ПРИБУТКОВИЙ ПОДАТОК З ГРОМАДЯН


Доходи пенсіонера за договором оренди земельних часток (паїв)

Пенсіонер здає свою земельну частку (пай) в оренду місцевій агрофірмі. Із суми орендної плати бухгалтерія відраховує 20 відсотків прибуткового податку. Податковою інспекцією роз’яснено, що сільська рада своїм рішенням має право звільнити пенсіонера від сплати прибуткового податку, але коли пенсіонер звернувся із відповідною заявою до сільської ради, то отримав відмову, мотивовану тим, що нібито звільняти від сплати прибуткового податку не за основним місцем роботи сільська рада не може. Водночас було повідомлено, що для цього необхідно в наступному (2004 р.) до 1 квітня заповнити i подати декларацію про доходи. Чи правомірно це та як у такому випадку вирішується зазначене питання з порядку надання пільг щодо прибуткового податку з громадян пенсіонерам, які одержують доходи за договорами оренди земельних часток (паїв), згідно з нормами законодавства?
(м. Шостка, Сумська обл.)

 

Порядок оподаткування доходів громадян, які мають постійне місце проживання в Україні, та надання їм пільг щодо прибуткового податку регулюється Декретом № 13-92. Об’єктом оподаткування є сукупний оподатковуваний дохід за календарний рік (що складається з місячних сукупних оподатковуваних доходів), одержаний з різних джерел як у грошовій, так i в натуральній формі, національній або іноземній валюті, в тому числі у вигляді орендної плати за земельні частки (паї), оскільки доходи, що виплачуються громадянам за договором оренди земельної частки (паю), не звільняються від оподаткування.
Особливості оподаткування доходів громадян протягом календарного року визначено у відповідних розділах Декрету № 13-92. Зокрема, порядок оподаткування доходів, одержуваних громадянами не за місцем основної роботи, визначено у статтях 11 i 12 Декрету № 13-92.
Згідно зі ст. 11 Декрету № 13-92 доходи громадян, одержувані ними від підприємств, установ, організацій i фізичних осіб — суб’єктів підприємницької діяльності не за місцем основної роботи, в тому числі за сумісництвом, за виконання разових та інших робіт, здійснюваних на основі договорів підряду та інших договорів цивільно-правового характеру, та доходи фізичних осіб — суб’єктів підприємницької діяльності, які разом з доходами за місцем основної роботи (служби, навчання) одержують доходи від здійснення підприємницької діяльності, підлягають оподаткуванню у джерела виплати за ставкою 20 відсотків відповідно до п. 3 ст. 7 Декрету № 13-92. До таких доходів відносяться i доходи, одержувані громадянами, у тому числі пенсіонерами, не за місцем основної роботи i за договорами оренди земельних ділянок, часток (паїв).
При визначенні оподатковуваного доходу у джерела виплати не виключається сума встановленого чинним законодавством неоподатковуваного мінімуму i не надаються пільги, передбачені чинним законодавством та визначені ст. 6 Декрету № 13-92.
Пільги у вигляді зменшення сукупного оподатковуваного доходу громадян на відповідну кількість неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, передбачені у пунктах 1 — 4 ст. 6 Декрету № 13-92, протягом календарного року поширюються на доходи, одержувані громадянами за місцем основної роботи (служби, навчання). Доходами, одержаними за місцем основної роботи, вважаються доходи, одержані від підприємств, установ, організацій та фізичних осіб — суб’єктів підприємницької діяльності, з якими громадянин має трудові відносини, за умови обов’язкового ведення в цьому місці трудової книжки i провадження відрахувань до фонду соціального страхування.
Що стосується пільг пенсіонерам, які одержують у визначених пенсійним законодавством розмірах пенсії (державні пенсії не є об’єктом оподаткування згідно з пп. «в» п. 1 ст. 5 Декрету № 13-92) та водночас доходи за договорами оренди земельних ділянок, часток (паїв) як не за місцем основної роботи, то такі пенсіонери мають право на пільгу у вигляді зменшення їхнього сукупного оподатковуваного доходу на один неоподатковуваний мінімум доходів громадян (п. 1 ст. 6 Декрету № 13-92), яка надається громадянам податковими органами після закінчення календарного року при проведенні річних перерахунків прибуткового податку за сукупним річним доходом на підставі поданої (до 1 квітня) до податкової інспекції за місцем проживання такими громадянами декларації (ф. № 1) про суму сукупного доходу.
При обчисленні податковими органами річної суми податку з оподатковуваного доходу виключаються встановлений чинним законодавством неоподатковуваний мінімум доходів громадян на дату обчислення податку i, у відповідних випадках, суми пільг, передбачені у ст. 6 Декрету № 13-92, а також враховується сума податку, утриманого у джерела виплати доходу. При цьому може бути врахована пільга щодо прибуткового податку, надана органами місцевого самоврядування відповідно до п. 6 ст. 6 цього Декрету, згідно з яким органи місцевого самоврядування базового рівня, враховуючи матеріальний стан, мають право додатково зменшувати сукупний оподатковуваний дохід окремих громадян або звільняти їх від сплати податку в календарному році.
Перерахунки прибуткового податку за сукупним річним доходом громадян податкові органи провадять протягом двох календарних місяців, наступних за місяцем, в якому подано декларацію. За наслідками перерахунку надміру утримана сума прибуткового податку з громадян належить до повернення громадянину (пенсіонеру) не пізніше одного місяця після проведення остаточного розрахунку, а додатково нарахована сума підлягає сплаті ним до бюджету не пізніше одного місяця з дня одержання повідомлення податкового органу.

Консультують фахівці Департаменту оподаткування фізичних осіб ДПА України

 
ВІСНИК ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ № 39 жовтень 2003 року