Відповідно до ст. 2 Закону № 400/97-ВР для платників збору, визначених
пунктами 1 i 2 ст. 1 цього Закону, об’єктом оподаткування є фактичні
витрати на оплату праці працівників, які включають витрати на виплату
основної i додаткової зарплати та інших заохочувальних та компенсаційних
виплат, у тому числі в натуральній формі, які визначаються згідно з
нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до Закону № 108/95-ВР
(крім сум виплат, що не враховуються при визначенні бази нарахування
страхових внесків відповідно до п. 2 ст. 5 Декрету № 13-92), а також
винагороди, що виплачуються громадянам за виконання робіт (послуг) за
угодами цивільно-правового характеру.
Для платників збору, визначених п. 4 ст. 1 Закону № 400/97-ВР, об’єктом
оподаткування є сукупний оподатковуваний дохід, обчислений відповідно
до законодавства України.
Статтею 20 Закону № 796-XII установлено перелік компенсацій та пільг
громадянам, віднесеним до категорії 1. Однією з таких компенсацій є
виплата зазначеним особам у разі їх звільнення у зв’язку з ліквідацією,
реорганізацією або перепрофілюванням підприємства, установи, організації,
скороченням чисельності або штату працівників, допомоги в розрізі трикратної
середньомісячної зарплати.
Згідно з пп. «г» п. 1 ст. 5 Декрету № 13-92 компенсаційні виплати в
грошовій i натуральній формі у межах норм, передбачених чинним законодавством,
за винятком компенсації за невикористану відпустку при звільненні, не
включаються до сукупного оподатковуваного доходу та не враховуються
при визначенні бази нарахування страхових внесків, податків i зборів,
які нараховуються на фонд оплати праці відповідно до законів України.
Таким чином, збір на обов’язкове державне пенсійне страхування на суми
вихідної допомоги в розмірі трикратної середньомісячної зарплати, яка
виплачується звільненим працівникам, що мають статус постраждалих внаслідок
аварії на ЧАЕС, у розмірі 32 відсотки та 1,2 відсотка не нараховується.