П О С Т А Н О В А ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ Про Рекомендації парламентських слухань "Наслідки і перспективи приватизації в Україні" ( Відомості Верховної Ради (ВВР), 2003, N 38, ст. 324 ) Верховна Рада України п о с т а н о в л я є: 1. Схвалити Рекомендації парламентських слухань "Наслідки і перспективи приватизації в Україні" (далі - Рекомендації парламентських слухань) (додаються). 2. Кабінету Міністрів України забезпечити виконання цієї Постанови, зокрема врахувати Рекомендації парламентських слухань у процесі доопрацювання Програми діяльності Уряду, розробки галузевих програм розвитку, підготовки проектів нормативно-правових актів. 3. Рекомендувати Фонду державного майна України, Державній комісії з цінних паперів та фондового ринку, Антимонопольному комітету України, Генеральній прокуратурі України в практичній діяльності враховувати Рекомендації парламентських слухань. 4. Спеціальній контрольній комісії Верховної Ради України з питань приватизації, комітетам Верховної Ради України з питань економічної політики, управління народним господарством, власності та інвестицій; з питань промислової політики і підприємництва; з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки; з питань будівництва, транспорту, житлово-комунального господарства і зв'язку у другому півріччі 2003 року поінформувати Верховну Раду України про стан виконання Рекомендацій парламентських слухань. 5. Контроль за виконанням цієї Постанови покласти на Спеціальну контрольну комісію Верховної Ради України з питань приватизації, надавши їй статус Комітету Верховної Ради України. Голова Верховної Ради України В.ЛИТВИН м. Київ, 22 травня 2003 року N 883-IV Схвалено Постановою Верховної Ради України від 22 травня 2003 року N 883-IV РЕКОМЕНДАЦІЇ парламентських слухань "Наслідки і перспективи приватизації в Україні" Учасники парламентських слухань, які відбулися 26 лютого 2003 року, обговоривши соціально-економічні наслідки приватизації та перспективи розвитку процесу приватизації в контексті реформування національної економіки, відзначають, що особливою ознакою приватизації в Україні є те, що вона стала не наслідком економічних реформ, а їх рушієм, що значною мірою зумовило відсутність того результату, якого суспільство очікувало від приватизації. З метою подолання негативних соціально-економічних наслідків приватизації, забезпечення ефективності використання приватизованих об'єктів для економіки України в подальшому та створення конкурентоспроможного вітчизняного товаровиробника учасники парламентських слухань р е к о м е н д у ю т ь: Верховній Раді України: прискорити розгляд та прийняття законів про управління об'єктами державної власності; про право комунальної власності та управління об'єктами права комунальної власності; про внесення змін до Закону України "Про контрольно-ревізійну службу в Україні" (стосовно розширення повноважень щодо здійснення перевірок на підприємствах, де є державна частка, з питань повноти та своєчасності нарахування дивідендів на державну частку, збереження власних активів, сплату коштів за оренду державного майна тощо); організувати проведення за участю усіх зацікавлених сторін круглого столу з проблем приватизації житла, створення та діяльності товариств співвласників багатоквартирних житлових будинків, розвитку комунального господарства. Кабінету Міністрів України: переглянути концепцію приватизації державного майна з урахуванням її негативних результатів, відзначених учасниками парламентських слухань, та стратегії економічного розвитку держави, а також урядової програми структурної перебудови економіки. Особливу увагу звернути на приватизацію підприємств, що знаходяться у державній власності та мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави, і підприємств-монополістів; підготувати і подати на розгляд Верховної Ради України концепцію розвитку фондового ринку держави та Національної депозитарної системи, а також проекти законів про Фонд державного майна України; про акціонерні товариства; про захист прав дрібних інвесторів; про реприватизацію майна; про націоналізацію майна; про державне регулювання та нагляд за діяльністю приватизованих підприємств, які мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави; підготувати і подати на розгляд Верховної Ради України пропозиції про внесення змін до законів України щодо зобов'язання підприємств недержавної форми власності та підприємств із державною часткою в статутному фонді надавати у встановленому порядку правоохоронним та іншим уповноваженим органам визначений перелік видів інформації та документів, зокрема, щодо ведення реєстрів акціонерів, осіб, які скористалися послугами фінансових посередників при здійсненні операцій з пакетами акцій вартістю понад 100 тис. грн., та власників приватизованих підприємств; передбачити законодавче закріплення норми про те, що у разі виникненя загрози припинення діяльності приватизованих підприємств, які мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави, такі підприємства можуть бути примусово відчужені з мотивів суспільної необхідності відповідно до Конституції ( 254к/96-ВР ) та законів України; у Програмі діяльності Уряду передбачити заходи щодо підвищення соціально-економічної ефективності роботи приватизованих підприємств за економічно обгрунтованими показниками; виробити єдину державну політику щодо забезпечення ефективного управління державними корпоративними правами в акціонерних