К О М Е Н Т А Р

                            25.07.2003

                    З терористами боротимуться
                    18 міністерств і відомств


     Нова норма:  Верховна  Рада  ухвалила  Закон   України   "Про
боротьбу з тероризмом" ( 638-15 ).

     Це означає,  що на законодавчому рівні встановлено правові та
організаційні  основи  боротьби  з  тероризмом.  Тероризмом  закон
визначає суспільно небезпечну діяльність, яка полягає у свідомому,
цілеспрямованому   застосуванні   насильства   шляхом   захоплення
заручників,  підпалів,  убивств,  тортур, залякування населення та
органів влади або вчинення інших посягань на життя чи здоров'я  ні
в чому не винних людей, або погрози вчинення злочинних дій з метою
досягнення злочинних цілей.

     Закон ( 638-15 ) зобов'язує вести боротьбу  з  тероризмом  на
засадах законності та неухильного додержання прав і свобод  людини
і громадянина; комплексного використання  з  цією  метою правових,
політичних,  соціально-економічних, інформаційно-пропагандистських
та   інших   можливостей;   пріоритетності   запобіжних   заходів;
невідворотності покарання за участь  у  терористичній  діяльності;
пріоритетності  захисту  життя  і  прав  осіб,  які наражаються на
небезпеку  внаслідок  терористичної   діяльності;   нерозголошення
відомостей    про    технічні   прийоми   і   тактику   проведення
антитерористичних операцій, а також про склад їх учасників.

     Організацію боротьби з тероризмом в Україні  та  забезпечення
її  необхідними  силами,  засобами  і  ресурсами закон покладає на
Кабінет Міністрів України.  Суб'єктами безпосередньої  боротьби  з
тероризмом  визначено 18 міністерств та відомств (закон встановлює
повноваження  кожного  з  них  в  антитерористичній   діяльності).
Головним органом у загальнодержавній системі боротьби з цим явищем
визначено СБУ.  А  координацію  діяльності  відповідних  суб'єктів
здійснює  Антитерористичний  центр  при  СБУ,  який  складається з
Міжвідомчої   координаційної   комісії   та   штабу,    а    також
координаційних груп та їх штабів, які створюються при регіональних
органах СБУ.

     Проведення антитерористичної операції, як і управління нею, а
також  встановлення  спеціального  режиму  в районі операції закон
дозволяє за певних умов.

     Зокрема, передбачено,   що   до   антитерористичної  операції
правоохоронці вдаються лише за наявності реальної загрози життю  і
безпеці  громадян,  інтересам  суспільства  або  держави. І  то за
умови,  якщо усунення  цієї  загрози  іншими  способами  неможливе
(зокрема, коли: теракт загрожує загибеллю багатьох людей; ситуація
з терактом є невизначеною щодо причин її виникнення та  подальшого
розвитку;  вчинення  теракту зачіпає міжнародні інтереси України).
Закон  визначає   умови   ведення   переговорів   з   терористами,
встановлюючи,  зокрема,  випадки, коли терорист (терористи) можуть
бути за вказівкою керівника операції знешкоджені без попередження.

     До уваги  колег-журналістів:  передбачено заборону поширювати
через ЗМі або в інший спосіб певну інформацію про антитерористичну
операцію,  якщо:  ідеться  про розкриття спецприйомів і тактики її
проведення; можна утруднити її проведення або створити загрозу для
життя  чи  здоров'я  заручників  та  інших  людей;  якщо містяться
висловлювання  осіб,  які  чинять  опір  чи  закликають  до  опору
проведенню  такої  операції;  розкриваються  дані про персональний
склад співробітників спеціальних підрозділів,  які беруть участь в
операції,  тощо.  Крім  того,  закон  досить  докладно регламентує
повноваження посадових  осіб,  залучених  до  такої  операції  (їх
реалізація  значною  мірою  пов'язана  з обмеженням конституційних
прав та свобод людини і громадянина).

     Такі посадові особи  у  районі  проведення  антитерористичної
операції мають право, зокрема:

     - затримувати  і  доставляти  в органи внутрішніх справ осіб,
які вчинили або вчиняють:  1)  правопорушення;  2)  інші  дії,  що
перешкоджають   виконанню   законних   вимог  осіб,  залучених  до
антитерористичної операції;  3) дії,  пов'язані з несанкціонованою
спробою  проникнення в район проведення антитерористичної операції
і перешкоджання її проведенню;

     - перевіряти  у  громадян  і  посадових  осіб  документи,  що
посвідчують особу,  а в разі відсутності документів -  затримувати
їх для встановлення особи;

     - здійснювати особистий догляд громадян,  огляд їхніх  речей,
транспортних засобів та речей, які вони перевозять.

     Крім того,   їм   надається  право  тимчасово  обмежувати  чи
забороняти  рух  транспортних  засобів  та  пішоходів   у   районі
проведення антитерористичної операції, виводити громадян з окремих
ділянок місцевості,  за  певних  обставин  входити  (проникати)  в
житлові  та  інші  приміщення.  Звертаємо  увагу,  що положення не
можуть бути застосовані як підстава для  переслідування  громадян,
які,  діючи  в  межах закону,  захищали свої конституційні права і
свободи.  Інакше кажучи, визначені законом антитерористичні засоби
і  заходи  не  можуть  застосовуватися  з  іншою,  крім боротьби з
тероризмом, метою.

     Для довідки: Закон ( 638-15 ) ухвалено парламентом 20 березня
2003 р. Він набрав чинності з 22 квітня ц.р. З повним його текстом
можна ознайомитися у "Голосі України" за 22 квітня ц.р.


     Микола МЕЛЬНИК, доктор юридичних наук.

     Анатолій БЕНЬ, оглядач "Голосу України".