Генеральний підрядник будівництва - нерезидент Замовник - резидент уклав контракт з нерезидентом - юридичною особою Чехії про будівництво об'єкта на умовах генерального підряду, згідно з яким субпідрядниками можуть бути резиденти та нерезиденти. Строк будівництва - більше року. Умовами договору передбачено, що нарахування і подання звітів з податку на прибуток здійснює генеральний підрядник. Який при цьому порядок реєстрації нерезидента, оподаткування та подання звітності? (Закарпатська обл.) Оскільки юридична особа Чехії як генеральний підрядник здійснюватиме будівництво об'єкта терміном більше року, то така діяльність регламентується Конвенцією між Урядом України і Урядом Чеської Республіки про уникнення подвійного оподаткування та попередження податкових ухилень щодо податків на доходи і майно, ратифікованою Законом України від 17.03.99 р. N 503-XIV ( 503-14 ) (за текстом - Конвенція). Абзацом "а" п.3 ст. 5 Конвенції будівельний майданчик або конструкцію, монтажний чи складальний об'єкт, або супервізорську діяльність, пов'язану з ними, визначено як постійне представництво лише в тому разі, якщо такий майданчик, об'єкт або діяльність існує більше дванадцяти місяців. Отже, нерезидент зобов'язаний зареєструвати на території України постійне представництво. Пунктом 1.17 ст. 1 Закону N 334/94-ВР ( 334/94-ВР ) термін "постійне представництво нерезидента в Україні" визначено як постійне місце діяльності, через яке повністю або частково здійснюється господарська діяльність нерезидента на території України. Постійні представництва нерезидентів, які отримують доходи з джерел їх походження з України або виконують агентські (представницькі) функції щодо таких нерезидентів або їх засновників, є платниками податку на прибуток та зобов'язані до початку своєї господарської діяльності стати на облік у податковому органі за своїм місцезнаходженням. Водночас у зв'язку із введенням обов'язкової реєстрації постійних представництв нерезидентів як платників податку державна реєстрація таких постійних представництв нерезидента, у тому числі у МЗЕЗ України, не застосовується (ст. 2 Закону N 334/94-ВР ( 334/94-ВР ). Порядком N 23 ( z0063-98 ) обумовлено, що постійне представництво, яке розпочало свою господарську діяльність до реєстрації у податковому органі, вважається таким, що ухиляється від оподаткування, а одержані ним прибутки вважаються прихованими від оподаткування. Порядок оподаткування нерезидентів встановлено ст. 13 Закону N 334/94-ВР ( 334/94-ВР ), згідно з п.13.8 якої суми прибутків нерезидентів, що здійснюють свою діяльність на території України через постійне представництво, оподатковуються у загальному порядку. При цьому таке постійне представництво прирівнюється з метою оподаткування до платника податку, який здійснює свою діяльність незалежно від такого нерезидента. У разі якщо нерезидент здійснює свою діяльність не лише в Україні, а й за її межами і при цьому не визначає прибуток від своєї діяльності, що провадиться ним через постійне представництво в Україні, сума прибутку, що підлягає оподаткуванню в Україні, визначається на підставі складення нерезидентом відокремленого балансу фінансово-господарської діяльності, погодженого з податковим органом за місцезнаходженням постійного представництва. У разі неможливості шляхом прямого підрахування визначити прибуток, одержаний нерезидентами з джерелом його походження з України, оподатковуваний прибуток визначається податковим органом як різниця між валовим доходом та валовими витратами, визначеними шляхом застосування до суми одержаного (нарахованого) валового доходу коефіцієнта 0,7. Крім того, згідно з п.13.2 ст. 13 Закону N 334/94-ВР ( 334/94-ВР ) резидент або постійне представництво нерезидента, що здійснюють на користь нерезидента або уповноваженої ним особи будь-яку виплату з доходу з джерелом його походження з України, отриманого таким нерезидентом від провадження господарської діяльності (у тому числі на рахунки нерезидента, що ведуться в гривнях), крім доходів, зазначених у пунктах 13.3-13.6, зобов'язані утримувати податок з таких доходів, зазначених у пункті 13.1 цієї статті, за ставкою у розмірі 15 відсотків від їх суми та за їх рахунок, який сплачується до бюджету під час такої виплати, якщо інше не передбачено нормами міжнародних угод, які набрали чинності. Слід зауважити, що пільг при оподаткуванні доходів від комерційної діяльності, що здійснюється представництвами нерезидентів на території України, Конвенцією ( 503-14 ) не передбачено. Порядком N 274 ( z0352-97 ) передбачено ведення постійним представництвом бухгалтерського обліку та звітності згідно з законодавством України, щоквартальне подання державному податковому органу за місцезнаходженням декларації про прибуток, форму якої встановлює ДПА України. Враховуючи вищезазначене, якщо генеральний підрядник об'єкта будівництва, що триватиме на території України більше року, - юридична особа Чехії, то він зобов'язаний зареєструвати будівельний майданчик як представництво, вести бухгалтерський облік згідно з законодавством України, сплачувати податок на прибуток на загальних підставах, а під час виплати доходу на користь нерезидента утримувати та додатково сплачувати до бюджету у встановленому законодавством розмірі податок на репатріацію доходів нерезидента. Окремо слід зауважити, що у ст. 9 Закону N 1775-III ( 1775-14 ) визначено конкретний перелік видів діяльності у сфері будівництва, що підлягають ліцензуванню. Лариса ДАЦЕНКО, начальник відділу податкових угод Управління міжнародних зв'язків ДПА України.