Економічні, правові та організаційні засади оплати праці працівників,
які перебувають у трудових відносинах на підставі трудового договору
з підприємствами, установами, організаціями усіх форм власності та господарювання,
а також з окремими громадянами, та сфери державного i договірного регулювання
оплати праці визначає Закон № 108/95-ВР. Відповідно до цього Закону
заробітна плата — це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому
виразі, яку за трудовим договором власник або уповноважений ним орган
виплачує працівникові за виконану ним роботу. Заробітна плата виплачується
працівникам регулярно в робочі дні у строки, встановлені в колективному
договорі, але не рідше двох разів на місяць через проміжок часу, що
не перевищує 16 календарних днів (ст. 24 Закону № 108/95-ВР).
Порядок оподаткування доходів громадян регулюється Декретом № 13-92,
а механізм застосування положень Декрету викладено в Інструкції № 12.
Особливості оподаткування окремих видів доходів, що є об’єктами оподаткування
прибутковим податком з громадян, викладено у відповідних розділах Декрету
№ 13-92 та Інструкції № 12. Протягом календарного року у джерела виплати
доходів здійснюється щомісячне утримання й перерахування до бюджету
прибуткового податку, обчисленого з місячного сукупного оподатковуваного
доходу платника.
Перерахування утриманого (з нарахованої суми місячного сукупного оподатковуваного
доходу) прибуткового податку до бюджету провадиться у порядку, визначеному
ст. 10 Декрету № 13-92, згідно з якою підприємства, установи й організації
усіх форм власності, фізичні особи — суб’єкти підприємницької діяльності
після закінчення кожного місяця, але не пізніше строку одержання в установах
банків коштів на виплату належних працівникам сум, зобов’язані перераховувати
до бюджету суми нарахованого й утриманого прибуткового податку за минулий
місяць.
Зазначені юридичні та фізичні особи одночасно з поданням чеків на отримання
коштів для виплати належних працівникам сум за другу половину місяця
(у випадку, зазначеному в запитанні, — 1 числа місяця, наступного за
звітним) подають до установ банків платіжне доручення на перерахування
до бюджету утриманих сум прибуткового податку.
Чеки на отримання коштів для виплати належних працівникам сум приймаються
установами банків тільки за умови одночасного подання до банку платіжного
доручення на перерахування до бюджету утриманих сум прибуткового податку.
Юридичні та фізичні особи, які не мають рахунків в установах банків,
а також ті, що виплачують заробітну плату з виручки від реалізації продукції
i надання послуг, перераховують утримані суми податку до бюджету через
установи банків наступного дня після виплати належних працівникам сум.
Виняток робиться лише для сум прибуткового податку, утриманого з одноразових
виплат та доходів працівників, яким надано відпустку i яких звільнено
з роботи. Ці суми мають бути перераховані до бюджету при наступній виплаті
заробітної плати.
Перерахування прибуткового податку до бюджету з доходів, отриманих (виплачених)
у будь-якій іншій формі (у тому числі в натуральній), провадиться в
строк не пізніше десятого календарного дня місяця, наступного за місяцем,
у якому здійснено виплату такого доходу громадянину.