К О М Е Н Т А Р 25.07.2003 З терористами боротимуться 18 міністерств і відомств Нова норма: Верховна Рада ухвалила Закон України "Про боротьбу з тероризмом" ( 638-15 ). Це означає, що на законодавчому рівні встановлено правові та організаційні основи боротьби з тероризмом. Тероризмом закон визначає суспільно небезпечну діяльність, яка полягає у свідомому, цілеспрямованому застосуванні насильства шляхом захоплення заручників, підпалів, убивств, тортур, залякування населення та органів влади або вчинення інших посягань на життя чи здоров'я ні в чому не винних людей, або погрози вчинення злочинних дій з метою досягнення злочинних цілей. Закон ( 638-15 ) зобов'язує вести боротьбу з тероризмом на засадах законності та неухильного додержання прав і свобод людини і громадянина; комплексного використання з цією метою правових, політичних, соціально-економічних, інформаційно-пропагандистських та інших можливостей; пріоритетності запобіжних заходів; невідворотності покарання за участь у терористичній діяльності; пріоритетності захисту життя і прав осіб, які наражаються на небезпеку внаслідок терористичної діяльності; нерозголошення відомостей про технічні прийоми і тактику проведення антитерористичних операцій, а також про склад їх учасників. Організацію боротьби з тероризмом в Україні та забезпечення її необхідними силами, засобами і ресурсами закон покладає на Кабінет Міністрів України. Суб'єктами безпосередньої боротьби з тероризмом визначено 18 міністерств та відомств (закон встановлює повноваження кожного з них в антитерористичній діяльності). Головним органом у загальнодержавній системі боротьби з цим явищем визначено СБУ. А координацію діяльності відповідних суб'єктів здійснює Антитерористичний центр при СБУ, який складається з Міжвідомчої координаційної комісії та штабу, а також координаційних груп та їх штабів, які створюються при регіональних органах СБУ. Проведення антитерористичної операції, як і управління нею, а також встановлення спеціального режиму в районі операції закон дозволяє за певних умов. Зокрема, передбачено, що до антитерористичної операції правоохоронці вдаються лише за наявності реальної загрози життю і безпеці громадян, інтересам суспільства або держави. І то за умови, якщо усунення цієї загрози іншими способами неможливе (зокрема, коли: теракт загрожує загибеллю багатьох людей; ситуація з терактом є невизначеною щодо причин її виникнення та подальшого розвитку; вчинення теракту зачіпає міжнародні інтереси України). Закон визначає умови ведення переговорів з терористами, встановлюючи, зокрема, випадки, коли терорист (терористи) можуть бути за вказівкою керівника операції знешкоджені без попередження. До уваги колег-журналістів: передбачено заборону поширювати через ЗМі або в інший спосіб певну інформацію про антитерористичну операцію, якщо: ідеться про розкриття спецприйомів і тактики її проведення; можна утруднити її проведення або створити загрозу для життя чи здоров'я заручників та інших людей; якщо містяться висловлювання осіб, які чинять опір чи закликають до опору проведенню такої операції; розкриваються дані про персональний склад співробітників спеціальних підрозділів, які беруть участь в операції, тощо. Крім того, закон досить докладно регламентує повноваження посадових осіб, залучених до такої операції (їх реалізація значною мірою пов'язана з обмеженням конституційних прав та свобод людини і громадянина). Такі посадові особи у районі проведення антитерористичної операції мають право, зокрема: - затримувати і доставляти в органи внутрішніх справ осіб, які вчинили або вчиняють: 1) правопорушення; 2) інші дії, що перешкоджають виконанню законних вимог осіб, залучених до антитерористичної операції; 3) дії, пов'язані з несанкціонованою спробою проникнення в район проведення антитерористичної операції і перешкоджання її проведенню; - перевіряти у громадян і посадових осіб документи, що посвідчують особу, а в разі відсутності документів - затримувати їх для встановлення особи; - здійснювати особистий догляд громадян, огляд їхніх речей, транспортних засобів та речей, які вони перевозять. Крім того, їм надається право тимчасово обмежувати чи забороняти рух транспортних засобів та пішоходів у районі проведення антитерористичної операції, виводити громадян з окремих ділянок місцевості, за певних обставин входити (проникати) в житлові та інші приміщення. Звертаємо увагу, що положення не можуть бути застосовані як підстава для переслідування громадян, які, діючи в межах закону, захищали свої конституційні права і свободи. Інакше кажучи, визначені законом антитерористичні засоби і заходи не можуть застосовуватися з іншою, крім боротьби з тероризмом, метою. Для довідки: Закон ( 638-15 ) ухвалено парламентом 20 березня 2003 р. Він набрав чинності з 22 квітня ц.р. З повним його текстом можна ознайомитися у "Голосі України" за 22 квітня ц.р. Микола МЕЛЬНИК, доктор юридичних наук. Анатолій БЕНЬ, оглядач "Голосу України".