Якими нормативними документами регулюються орендні відносини,
якщо  земельну ділянку в розмірі земельної частки (паю) виділено в
натурі (на місцевості) і видано державний акт на  право  власності
на  землю?  Що  є  підставою  для  відмови  у державній реєстрації
договору оренди землі?
                                      (СП "Семенівське",
                                      с. Жовтневе,
                                      Чернігівська обл.)

     Якщо земельну   ділянку  в  розмірі  земельної  частки  (паю)
виділено в натурі (на місцевості) і видано державний акт на  право
власності на  землю,  то  орендні  відносини  регулюються  Законом
N 161-XIV ( 161-14 ).
     Згідно зі ст.  6 цього Закону ( 161-14 ) орендарями земельних
ділянок є юридичні або фізичні особи,  яким на  підставі  договору
оренди належить право володіння й користування земельною ділянкою.
Розмір,  форма  та  умови  внесення  орендної   плати   за   землю
встановлюються  виключно  за  угодою  сторін у договорі оренди між
орендодавцем (власником) і орендарем.  Відповідно до ст. 21 Закону
N   161-XIV  умови  договору  оренди  щодо  розміру  плати  можуть
переглядатися за згодою сторін.  Таким  чином,  орендна  плата  за
землю може збільшуватись або зменшуватись,  але за землі державної
або комунальної власності орендна плата не  може  бути  меншою  за
розмір земельного   податку,   встановленого  Законом  N  2535-XII
( 2535-12 ).
     Договір оренди  земельної  ділянки  набирає  чинності   після
підписання його   сторонами   і  здійснення  державної  реєстрації
(ст. 16 Закону N 161-XIV ( 161-14 ). Відсутність у договорі оренди
однієї з  істотних  умов,  передбачених   п.8   Порядку   N   2073
( 2073-98-п  ),  порушення  вимог  статей 4-7,  9,  13,  15 Закону
N 161-XIV є підставою для відмови у державній реєстрації,  а також
для  визнання договору недійсним.  Рішення про відмову в державній
реєстрації може бути оскаржено в судовому  порядку  (п.16  Порядку
N 2073).

     Володимир ГОРОХОВ,  заступник начальника управління місцевих,
ресурсних,  рентних та неподаткових платежів -  начальник  відділу
моніторингу  застосування нормативно-правових  актів Департаменту,
Віктор ФІНАШКА, головний державний податковий ревізор-інспектор.