ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ Н А К А З 08.05.2003 N 215 Про затвердження змін до Податкового роз'яснення (Витяг) З метою забезпечення єдиного розуміння окремих положень податкового законодавства, керуючись підпунктом 4.4.2 статті 4 Закону України від 21 грудня 2000 року N 2181-III ( 2181-14 ) "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" та статтею 8 Закону України "Про державну податкову службу в Україні" ( 509-12 ), Н А К А З У Ю: 1. Затвердити зміни до Податкового роз'яснення щодо порядку відображення в податковому обліку операцій з одержання та повернення сум поворотної фінансової допомоги (позики), яке затверджено наказом Державної податкової адміністрації України від 24.01.2003 N 26 ( v0026225-03 ), що додаються. Голова Ю.Кравченко ЗАТВЕРДЖЕНО наказом Державної податкової адміністрації України 08.05.2003 р. N 215 ЗМІНИ до Податкового роз'яснення щодо порядку відображення в податковому обліку операцій з одержання та повернення сум поворотної фінансової допомоги (позики) ( v0026225-03 ) 1. Назву Податкового роз'яснення викласти у редакції: "Узагальнююче податкове роз'яснення щодо застосування підпункту 4.1.6 пункту 4.1 статті 4 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ) стосовно відображення в податковому обліку операцій з одержання та повернення сум поворотної фінансової допомоги (позики)". 2. Частину II Податкового роз'яснення викласти у такій редакції: "II. Оподаткування операцій з одержання та повернення сум поворотної фінансової допомоги (позики) з моменту набрання чинності Законом України від 24.12.2002 N 349-IV ( 349-15 ) "Про внесення змін до Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" З моменту набрання чинності Законом України від 24.12.2002 N 349-IV ( 349-15 ) "Про внесення змін до Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" операції з отримання та повернення сум поворотної фінансової допомоги (позики) оподатковуються у порядку, встановленому пунктом 1.22 статті 1 та підпунктом 4.1.6 пункту 4.1 статті 4 цього Закону. Зазначений порядок передбачає наступне: 1. Поворотна фінансова допомога надається на підставі договорів, які передбачають передання платнику податку у користування на визначений строк суми коштів без нарахування процентів або надання інших видів компенсацій як плати за користування такими коштами. 2. Податкові зобов'язання будь-якої особи, що надає таку допомогу не змінюються як при її наданні, так і при її зворотному отриманні. 3. Сума (частка суми) поворотної фінансової допомоги, яка повернута платником податку на кінець звітного періоду будь-якій особі, що надала таку допомогу, не враховується при визначенні податкових зобов'язань такого звітного періоду. 4. Сума (частка суми) поворотної фінансової допомоги, яка не повернута платником податку на кінець звітного періоду особі, що надала таку допомогу, оподатковується наступним чином: 4.1. Платник податку, який отримав таку допомогу від особи, що є платником податку з прибутку підприємств та сплачує податок за ставками, визначеними пунктом 7.2 статті 7 або статтею 10 Закону ( 349-15 ), і не має пільг із сплати цього податку, включає до валових доходів звітного періоду суму процентів, умовно нарахованих на суму поворотної фінансової допомоги, що залишається неповерненою на кінець такого звітного періоду, у розмірі облікової ставки Національного банку України, розрахованої за кожний день фактичного використання такої поворотної фінансової допомоги. При цьому сума умовно нарахованих процентів, що були включені в попередньому податковому періоді до складу валового доходу не зменшується (не коригується), при розрахунку податку на прибуток наростаючим підсумком з початку року, у наступному звітному періоді. 4.2. Платник податку, який отримав таку допомогу від особи, що не є платником податку на прибуток підприємств (у тому числі нерезидента), або особи, яка згідно із законодавством має пільги з цього податку, включаючи право застосовувати ставку податку нижчу, ніж установлена пунктом 7.2 статті 7 або статтею 10 цього Закону ( 349-15 ), включає до валових доходів звітного періоду суму поворотної фінансової допомоги, що залишається неповерненою на кінець такого звітного періоду. У разі коли у майбутніх податкових періодах платник податку повертає зазначену вище суму поворотної фінансової допомоги (її частину) особі, яка її надала, такий платник податку збільшує валові витрати на суму такого повернення за наслідками податкового періоду, в якому відбулося таке повернення. У випадках, передбачених цим підпунктом, умовне нарахування процентів на неповернену суму поворотної фінансової допомоги не здійснюється та їх сума не включається до складу валових доходів. 