Чи правомірно застосування податкової застави до неприбуткових установ, що фінансуються з бюджету? Преамбулою Закону України від 21.12.2000 р. N 2181-III ( 2181-14 ) "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" (далі - Закон N 2181-III), який вважається спеціальним законом з питань оподаткування, встановлено єдиний порядок погашення зобов'язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов'язкових платежів). Статтею 8 Закону N 2181-III ( 2181-14 ) визначено, що право податкової застави розповсюджується на будь-які види активів платника податків, що має податковий борг, а саме: які перебували в його власності (повному господарському віданні) у день виникнення такого права, а також будь-які інші активи, на які платник податків набуде прав власності у майбутньому, до моменту погашення його податкових зобов'язань або податкового боргу. Податкова застава розглядається як самостійний інститут і специфічний вид податкових правовідносин, оскільки вона виникає не внаслідок договору, як звичайна застава відповідно до Закону України від 02.10.92 р. N 2654-XII ( 2654-12 ) "Про заставу", а внаслідок наявності боргу перед бюджетами всіх рівнів та державними цільовими фондами. Доцільно наголосити, що Закон N 2181-III ( 2181-14 ) поширюється на всіх платників податків, а тому не може робити виключення для установ, що фінансуються з бюджету. Отже, правомірність застосування податковими органами податкової застави до установ, які фінансуються з бюджету, підтверджується наявністю відповідної законодавчої норми. Найчастіше такі підприємства з метою захисту своїх активів вважають, що на них поширюється дія Закону України від 29.11.2001 р. N 2864-III ( 2864-14 ) "Про введення мораторію на примусову реалізацію майна" (далі - Закон N 2864-III), незважаючи на те, що податкова застава виникає в силу Закону N 2181-III ( 2181-14 ) та процесуально передує реалізації майна. Мораторій же на примусову реалізацію майна взагалі не відноситься до зазначеного питання, оскільки в цілях Закону N 2864-III ( 2864-14 ) відчуження таких об'єктів застосовується лише при зверненні стягнення на майно боржника за рішеннями, що підлягають виконанню Державною виконавчою службою України, а також при продажу майна в процесі провадження у справі про банкрутство згідно із Законом України від 14.05.92 р. N 2343-XII ( 2343-12 ) "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом". Володимир ТАРАСЕНКО, заступник начальника управління - начальник відділу розробки методики процедур стягнення податкового боргу Головного управління. Ярослава МОРОЗ, головний державний податковий інспектор.