• Терміни подання декларацій, нарахування штрафу


У разі зміни протягом року грошової оцінки землі, з урахуванням якої сума земельного податку значно збільшується, чи повинно підприємство подавати до відповідних органів державної податкової служби декларацію (уточнений розрахунок) з виправленими показниками щодо встановленої грошової оцінки? Чи повинно підприємство в цьому разі при поданні декларації з виправленими показниками (уточненого розрахунку), які збільшують (зменшують) податкові зобов’язання, нараховувати i сплачувати штрафні санкції, визначені чинним законодавством? Які терміни подання декларації та сплати земельного податку?
(ВАТ «Плесо», м. Самбір, Львівська обл.)

 


Земельний податок та орендна плата за земельні ділянки сплачуються платниками (крім громадян та виробників сільськогосподарської i рибної продукції) за базовий податковий (звітний) період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця (ст. 55 Закону № 380-IV).
Тобто якщо базовим податковим (звітним) періодом для плати за землю є місяць, податкові декларації повинні подаватися за базовий податковий (звітний) період, що дорівнює календарному місяцю (у тому числі при сплаті місячних авансових внесків), — протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця. Однак виходячи з того, що щомісячне подання декларації зі сплати земельного податку визнається недоцільним як для платників, так i для податкових органів, то подання такого розрахунку (один раз на рік до 1 лютого поточного року) прирівнюється до подання місячних розрахунків за наступні податкові періоди поточного року i звільняє платника земельного податку від обов’язку подання щомісячних розрахунків за наступні податкові періоди поточного року, оскільки Закон № 2181-III не забороняє платнику визначати річний розмір податкового зобов’язання i декларувати його наперед на початку року. Такий підхід відповідає насамперед інтересам платників i задовольняє вимоги інших положень законодавства України.
Зазначена норма підтверджується i роз’ясненням Комітету Верховної Ради України з питань фінансів i банківської діяльності, наданим у листі № 06-10/187.
Юридичні особи самостійно обчислюють суму земельного податку i щороку станом на 1 січня i до 1 лютого подають дані відповідному органу державної податкової служби (ст. 14 Закону № 2535-ХІІ). Форму розрахунку та порядок його подання затверджено наказом № 434. Розрахунок подається на поточний рік (до 1 лютого) з розбивкою річної суми земельного податку рівними частками за місяцями.
У разі зміни протягом року бази оподаткування або грошової оцінки землі наказом № 434 передбачено, що розрахунок та/або уточнений Розрахунок розмірів податку за землю подається юридичною особою протягом місяця від дня виникнення такої зміни, що має бути підтверджено відповідним органом земельних ресурсів.
У разі подання платниками земельного податку за звітний період нової декларації з виправленими показниками до закінчення граничного терміну подання за такий самий звітний період (тобто протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця), штрафи, визначені Законом № 2181-III, не застосовуються.
Проте в разі прострочення платниками цього терміну слід керуватися вимогами абзацу першого п. 17.2 ст. 17 Закону № 2181-III, яким, зокрема, визначено, що платник податків, який до початку його перевірки контролюючим органом самостійно виявляє факт заниження податкового зобов’язання минулих податкових періодів, зобов’язаний надіслати уточнюючий розрахунок i сплатити суму такої недоплати та штраф у розмірі п’яти відсотків від такої суми до подання такого уточнюючого розрахунку.

Консультують фахівці Департаменту оподаткування юридичних осіб ДПА України

 
ВІСНИК ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ № 34 вересень 2003 року