ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ Л И С Т 20.08.2003 N 3848/С/17-0515 ДПАУ розглянула питання, викладені в листі, і повідомляє. Згідно з Декретом КМУ від 26.12.92 р. N 13-92 ( 13-92 ) "Про прибутковий податок з громадян" (із змінами і доповненнями) (далі - Декрет), яким на сьогодні регулюється порядок оподаткування доходів громадян, до сукупного оподатковуваного доходу, одержаного громадянами у період, за який здійснюється оподаткування, не включаються державні пенсії, а також додаткові пенсії, що виплачуються за умовами добровільного страхування (пп. "в" п. 5.1 ст. 5). Не оподатковуються також проценти, дисконтні доходи і виграші по облігаціях державних позик, грошових вкладах, іменних ощадних сертифікатах, виграші за державними лотереями та державними казначейськими зобов'язаннями та відповідно, суми, одержані громадянами в результаті розміщення їх власних заощаджень на поточних (депозитних) рахунках банків України, в тому числі в іноземній валюті (пп. "з" та "і" п. 5.1 ст. 5 Декрету). Щодо положень оподаткування зазначених доходів громадян у майбутньому, визначених у Законі Україні N 889-IV ( 889-15 ) "Про податок з доходів фізичних осіб", прийнятому Верховною Радою 22 травня 2003 р., який набирає чинності з 01.01.2004 р., за винятком окремих його статей, то ці положення розглядаються в комплексі, разом із внесенням в існуючу систему (механізм) оподаткування доходів фізичних осіб суттєвих змін одночасно із зменшенням податкового тиску на фізичних осіб. Відповідно до пп. 4.3.1 п. 4.3 ст. 4 вказаного Закону ( 889-15 ) до складу загального місячного або річного оподатковуваного доходу платника податку не включаються суми пенсій, отримуваних платником податку з Пенсійного фонду України чи бюджету згідно із законом, а також з іноземних джерел, якщо згідно з міжнародними договорами, згоду на обов'язковість яких надано Верховною Радою України, такі пенсії не підлягають оподаткуванню чи оподатковуються в країні їх виплати. Цим Законом ( 889-15 ) змінено систему оподаткування доходів фізичних осіб у цілому, яка відрізняється від нині діючої системи оподаткування. Встановлення єдиної ставки оподаткування суттєво зменшує податковий тиск: замість діючих п'яти ставок оподаткування - 10, 15, 20, 30 і 40 відсотків Законом запроваджується ставка 15% (на перехідний період до 1 січня 2007 року - 13%). Водночас положення Закону ( 889-15 ) спрямовано на розширення бази оподаткування шляхом скасування необгрунтованих пільг, якими користувались окремі категорії громадян, а також запровадження оподаткування деяких видів доходів. Зокрема, такий вид доходу, як проценти на банківські депозити (вклади) та дисконтні доходи за ощадними (депозитними) сертифікатами передбачається оподатковувати за ставкою у розмірі 5% від об'єкта оподаткування, нарахованого податковим агентом, оскільки відповідно до положень цього Закону проценти, як вид доходу, відносяться до пасивних доходів. Податковий агент (банк), який нараховує проценти, надає податковий розрахунок загальної суми нарахованих процентів та загальної суми стягнених з них податків у складі податкової декларації з податку на прибуток підприємств. При цьому інформація щодо окремого вкладу (депозиту) фізичної особи, суми нарахованих на нього процентів, а також відомостей щодо такої фізичної особи - вкладника до податкових органів не надається. Норми Закону ( 889-15 ) у частині оподаткування процентів набирають чинності з 01.01.2005 р. Заступник Голови В.Росоловський