Відповідно до ст. 5 Закону № 98/96-ВР проведення лотерей
(крім державних) та розіграшів з видачею грошових або
майнових виграшів належить до грального бізнесу.
Під державними грошовими лотереями слід розуміти лотереї,
які передбачають наявність призового фонду в розмірах
не менш як 50 відсотків від суми отриманих доходів,
а також відрахувань до Державного бюджету України в
розмірі не менш як 30 відсотків від доходів, що залишаються
у розпорядженні після відрахувань до призового фонду
(пп. 10.2.3 п. 10.2 ст. 10 Закону № 334/94-ВР).
Випуск та проведення лотерей відповідно до Закону №
1775-III підлягає ліцензуванню. Органом ліцензування
згідно з п. 8 переліку органів ліцензування, затвердженого
постановою № 1698, є Міністерство фінансів України.
Згідно з п. 10.2 ст. 10 Закону № 334/94-ВР об’єктом
оподаткування у гральному бізнесі є дохід.
Підпунктом 10.2.1 п. 10.2 ст. 10 Закону № 334/94-ВР
визначено, що платник податку на прибуток, який здійснює
виплату виграшів у лотерею або інші види ігор чи розіграшів,
які передбачають придбання особою права на участь у
таких іграх чи розіграшах до їх проведення, зобов’язаний
утримувати та вносити до бюджету 30 відсотків від суми
таких виграшів.
Щодо правомірності обкладання прибутковим податком з
громадян виграшів фізичних осіб у лотерею.
Відповідно до пп. «з» п. 1 ст. 5 Декрету № 13-92 до
сукупного оподатковуваного доходу, одержаного громадянами
в період, за який здійснюється оподаткування, не включаються
лише виграші за державними лотереями.
Виграші, одержані громадянами за іншими видами лотерей
(такими, що не мають статусу державних), обкладаються
прибутковим податком з громадян на загальних підставах.
Доходи громадян, до яких належать i отримувані виграші
у лотерею, одержувані протягом року як не за місцем
основної роботи, незалежно від їх розміру підлягають
обкладанню прибутковим податком з громадян у джерела
їх виплати за ставкою 20 відсотків від суми виплати
(п. 3 ст. Декрету № 13-92) без виключення встановленого
чинним законодавством розміру неоподатковуваного мінімуму
доходів громадян i надання громадянам пільг щодо сплати
прибуткового податку.
Громадяни, які отримували протягом звітного року виграші,
повинні після закінчення звітного року (статті 12, 19
зазначеного Декрету) подати до податкового органу за
місцем свого проживання декларацію про доходи за звітний
рік. Декларація подається до 1 квітня року, наступного
за звітним. Податковий орган на підставі декларації
провадить перерахунок прибуткового податку за річною
сумою одержаного доходу з урахуванням податку, утриманого
у джерела виплати доходу.
Підприємства, установи, організації, фізичні особи —
суб’єкти підприємницької діяльності при виплаті ними
доходів громадянам у встановлений законом термін (протягом
15 календарних днів за останнім календарним днем звітного
(податкового) кварталу) надсилають до податкових органів
за місцем державної реєстрації відомості про нараховані
та виплачені громадянам суми доходів i суми утриманих
з них податків за формою, встановленою наказом № 164
(ф. № 8ДР).
Водночас згідно з пп. «з» п. 1 ст. 5 Декрету № 13-92
крім виграшів за державними лотереями до сукупного оподатковуваного
доходу, одержаного громадянами в період, за який здійснюється
оподаткування, включаються також виграші по облігаціях
державних позик, грошових вкладах, іменних ощадних сертифікатах
та виграші за державними казначейськими зобов’язаннями.
Тому виграші, одержані громадянами за лотереями (крім
державних) та іншими видами розіграшів, не переліченими
у пп. «з» п. 1 ст. 5 зазначеного Декрету, обкладаються
прибутковим податком з громадян на загальних підставах.