Правила торгівлі на ринках, затверджені наказом Міністерства економіки і з питань європейської інтеграції України, Міністерства внутрішніх справ України, Державного комітету стандартизації, метрології і сертифікації України від 26.03.2002р. № 57/188/84/105 ( далі - Правила № 57) набрали чинності з 1 квітня 2001 р. і діють замість Правил торгівлі на ринках, затверджених наказом МЗЕСторга від 25.03.96 р. № 157).
Згідно з Правилами № 57 ринок - це суб'єкт господарювання, створений на відведеній за рішенням місцевого органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування земельній ділянці і зареєстрований у встановленому порядку, функціональними обов'язками якого є надання послуг і створення для продавців і покупців належних умов в процесі купівлі-продажу товарів по цінах, що складаються в залежності від попиту і пропозиції. Визначення ринку, як суб'єкта господарювання, означає, що це не тільки підприємство (юридична особа), але і приватний підприємець.
Узгоджувати режим роботи ринок зобов'язаний не з місцевими органами виконавчої влади, як раніше (згідно з Правилами № 157), а з органами місцевого самоврядування.
Враховуючи, що згідно з Указом Президента України № 761 об'єктом обкладення ринковим збором є торгове місце, один продавець, що торгує з транспортного засобу (причепа, возика, в тому числі ручного, в контейнерах, кіосках, наметах і тому подібне), площа якого перевищує два квадратних метри, повинен сплачувати ринковий збір в подвійному і більш розмірі.
Для підприємств (юридичних осіб), що здійснюють торгову діяльність на території ринку, місце, яке вони займають, є торговим, з позиції Правил № 57. Однак, незважаючи на те що ринковий збір стягується за право заняття місця для торгівлі на ринку, ринковий збір з даних підприємств не стягується відповідно до Указу Президента України "Про упорядкування механізму сплати ринкового збору" від 28.06.99 р. № 761/99 із змінами і доповненням. До таких підприємств відносяться: підприємства торгівлі, громадського харчування, побутового обслуговування, розташовані в стаціонарних приміщеннях (магазинах, кіосках, наметах) на території ринку, а також власні торгово-закупівельні підрозділи ринку.
У відповідності зі ст. 1 Указу Президента України № 761, ринковий збір - це плата за право заняття місця для торгівлі на ринках всіх форм власності, в тому числі в павільйонах, на критих і відкритих столах, майданчиках (включаючи орендовані), з автомобілів, возиків, мотоциклів, ручних возиків і т. п. Платниками ринкового збору є юридичні особи всіх форм власності, їх філіали, відділення, представництва і інші відособлені підрозділи, а також фізичні особи. При цьому статтею 4 Указу № 761 передбачено, що ринковий збір не стягується із підприємств торгівлі, громадського харчування, побутового обслуговування, розташованих в стаціонарних приміщеннях (магазинах, кіосках, наметах) на території ринку, і з власних торгово-закупівельних підрозділів ринку незалежно від займаного місця. Звернімо увагу, що дана норма застосовується тільки для юридичних осіб.
Інші суб'єкти підприємницької діяльності, відмінні від вказаних вище, в даному контексті підприємства, що не є юридичними особами, при здійсненні торгової діяльності на території ринку, незалежно від місця розташування торгового місця, зобов'язані сплачувати ринковий збір.
У відповідності зі ст. 3 Указу № 761 ставка ринкового збору встановлюється в розмірі від 0,05 до 0,15 не оподатковуваного податком мінімуму прибутків громадян для фізичних осіб (від 0,85 до 2,55 грн.) і від 0,2 до 2 не оподатковуваних податком мінімумів прибутків громадян для юридичних осіб (від 3,40 до 34 грн.) за кожне місце торгівлі.
У відповідності з п. 23 Правив № 57 сплата ринкового збору продавцями повинна здійснюватися до початку торгівлі. Початком торгівлі при цьому вважається час, який наступає через дві години від початку роботи ринку.
Стягування ринкового збору, плати за впорядкування торгового місця в належному стані і інші послуги ринку здійснюють касири і контролери ринку із застосуванням реєстраторів розрахункових операцій відповідно до вимог Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій в сфері торгівлі, громадських харчування і послуг" від 01.06.2000 м. № 1776-III ( 1776-14 ), із змінами і доповненнями (далі - Закон про РРО), з видачею касових чеків.
Звертаємо увагу, що ст. 9 і ст. 10 Закону про РРО визначений перелік виключень, згідно з яким здійснення певних форм і умов видів діяльності проводиться без застосування реєстратора розрахункових операцій (РРО). Отже, ринок як суб'єкт господарювання, діяльність якого відповідає одному з видів суб'єктів підприємництва, вказаних в переліку таких "пільг", стягування ринкового збору, плату за впорядкування торгового місця в належному стані і інші послуги ринку здійснює без застосування РРО. Прикладом в цьому випадку може служити наступне: ринок як суб'єкт господарювання є власністю, або знаходиться в користуванні приватної особи - платника єдиного податку, при здійсненні діяльності якого РРО не застосовується, якщо така діяльність не суперечить переліку виключень, вказаних в ст. 9 Закону об РРО.
Відповідальність за сплату ринкового збору несуть продавці на ринку і адміністрація ринку відповідно до чинного законодавства.
Крім того, ринковий збір може сплачуватися через установи банків, в тому числі у вигляді передоплати на основі письмової угоди, укладеної між продавцями з адміністрацією ринку. У разі виявлення на ринку при проведенні контрольної перевірки працівниками органів державної податкової служби продавців без касових чеків, що засвідчують сплату ринкового збору, до них застосовуються штрафні санкції в сумі, еквівалентній п'яти розмірам ринкового збору,а з адміністрації ринку - в розмірі 10 не оподатковуваних податком мінімумів прибутків громадян. У разі виявлення у продавців неналежним образом оформлених з вини адміністрації ринку касових чеків адміністрація ринку за кожний випадок сплачує штраф в сумі, еквівалентній 20 не оподатковуваним податком мінімумам прибутків громадян (п. 5 Указу № 761).
Контроль за роботою ринку здійснюється посадовими особами органів виконавчої влади і місцевого самоврядування в межах їх компетенції. У разі виявлення на ринку при проведенні контрольної перевірки працівниками органів державної податкової служби продавців без касових чеків, що засвідчують сплату ринкового збору, до них застосовуються штрафні санкції в сумі, еквівалентній п'яти розмірам ринкового збору,ак адміністрації ринку - в розмірі 10 не оподатковуваних податком мінімумів прибутків громадян. У разі виявлення у продавців неналежним образом оформлених з вини адміністрації ринку касових чеків адміністрація ринку за кожний випадок сплачує штраф в сумі, еквівалентній 20 не оподатковуваним податком мінімумам прибутків громадян (п. 5 Указу № 761).
Стягування ринкового збору на території ринку представниками місцевого органу самоврядування Правилами № 57 не передбачено.
Харченко Олександр Валентинович
[ <mailto:%5bmailto:chernoknignik@vk.kh.ua%5d> chernoknignik@vk.kh.ua]
тел. (8-057) 757- 35-69