Огляд редакційної пошти


 
 

Підприємство «Висотник» з м. Маріуполя має намір використовувати радіочастоти для підприємницьких цілей. Законом України «Про радіочастотний ресурс України» визначено, що до загальних користувачів радіочастотного ресурсу України належать усі юридичні та фізичні особи, не віднесені до спеціальних користувачів. Хто є спеціальним користувачем?

Відповідно до ст. 1 Закону № 1770-III користувач радіочастотного ресурсу — це юридична або фізична особа, діяльність якої пов’язана з використанням радіоелектронних засобів та/чи радіовипромінювальних пристроїв у встановленому законодавством порядку.
Перелік спеціальних користувачів радіочастотного ресурсу України визначається Кабінетом Міністрів України. До загальних користувачів радіочастотного ресурсу України належать усі юридичні та фізичні особи, не віднесені до спеціальних користувачів (ст. 21 Закону № 1770-III).
Перелік спеціальних користувачів радіочастотного ресурсу України затверджено постановою № 1871. До нього увійшли:
МВС України, МНС України, Міноборони України, Держкомкордон України, СБУ, Управління державної охорони, Національне космічне агентство України, Державний департамент з питань виконання покарань, Державна податкова адміністрація (в частині застосування радіоелектронних засобів податковою міліцією), Мінтранс України (в частині застосування радіоелектронних засобів об’єднаної цивільно-військової системи організації повітряного руху України та забезпечення польотів; берегової служби забезпечення безпеки судноплавства; забезпечення безпеки руху поїздів), Державне управління справами (в частині застосування радіоелектронних засобів Управлінням спецтелекомунікацій та комп’ютерних систем), Держмитслужба України (в частині застосування радіоелектронних засобів оперативними підрозділами митної служби).
Спеціальні користувачі не можуть використовувати радіочастотний ресурс у підприємницьких цілях.
Усі інші користувачі, не віднесені до категорії спеціальних, сплачують збір на загальних підставах.

Башинська А. В. з м. Києва — суб’єкт малого підприємництва має намір використовувати радіочастотний ресурс. Чи повинен платник єдиного податку сплачувати до бюджету збір за використання радіочастотного ресурсу України?

Пунктом 6 Указу № 727/98 визначено перелік податків i зборів (обов’язкових платежів), відповідно до якого суб’єкт малого підприємництва, який сплачує єдиний податок, не є платником цих податків i зборів (обов’язкових платежів). Збір за використання радіочастотного ресурсу України до цього переліку не включено.
Таким чином, суб’єкти підприємницької діяльності, які сплачують єдиний податок, не звільняються від сплати збору за використання радіочастотного ресурсу України i сплачують його у порядку, встановленому чинним законодавством.

ТОВ «Слоган» з м. Києва цікавить, в які строки подається до податкових органів декларація про збір за використання радіочастотного ресурсу України?

З 01.01.2003 р. набрав чинності Закон № 380-IV, який дещо змінив порядок нарахування та сплати збору за використання радіочастотного ресурсу.
До 2003 р. подання податкових декларацій про збір за використання радіочастотного ресурсу до органів державної податкової служби законодавством не передбачалося.
Статтею 9 Закону № 380-IV встановлено, що користувачі радіочастотного ресурсу України зобов’язані щомісяця протягом 20 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця, подавати до органів державної податкової служби податкові декларації.
Така норма цілком відповідає вимогам пп. 4.1.4 п. 4.1 ст. 4 Закону № 2181-III.
У разі якщо останній день строку подання податкової декларації збору припадає на вихідний або святковий день, то згідно з пп. 4.1.5 п. 4.1 ст. 4 Закону № 2181-III останнім днем строку вважається наступний за вихідним або святковим робочий день.
На виконання вимог ст. 9 Закону № 380-IV наказом № 24 затверджено форму податкової декларації про збір за використання радіочастотного ресурсу України, яка подається за місцем податкової реєстрації платника (місцем перебування на податковому обліку в органах державної податкової служби).
Першу декларацію про збір за використання радіочастотного ресурсу України платники повинні були подати до органів державної податкової служби не пізніше 20 лютого 2003 р. У ній платники визначають податкове зобов’язання щодо збору за січень 2003 р.

Яку відповідальність передбачено чинним законодавством за порушення строків подання податкових декларацій до податкових органів?

