Здавання в оренду землі
Чи сплачується збір на обов’язкове державне пенсійне
страхування із сум доходу від здачі землі в оренду?
Згідно з п. 1 ст. 2 Закону № 400/97-ВР об’єктом оподаткування
збором на обов’язкове державне пенсійне страхування
є фактичні витрати на оплату праці працівників, а також
винагороди, що виплачуються громадянам за виконання
робіт (послуг) за угодами цивільно-правового характеру.
Оскільки орендна плата не відноситься до витрат на оплату
праці та відсутній факт виконання робіт за договором
оренди, збір на обов’язкове державне пенсійне страхування
у розмірі 32% на ці виплати не нараховується.
Для фізичних осіб, які працюють на умовах трудового
договору (контракту), та фізичних осіб, які виконують
роботи (послуги) згідно з цивільно-правовими договорами,
об’єктом оподаткування збором на обов’язкове державне
пенсійне страхування є сукупний оподатковуваний дохід,
визначений відповідно до Декрету № 13-92, крім сум виплат,
що не включаються до сукупного оподатковуваного доходу,
наведених у ст. 5 цього Декрету.
Доходи, що виплачуються за договором оренди земельної
частки (паю), не відносяться до виплат, які звільняються
від оподаткування, а отже включаються до сукупного оподатковуваного
доходу.
Винагорода суб’єкту підприємницької
діяльності — платнику єдиного податку
Чи нараховується збір на обов’язкове державне пенсійне
страхування на суми винагород, виплачених фізичній особі
— суб’єкту підприємницької діяльності — платнику єдиного
податку, за виконання робіт за договорами цивільно-правового
характеру?
З метою усунення подвійного оподаткування підприємством
не нараховується та не утримується збір на обов’язкове
державне пенсійне страхування на суми винагород, виплачених
фізичній особі — суб’єкту підприємницької діяльності
за виконання робіт за договорами цивільно-правового
характеру, оскільки ці винагороди включаються в суму
одержаного валового доходу підприємця i є об’єктом оподаткування
збором у порядку, визначеному Законом № 400/97-ВР для
фізичних осіб — суб’єктів підприємницької діяльності.
Такий самий підхід у частині нарахування збору підприємством
зберігається i для тих виконавців робіт за договорами
цивільно-правового характеру, які є суб’єктами підприємницької
діяльності — платниками єдиного податку. Для цього достатньо
подати до бухгалтерії підприємства завірену копію свідоцтва
про державну реєстрацію суб’єкта підприємницької діяльності.
Наймані працівники
Чи повинен приватний підприємець — платник єдиного податку
утримувати i перераховувати збір на обов’язкове державне
пенсійне страхування із заробітної плати найманих працівників
у розмірі 1 або 2%?
Згідно з п. 6 Указу № 727/98 від сплати збору на обов’язкове
державне пенсійне страхування звільняється суб’єкт малого
підприємництва, який безпосередньо є платником єдиного
податку з особистих доходів, одержаних ним від здійснення
підприємницької діяльності, та від нарахувань, пов’язаних
з виплатою заробітної плати найманим працівникам (у
розмірі 32%), оскільки ці платежі охоплено встановленим
розміром єдиного податку.
Щодо збору до Пенсійного фонду у розмірі 1 — 2%, який
утримується із заробітної плати (винагороди), то платниками
згаданого збору відповідно до п. 4 ст. 1 Закону № 400/97-ВР
є безпосередньо наймані працівники, які вищезазначеним
Указом не звільняються від його сплати.
Найманий працівник може виконати свій обов’язок щодо
сплати збору лише шляхом перерахування роботодавцем
утриманих з його заробітної плати сум збору у розмірі,
встановленому законодавством.
Крім того, згідно з пп. 8.5 п. 8 Інструкції № 16-6 суб’єкти
підприємницької діяльності, які обрали спосіб оподаткування
у вигляді єдиного податку, не звільняються від обов’язку
утримання та перерахування до Пенсійного фонду 1 або
2% із сукупного оподатковуваного доходу найманих працівників,
які перебувають з ними у трудових відносинах, та подачі
Розрахунку за формою згідно з додатком 22 до цієї Інструкції.
