П О С Т А Н О В А
                      ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ

             Про Рекомендації парламентських слухань
         "Наслідки і перспективи приватизації в Україні"

     ( Відомості Верховної Ради (ВВР), 2003, N 38, ст. 324 )



     Верховна Рада України  п о с т а н о в л я є:

     1. Схвалити  Рекомендації  парламентських слухань "Наслідки і
перспективи  приватизації  в   Україні"   (далі   -   Рекомендації
парламентських слухань) (додаються).

     2. Кабінету  Міністрів  України  забезпечити  виконання  цієї
Постанови, зокрема врахувати Рекомендації парламентських слухань у
процесі   доопрацювання   Програми   діяльності   Уряду,  розробки
галузевих     програм      розвитку,      підготовки      проектів
нормативно-правових актів.

     3. Рекомендувати  Фонду  державного майна України,  Державній
комісії з цінних  паперів  та  фондового  ринку,  Антимонопольному
комітету  України,  Генеральній  прокуратурі  України в практичній
діяльності враховувати Рекомендації парламентських слухань.

     4. Спеціальній контрольній комісії Верховної Ради  України  з
питань  приватизації,  комітетам  Верховної  Ради України з питань
економічної політики, управління народним господарством, власності
та інвестицій;  з  питань  промислової  політики і підприємництва;
з питань  паливно-енергетичного  комплексу,  ядерної  політики  та
ядерної безпеки;     з     питань     будівництва,     транспорту,
житлово-комунального господарства і  зв'язку  у  другому  півріччі
2003  року  поінформувати Верховну Раду України про стан виконання
Рекомендацій парламентських слухань.

     5. Контроль  за  виконанням  цієї   Постанови   покласти   на
Спеціальну  контрольну  комісію  Верховної  Ради  України з питань
приватизації, надавши їй статус Комітету Верховної Ради України.


 Голова Верховної Ради України                            В.ЛИТВИН

 м. Київ, 22 травня 2003 року
          N 883-IV


                                              Схвалено
                                 Постановою Верховної Ради України
                                      від 22 травня 2003 року
                                              N 883-IV

                           РЕКОМЕНДАЦІЇ
                      парламентських слухань
         "Наслідки і перспективи приватизації в Україні"


     Учасники  парламентських  слухань,  які  відбулися  26 лютого
2003 року,  обговоривши соціально-економічні наслідки приватизації
та   перспективи   розвитку   процесу   приватизації  в  контексті
реформування  національної  економіки,  відзначають,  що особливою
ознакою  приватизації  в  Україні є те, що вона стала не наслідком
економічних  реформ,  а  їх  рушієм,  що  значною  мірою  зумовило
відсутність  того  результату,  якого  суспільство  очікувало  від
приватизації.

     З метою подолання негативних соціально-економічних  наслідків
приватизації,      забезпечення      ефективності     використання
приватизованих об'єктів для  економіки  України  в  подальшому  та
створення   конкурентоспроможного   вітчизняного   товаровиробника
учасники парламентських слухань  р е к о м е н д у ю т ь:

     Верховній Раді України:

     прискорити розгляд   та   прийняття  законів  про  управління
об'єктами державної власності;  про право комунальної власності та
управління об'єктами права  комунальної  власності;  про  внесення
змін до Закону України "Про контрольно-ревізійну службу в Україні"
(стосовно розширення  повноважень  щодо  здійснення  перевірок  на
підприємствах,   де   є  державна  частка,  з  питань  повноти  та
своєчасності нарахування дивідендів на державну частку, збереження
власних активів, сплату коштів за оренду державного майна тощо);

     організувати проведення за участю  усіх  зацікавлених  сторін
круглого   столу   з  проблем  приватизації  житла,  створення  та
діяльності  товариств  співвласників   багатоквартирних   житлових
будинків, розвитку комунального господарства.