Відповідно до пп. 17.1.1 п. 17.1 ст. 17 Закону № 2181-III платник, який не подає податкову декларацію у строки, визначені законодавством, сплачує штраф у розмірі 10 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян за кожне таке неподання або затримку.
Відповідно до пп. 17.1.1 п. 17.1 ст. 17 Закону № 2181-III, якщо контролюючий орган самостійно визначає суму податкового зобов’язання платника податків згідно з підставами, викладеними у пп. «а» пп. 4.2.2 п. 4.2 ст. 4 цього Закону (а саме — платник податків не подає у встановлені строки податкову декларацію), додатково до штрафу, встановленого пп. 17.1.1 п. 17.1 ст. 17 цього Закону, платник податків сплачує штраф у розмірі 10% суми податкового зобов’язання за кожний повний або неповний місяць затримки податкової декларації, але не більше 50% від суми нарахованого податкового зобов’язання та не менше 10 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

ТОВ «Слоган» з м. Києва цікавить, в які строки сплачується до бюджету збір за використання радіочастотного ресурсу України?

Базовим звітним (податковим) періодом для збору за використання радіочастотного ресурсу України визначено місяць.
Користувачі радіочастотного ресурсу України щомісяця протягом 20 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця, подають до органів податкової служби податкові декларації (ст. 9 Закону № 380-IV).
Платник зобов’язаний сплатити суму податкового зобов’язання, зазначену в поданій ним податковій декларації, протягом 30 календарних днів, наступних за останнім днем відповідного граничного строку, встановленого для подання податкової декларації, тобто протягом 50 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця (пп. 5.3.1 п. 5.3 ст. 5 Закону № 2181-III).
Така норма діє з часу набрання чинності Законом № 380-IV i стосується звітних (податкових) періодів, починаючи з 01.01.2003 р.
За звітні (податкові) періоди до 01.01.2003 р. збір за використання радіочастотного ресурсу України сплачувався відповідно до ст. 25 Закону № 1770-III щомісяця до 15 числа кожного поточного місяця.
Зараховується збір за використання радіочастотного ресурсу України до Державного бюджету України (п. 4 ст. 24 Закону № 1770-III).

Підприємство невчасно перерахувало до бюджету збір за використання радіочастотного ресурсу України. Яку відповідальність передбачено законодавством за таке порушення?

Згідно з пп. 17.1.7 п. 17.1 ст. 17 Закону № 2181-III, якщо платник податків не сплачує узгоджену суму податкового зобов’язання протягом граничних строків, визначених цим Законом, такий платник податку зобов’язаний сплатити штраф у таких розмірах:
при затримці до 30 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку сплати узгодженої суми податкового зобов’язання, — у розмірі 10% такої суми;
при затримці від 31 до 90 календарних днів включно, наступних за останнім днем граничного строку сплати узгодженої суми податкового зобов’язання, — у розмірі 20% такої суми;
при затримці, що є більшою 90 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку сплати узгодженої суми податкового зобов’язання, — у розмірі 50% такої суми.
Крім того, з 2003 р. відповідно до Закону № 380-IV за невчасне внесення до бюджету належної до сплати суми збору за використання радіочастотного ресурсу України нараховується пеня із розрахунку 120% річних облікової ставки Нацбанку України, діючої на день виникнення заборгованості або на день її (її частини) погашення, залежно від того, яка з величин таких ставок є більшою, за кожний календарний день прострочення у його сплаті.
Тобто з прийняттям Закону № 380-IV з’явилася норма, яка встановлює відповідальність платників за невчасну сплату збору.
Статтею 26 Закону № 1770-III та п. 13 постанови № 112 встановлено й іншу відповідальність за порушення термінів сплати збору, а саме: у разі несплати щомісячного збору протягом шести місяців відповідна ліцензія на використання радіочастотного ресурсу України, а також дозволи на використання відповідних радіоелектронних засобів i радіовипромінювальних пристроїв анулюються без компенсації збитків користувачу зі стягненням суми заборгованості у судовому порядку. Таку норму відповідальності передбачено й щодо тих платників, які порушували терміни сплати збору до 2003 р.
Також відповідно до п. 11 ст. 11 Закону № 509-XII на платників податків (керівників та інших посадових осіб), винних у неподанні або несвоєчасному поданні платіжних доручень на перерахування належних до сплати податків, зборів (обов’язкових платежів), накладається адміністративний штраф від 5 до 10 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, а за ті самі дії, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за відповідне правопорушення, — від 10 до 15 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Оксана КИРІЄНКО,
економіст-аналітик «Вісника»

 
ВІСНИК ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ № 22 червень 2003 року