Отже, враховуючи наведене, приватний підприємець — платник
єдиного податку зобов’язаний утримувати та перераховувати
збір на обов’язкове державне пенсійне страхування із
заробітної плати найманих працівників у розмірі 1 або
2%.
У розрахунку допущено помилку
У розрахунку зобов’язання зі сплати збору на обов’язкове
державне пенсійне страхування платником було допущено
помилку: не заповнено рядки 6,7,14, але заробітну плату
за цей місяць ним було виплачено i зазначений збір сплачено
в повному обсязі в терміни, передбачені законом. У наступному
податковому періоді платником було подано уточнюючий
звіт, але самостійно не нараховано штраф.
Чи повинен платник самостійно нарахувати i сплатити
штраф у разі, коли недоплати до Пенсійного фонду України
не було?
(Київська обл.)
Відповідно до пп. 4.1.1 п. 4.1 ст. 4 Закону № 2181-III
платник податків самостійно обчислює суму податкового
зобов’язання, яку зазначає у розрахунку.
Розрахунок заповнюється платником без помарок та виправлень,
що обумовлено в Методичних роз’ясненнях. У рядках, які
не заповнюються платником, ставляться прочерки. Усі
примірники розрахунку підписуються керівником та головним
бухгалтером i завіряються печаткою.
Рядок 14 «Загальна сума зобов’язання» включає суму рядків
7—13.
У цьому випадку платником вказані рядки не заповнено.
Відповідно до п. 5.1 ст. 5 зазначеного Закону платник,
який виявив помилки у раніше поданій звітності, має
право подати уточнюючий розрахунок, а п. 17.2 ст. 17
Закону передбачає, що платнику, який до початку перевірки
його контролюючим органом виявляє факт заниження зобов’язання,
слід або подати уточнюючий розрахунок i сплатити штраф
у розмірі п’яти відсотків від такої суми до подачі такого
розрахунку, або відобразити суму недоплати у складі
розрахунку, який подається за наступний податковий період,
збільшений на суму штрафу в розмірі п’яти відсотків
від суми з відповідним збільшенням суми зобов’язання
зі збору.
Відповідно до пп. 17.1.3 п. 17.1 ст. 17 Закону № 2181-III
недоплатою є різниця між сумами податкових зобов’язань
у звичайній та уточненій деклараціях (розрахунках),
а не результат розрахунку платника з Пенсійним фондом.
Таким чином, незаповнені рядки 6, 7, 14 у поданому платником
розрахунку призвели до заниження зобов’язання, отже,
платник повинен сплатити штраф.
Заборогованість по заробітній платі
Який порядок заповнення рядка «Сума заборгованості з
виплати заробітної плати на кінець звітного місяця»
в додатку 22 «Розрахунок зобов’язання зі сплати збору
на обов’язкове державне пенсійне страхування»?
Відповідно до Методичних роз’яснень платники збору,
які мають заборгованість з виплати заробітної плати
на кінець звітного періоду, відображають кредитове сальдо
рахунку 661 «Розрахунки за заробітною платою» на кінець
звітного місяця за мінусом нарахувань звітного місяця.
Отже, якщо платник має заборгованість по заробітній
платі лише за поточний місяць, то рядок «Сума заборгованості
з виплати заробітної плати на кінець звітного місяця»
не заповнюється.
Чи необхідно заповнювати продовження
додатка 22 до Інструкції № 16-6?
Платники збору, які мають заборгованість з виплати
заробітної плати, до Розрахунку зобов’язання зі сплати
збору на обов’язкове державне пенсійне страхування подають
продовження додатка 22 «Обчислення суми, що зазначається
у рядку 7 розрахунку зобов’язання зі сплати збору на
обов’язкове державне пенсійне страхування за звітний
місяць», як передбачено Методичними роз’ясненнями.
Продаж ювелірних виробів
Який порядок нарахування п’яти відсотків збору на обов’язкове
державне пенсійне страхування за операціями з продажу
ювелірних виробів?
(Районне споживче товариство, м. Яготин)
Платниками збору на обов’язкове державне пенсійне страхування
є суб’єкти підприємницької діяльності, які здійснюють
торгівлю ювелірними виробами із золота (крім обручок),
платини i дорогоцінного каміння, а об’єктом оподаткування
є вартість реалізованих ювелірних виробів із золота
(крім обручок), платини i дорогоцінного каміння.
