки уповноважених органів іншої держави про настання форс-мажорних обставин. Враховуючи те, що чинним законодавством визначено виключний перелік органів, уповноважених підтверджувати такі факти, висновок будь-якого іншого органу не є легітимним і не може бути використаний як підтвердження форс-мажорних обставин. Відповідь підготовлена за сприяння заступника начальника управління - начальника відділу розробки методики стягнення податкового боргу Департаменту Володимера ТАРАСЕНКА.