Відтепер ліцензуванню підлягає новий вид господарської діяльності Законом України від 26.12.2002 р. N 411-IV ( 411-15 ) "Про насіння і садивний матеріал" (далі - Закон N 411-IV) внесено зміну до Закону України від 01.06.2000 р. N 1775-III ( 1775-14 ) "Про ліцензування певних видів господарської діяльності" (далі - Закон N 1775-III). Зокрема, ст. 9 Закону N 1775-III доповнено новим п. 65 такого змісту: "оптова торгівля насінням". Відповідно до Закону N 1775-III ( 1775-14 ) для нового виду господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню, повинен бути визначений орган ліцензування, затверджено ліцензійні умови, перелік документів, які додаються до заяви про видачу ліцензії. Прикінцевими положеннями Закону N 411-IV ( 411-15 ) визначено, що Кабінету Міністрів України протягом трьох місяців з дня набрання чинності цим Законом необхідно: подати на розгляд Верховної Ради України пропозиції про приведення законодавчих актів України у відповідність до цього Закону; привести свої нормативно-правові акти у відповідність до цього Закону; забезпечити перегляд і скасування міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів, що суперечать цьому Закону ( 411-15 ). Зважаючи на те, що зазначені вище документи ще не прийнято, розглянемо основні положення Закону N 411-IV ( 411-15 ). Закон N 411-IV ( 411-15 ) набрав чинності з 28 січня 2003 р. - з дня опублікування в газеті "Голос України". Законом N 411-IV ( 411-15 ) було визнано таким, що втратив чинність, Закон України від 15.12.93 р. N 3690-XII ( 3690-12 ) "Про насіння". Оскільки за 10 років його чинності у процесах обігу насіння сільськогосподарських та інших культур, схемах його реалізації відбулися зміни, то постало питання про приведення існуючого законодавства, що регулює ці відносини, у відповідність до вимог сьогодення. Закон N 411-IV ( 411-15 ) містить основні положення, що регулюють виробництво, реалізацію та використання насіння і садивного матеріалу сільськогосподарських, лісових, квітково-декоративних, а також лікарських рослин, на які затверджено державні стандарти, визначають правові відносини між виробниками та споживачами насіння і садивного матеріалу та охороняють їх права. Статтею 1 Закону N 411-IV ( 411-15 ) дано визначення термінів, що вживаються в такому значенні: насіння - це органи рослин, які використовуються для розмноження; садивний (посадковий) матеріал - рослини та їх частини, що вважаються придатними для відтворення цілісних рослин тощо. Законом N 411-IV ( 411-15 ) визначено перелік суб'єктів, на які поширюється чинність цього нормативного акта (ст. 3), коло їх прав і обов'язків (статті 14 - 15), а також повноваження органів, які здійснюють державне управління в галузі насінництва та розсадництва (статті 5 - 9). До суб'єктів насінництва та розсадництва належать фізичні та юридичні особи, яким надано право займатися виробництвом, реалізацією та використанням насіння і садивного матеріалу відповідно до законодавства України. Державне управління в галузі насінництва та розсадництва здійснюють Кабінет Міністрів України, спеціально уповноважені центральні органи виконавчої влади: з питань аграрної політики, з питань лісового господарства, з питань житлово-комунального господарства та їх територіальні органи відповідно до своїх повноважень. Статтею 19 Закону N 411-IV ( 411-15 ) передбачається ведення Реєстру сортів рослин України. Не занесений до Реєстру сорт насіння чи садивного матеріалу не може ввозитися на територію України. Державний контроль у галузі насінництва та розсадництва відповідно до ст. 30 Закону N 411-IV ( 411-15 ) здійснюють Українська державна насіннєва інспекція, Державна насіннєва інспекція Автономної Республіки Крим, обласні, районні, міські, міжрайонні державні насіннєві інспекції, Українська державна помологічно-ампелографічна інспекція, Українська державна лісонасіннєва інспекція, державні зональні лісонасіннєві інспекції, Українська державна квітково-декоративна насіннєва інспекція. Стаття 35 Закону N 411-IV ( 411-15 ) визначає відповідальність за порушення законодавства в галузі насінництва та розсадництва, відповідно до якого особи, винні в порушенні законодавства в галузі насінництва та розсадництва, несуть відповідальність згідно із законами України. Наталія ЯРУТА, головний державний податковий інспектор відділу моніторингу застосування нормативно-правових актів управління місцевих, ресурсних, рентних та неподаткових платежів Головного управліня оподаткування юридичних осіб ДПА України.