     Кабінету Міністрів України:

     переглянути концепцію   приватизації   державного   майна   з
урахуванням її   негативних  результатів,  відзначених  учасниками
парламентських  слухань,  та   стратегії   економічного   розвитку
держави,   а   також   урядової  програми  структурної  перебудови
економіки. Особливу увагу звернути на приватизацію підприємств, що
знаходяться у  державній  власності  та мають стратегічне значення
для економіки та безпеки держави, і підприємств-монополістів;

     підготувати і   подати  на  розгляд  Верховної  Ради  України
концепцію  розвитку  фондового  ринку  держави   та   Національної
депозитарної системи,  а також проекти законів про Фонд державного
майна України;  про акціонерні товариства; про захист прав дрібних
інвесторів;  про  реприватизацію майна;  про націоналізацію майна;
про державне регулювання та нагляд  за  діяльністю  приватизованих
підприємств,  які  мають  стратегічне  значення  для  економіки  і
безпеки держави;

     підготувати і   подати  на  розгляд  Верховної  Ради  України
пропозиції про внесення змін до законів України щодо  зобов'язання
підприємств недержавної   форми   власності   та   підприємств  із
державною часткою в  статутному  фонді  надавати  у  встановленому
порядку  правоохоронним  та іншим уповноваженим органам визначений
перелік видів інформації  та  документів,  зокрема,  щодо  ведення
реєстрів акціонерів,  осіб,  які скористалися послугами фінансових
посередників при здійсненні операцій  з  пакетами  акцій  вартістю
понад 100 тис. грн., та власників приватизованих підприємств;

     передбачити законодавче закріплення норми про те,  що у  разі
виникненя    загрози    припинення    діяльності    приватизованих
підприємств,  які мають  стратегічне  значення  для  економіки  та
безпеки держави, такі підприємства можуть бути примусово відчужені
з мотивів   суспільної   необхідності  відповідно  до  Конституції
( 254к/96-ВР ) та законів України;

     у Програмі   діяльності   Уряду   передбачити   заходи   щодо
підвищення      соціально-економічної      ефективності     роботи
приватизованих   підприємств    за    економічно    обгрунтованими
показниками;

     виробити єдину   державну    політику    щодо    забезпечення
ефективного   управління   державними   корпоративними  правами  в
акціонерних товариствах та контролю за фінансовою  діяльністю  цих
товариств,  розробити  критерії ефективності управління державними
корпоративними правами;

     створити сприятливі   умови   діяльності   підприємств,   які
отримують      частину      доходів     від     науково-дослідної,
проектно-конструкторської та іноваційної діяльності, та запобігати
вилученню  їх майна за рішенням органів приватизації та виконавчої
влади;

     підготувати та  подати  на  розгляд  Верховної  Ради  України
пропозиції щодо внесення змін до законодавчих актів стосовно:

     чіткішого врегулювання питання відносин власності та  захисту
прав власності;

     недопущення корпоратизації   державних  підприємств,  які  не
підлягають приватизації, та казенних підприємств;

     визначення критеріїв відбору підприємств,  контрольні  пакети
акцій  яких  повинні зберігатися у державній власності безстроково
або протягом невизначеного терміну, та забезпечення їх закріплення
у державній власності;

     включення   в   умови   конкурсів  з  продажу  пакетів  акцій
підприємств,  що  мають  стратегічне  значення  для  економіки  та
безпеки  держави,  вимоги  про  недопущення  до  участі в конкурсі
суб'єктів,  у статутних фондах яких частка нерезидентів  перевищує
50 відсотків,  та/або афілійованих з ними осіб, які є конкурентами
цих  вітчизняних підприємств на світовому ринку, або зареєстровані
в  офшорних  зонах,  або не надають у встановленому порядку повної
інформації про реальних власників таких нерезидентів;

     формування спостережних    рад   акціонерних   товариств   на
пропорційній основі залежно від розмірів пакетів акцій акціонерів;

     заборони передачі належних державі пакетів акцій до статутних
фондів державних (національних) акціонерних і холдингових компаній
чи інших суб'єктів підприємницької діяльності;

     вирішення питання  ліквідації  державних   (національних)   і
холдингових   компаній,  діяльність  яких  є  збитковою,  а  також
компаній,  які допустили порушення  законодавства  при  відчуженні
переданого цим компаніям державного майна,  в тому числі державних
корпоративних прав;

     встановлення       адміністративної      та      кримінальної
відповідальності   посадових   осіб   господарських  товариств  за
порушення  ними  прав  акціонерів  та  інших учасників, заподіяння
збитків цим товариствам.

