|
Проведення розіграшів у рекламних цілях
|
Останнім часом в Україні зростає кількість підприємств,
які проводять розіграші з метою реклами своєї продукції
чи послуг. На сьогодні значного поширення набуло проведення
розіграшів у магазинах, супермаркетах з метою стимулювання
продажу товарів i збільшення товарообороту. За умови
купівлі товарів на визначену умовами розіграшу суму
покупці придбавають право на участь у проведенні розіграшу.
Переможці розіграшів отримують, як правило, майнові
призи.
Якими правовими положеннями регламентовано здійснення
такої діяльності?
Відповідно до п. 2 ст. 5 Закону № 98/96-ВР діяльність,
пов’язана з проведенням розіграшів з видачею грошових
виграшів у готівковій або майновій формі, віднесено
до грального бізнесу. Операції з надання послуг у сфері
грального бізнесу, які здійснюються суб’єктами підприємницької
діяльності або їх структурними (відокремленими) підрозділами,
підлягають патентуванню.
Отже, до проведення розіграшу підприємство, яке проводить
такий розіграш, повинно придбати торговий патент. Вартість
торгового патенту для проведення розіграшів з видачею
виграшів у майновій формі на місці встановлюється у
фіксованому розмірі (за рік) i становить 2400 грн. за
кожний вид (місце) грального бізнесу (пункти 1 та 3
ст. 5 Закону № 98/96-ВР).
При цьому відповідно до п. 1 ст. 9 цього Закону податок
на прибуток суб’єкта підприємницької діяльності чи структурного
(відокремленого) підрозділу, який підлягає сплаті до
бюджету, зменшується на вартість придбаних торгових
патентів.
Зазначимо також, що згідно із Законом № 1775-III діяльність
підприємств з проведення розіграшів з метою реклами
своєї продукції чи послуг не підлягає ліцензуванню.
Як оподатковуються доходи підприємств, отримані від
проведення зазначених розіграшів?
Норми щодо оподаткування доходів, отриманих від грального
бізнесу, регламентуються Законом № 334/94.
Облік доходів i витрат підприємств, які проводять розіграші
з метою реклами своєї продукції чи послуг, можливо умовно
поділити на облік власних доходів i витрат та облік
доходів i витрат осіб, що стали переможцями розіграшу.
Щодо податкового обліку власних доходів i витрат зазначимо,
що прибуток суб’єктів грального бізнесу визначається
в порядку, передбаченому п. 3.1 ст. 3 цього Закону.
Оподаткування виграшів фізичних осіб — переможців розіграшів
регламентується пп. 10.2.1 п. 10.2 ст. 10 зазначеного
Закону. Цим підпунктом визначено, що платник податку,
який здійснює виплату виграшів у лотерею або інші види
ігор чи розіграшів, які передбачають придбання особою
права на участь у таких іграх чи розіграшах до їх проведення,
зобов’язаний утримувати та вносити до бюджету 30 відсотків
від суми таких виграшів.
Оскільки покупці товарів у магазинах придбавають право
на участь у розіграшах разом з купівлею товарів, тобто
до початку проведення розіграшів, то під час видачі
виграшів учасникам розіграшу (покупцям) платник податку
на прибуток (підприємство) зобов’язаний утримувати та
вносити до бюджету 30 відсотків від суми таких виграшів,
незалежно від оподаткування фізичних осіб, які отримали
такі виграші.
Щодо обкладання прибутковим податком з громадян виграшів,
то зазначимо, що Декрет № 13-92 не передбачає звільнення
таких виграшів від оподаткування.
Відповідно до пп. «з» п. 1 ст. 5 цього Декрету до сукупного
оподатковуваного доходу, одержаного громадянами в період,
за який здійснюється оподаткування, не включаються лише
виграші за державними лотереями.
Виграші, одержані громадянами за результатами розіграшів
у рекламних цілях, не перелічено у пп. «з» п. 1 ст.
5 зазначеного Декрету, тому вони обкладаються прибутковим
податком з громадян на загальних підставах.
Із сум доходів громадян, до яких належать i отримувані
виграші за результатами розіграшів у рекламних цілях,
одержуваних громадянами не за місцем основної роботи,
та громадянами, які не мають постійного місця проживання
в Україні, прибутковий податок нараховується до джерел
виплати за ставкою 20 відсотків (п. 7.3 ст. 7 Декрету
№ 13-92).
Громадяни, які отримували протягом звітного року виграші,
повинні до 1 квітня року, наступного за звітним, подати
до податкового органу за місцем свого проживання декларацію
про отримані доходи (статті 12, 19 цього Декрету).
Підприємства при виплаті доходів громадянам протягом
15 календарних днів за останнім календарним днем звітного
(податкового) кварталу повідомляють податкові органи
про нараховані та виплачені громадянам суми доходів
i суми утриманих з них податків за формою, встановленою
наказом № 164 (ф. № 8ДР).
Наталія УШАКОВА,
головний державний податковий ревізор-інспектор відділу
по контролю за сферою
грального бізнесу
управління організації оперативного контролю Департаменту
податкового аудиту
та валютного контролю
ДПА України
|
|
| | |