5. Отримання (надання) фінансової допомоги між платником податку та його філіями, відділеннями, іншими відокремленими підрозділами, що не мають статусу юридичної особи, розташованими на території України, не призводить до зміни їх валових витрат або валових доходів. 6. Поворотна фінансова допомога, отримана до 1 січня 2003 року, оподатковується до 1 січня 2004 року за правилами, що діяли на момент її надання, а саме: 6.1. Платники податку, які відповідно до Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" від 22 травня 1997 року N 283/97-ВР ( 283/97-ВР ) не включили суми такої допомоги до валових доходів, не включають її при поверненні до складу валових витрат. При цьому, виходячи з пункту 1 Перехідних положень Закону України від 24.12.2002 N 349-IV ( 349-15 ) "Про внесення змін до Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств", якщо платник податку - позичальник не включав до валового доходу суми отриманої поворотної фінансової допомоги, зазначене не вважається порушенням податкового законодавства. 6.2. Платники податку, які включили суму такої допомоги до складу валових доходів відповідно до роз'яснень контролюючих органів, включають суму такої допомоги (її частину) до складу валових витрат за результатами податкового періоду, в якому відбувається її повернення протягом 2003 року. 6.3. Сума такої допомоги, що залишається неповернутою станом на 31 грудня 2003 року, не збільшує валових витрат платника податку. Довідково. 1. З метою запобігання помилок при визначенні правил оподаткування поворотної фінансової допомоги та спрощення контролю рекомендується включати у договори з надання поворотної фінансової допомоги інформацію щодо податкового статусу особи, яка надає таку допомогу (відомості про реєстрацію платником податку з прибутку, ставка сплачуваного податку, відсутність чи наявність пільг із сплати цього податку). 2. Особи, отримання поворотної фінансової допомоги від яких оподатковується за правилами пункту 4.2 цього роз'яснення: 2.1. особи, які не є платниками податку з прибутку підприємств: нерезиденти; фізичні особи, в тому числі суб'єкти підприємницької діяльності; платники єдиного податку, в тому числі суб'єкти підприємницької діяльності, які придбали спеціальні торгові патенти; платники фіксованого сільськогосподарського податку; інші особи, що не є платниками податку з прибутку підприємств; 2.2. особи, які мають пільги по сплаті податку на прибуток: установи і організації, які включені до реєстру неприбуткових установ і організацій; підприємства та організації громадських організацій інвалідів, які мають дозвіл на право користування пільгою, що надається міжвідомчою Комісією з питань діяльності підприємств та організацій громадських організацій інвалідів відповідно до Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" ( 875-12 ); підприємства, які отримують прибуток від продажу на митній території України спеціальних продуктів дитячого харчування власного виробництва та спрямовують його на збільшення обсягів виробництва та зменшення роздрібних цін таких продуктів; Чорнобильська АЕС (її правонаступники); підприємства, у яких звільняється від оподаткування прибуток, отриманий за рахунок міжнародної технічної допомоги, що надається на безоплатній та безповоротній основі для подальшої експлуатації, підготовки до зняття і зняття енергоблоків Чорнобильської АЕС з експлуатації, перетворення об'єкта "Укриття" на екологічно безпечну систему та забезпечення соціального захисту персоналу Чорнобильської АЕС і населення міста Славутича; платники податку, прибуток яких від проведення науково-дослідних і реставраційних робіт у сфері охорони культурної спадщини оподатковується у розмірі 50 відсотків від діючої ставки; заготівельні підприємства, у яких звільняються від оподаткування доходи від продажу; позашкільні навчальні заклади, у яких звільняються від оподаткування доходи, одержані від здійснення або на здійснення діяльності, передбаченої їх статутом; інноваційні центри, внесені до Державного реєстру інноваційних проектів; платники податку, що здійснюють продаж видавничої продукції замовнику або безпосередньому споживачеві (до 01.01.2004 року); видавництва, видавничі організації та підприємства поліграфії; суб'єкти космічної галузі (до 01.01.2004 року); суб'єкти СЕЗ та ТПР, які мають будь-які пільги з податку на прибуток; технологічні парки, які мають будь-які пільги з податку на прибуток; підприємства по виробництву автомобілів, автобусів і комплектуючих виробів до них, які здійснюють діяльність відповідно до Закону України "Про стимулювання виробництва автомобілів в Україні" ( 535/97-ВР ) (до 01.01.2008 року); інші платники, що мають пільги з податку на прибуток підприємств". Директор Департаменту оподаткування юридичних осіб В.П.Сичевський