З метою захисту бюджетних інтересів Законом № 2181-III
визначено, що за наявності у платника податків податкового
боргу до такого боржника застосовується право податкової
застави.
Право податкової застави розглядається лише як захисний
засіб від непогашення платником податків податкових
боргів перед бюджетом, який не повинен заважати життєдіяльності
такого бюджетного боржника, оскільки саме завдяки проведенню
певних операцій із заставленими активами платник податків
отримує можливість проводити розрахунки з бюджетом.
Для одержання можливості вільно розпоряджатись активами
платника податків, що перебувають у податковій заставі,
при здійсненні ним фінансово-господарської діяльності
пп. 8.6.5 п. 8.6 ст. 8 Закону № 2181-III передбачено
процедуру узгодження з органами Державної податкової
служби України операцій на підставі відповідної цивільно-правової
угоди.
Наявність у спеціальному законодавчому акті з питань
оподаткування процедури узгодження операцій із заставленими
активами платника податків пов’язана з використанням
державою (уповноваженим органом — податковою службою)
контрольної функції щодо погашення податкового боргу,
а також, як наслідок, забезпечення збереження активів,
що перебувають у податковій заставі.
Зацікавленість у проведенні узгодження операцій із заставленими
активами повинна стосуватися однаковою мірою як платників
податків, так i податкові органи, адже для платників
податків це — єдиний шлях визволення з боргової залежності,
а для податкових органів — запорука (гарантія) збільшення
спроможності платника податків погасити податковий борг.
Процедура узгодження операцій із заставленими активами
податкового боржника відбувається шляхом письмового
звернення платника податків до органу державної податкової
служби за дозволом на проведення такої операції.
Запит платника податків щодо узгодження окремої операції
на підставі відповідної цивільно-правової угоди повинен
містити роз’яснення змісту такої операції та фінансово-економічні
наслідки її проведення.
Податковий орган, у свою чергу, має детально проаналізувати
надану платником інформацію стосовно операції, проведення
якої передбачається, та протягом 10 днів з моменту надходження
запиту винести відповідне рішення щодо можливості здійснення
відповідної операції: або дозволити її проведення, або
видати припис щодо її заборони.
Як запит платника податків, так i припис органу державної
податкової служби має бути зареєстровано згідно з постановою № 1153 за вхідним або вихідним номером та датою.
Так, запит платника податків щодо узгодження операцій
з активами, які перебувають у податковій заставі, вважається
таким, що надійшов до органу державної податкової служби,
якщо він зареєстрований у податковому органі та має
відповідні вхідний номер i дату.
Відповідь на запит платника податків відносно узгодження
операцій із заставленими активами надається у вигляді
листа, який також реєструється в органах державної податкової
служби у вищенаведеному порядку.
Тобто момент видачі згоди або припису на проведення
операцій з активами, що перебувають у податковій заставі,
збігається з моментом їх реєстрації в органі державної
податкової служби, підтвердженням чого є номер вихідного
документа та дата його реєстрації.
Отже, у разі звернення платника податків щодо узгодження
операції із заставленими активами орган Державної податкової
служби України зобов’язаний протягом 10 днів провести
процедуру такого узгодження.
Слід звернути увагу на те, що згідно з пп. 8.6.5 п.
8.6 ст. 8 Закону № 2181-III, якщо податковим органом
протягом 10 днів з моменту надходження від платника
податків запиту щодо узгодження операцій із заставленими
активами не буде надано відповідь (не враховуючи час
пересилки Українським державним підприємством поштового
зв’язку «Укрпошта»), то незалежно від того, яке б було
винесено рішення — або надано згоду, або видано припис,
закон все одно залишається на стороні платника податків,
тобто така операція вважатиметься узгодженою.
У зв’язку з вищевикладеним вихідна дата листа органу
державної податкової служби про дозвіл або заборону
проведення операцій із заставленими активами платника
податків не може перевищувати 10-денного строку, передбаченого
для узгодження таких операцій.
До того ж якщо представник платника податків дійсно
зацікавлений у долі свого підприємства, він може, не
очікуючи листа, довідатися про результати узгодження
відповідної операції з активами, звернувшись безпосередньо
до закріпленого за таким боржником податкового керуючого.
Слід зазначити, що не можна проводити аналогію з іншими
нормами Закону № 2181-III, зокрема з пп. 5.2.2 п. 5.2
ст. 5, дія якого поширюється винятково на процедуру
адміністративного оскарження, оскільки кожна з цих процедур
— як адміністративне оскарження, так i узгодження операцій
із заставленими активами — має окремий процесуальний
порядок проведення.