     Фонду державного майна України:

     здійснювати належний  контроль  за  ефективністю   управління
державними    корпоративними    правами    з    метою   підвищення
соціально-економічної ефективності виробництва та залучення коштів
на його модернізацію;

     вжити заходів  щодо обов'язкового збільшення статутних фондів
товариств,  в  яких  є  державні  корпоративні  права,   на   суму
індексації  основних  фондів згідно з нормативними актами Кабінету
Міністрів України;

     посилити контроль    за     виконанням     умов     договорів
купівлі-продажу   та   фіксованих   умов  конкурсів,  а  також  за
виконанням функцій з управління державними корпоративними  правами
в господарських товариствах.

     Державній комісії з цінних паперів та фондового ринку:

     створити систему  запобігання  маніпулюванню  ринком   цінних
паперів,  нечесній торговій практиці і порушенню етики професійної
діяльності на фондовому ринку;

     забезпечити концентрацію   торгівлі   цінними   паперами   та
похідними  цінними  паперами  на  організованих фондових ринках та
здійснити  інші  заходи  з  метою  забезпечення  прав  покупців  і
продавців;

     дієвіше захищати в межах наданої компетенції права та законні
інтереси  акціонерів у процесі діяльності акціонерних товариств та
укладення угод з цінними паперами;

     забезпечити безумовне  виконання  акціонерними   товариствами
положень закону  щодо  обов'язкової видачі акціонерам сертифікатів
акцій протягом встановленого терміну;

     надавати рівні  можливості   доступу   до   інформації   всім
учасникам  фондового ринку з метою забезпечення його прозорості та
заохочення інвестицій у підприємства з високими технологіями;

     здійснювати   моніторинг   укладення  угод  на  ринку  цінних
паперів;

     удосконалити роботу   національної  депозитарної  системи  та
системи розрахунків за угодами щодо цінних паперів  відповідно  до
міжнародно-правових зобов'язань України.

     Антимонопольному комітету України:

     забезпечити недопущення  у  процесі приватизації підприємств,
які мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави, та
підприємств-монополістів  концентрації  власності  в  руках однієї
особи (групи пов'язаних осіб)  у  розмірах,  що  дають  можливість
встановити повний контроль над цими підприємствами;

     запобігати концентрації    власності    в   руках   іноземних
інвесторів,  які походять з однієї країни,  щодо підприємств,  які
мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави.

     Генеральній прокуратурі України:

     з метою забезпечення виконання державою функцій, передбачених
Конституцією (  254к/96-ВР  )  та   законами   України,   посилити
прокурорський    нагляд   за   дотриманням   приватизаційного   та
корпоративного законодавства на підприємствах із державною часткою
власності   державними   органами   та   посадовими   особами  цих
підприємств;

     ширше  застосовувати  норми   Кримінального  кодексу  України
( 2341-14   )  до  посадових  осіб  господарських  товариств,  які
здійснили відчуження  активів  цих  товариств  усупереч  цілям  їх
діяльності,  що  призвело  до  заподіяння  їм  збитків,  згортання
виробництва і звільнення працівників  та/або  до  банкрутства  цих
підприємств.

     Органам місцевого самоврядування:

     рекомендувати провести  інвентаризацію  комунальної власності
та створити реєстри об'єктів права комунальної власності;

     відповідним комісіям  місцевих  рад  з  питань   приватизації
здійснювати  контроль  за  збереженням  та  належним використанням
комунального майна,  а також за дотриманням законодавства  у  ході
його відчуження.