Постановою № 1740 затверджено порядок сплати збору на
обов’язкове державне пенсійне страхування за операціями
з продажу ювелірних виробів.
Згідно з п. 9 вищезазначеної постанови документом, що
підтверджує продаж ювелірного виробу із золота, є касовий
чек, що видається покупцеві, в якому сума збору на обов’язкове
державне пенсійне страхування включається до загального
податку, що сплачується під час купівлі товару. Платники
цього збору провадять бухгалтерський облік суми збору
шляхом відокремлення від неї загального податку, яка
відповідає збору на обов’язкове державне пенсійне страхування
в розмірі 1/5 загального податку.
Таким чином, збір на обов’язкове державне пенсійне страхування
включається до ціни відповідних товарів i сплачується
їх продавцями з виручки від реалізації.
Листок непрацездатності
Який порядок обчислення збору на обов’язкове державне
пенсійне страхування за листками непрацездатності?
Статтею 2 Закону № 400/97-ВР визначено, що об’єктом
оподаткування для платників збору, визначених пунктами
1 та 2 ст. 1 цього Закону, є фактичні витрати на оплату
праці, які включають витрати на виплату основної i додаткової
заробітної плати та інших заохочувальних та компенсаційних
виплат, крім сум виплат, що не враховуються при визначенні
бази нарахування страхових внесків відповідно до п.
2 ст. 5 Декрету № 13-92.
Відповідно до п. 4.6 Інструкції зі статистики заробітної
плати, затвердженої наказом № 323, допомога у зв’язку
з тимчасовою непрацездатністю, по вагітності та пологах
відноситься до інших виплат, що не входять до складу
фонду оплати праці.
Відповідно до п. 1 ст. 5 Декрету № 13-92 до сукупного
оподатковуваного доходу, одержаного громадянами в період,
за який здійснюється оподаткування, не включається допомога
по вагітності та пологах.
Отже, збір на обов’язкове державне пенсійне страхування
у розмірі 32 відсотків від фонду оплати праці не нараховується,
а збір у розмірі 1 — 5 відсотків утримується із допомоги
у зв’язку з тимчасовою непрацездатністю, крім допомоги
по вагітності та пологах.
Суб’єкти підприємницької діяльності
— фізичні особи
Чи потрібно фізичним особам — суб’єктам підприємницької
діяльності звітуватись органам Пенсійного фонду України,
якщо вони працюють за спрощеною системою оподаткування,
обліку та звітності й не мають найманих працівників?
Суб’єкти підприємницької діяльності — фізичні особи,
які підпадають під дію ст. 14 Декрету № 13-92,
Закону № 98/96-ВР та Указу № 727/98 та не використовують
працю найманих працівників, не є платниками збору на
обов’язкове державне пенсійне страхування. Отже, такі
платники не повинні подавати звіт до органів Пенсійного
фонду України.
Відчуження легкових автомобілів
Чи потрібно сплачувати збір на обов’язкове державне
пенсійне страхування юридичним особам при відчуженні
легкових автомобілів?
Відповідно до ст. 1 Закону № 400/97-ВР платниками зазначеного
збору є, зокрема, юридичні та фізичні особи при відчуженні
легкових автомобілів, крім легкових автомобілів, якими
забезпечуються інваліди, та тих автомобілів, які переходять
у власність спадкоємцям за законом.
Збір на обов’язкове державне пенсійне страхування за
операціями з відчуження легкових автомобілів сплачується
за ставкою 3 відсотки від вартості легкового автомобіля,
яка визначається відповідно до договорів купівлі-продажу,
довідок-рахунків торговельних організацій, договорів
міни, довідок органів митної служби, актів експертної
оцінки вартості автомобіля, інших документів, що підтверджують
цю вартість.
Пунктом 5.8.3 Інструкції № 16-6 передбачено, що органи
Державтоінспекції України здійснюють реєстрацію легкових
автомобілів лише за умови сплати збору на обов’язкове
державне пенсійне страхування, що підтверджується документом
про сплату збору.