товариствах та контролю за фінансовою діяльністю цих товариств, розробити критерії ефективності управління державними корпоративними правами; створити сприятливі умови діяльності підприємств, які отримують частину доходів від науково-дослідної, проектно-конструкторської та іноваційної діяльності, та запобігати вилученню їх майна за рішенням органів приватизації та виконавчої влади; підготувати та подати на розгляд Верховної Ради України пропозиції щодо внесення змін до законодавчих актів стосовно: чіткішого врегулювання питання відносин власності та захисту прав власності; недопущення корпоратизації державних підприємств, які не підлягають приватизації, та казенних підприємств; визначення критеріїв відбору підприємств, контрольні пакети акцій яких повинні зберігатися у державній власності безстроково або протягом невизначеного терміну, та забезпечення їх закріплення у державній власності; включення в умови конкурсів з продажу пакетів акцій підприємств, що мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави, вимоги про недопущення до участі в конкурсі суб'єктів, у статутних фондах яких частка нерезидентів перевищує 50 відсотків, та/або афілійованих з ними осіб, які є конкурентами цих вітчизняних підприємств на світовому ринку, або зареєстровані в офшорних зонах, або не надають у встановленому порядку повної інформації про реальних власників таких нерезидентів; формування спостережних рад акціонерних товариств на пропорційній основі залежно від розмірів пакетів акцій акціонерів; заборони передачі належних державі пакетів акцій до статутних фондів державних (національних) акціонерних і холдингових компаній чи інших суб'єктів підприємницької діяльності; вирішення питання ліквідації державних (національних) і холдингових компаній, діяльність яких є збитковою, а також компаній, які допустили порушення законодавства при відчуженні переданого цим компаніям державного майна, в тому числі державних корпоративних прав; встановлення адміністративної та кримінальної відповідальності посадових осіб господарських товариств за порушення ними прав акціонерів та інших учасників, заподіяння збитків цим товариствам. Фонду державного майна України: здійснювати належний контроль за ефективністю управління державними корпоративними правами з метою підвищення соціально-економічної ефективності виробництва та залучення коштів на його модернізацію; вжити заходів щодо обов'язкового збільшення статутних фондів товариств, в яких є державні корпоративні права, на суму індексації основних фондів згідно з нормативними актами Кабінету Міністрів України; посилити контроль за виконанням умов договорів купівлі-продажу та фіксованих умов конкурсів, а також за виконанням функцій з управління державними корпоративними правами в господарських товариствах. Державній комісії з цінних паперів та фондового ринку: створити систему запобігання маніпулюванню ринком цінних паперів, нечесній торговій практиці і порушенню етики професійної діяльності на фондовому ринку; забезпечити концентрацію торгівлі цінними паперами та похідними цінними паперами на організованих фондових ринках та здійснити інші заходи з метою забезпечення прав покупців і продавців; дієвіше захищати в межах наданої компетенції права та законні інтереси акціонерів у процесі діяльності акціонерних товариств та укладення угод з цінними паперами; забезпечити безумовне виконання акціонерними товариствами положень закону щодо обов'язкової видачі акціонерам сертифікатів акцій протягом встановленого терміну; надавати рівні можливості доступу до інформації всім учасникам фондового ринку з метою забезпечення його прозорості та заохочення інвестицій у підприємства з високими технологіями; здійснювати моніторинг укладення угод на ринку цінних паперів; удосконалити роботу національної депозитарної системи та системи розрахунків за угодами щодо цінних паперів відповідно до міжнародно-правових зобов'язань України. Антимонопольному комітету України: забезпечити недопущення у процесі приватизації підприємств, які мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави, та підприємств-монополістів концентрації власності в руках однієї особи (групи пов'язаних осіб) у розмірах, що дають можливість встановити повний контроль над цими підприємствами; запобігати концентрації власності в руках іноземних інвесторів, які походять з однієї країни, щодо підприємств, які мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави. Генеральній прокуратурі України: з метою забезпечення виконання державою функцій, передбачених Конституцією ( 254к/96-ВР ) та законами України, посилити прокурорський нагляд за дотриманням приватизаційного та корпоративного законодавства на підприємствах із державною часткою власності державними органами та посадовими особами цих підприємств; ширше застосовувати норми Кримінального кодексу України ( 2341-14 ) до посадових осіб господарських товариств, які здійснили відчуження активів цих товариств усупереч цілям їх діяльності, що призвело до заподіяння їм збитків, згортання виробництва і звільнення працівників та/або до банкрутства цих підприємств. Органам місцевого самоврядування: рекомендувати провести інвентаризацію комунальної власності та створити реєстри об'єктів права комунальної власності; відповідним комісіям місцевих рад з питань приватизації здійснювати контроль за збереженням та належним використанням комунального майна, а також за дотриманням законодавства у ході його відчуження.