Коментар фахівця
З метою реалізації державної політики у сфері виробництва
та обігу спирту і на виконання Указу Президента України від 12.12.2002 р. № 1234/2002 «Про заходи щодо запровадження
державної монополії у сфері контролю за виробництвом
та обігом спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів»,
а також інших нормативно-правових актів Департамент
з питань адміністрування акцизного збору і контролю
за виробництвом підакцизних товарів ДПА України розробив
Порядок оформлення нарядів на відпуск спирту, фракції головної етилового спирту
та повернення спиртовмісних рідин (далі — Порядок), затверджений наказом ДПА України
від 31.03.2003 р. № 145 і зареєстрований у Мін’юсті
України 12.06.2003 р. за № 478/7799.
До сьогодні оформлення нарядів на відпуск спирту етилового
здійснювалося згідно з Інструкцією про порядок застосування
та заповнення форм нарядів на відпуск спирту етилового
та на відпуск спирту етилового на експорт, затвердженою
спільним наказом Мінстату України і Мінфіну України від 03.01.97 р. № 377/2.
Проте нині цей порядок втратив актуальність, оскільки
не враховував проблеми, яка виникла на сьогодні і пов’язана
з реалізацією конфіскованого, безхазяйного або такого,
що перейшов у власність держави, спирту. Крім того,
не було врегульовано питання повернення спирту, спиртовмісних
рідин і невиправного браку підприємствами, які припинили
діяльність або в яких закінчився термін дії ліцензії
на виробництво тощо.
На практиці трапляються непоодинокі випадки, коли суб’єкти
підприємницької діяльності, які з різних причин припинили
трудову діяльність, повністю не використали отриманий
за нарядами спирт або змінюють мету його використання.
Це призводить до того, що кошти підприємств «заморожуються»,
а бюджет не отримує значних коштів від реалізації продукції.
Наведемо декілька прикладів. Так, ЗАТ «Бахчисарайський
виноробний завод» отримав спирт на виробництво горілчаної
продукції, але через певні причини випуск продукції
припинено, спирт значиться в залишку.
ТОВ «Агрофірма ім. Ватутіна» у Великобілозерському районі
Запорізької області має в залишку 550 дал спирту, який
перейшов у його власність після судового розгляду. Підприємство
не здійснювало діяльність, пов’язану з використанням
спирту.
У зв’язку з припиненням діяльності у фірми «Південний
кристал» з м. Бердянська Запорізької області анульовано
ліцензію на виробництво лікеро-горілчаних виробів. Контрольний
замір виявив наявність 8 тис. дал безводного спирту.
На ТОВ «Запорізький лікеро-горілчаний завод» накопичилося
непридатного спирту, відгонів та купажів у кількості
4500 дал.
Значна кількість спирту, визнаного безхазяйним або таким,
що перейшов у власність держави, й досі зберігається
на підприємствах. Так, на Донбаській регіональній митниці
такий спирт зберігається з 1999 р. у кількості 11 тис.
дал на суму 130 тис. грн. При цьому митниця постійно
несе витрати на його зберігання, які в подальшому відшкодовуються
з держбюджету.
На нашу думку, ці питання врегульовуються вищезазначеним
Порядком. Реалізація його положень на практиці дасть
змогу певною мірою вирішити проблеми, які виникли в
цьому аспекті, та посилити контроль за виробництвом
і відпуском спирту і спиртовмісних рідин, запобігти
порушенням у цій сфері, збільшити надходження коштів
до бюджету за рахунок акцизного збору та інших податків.
Загалом Порядок визначає механізм оформлення нарядів
на відпуск спирту на внутрішній ринок, спирту на експорт,
головної фракції етилового спирту, повернення невиправного
браку, що утворився при виробництві спиртовмісної продукції,
спирту та спиртовмісних рідин виробникам спирту в разі
припинення діяльності суб’єктів підприємницької діяльності,
закінчення дії ліцензії та в інших випадках за наявності
об’єктивних причин. У документі також опрацьовано схему
реалізації спирту, який досі зберігається на підприємствах,
але визнаний безхазяйним, чи конфіскованим, або таким,
що перейшов у власність держави тощо. Документом також
затверджено нові форми бланків нарядів, систему обліку
бланків нарядів та інше.
Крім того, зазначимо, що на виконання рішення Президента
України щодо запровадження державної монополії у сфері
контролю за виробництвом та обігом спирту, алкогольних
напоїв і тютюнових виробів Порядок установлює процедуру
визначення виробників і споживачів спирту, які мають
право на його замовлення, виробництво та використання
з обов’язковою їх реєстрацією, завчасного подання замовлень
на придбання спирту з обгрунтуванням потреб у ньому,
напрямів і способів його використання, формування на
основі обгрунтованих замовлень взаємно узгоджених квот
на виробництво та споживання спирту тощо.