До 1 січня 2004 р. сума ПДВ, що повинна сплачуватися до бюджету переробними
підприємствами усіх форм власності за реалізовані ними молоко та молочну
продукцію, м’ясо та м’ясопродукти, у повному обсязі спрямовується виключно
для виплати дотацій сільськогосподарським товаровиробникам за продані
ними переробним підприємствам молоко i м’ясо в живій вазі (абзац перший
п. 11.21 ст. 11 Закону № 168/97-ВР). Тобто Закон № 168/97-ВР визначає
цільовий порядок спрямування сум податку, обчислених як різниця між
податковими зобов’язаннями i податковим кредитом, отриманих платником
у результаті продажу встановленого переліку видів продукції, яку, в
свою чергу, виготовлено з сировини, придбаної у встановленої категорії
постачальників.
У зв’язку з цим переробні підприємства зобов’язані вести окремий податковий
i бухгалтерський облік реалізації молока, молочної продукції, м’яса
i м’ясопродуктів, виготовлених з молока та м’яса в живій вазі, проданих
на переробку сільськогосподарськими товаровиробниками, i окремий облік
реалізації іншої продукції, що визначено Порядком виплати дотацій.
Порядок виплати дотацій визначає, що переробні підприємства обчислюють
суми податкових зобов’язань i податкового кредиту, які виникають у зв’язку
з переробкою та продажем зазначеної продукції, відповідно до вимог Закону
№ 168/97-ВР.
До складу податкового кредиту включаються суми ПДВ, сплаченого (нарахованого)
платником податку у звітному періоді у зв’язку з придбанням товарів
(робіт, послуг), вартість яких відноситься до складу валових витрат
виробництва (обігу) та основних фондів чи нематеріальних активів, що
підлягають амортизації (п. 7.4 ст. 7 Закону № 168/97-ВР). При цьому
у разі коли виготовлені або придбані товари (роботи, послуги) використовуються
частково в оподатковуваних операціях (за якими здійснюються розрахунки
з бюджетом), а частково ні (розрахунки з бюджетом не здійснюються),
до складу податкового кредиту включається та частка сплаченого (нарахованого)
при їх виготовленні (придбанні) податку, яка відповідає частці їх використання
в оподатковуваних операціях звітного періоду.
Враховуючи те, що при застосуванні спеціального режиму оподаткування
платник також здійснює операції, за результатами яких провадяться розрахунки
з бюджетом, та операції, за якими розрахунки з бюджетом не провадяться
(ПДВ має бути перерахований на окремий рахунок), повинен застосовуватися
принцип розподілу податкового кредиту, передбачений Законом № 168/97-ВР
для оподатковуваних i неоподатковуваних операцій.
Отже, у разі одночасного здійснення переробним підприємством операцій,
за якими повинні бути проведені розрахунки з бюджетом i за якими ПДВ
повинен перераховуватися на спецрахунок для виплати дотацій (операції
з продажу молока, молочної продукції, м’яса i м’ясопродуктів, виготовлених
з молока та м’яса в живій вазі, що продані на переробку сільськогосподарськими
товаровиробниками), i в процесі здійснення таких операцій використовуються
одночасно одні й ті самі товари (роботи, послуги) та основні фонди,
розподіл сум ПДВ, які відносяться до складу податкового кредиту таких
операцій, здійснюється в порядку, передбаченому пп. 7.4.3 п. 7.4 ст.
7 Закону № 168/97-ВР.
Таким чином, переробне підприємство у разі придбання основних фондів,
які підлягають амортизації i одночасно використовуються у виробництві
продукції, за якою ПДВ сплачується до бюджету i спрямовується на виплату
дотацій, повинно розподілити суму ПДВ, сплачену (нараховану) у зв’язку
з придбанням таких основних фондів, пропорційно часткам використання
цих основних фондів у зазначених видах виробництва. Розподіл здійснюється
з урахуванням коефіцієнта, визначеного із частки молока та м’яса в живій
вазі, закупленого у сільськогосподарських товаровиробників (як за нульовою
ставкою, так i за ставкою 20%, якщо розрахунок з сільськогосподарським
товаровиробником провадиться не в грошовій формі) в загальному обсязі
молока i м’яса, закупленого в усіх категорій постачальників.